logo
ثبت رستوران در ترکیه

تاسیس رستوران در ترکیه

آنچه در این مقاله خواهید خواند

تاسیس رستوران در ترکیه یکی از ایده های خوب برای کسب درامد در این کشور است. ترکیه یکی از کشورهایی است که می‌توان حرفه‌های مختلف و نزدیک به کشور خود را در آن دنبال کرد. معمولا افرادی که قصد مهاجرت کاری دارند یا جزو افرادی هستند که در مورد حرفه‌ایی که میخواهند در ان کشور کار کنند، مطمئن نیستند. همینطور برخی افراد دارای تخصص کافی بوده و اطلاعات لازم را راجع به حرفه‌های مختلف این کشور دارند. از جمله مشاغلی که می‌توان به راحتی در کشور ترکیه به ان دست یافت تاسیس رستوران است. معمولا سختی شروع کار مربوط به اخذ مجوزات است. در ادامه این مطلب درباره شرایط تاسیس، قوانین، مجوزها و هر چیزی که برای تاسیس یک رستوران در کشور ترکیه لازم است بدانید صحبت خواهیم کرد.

شرایط تاسیس رستوران در ترکیه

تاسیس رستوران در ترکیه، با توجه به توریست‌های زیادی که از شهر انکارا و استانبول بازدید می کنند، می‌تواند فکر بسیار خوبی باشد. شما می‌توانید با یک ایده خوب درباره نوع غذایی که میخواهید ارائه دهید، یک رستوران بزرگ تاسیس کنید. معمولا تاسیس این رستوران تابع قوانین خاصی است که برای هر نوع رستورانی یکسان است. ممکن است مشتریان شما افراد بومی ترکیه نباشند پس دانستن زبان انگلیسی می‌تواند کمک بزرگی برای شما باشد‌. برای تاسیس رستوران در ترکیه باید مجوزات لازم را از اداره کار در ترکیه دریافت کرده و بعد شروع به کار کنید. در این حالت باید با سازمان بهداشت نیز همکاری کنید تا از تازه بودن مواد اولیه و بهداشتی بودن کار شما مطمئن شود.

بهتر است اگر شرایط تاسیس یک رستوران را دارید تردید نکنید. چون از زمان شروع درخواست شما تا صادر شدن هر مجوز مدت زیادی زمان می‌برد. هر مجوز یا گواهی ممکن است دو تا سه ماه زمان ببرد. شما برای تاسیس باید از اداره‌ها و سازمان‌های گوناگونی مجوز دریافت کنید. مثلا باید از اداره شهرداری بعد از شروع کار چند مجوز دریافت کنید که این نیز مدتی طول می کشد. از طرف سازمان‌های مختلف از رستوران شما بازدید می‌کنند و بخش‌های مختلف ان را مورد بررسی قرار می دهند. اگر مشکلی وجود داشته باشد، به شما دو هفته مهلت برای رفع ان مشکل داده می‌شود.

یکی از مزایایی که تاسیس رستوران در ترکیه دارد، این است که شما از هر ملیتی که باشید می‌توانید غذاهای چند کشور را با غذای ترکیه ادغام کنید و درصد مشتریان خود را چندین برابر کنید. اگر ایده‌های نابی برای رستوران خود داشته باشید خیلی زود مردم شما را خواهند شناخت و به یکدیگر معرفی خواهند کرد. لازم است که بتوانید ارتباط تجاری خوبی با واردکننده‌های محصولات غذایی خارجی داشته باشید. در این صورت می‌توانید از مواد غذایی خارجی برای درست کردن غذای همان کشور استفاده کنید و کیفیت بالاتری را ارائه کنید. علاوه بر این می‌توانید با قیمت کمتری نیز این محصولات را خریداری کنید. شناخته شدن توسط مردم و تاییدیه سازمان اداره کار و بهداشت کاملا به خود شما بستگی دارد که تا چه اندازه کارها را درست انجام دهید.

