تحصــیــل در ترکـیــــه

تحصیل در ترکیه 1
تحصیل در ترکیه 2
تحصیل در ترکیه 3
نحوه تحصیل در ترکیه

دوست دارید در دانشگاه‌های بین‌المللی با استاندارد اروپایی تحصیلی کنید اما با هزینه کمتر؟ به طور کل در کشوری تحصیل و زندگی کنید با حال و هوای کشورهای اروپایی اما خیلی ارزان‌تر؟ شاید هم جزء آن دسته از کسانی هستید که به غیر از کیفیت آموزشی و محل زندگی، نزدیکی به ایران برایتان خیلی مهم باشد. از طرفی خیلی از ما مسلماً تحصیل و زندگی در کشورهای اروپایی را ترجیح می‌دهیم اما شرایط مهاجرت مستقیم به این کشورها را نداریم و به دنبال یک سکوی پرتاب هستیم. چرا تابه‌حال برای تحصیل در ترکیه اقدام نکرده‌اید؟ آیا درباره شرایط تحصیلی ترکیه و فرصت‌هایی که از این طریق به دست می‌آورید تحقیق کرده‌اید؟
می‌دانستید که در ترکیه می‌توانید در دانشگاه‌های معتبر و مورد تأیید اروپا حتی در رشته‌های دشواری مانند پزشکی، دندانپزشکی و یا رشته‌های مهندسی بدون کنکور وارد دانشگاه شوید؟ در خصوص فرصت‌های تحصیلی و کارآموزی دانشگاه‌های اروپایی در دوره تحصیلی خود در ترکیه چطور؟ تا انتهای این مقاله را بخوانید شاید ترکیه به مقصد اول شما برای مهاجرت تبدیل شد.

"*" فیلدهای الزامی را نشان می دهد

نام و نام خانوادگی*

تحصیل در ترکیه
تحصیل در ترکیه
فرم تحصیل در ترکیه
فرم تحصیل در ترکیه

"*" فیلدهای الزامی را نشان می دهد

نام و نام خانوادگی*

پادکست

2 دقیقه از دانستنی های تحصیل در ترکیه

برای تحصیل در ترکیه چه باید کرد؟

ثبت نام دانشگاه‌ها به صورت غیرمتمرکز انجام می‌گردد و هر دانشگاه تاریخ‌های متفاوتی را برای شروع پذیرش اعلام می‌کند. اما به صورت کلی ثبت نام متقاضیان تحصیل در ترکیه 2 بار در سال و در اوایل ترم‌های پاییز و بهار شروع می‌شود. شرایط ثبت درخواست پذیرش به شرح زیر است:

کافی است با ما در مجموعه «آرتان بورس تاپ» تماس بگیرید تا از اخذ پذیرش در رشته دلخواهتان از بهترین دانشگاه های ترکیه مطمئن شوید. کارشناسان ما علاوه بر ارائه مشاوره رایگان، صفر تا صد مراحل اپلای شما متقاضی عزیز را مدیریت می‌کنند و با حضور در دانشگاه تا نهایی شدن ثبت نام و شروع تحصیل، همراهتان خواهند بود.


 

زمان اپلای دانشگاه های ترکیه

تقویم تحصیلی موسسه‌های آموزشی و دانشگاه‌های ترکیه متفاوت از یکدیگر هستند. البته باید به این موضوع توجه داشته باشید که مرحله اخذ پذیرش تحصیلی ترکیه با ثبت نام حضوری یا آنلاین در دانشگاه فرق می‌کند و تاریخ‌های متفاوتی دارد. برای مثال دانشگاه خصوصی کوچ، تاریخ و بازه زمانی ارسال پرونده‌های دانشجویان بین‌المللی که شرایط رفتن به ترکیه برای تحصیل را دارند، از ۱۰ فوریه تا ۱۵ جولای سال میلادی اعلام کرده است. در حالی که زمان ثبت نام دانشگاه بین روزهای ۲۶ تا ۲۹ آگوست و به صورت حضوری در پردیس اصلی این دانشگاه قید شده است. همچنین تاریخ ثبت نام دانشگاه‌های دولتی به دلیل وجود شرط آزمون به بعد از اعلام نتایج موکول می‌گردد. ثبت نام برای ترم پاییزی سال 2023 حدوداً از اوایل ژوئن یعنی خرداد ماه، آغاز خواهد شد. بازه زمانی دانشگاه‌های خصوصی نیز به دلیل پذیرش بدون کنکور از اوایل سال میلادی تا اواخر ماه آگوست (مرداد) است.

