logo
دانشگاه جلال بایار مانیسا
لوگو دانشگاه جلال بایار

دانشگاه جلال بایار

(Manisa Celal Bayar University)

location

شهر: مانیسا

univercity

تعداد دانشکده: 15

univercity

نوع دانشگاه: دولتی

rank

رتبه داخلی: 47

checked

تایید: نیست

calender

سال تاسیس: 1992

language

زبان: ترکی, انگلیسی

apply

پذیرش: TR‌‌‌ YÖS

آنچه در این مقاله خواهید خواند

دانشگاه جلال بایار یکی از معروف ترین دانشگاه های دولتی کشور محسوب می شود که طیف وسیعی از برنامه های آموزی را با بالاترین سطح کیفی ارائه می دهد. همچنین این امکان را در اختیار دانشجویان خود قرار می دهد تا زندگی دانشجویی خود را همراه با انجام طیف گسترده ای از فعالیت های علمی، فرهنگی و ورزشی نظیر باشگاه های دانشجویی، کوهنوردی، موسیقی، شنا، رقص های محلی و … طی کنند. به همین دلیل بر آن شدیم تا در این مقاله این دانشگاه را به شما معرفی کنیم و اطلاعات لازم جهت اخذ پذیرش در آن را در اختیار شما قرار دهیم.

معرفی دانشگاه جلال بایار مانیسا

موسسه آموزش عالی جلال بایار که به صورت اختصاری دانشگاه CBU نامیده می شود، یکی از بزرگ ترین دانشگاه های منطقه اژه است. این دانشگاه در سال 1959 م یا به عبارتی سال 1337 ش به عنوان یک کالج مستقل ورزشی تأسیس شد؛ اما امروزه از 15 دانشکده مختلف، 2 کالج و 15 دانشکده حرفه ای برخوردار است و سالانه بیش از 55 هزار دانشجو را از 48 کشور مختلف دنیا پذیرش می کند.

دانشگاه جلال بایار هدف خود را ایجاد محلی برای رشد و تربیت افرادی خلاق، مبتکر، آزاد، انتقادی و لیبرال که مقید به ارزش های هستند، قرار داده است. لذا در راستای رسیدن به هدف خود امکانات متنوعی را در اختیار دانشجویان قرار می دهد و از به روزترین تجهیزات و شیوه های آموزشی روز دنیا استفاده می کند. علاوه بر این در بسیاری از برنامه های تبادل دانشجویی با دانشگاه های مطرح دنیا شرکت کرده است.

دانشگاه جلال بایار کجاست؟


دانشگاه جلال بایار در شهر تاریخی و زیبای مانیسا، واقع در منطقه اژه ترکیه قرار دارد. این شهر مناسب دانشجویانی است که تمایل دارند از مزایای تحصیل در ترکیه در مکانی دور از هرج و مرج و شلوغی یک شهر بزرگ لذت ببرند. در عین حال نیز از تمامی مزایای زندگی در شهرهای بزرگ، خدمات اجتماعی، سینما، تئاتر، همچنین فرصت های شغلی پاره وقت برخوردار شوند.

شهر مانیسا در کنار بزرگراه اصلی استانبول- ازمیر واقع شده است و با شهر ازمیر 30 کیلومتر فاصله دارد. دانشجویانی که استفاده از خط هوایی یا سفرهای دریایی را ترجیح می دهند، در ابتدا باید به ازمیر رفته، سپس با استفاده از ماشین و اتوبوس به شهر مانیسا بروند. علاوه بر این از طریق راه آهن می توان به صورت مستقیم به این شهر دسترسی پیدا کرد.

دانشگاه جلال بایار ترکیه

رتبه و رنکینگ دانشگاه جلال بایار ترکیه

مؤسسات و سایت های جهانی رتبه بندی دانشگاه ها نظیر QS، THE، CWUR و … سالانه دانشگاه های دنیا بر اساس معیارهایی مشخص رتبه بندی می کنند. از جمله معیارهای این مؤسسات در رتبه بندی دانشگاه ها می توان به عملکرد تحقیقاتی، تأثیرگذاری، پرستیژ اعضای هیئت علمی، کیفیت آموزشی دانشگاه، کیفیت تحقیقات ارائه شده، اشتغال فارغ التحصیلان و … اشاره کرد. رتبه و رنکینگ موسسه آموزش عالی جلال بایار با توجه به در نظر گرفتن معیار های معتبرترین مؤسسات رتبه بندی دانشگاه های به شرح زیر است:

رنکینگ دانشگاه جلال بایار 2023
سطح رتبه دهی رتبه مرجع رنکینگ
رتبه جهانی +1501 Times Higher Education
رتبه داخلی 47 Edurank

شرایط تحصیل در دانشگاه جلال بایار

برای تحصیل در بسیاری از دانشگاه‌های ترکیه مانند دانشگاه جلال بایار، دانشگاه یوزونجوییل وان، دانشگاه دجله و… باید گواهی قبولی در آزمون یوس ترکیه را ارائه کرد. سالانه دانشجویان بسیار زیادی از طریق این آزمون در مقاطع مختلف تحصیلی وارد دانشگاه جلال بایار می‌شوند. برای پذیرش در این دانشگاه با شرکت در آزمون‌های دیگر مانند SAT و ACT نیز می‌توان اقدام کرد. متقاضیان تحصیل باید در آزمون یوس شرکت کرده و حداقل 40 نمره در آن کسب کنند. یا مدرک قبولی در یکی از آزمون‌های SAT و ACT را به دانشگاه ارائه دهند.

