logo
طرح بورسیه تبادل مولانا

برنامه تبادل مولانا

آنچه در این مقاله خواهید خواند

شما با شرکت در برنامه تبادل مولانا می‌توانید علاوه بر تحصیل در دانشگاه‌های خارج ترکیه، فرصت کسب تجربیات زیادی مانند تعاملات فرهنگی، ارتباطات حرفه‌ای و گسترش دایره اجتماعی را خواهید داشت. این برنامه تأثیر زیادی روی جهان‌بینی دانشجویان و میزان موفقیت آن‌ها می‌گذارد. در این مقاله قصد داریم به طور مفصل طرح انتقال دانشجو مولانا را برای شما شرح دهیم.

برنامه تبادل مولانا چیست؟

Mevlana Exchange Program برنامه‌ای است که امکان تبادل دانشجویان و اعضای هیئت علمی را فراهم می‌کند. دانشجویانی که قصد شرکت در این برنامه را دارند، باید حداقل یک ترم و حداکثر دو ترم از ورودشان به دانشگاه گذشته باشد. همچنین اعضای هیئت علمی می‌توانند به مدت یک هفته و حداکثر 3 ماه از برنامه تبادل مولانا استفاده کنند. لازم به ذکر است که این برنامه برخلاف سایر تبادلات دانشجویی محدود به منطقه جغرافیایی خاصی نیست.

تفاوت اراسموس و برنامه تبادل مولانا چیست؟

اراسموس و اراسموس پلاس برنامه‌های تبادل دانشجویی بین کشورهای اروپایی است، اما در برنامه تبادل دانشجویی مولانا، دانشجویان دانشگاه‌های ترکیه محدودیتی در انتخاب کشور مقصد ندارند. برای آشنایی بیشتر با برنامه‌های اراسموس و اراسموس پلاس پیشنهاد می‌کنیم مقالات مربوط به این دو برنامه تبادل دانشجویی را مطالعه فرمایید.

شرایط برنامه مولانا برای دانشجویان ایرانی در ترکیه

دانشجویان ایرانی موفق در برنامه مولانا

دانشجویانی که برای طرح مولانا می‌خواهند درخواست دهند باید شرایطی را داشته باشند که برای تمامی دانشجویان از جمله دانشجویان ایرانی الزامی است. این شرایط عبارت‌اند از:

  • کامل بودن فرایند ثبت نام دانشجو
  • حداقل معدل 2.50 از 4.00 در مقاطع کاردانی و کارشناسی و 3 از 4 برای مقاطع تحصیلات تکمیلی
  • در ارزیابی 50% معدل و 50% نمره زبان دانشجو در نظر گرفته می‌شود.

چه کسانی می توانند در برنامه تبادل مولانا شرکت کنند؟

تمام دانشجویانی که دارای شرایطی ذکر شده هستند، می‌توانند در برنامه تبادل مولانا شرکت کنند. همچنین اعضای هیئت علمی شرکت کننده در برنامه مولانا باید بیش از 6 ساعت در هفته باشد. دروسی که هیئت علمی در آن مشارکت دارند، مبنای محاسبه فعالیت‌های آن‌ها است و اگر به حدنصاب 6 ساعت نرسد، فعالیت‌های دانشگاهی مانند سمینارها و کنفرانس‌ها در نظر گرفته می‌شوند.

چند بار می توان از برنامه تبادل مولانا بهره مند شد؟

دانشجویان حداقل یک ترم و حداکثر دو ترم در طرح انتقال دانشجو مولانا می‌توانند شرکت کنند. اگرچه محاسبه ترم ممکن است بسته به سیستم آموزشی دانشگاه متفاوت باشد، اما به صورت کلی دوره بیش از یک سال تحصیلی نمی‌تواند باشد. همچنین این زمان برای اعضای هیئت علمی حداقل یک هفته و حداکثر سه ماه در سال تحصیلی است. همچنین برای آنکه به‌طور کلی با شرایط تحصیل در ترکیه آشنا شوید، مقاله مربوطه را بخوانید.

 قوانین درخواست برنامه تبادل مولانا

قوانین درخواست طرح انتقال دانشجو مولانا

دانشجویانی که در برنامه تبادل مولانا شرکت می‌کنند، ملزم به پیروی از قوانین این برنامه هستند و کسانی که از این قوانین تخطی می‌کنند، شامل جریمه و یا اخراج از برنامه تبادل خواهند شد. در ادامه به گفتن قوانین برنامه تبادل مولانا می‌پردازیم؛