مزایای ادامه تحصیل در ترکیه

مزایای تحصیل در ترکیه برای ایرانیان

قبل از اینکه مزایای بی‌نظیر تحصیل در ترکیه را به شما معرفی کنیم، از همین حالا می‌توانید خود را برای ورود به دانشگاه در رشته مورد علاقه‌تان آماده کنید، چرا که شما برای تحصیل در دانشگاه‌های بین‌المللی ترکیه مانند ایران دیگر نیازی به صرف انرژی مضاعف و هزینه‌های گزاف برای قبولی در کنکور را ندارید. رشته خود را انتخاب کنید و مستقیم وارد دانشگاه شوید؛ انتخاب رشته از شما، پذیرش و ثبت نام دانشگاه با ما!

در ادامه سایر مزیت‌هایی که تحصیل در دانشگاه‌های ترکیه دارد را برایتان معرفی می‌کنیم؛

خبر خوب: با بورس صد آرتان دیگر نگران هزینه‌های تحصیلی خود نباشید. اگر تابه‌حال درباره بورس صد نشنیده‌اید ویدئو زیر را ببینید و هر چه زودتر برای دریافت آن با ما تماس بگیرید. چون زمان و ظرفیت این نوع بورسیه محدود است.


شرایط تحصیل در ترکیه

در این قسمت به بررسی شرایط درس خواندن در ترکیه می‌پردازیم:

حداقل معدل برای تحصیل در ترکیه

ما در مقاله‌ای شرط معدل تحصیل در ترکیه را به صورت مفصل شرح دادیم و با مراجعه به آن می‌توانید از اطلاعات آن آگاهی پیدا کنید. اما به صورت عمومی میانگین معدل خواسته شده از متقاضی در دانشگاه‌های برتر 16.6، در دانشگاه‌های متوسط 14.6 و در دانشگاه‌های متوسط رو به پایین 12.5 است. همچنین حداقل معدل برای تحصیل در ترکیه در سه گروه آموزشی به شرح زیر است:

حداقل معدل برای تحصیل در ترکیه

نوع دانشگاه

گروه پزشکی

گروه پیراپزشکی

گروه مهندسی

دانشگاه‌های برتر

بالای 18

بالای 16

بالای 16

دانشگاه‌های متوسط

بالای 16

بالای 14

بالای 14

دانشگاه‌های متوسط به پایین

بالای 14

بالای 12

بالای 12

نکات بیشتر
قابل توجه داوطلبان:

داشتن مدرک دیپلم متوسطه تنها شرط اساسی تحصیل در کشور ترکیه است و محدودیت سنی خاصی وجود ندارد.

شرایط تحصیل بدون مدرک زبان در ترکیه

دانشگاه‌ها به دانشجویان خود فرصتی می‌دهند که تحصیل در ترکیه بدون مدرک زبان را شروع کنند و سپس در بازه زمانی مشخص شده در کلاس‌ها آمادگی زبان شرکت کرده، مدرک زبان خود را گرفته و به دانشگاه ارائه کنند. نحوه تحصیل در ترکیه بدون ارائه این مدرک به شرح زیر است:

مدارک مورد نیاز تحصیل در ترکیه

مدارکی که ارائه آن‌ها از شرایط ادامه تحصیل در ترکیه است، بسته به دانشگاه تفاوت دارد، اما عمدتاً مدارک زیر را متقاضیان باید به دانشگاه ارائه کنند:

  • مدارک هویتی معتبر
  • مدرک دیپلم و ترجمه رسمی آن که به تأیید دفتر اسناد رسمی یا نمایندگان خارجی ترکیه در کشور مبدأ رسیده باشد.
  • ریزنمرات و ترجمه ترکی یا انگلیسی آن که به تأیید دفتر اسناد رسمی یا نمایندگان خارجی ترکیه در کشور مبدأ رسیده باشد.
  • سند قبولی آزمون ورودی در صورت وجود
  • سند قبولی آزمون مهارت زبان در صورت وجود
  • اخذ ویزای دانشجویی بعد از گرفتن پذیرش اولیه از سفارت و یا کنسولگری‌های ترکیه در ایران
  • پرداخت بخشی از شهریه و آپلود فیش در سامانه
  • پرداخت هزینه ثبت نام
  • ارائه گواهی تمکن مالی

چگونه در ترکیه تحصیل کنیم؟


 

برای تحصیل در دانشگاه‌های ترکیه شما می‌توانید به طور مستقیم اقدام کنید، اما می‌دانید که نداشتن اطلاعات کافی و دشواری‌های پروسه اداری و کاغذبازی‌های آن کاری زمان‌بر به شمار می‌رود. از طرفی یکی از مهم‌ترین موضوعات هر داوطلبی استفاده از فرصت‌های بورسیه و تخفیف در شهریه و هزینه‌‌های تحصیلی است. در این مقاله ما به طور کامل شرایط پذیرش دانشگاه‌ها و مزایای تحصیل در ترکیه را مفصل شرح داده‌ایم. اما اگر می‌خواهید وقت و انرژی خود را هدر ندهید با ما تماس بگیرید.

کارشناسان و مشاوران ما در مجموعه «آرتان بورس تاپ» مسئولیت کامل اپلای شما را به عهده می‌گیرند و نه تنها تا ثبت نام دانشگاه همراهتان هستند بلکه برای اسکان شما نیز برنامه‌ریزی می‌کنند تا از اقامت در نزدیکی محل تحصیل خود اطمینان حاصل کنید.

پرونده های موفق ما در اخذ پذیرش تحصیلی ترکیه

بی‌شک مهم‌ترین دغدغه افراد متقاضی مهاجرت تحصیلی و خانواده‌های آ‌ن‌ها‌، اطمینان پیدا کردن نسبت به قانونی بودن مؤسسه‌ای است که از طریق آن قصد مهاجرت دارند. به همین منظور، خود را موظف می‌دانیم تا به شما اطمینان بدهیم که کلیه فعالیت‌های مؤسسه قانونی است. مؤسسه ما با نام حقوقی «آرتان مشاوران مهاجر» به سبب سوابق و پرونده‌های موفق بسیار در سال 1400 قادر به اخذ مجوز از وزارت علوم ایران به عنوان بالاترین مرجع قانونی در زمینه تحصیلات عالی کشور شده است. لازم به ذکر است که معدود شرکت‌هایی در کشور هستند که موفق به اخذ این مجوز می‌شوند. در ادامه شما را دعوت می‌کنیم تا با دیدن ویدئو زیر با چند نفر از پذیرفته‌شدگان در دانشگاه‌های ترکیه آشنا شوید.


معادلسازی مدرک تحصیلی ترکیه

گواهی معادل‌سازی شده، در واقع مدرک فارغ‌التحصیلی دانشجو است که به مدارک سیستم آموزشی ترکیه تبدیل شده. مراحل تأیید دیپلم دنکلیک شده به صورت زیر است:

  • درج مهر آموزش و پرورش کشوری که مدرک را صادر کرده است.
  • ترجمه رسمی دیپلم به زبان ترکی و دریافت مهر وزارت دادگستری
  • درج مهر وزارت امور خارجه ایران روی مدرک ترجمه شده
  • درج مهر تأیید سفارت یا یکی از کنسولگری‌های ترکیه در ایران

فرایند اداری دریافت دیپلم معادل (دنکلیک) عبارت است از:

  • مراجعه به سایت مربوطه برای گرفتن وقت ملاقات حضوری
  • مراجعه حضوری به مرکز دنکلیک
  • دریافت کد پیگیری
  • انتظار برای تأیید و صدور مدرک معادل
  • ورود به سامانه با کد دریافتی جهت مشاهده نتیجه

تحصیل در ترکیه در مقاطع قبل از دانشگاه از ۱۲ پایه تحصیلی تشکیل شده است؛ بنابراین در نظر داشته باشید در صورتی که نظام قدیم هستید، ارائه دیپلم و مدرک پیش‌دانشگاهی شما برای تطبیق مدارک در ترکیه الزامی است. اما در صورتی که فارغ‌التحصیل نظام جدید هستید، ارائه دانشنامه و ریزنمرات پایه دوازدهم تحصیلی برای امور مربوط به دنکلیک کفایت می‌کند.