آزمون تومر جلال بایار

سطح C1 و C2 (در صورتی که دانشجویان از سطح B1 و B2 آزمون تومر برخوردار باشند، می توانند در دانشگاه مشغول به تحصیل شوند. البته به این شرط که در دوره های زبان ترکی شرکت کنند.)

  • TOEFL IBT: حداقل 75 امتیاز
  • TOEFL CBT: حداقل 200 امتیاز
  • TOEFL PBT: حداقل 535 امتیاز
  • مدرک کمبریج به زبان انگلیسی پیشرفته: حداقل سطح C
  • مهارت کمبریج (CPE): حداقل سطح C

لازم به ذکر است که این دانشگاه بورسیه های مشخصی برای دانشجویان بین المللی در نظر نگرفته است. با این حال دپارتمان آرتان بورس تاپ با توجه به سوابق کاری خود می تواند بورسیه های مختلفی (که از طرف دولت ترکیه، همچنین بنیاد ELGINKAN برای دانشجویان بین المللی این دانشگاه در نظر گرفته شده است) را برای شما دریافت کند. جهت اطلاع از این نوع بورسیه ها با متخصصان آرتان بورس تاپ تماس بگیرید.

مدارک ثبت نام دانشگاه جلال بایار مانیسا

متقاضیان تحصیل در دانشگاه جلال بایار، جهت دریافت پذیرش این دانشگاه ابتدا باید فرم درخواست آنلاین این دانشگاه را پر کنند. سپس مدارک لازم را به صورت آنلاین در سایت این دانشگاه آپلود و ارسال کنند. این مدارک به صورت کلی شامل مدارک زیر هستند:

  • مدرک معادل سازی شده دیپلم دبیرستان که به زبان ترکی یا انگلیسی ترجمه شده باشد.
  • کپی گذرنامه
  • مدرک زبان ترکی یا انگلیسی (در صورت وجود)
  • سپس بعد از دریافت نامه پذیرش مشروط، مدارک لازم جهت ثبت نام نهایی را به دانشگاه ارائه دهند. این مدارک عبارت اند از:
  • فرم درخواست
  • کپی مدرک دیپلم
  • سوابق تحصیلی به همراه ریزنمرات (4 سال دوره دبیرستان)
  • 2 قطعه عکس
  • فتوکپی گذرنامه اسکن شده
  • فیش واریز هزینه درخواست
  • گواهی تمکن مالی
  • مدرک زبان ترکی یا انگلیسی
  • مدرک آزمون ورودی دانشگاه

شهریه دانشگاه جلال بایار در سال 2024

هزینه شهریه دانشگاه جلال بایار

پیش از هر چیزی اول این عکس را ذخیره کنید. حتما به کارتان می آید! میزان شهریه دانشگاه جلال بایار متناسب با رشته تحصیلی انتخابی نظیر رشته پزشکی، روانشناسی در ترکیه یا رشته های مهندسی و … متفاوت است. داوطلبان برای اطلاع از میزان دقیق شهریه می توانند به سایت دانشگاه مراجعه کنند. میزان شهریه در برخی دانشکده این دانشگاه به شرح زیر است:

 شهریه دانشگاه جلال بایار سال 2024
شهریه (لیر) زبان آموزشی نام رشته
83.368 ترکی پزشکی
11.334 ترکی پرستاری
11.334 ترکی مامایی
11.334 ترکی فیزیوتراپی و توانبخشی
24.768 انگلیسی مهندسی کامپیوتر
16.512 ترکی مهندسی برق و الکترونیک
16.512 ترکی مهندسی صنایع
16.512 ترکی مهندسی نرم افزار
12.494 ترکی اقتصاد
24.768 انگلیسی مهندسی پزشکی
12.494 ترکی مدیریت
12.494 انگلیسی مدیریت
16.512 ترکی مهندسی مکانیک
11.354 ترکی روانشناسی
21.024 ترکی معماری
12.494 ترکی علوم سیاسی و مدیریت دولتی
12.494 ترکی جامعه شناسی

رشته های دانشگاه جلال بایار

دانشگاه جلال بایار از 14 دانشکده، 15 مدرسه حرفه ای و 3 کالج برخوردار است. از دانشکده های این دانشگاه می توان به دانشکده پزشکی، دانشکده تکنولوژی، دانشکده مهندسی، دانشکده تربیت معلم، دانشکده علوم پایه، دانشکده اقتصاد و امور اداری، دانشکده الهیات، دانشکده ارتباطات، دانشکده تجارت، دانشکده علوم بهداشت، دانشکده اقتصاد و علوم اداری، دانشکده تربیت بدنی و دانشکده علوم کاربردی اشاره کرد.