راه اندازی رستوران در ترکیه

مدارک لازم برای تاسیس رستوران در ترکیه

اگر شما قصد تاسیس رستوران در ترکیه، کافی شاپ یا هر کسب و کار دیگری را داشته باشید؛ پیش از هر چیزی باید ثبت شرکت کنید. به موضوع هزینه ثبت شرکت در ترکیه جداگانه به طور کامل پرداخته ایم. باید این موضوع را به اداره کار ترکیه توضیح داده و مدارک لازم را ارسال کنید. سعی کنید از همان ابتدا مدارک خود را کامل ارسال کنید که دچار مشکلاتی در میانه راه نشوید. پس از ارسال مدارک و تایید و بررسی توسط سازمان‌های مربوطه نتیجه به شما ابلاغ خواهد شد. مدارک اولیه‌ایی که شما باید اماده کنید شامل :

  • دو قطعه عکس پرسنلی
  • مشخص کردن میزان سهام هر شریک
  • اسامی مد نظر برای رستوران
  • معین کردن مدیر رستوران
  • اصل پاسپورت هر شریک

مجوزهای لازم برای تاسیس رستوران در ترکیه

قبل از هر چیزی برای تاسیس رستوران در ترکیه باید مدارک مربوط به محل کسب و کار را برای اداره مربوطه بفرستید. شما نیاز به مجوز شروع کسب و کار دارید و باید صحت این موضوع تایید شود. دومین موضوعی که باید بررسی شود مربوط به غذا است که باید برای ان مجوز پروانه کار دریافت کنید. مورد بعدی کیفیت غذا است که سازمان کشاورزی و وزارت غذا باید ان را مورد بررسی و تایید قرار دهند. این چند مرحله بسیار مهم هستند و نباید در دریافت مدارک و پیگیری انها کوتاهی کرد. در رستوران شما باید کاملا بهداشت رعایت شود. پرسنل رستوران باید افرادی تمیز و با مهارت باشند زیرا کوتاهی هر کدام از انها نیز می‌تواند باعث از بین رفتن اعتبار شما در منطقه شود.

در مرحله بعد باید مجوز بهره برداری گرفته شود. دریافت مجوز بهره برداری برای تاسیس رستوران در ترکیه شرایط خاص خود را دارد. اول اینکه مجوز بهره برداری زمانی نیاز به دریافت دارد که شما حداقل پنجاه نفر پرسنل در رستوران خود داشته باشید. در این حالت اداره ان منطقه با بررسی این موضوع گواهی را صادر می‌کند.

نکته مهم این است که حتما مجوزهای دیگر را پیش از دریافت مجوز بهره برداری گرفته باشید. مدرک بهره برداری نشان می دهد که دقیقا نوع فعالیت رستوران چیست و قصد تولید چه چیزی را  دارد. بعد از ان باید به اداره شهرداری بروید و مجوزهای مثل موارد زیر را دریافت کنید:

  • جواز محیط زیست
  • مجوز تملک اموال
  • گزارش بازده انرژی
  • مجوز انتشار امواج
  • جواز ایمنی آتش سوزی
  • مجوز زباله های پر خطر

مراحل تاسیس رستوران در ترکیه

در مرحله اول بهتر است که سرمایه گذار رستوران را در قالب یک بخش خصوصی ثبت کند که مهم‌ترین کار است. در مرحله بعد باید شرکت در اداره ثبت شرکت، ثبت شود. برای اینکار می‌توان به هر بخشی مراجعه کرد و افراد زیادی هستند که اینکار را برای فرد انجام می‌دهند. سپس مدارک مربوط به اساسنامه و درخواست مجوزات باید به اداره کار ارسال شود. مدارکی مانند ادرس و اطلاعات شرکت باید ثبت شود و در مرحله بعد کیفیت غذا توسط وزارت غذا و کشاورزی تایید شود.