اخذ پذیرش تحصیلی ترکیه

دانشگاه های برتر ترکیه

ترکیه با میزبانی سالانه از 60 میلیون توریست، مقصدی پرطرفدار برای گردشگری و همچنین تحصیل دانشگاهی است. هر ساله تعداد زیادی دانشجو از کشورهای مختلف برای تحصیل در ترکیه راهی این کشور می‌شوند. در میان مؤسسات این کشور مراکزی وجود دارند که در میان شناخته‌شده‌ترین و بهترین دانشگاه‌های جهان قرار دارند. در ادامه 7 دانشگاه دولتی برتر ترکیه را که انتخابی ایده‌آل برای تحصیل در ترکیه محسوب می‌شوند را به شما معرفی می‌کنیم:

دانشگاه‌های دولتی برتر ترکیه

ردیف

نام دانشگاه

شهر

1

دانشگاه استانبول

استانبول

2

دانشگاه حاجت تپه

آنکارا

3

دانشگاه آنکارا

آنکارا

4

دانشگاه فنی خاورمیانه

آنکارا

5

دانشگاه فنی استانبول

استانبول

6

دانشگاه بغازیچی

استانبول

7

دانشگاه قاضی

آنکارا

همچنین کشور ترکیه دانشگاه‌های خصوصی‌ای دارد که از لحاظ کیفیت و امکانات آموزشی دست کمی از مراکز دولتی این کشور ندارند. برترین دانشگاه‌های خصوصی ترکیه به شرح زیر است:

دانشگاه‌های خصوصی برتر ترکیه

ردیف

نام دانشگاه

شهر

1

دانشگاه بیلکنت

آنکارا

2

دانشگاه کوچ

استانبول

3

دانشگاه سابانجی

استانبول

4

دانشگاه باشکنت

آنکارا

5

دانشگاه یدی تپه

استانبول

6

دانشگاه مدیپول استانبول

استانبول

7

دانشگاه باهچه شهیر

استانبول

رشته های پر متقاضی ترکیه

در این قسمت به نام بردن رشته‌های پرمتقاضی تحصیل در کشور ترکیه می‌پردازیم. در ابتدا رشته‌های گروه پزشکی سپس پیراپزشکی و در انتها هم گروه مهندسی را لیست خواهیم کرد:

هزینه تحصیل در ترکیه

هزینه درس خواندن در ترکیه بسته به عوامل زیادی دارد و نمی‌توان مبلغی را حتی به صورت حدودی معین کرد، اما اینکه برخی از فاکتورهای مهم در خرج و مخارج را نام ببریم و شما با توجه به نیاز و عادات زندگی خود، به بررسی قیمت‌ها و تخمین این هزینه‌ها بپردازید، قابل انجام است:

  • نوع دانشگاه
  • شهریه دانشگاه
  • شهر محل تحصیل
  • لوازم تحصیل
  • کتاب‌ها
  • غذا و خورد و خوراک
  • خوابگاه و محل سکونت
  • حمل‌ونقل به دانشگاه

هزینه زندگی در ترکیه برای دانشجویان

علاوه بر هزینه تحصیل در ترکیه بخش دیگری که عمده مخارج افراد را شکل می‌دهد هزینه زندگی است. متغیر بودن این هزینه هم مانند بخش قبل واضح است؛ بنابراین روند بخش قبل را دوباره در پیش می‌گیریم و برخی از فاکتورهای مهم را به استحضار شما می‌رسانیم. البته در مقاله هزینه ‌های زندگی در ترکیه به طور مفصل به این موضوع پرداخته‌ایم و قیمت‌های حدودی اجناس و هزینه‌های خدمات را در اختیار شما گذاشته‌ایم.