  • دانشجویانی که با برنامه تبادل مولانا وارد دانشگاه مقصد می‌شوند باید قوانین انضباطی دانشگاه را رعایت کنند. رسیدگی به تخلفات در دوران تبادل توسط کمیته انضباطی دانشگاه مقصد انجام می‌گیرد. در صورتی که این کمیته مجازاتی در نظر بگیرد و امکان اجرای آن در مدت اقامت دانشجو در دانشگاه وجود نداشته باشد، مجازات در دانشگاه مبدأ اجرا خواهد شد.
  • دانشجویانی که گواهی پذیرش دریافت می‌کنند در صورت ثبت نام و عدم حضور در دانشگاه مقصد، از شرکت در برنامه محروم می‌شوند.
  • دانشجویانی که در برنامه مولانا پذیرش می‌شوند و قصد انصراف دارند، حتماً باید درخواست خود را به واحد مربوطه ارسال نمایند.
  • اگر داوطلب واجد شرایط بورسیه باشد و مبلغی دریافت کرده است، ملزم به بازگرداندن پول هستند.
  • دانشجویان مشغول به تحصیل در سال اول کاردانی و کارشناسی و دانشجویان تحصیلات تکمیلی در دوره‌های آمادگی، نمی‌توانند از این برنامه بهره‌مند شوند.
  • دانشجویان برنامه تبادل مولانا که گواهی پذیرش دریافت کرده‌اند، موظف‌اند ثبت نام خود را در دانشگاه مقصد نهایی کنند.
  • دانشجویانی که به دلیل بیماری یا عذرهای موجه نمی‌توانند در دانشگاه مقصد حاضر شوند، پس از پایان مشکل می‌توانند از برنامه بهره‌مند شوند.
  • دانشجویی که از برنامه مولانا بهره‌مند می‌شود پس از بازگشت به دانشگاه خود، هیچ ترم تحصیلی را از دست نمی‌دهد زیرا برنامه تبادل مولانا در چارچوب آموزشی دانشگاه تعریف می‌شود.

چگونه در برنامه تبادل مولانا شرکت کنیم؟

دانشجویان می‌توانند برای پر کردن فرم‌های لازم به دفتر هماهنگی برنامه تبادل مؤسسه آموزش عالی مراجعه کنند. همچنین این پروسه از طریق سایت ” mevlana.yok.gov.tr” قابل انجام است. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره برنامه مولانا برای دانشجویان ایرانی در ترکیه، سایر برنامه‌های تبادل دانشجویی و همچنین انتخاب دانشگاه متناسب با اهدافتان، می‌توانید از خدمات مشاوره تخصصی کارشناسان ما در آرتان بورس تاپ بهره‌مند شوید.

سوالات خود را از ما بپرسید

نحوه پرداخت شهریه در برنامه تبادل مولانا

دانشجویان دانشگاه های ترکیه برای شرکت در طرح بورسیه تبادل مولانا شهریه‌ای را پرداخت نمی‌کنند و فقط ملزم به پرداخت شهریه مقرر شده از سمت دانشگاه خود هستند. این شهریه در مدت زمان تبادل به دانشگاه مبدأ پرداخت می‌شود و پولی به دانشگاه مقصد لازم به پرداخت نیست.

بورسیه های تحصیلی برنامه تبادل مولانا

علاوه بر پرداخت بورسیه‌هایی که دانشجو در دانشگاه مبدأ شامل آن‌ها است، کسانی که در برنامه تبادل مولانا حضور پیدا می‌کنند، از بورسیه این برنامه هم بهره‌مند می‌شوند. میزان این بورسیه بسته به دانشگاه مقصد، استانداردهای زندگی و اقتصادی آن کشور است. در برنامه مولانا دانشجویان می‌توانند از حداکثر تا سه برابر بورسیه ماهانه دریافتی از دانشگاه مبدأ بهره‌مند شوند. بورسیه‌های تعلق گرفته در دومرتبه پرداخت خواهد شد؛ در مرحله اول 70% بورسیه به صورت ماهانه پرداخت می‌شود و 30% باقی‌مانده هنگام اتمام برنامه به دانشجو تعلق خواهد گرفت.

جمع بندی

برنامه تبادل مولانا که بین دانشگاه‌های ترکیه و سراسر دنیا منعقد شده است، فرصتی خوب برای دانشجویان است تا دید خود را نسبت به دنیا بازتر کنند. ما در این مقاله به شرح شرایط، قوانین و بورسیه‌‌های این طرح پرداختیم و با خواندن این مقاله می‌توانید از صفر تا صد این برنامه اطلاع پیدا کنید.

نویسنده آرتان بورس تاپ

سؤالات متداول کاربران درباره برنامه مولانا

برنامه مولانا هیچ محدودیت جغرافیایی ندارد و با استفاده از آن می‌توان به تمام دنیا منتقل شد.
حداقل 1 ترم و حداکثر 2 ترم برای مقاطع تحصیلی کارشناسی، کارشناسی ارشد، دکتری.
بله. شما می‎توانید از طریق دانشگاه خود برای دریافت بورسیه اقدام کنید.
Telegram WhatsApp Twitter
دیدگاهتان را بنویسید

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
ارسال به ایمیل
https://artanburstap.com/?p=19497