از مدارس حرفه ای این دانشگاه نیز می توان مدرسه احمدلی، کولا، مانیسا، گوردیس، صالحی و … را نام برد. در این دانشکده ها و مدارس بیش از 60 برنامه تحصیلی در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد در اختیار دانشجویان قرار می گیرد و دانشجویان متناسب با علاقه خود می توانند در یکی از آن ها مشغول به تحصیل شوند.

 دانشگاه جلال بایار در مانیسا

امکانات و خدمات رفاهی دانشگاه جلال بایار ترکیه

دانشگاه جلال بایار به عنوان یکی از دانشگاه های معتبر کشور ترکیه امکانات متعددی در اختیار دانشجویان خود قرار می دهد. از مهمترین امکانات این دانشگاه می توان به خوابگاه های دانشجویی آن اشاره کرد. این دانشگاه ها خوابگاه های خود را در دو مجتمع مختلف در اختیار دانشجویان قرار می دهد. یکی از خوابگاه ها در پردیس مرادیه شهر مانیسا واقع شده است. خوابگاه دیگر نیز با 8 بلوک مختلف در قسمت مرکزی مانیسا قرار دارد. علاوه بر این خوابگاه های خصوصی متعددی نیز در اطراف دانشگاه وجود دارند که از نظر هزینه بسیار مقرون به صرفه هستند.

از دیگر امکانات منحصر به فرد این دانشگاه می توان به مرکز فرهنگی سلیمان دمیرل با سالن های سخنرانی بزرگ و کوچک، مراکز فرهنگی بصری کوچیگیت، مرکز فرهنگی اِمیت دوغای آرینچ، آمفی تئاتر 2000 نفری، سالن های کنفرانس، یک کارگاه هنری، سالن سینمایی ۱۲۰ نفره و … اشاره کرد.

جمع بندی

دانشگاه جلال بایار ترکیه یکی از بهترین دانشگاه های دولتی کشور ترکیه است که امکانات آموزشی و رفاهی متعددی را در اختیار دانشجویان خود قرار می دهد. در این مقاله در رابطه با این دانشگاه، شرایط و مدارک لازم جهت اخذ پذیرش در آن و … اطلاعات لازم را در اختیار شما قرار دادیم. شما می توانید سؤالات خود در رابطه با این دانشگاه را برای ما کامنت کنید و پاسخ آن را در طی 24 ساعت از مشاوران و متخصصان ما در آرتان بورس تاپ دریافت کنید.

پینار میرزایی
پینار میرزایی

سؤالات متداول متقاضیان در مورد جلال بایار

خیر مدرک این دانشگاه از نظر وزارت علوم و بهداشت ایران معتبر نیست.
شهریه این دانشگاه به صورت تقریبی 1000 تا 10000 لیر ترکیه است.
با کسب نمره قبولی در یکی از آزمون های یوس، SAT و ACT می توان پذیرش این دانشگاه را دریافت کرد.
بله این دانشگاه خوابگاه های متعددی را به دانشجویان بین المللی اختصاص داده است.
Telegram WhatsApp Twitter
دیدگاهتان را بنویسید

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
ارسال به ایمیل
https://artanburstap.com/?p=7192
1
گام اول
اطلاعاتت رو چک کن
2
گام دوم
مدارکت رو بارگذاری کن
3
گام سوم
تا اینجا بیای تمومه
نام و نام خانوادگی *
شماره تماس *
آدرس ایمیل
دانشگاه مد نظر خود را نام ببرید
رشته مد نظر خود را نام ببرید
زبان آموزشی
مقطع تحصیلی
1
گام اول
اطلاعاتت رو چک کن
2
گام دوم
مدارکت رو بارگذاری کن
3
گام سوم
تا اینجا بیای تمومه
تصویر گذرنامه
حداکثر اندازه فایل: 2 مگابایت
تصویر دیپلم
حداکثر اندازه فایل: 2 مگابایت
پیش دانشگاهی
حداکثر اندازه فایل: 2 مگابایت
ریز نمرات 3 ساله
حداکثر اندازه فایل: 2 مگابایت
1
گام اول
اطلاعاتت رو چک کن
2
گام دوم
مدارکت رو بارگذاری کن
3
گام سوم
تا اینجا بیای تمومه
درخواست شما ثبت می‌شود. در صورتی که نیاز به ویرایش ندارید تایید نهایی کنید “منتظر خبر های خوب از طرف آرتان باش”