قوانین تاسیس رستوران در ترکیه

تاسیس رستوران در ترکیه تابع قوانینی است که لازم است همه افراد چه اشخاص بومی و چه خارجی از آن تبعیت کند. قوانینی مثل:

  • تایید بهداشت محیط رستوران و افزایش ان
  • استفاده از غذا‌هایی که انقضا انها گذشته نباشد و تازه و با کیفیت باشند.
  • دریافت پروانه کار برای همه نوع رستوران‌ها الزامی است.
  • تمامی مدارک ثبت شرکت با اطلاعات کامل انجام شود.
  • عناوینی مثل ” اصلی” یا هر عنوانی که نشان‌دهنده تمایز محصولات با دیگری باشد روی محصول ممنوع است.

افتتاح رستوران در ترکیه

هزینه ‌های تاسیس رستوران در ترکیه

به طور کل هزینه‌های مربوط به تاسیس رستوران در ترکیه شامل دریافت مجوز، محل رستوران، تجهیزات، پرسنل و… می‌شود. اما یک هزینه اولیه برای تاسیس رستوران از ۹ تا ۱۲ هزار لیر متفاوت است. مدیر رستوران باید حداکثر کنترل مالی را در حین فرایند فعالیت رستوران داشته باشد.

بازار کار رستوران در ترکیه

ترکیه کشور زیبا و توریستی است. محل گردش و تفریح و چشیدن غذاهای ناب ادغام شده دو فرهنگ غرب و شرق است. به همین دلیل می‌توان با تاسیس یک رستوران این موضوع را بیشتر نمایان کرد. مشتریانی با فرهنگ‌های مختلف داشت و در عین حال درامد بالایی نیز کسب کرد. تاسیس یک رستوران می‌تواند ایده بسیار خوبی برای کار در ترکیه باشد. اگر از پس هزینه های رستوران بر نمی آیید می توانید با مشاوران کاریابی ترکیه آرتان بورس تاپ تماس بگیرید و با توجه به بودجه خود شغل مناسبی را در هر یک از شهرهای ترکیه پیدا کنید.

وکیل برای رستوران در ترکیه

بطور کل مراحل تاسیس یک کسب و کار چه به شکل شرکت یا تاسیس رستوران در ترکیه یا کافه، پیچیده و درامیخته با قوانین بسیار این کشور است. لذا معمولا این قوانین نیازمند یک وکیل کاربلد است که با دانستن حقوق بین الملل فرد را راهنمایی کند. برای اینکه اطلاعات بیشتری در این باره داشته باشید می‌توانید با مشاوران ارتان بورس تاپ تماس بگیرید.

جمع بندی

تاسیس رستوران در ترکیه یکی از مشاغلی است که نه در ترکیه بلکه در بیشتر کشورهای جهان از درامد خوبی برخوردار است. البته این درامد کاملا به خلاقیت و کیفیت کار شما بستگی دارد. با اینحال ایجاد یک رستوران ان هم در کشوری خارجی اسان نیست. برای کمک گرفتن در این باره می‌توانید با دپارتمان ارتان بورس تاپ تماس گرفته و از مشاوره‌های مفید این پلتفرم  مهاجرتی بهره مند شوید.

نویسنده آرتان بورس تاپ

سوالات متداول برای تاسیس رستوران در ترکیه

بسته به نوع رستوران از نه تا دوازده هزار لیر ترکیه لازم است.
این موضوع کاملا به کار شما بستگی دارد ولی با توجه به کشور ترکیه که یک کشور گردشگری است معمولا درامد خوبی از این راه بدست خواهد آمد.
معمولا دریافت هر مجوز اندکی طول میکشد. برخی از مجوزات یک ماه و برخی بعد سه ماه تایید می‌شوند.
اولین راه این است که شما امتیاز یک رستوران فعال را خریداری کنید و دومین راه اجاره یک رستوران و شروع فعالیت است. برای اگاهی بیشتر می‌توانید با مشاوران ارتان بورس تاپ تماس بگیرید.
Telegram WhatsApp Twitter
دیدگاهتان را بنویسید

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
ارسال به ایمیل
https://artanburstap.com/?p=6977