  • مخارج خانه
  • مالیات شهرداری و بیمه
  • خدمات بهداشتی
  • مواد غذایی
  • مسکن
  • کالاهای مصرفی
  • قبوض
  • تفریحات

بورسیه تحصیلی ترکیه

یکی از بهترین راه‌ها برای کاهش هزینه ‌های تحصیل در ترکیه، گرفتن بورسیه از دانشگاه است که بر هزینه‌های زندگی نیز تأثیر به سزایی دارد. دانشگاه‌های ترکیه، بنیادها و مؤسسات علمی – پژوهشی ترکیه به دانشجویان ترک زبان و بین‌المللی بورسیه‌های متنوع و فراوانی اعطا می‌کند که در مقاله بورسیه ترکیه به طور کامل آن‌ها را بیان کرده‌ایم.

نکات بیشتر
بورس صد آرتان بورس تاپ:

با بورس صد شما می‌توانید هزینه‌های تحصیلی خود در ترکیه را به حداقل برسانید. اگر باور نمی‌کنید، چاره‌اش یک تماس تلفنی با ما است.

کار در حین تحصیل

بسیاری از دانشجویان در طول مدت تحصیل خود به صورت پاره وقت در داخل و خارج دانشگاه مشغول به کار می‌شوند تا هم به تجربیات خود اضافه کنند و هم بتوانند مخارج خود را مدیریت کنند. دستورالعمل شورای آموزش عالی ترکیه (YOK) موارد زیر را در خصوص کار پاره وقت دانشجویی بیان کرده است:

  • دانشجویان خارجی در کارهای پاره وقت دانشجویی که حقوق آن از سمت سازمان وام دانشجویی پرداخت می‌شود، اجازه کار ندارند.
  • در کارهای پاره وقتی که حقوق آن از سمت خود دانشگاه پرداخت می‌شود، دانشجویان خارجی می‌توانند مشغول به کار شوند.
  • دانشجویان خارجی برای مشغول به کار شدن در خارج از دانشگاه باید مجوز کار دریافت کنند. کار با این مجوز نمی‌تواند بیش از 24 ساعت در هفته باشد.

مطالعه این صفحات را از دست ندهید

جمع بندی

این مقاله راهنمایی جامع برای داوطلبان تحصیل در ترکیه است که افراد با خواندن آن می‌توانند دید کلی نسبت به شرایط و نحوه تحصیل در ترکیه پیدا کنند. «آرتان مشاوران مهاجر» با هدف تسهیل دشواری‌های مهاجرت تحصیلی، کلیه نیازها و چالش‌های داوطلبان ایرانی را می‌شناسد و برای هموار کردن این مسیر برنامه دقیق و کاملی دارد.

از شما دعوت می‌کنیم برای آشنایی با خدمات و شرایط ویژه مجموعه، با ما ارتباط برقرار کنید و از مشاوره رایگان مجموعه آرتان بورس تاپ بهره‌مند شوید. پس از آنکه با توجه به شرایط و اولویت‌هایتان در خصوص رشته، دانشگاه، شهر محل تحصیل، نحوه اقامت و سایر موارد بهترین گزینه‌ها را پیش‌رویتان قرار دادیم، به شما مشاوره تخصصی نیز ارائه می‌دهیم. کافی است یکبار امتحان کنید تا در کوتاه‌ترین زمان ممکن از دانشگاه دلخواهتان پذیرش بگیرید و تحصیل خود را بدون هیچ دغدغه‌ای آغاز کنید.

سوالات متداول کاربران

اکثر دانشگاه‌های ترکیه در چهار مقطع کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری دانشجو می‌پذیرند.

داشتن مدرک دیپلم متوسطه تنها شرط اساسی تحصیل در ترکیه است و محدودیت سنی خاصی وجود ندارد.

در بخش رشته‌ها در مقاله حاضر پر متقاضی‌ترین رشته‌ها در گروه‌های مهندسی، پزشکی و پیراپزشکی را به اطلاع شما رسانده‌ایم.

در این مقاله به طور مفصل در این باره توضیح داده‌ایم. پیشنهاد می‌کنیم برای اطلاع از جزئیات شرایط پذیرش از دانشگاه‌های معتبر ترکیه در رشته دلخواهتان با کارشناسان ما در مجموعه آرتان بورس تاپ تماس بگیرید.