logo
متوسط درآمد در ترکیه

درامد در ترکیه

آنچه در این مقاله خواهید خواند

کشور ترکیه کشوری اوراسیایی و واقع در خاورمیانه و جزء کشورهای توسعه یافته است. آن چه در این مقاله به توضیح آن می پردازیم در مورد درآمد در ترکیه و هزینه هایی است که برای زندگی در ترکیه تعیین شده و اطلاع از آن جهت اقامت در ترکیه لازم و ضروری است. بدیهی است که هزینه های زندگی به نسبت نوع زندگی هر شخص و میزان مخارج آن متفاوت است؛ اما طبق آمار و رقم هایی که در این مورد وجود دارد هزینه زندگی در این کشور برای هر فرد ماهانه حدود 2500 تا 3000 لیر است. سوال مهمی که ممکن است برای خیلی از افرادی که قصد مهاجرت دارند، پیش بیاید بحث درآمد در ترکیه است. متوسط در آمد در کشور ترکیه برای افرادی که دارای تخصص خاص و منحصر به فردی هستند، بالا خواهد بود. طبق گزارشی از طرف سازمان ملل حداقل دستمزد در ترکیه در هر ساعت 1.1 دلار است. بنا به میزان فعالیت افراد و و حوزه ای که در آن مشغول به کار هستند درآمد و حقوق نیز متفاوت است. اما به طور کلی میانگین حقوق خالص ساکنین کشور ترکیه با کسر پرداخت مالیات 2.366.86 لیر ترکیه است.

متوسط درآمد در ترکیه چقدر است؟

حقوق و درآمد افراد در هر کشور متناسب با شغل آنها قطعا متفاوت است. اما موسسه آمار ترکیه اعلام کرده که درآمد سالانه سرانه یک خانواده در این کشور 16.515 لیر است؛ هرچند این متوسط درآمد در ترکیه در شهرهای مختلف از جمله آنکارا، استانبول و ازمیر فرق دارد. شهر آنکارا در مقایسه با شهر استانبول شرایط کاری بهتری دارد و به نسبت متوسط درآمد آن نیز بیشتر است. طبق یک نظرسنجی که بین حوزه های مختلف کاری انجام شده متوسط درآمد در ترکیه 137.113 لیر و متوسط دستمزد خالص 97.227 لیر است. میزان متوسط درآمد در هر کشور بر حسب کل جمعیت و ساکنین آن کشور محاسبه می شود. به آمار زیر در مورد متوسط درآمد در مشاغل محتلف توجه کنید:

شغل متوسط درامد در ترکیه به طور سالانه
پزشک متخصص 202.400
مدیر فناوری اطلاعات 188.513
مهندس معمار 80.723
مدیر کل 359.583
مدیر فروش 148.583
مهندس 106.828
کارگردان 305.723
توسعه دهنده نرم افزار 94.726
مدیر منابع انسانی 155.864

درآمد سرانه ترکیه در سال 2023

نخست وزیر ترکیه در سال 2017 اعلام کرد که رشد اقتصادی کشور ترکیه تا سال 2023 در حدود 5/5 درصد افزایش می یابد. توجه به مباحث مالی و اقتصادی برای مهاجرت و اقامت یکی از موراد مهم و ضروری است. طبق آمار و برنامه هایی که جدیدا توسط دولت ترکیه اعلام شده، از جمله افزایش نیروی انسانی، افزایش انگیزه برای سرمایه گذاری و ایجاد کسب و کار، شاهد افزایش درآمد سالانه در سال 2023 خواهیم بود. طبق پیش بینی های اخیر درآمد سرانه در سال 2023 به میزان 13.000 دلار افزایش خواهد یافت که این اتفاق به دلیل افزایش اشتغال و در نتیجه تک رقمی شدن نرخ تورم در این کشور بوده است. بدیهی است که با کاهش نرخ تورم و افزایش اشتغال، درآمد در ترکیه روند صعودی را طی خواهد کرد.

درآمد پزشکان در ترکیه

درآمد پزشک در ترکیه

طبق لیستی که در ابتدای مقاله در جدول درامد در ترکیه ارائه شد، شغل پزشکی یکی از پردرآمدترین شغل ها در کشور ترکیه است. قدم اول پس از انتخاب کشور محل خدمت از جمله کشور ترکیه معادل سازی و ارائه مدارک تحصیلی و دریافت مدرک معادل سازی شده از تحصیلات تکمیلی ترکیه (YOK) و اخذ نمره 8 (نمره B) در آزمون زبان ترکی و سپس ارسال درخواست برای دریافت مجوز از وزارت بهداشت ترکیه برای شروع همکاری در حوزه پزشکی کشور ترکیه است. اطلاع از میزان درآمد پزشکان در ترکیه جزء لایفنک پزشکانی است که تصمیم دارند در این کشور مشغول به کار شوند. این در حالی است که به دلیل زیاد بودن شاخه های فعالیت در رشته پزشکی میزان درآمد متفاوت است. دسته بندی هایی در مورد گرایش های متفاوت رشته های پزشکی و درامد پزشکان در ترکیه وجود دارد که در ادامه به آن می پردازیم:

گرایش متوسط درامد ماهانه در ترکیه
جراح حداقل 40 هزار لیر، حداکثر 250 هزار لیر
پزشک عمومی  حداقل 10 هزار لیر- حداکثر 25 هزار لیر
پزشک متخصص حداقل 20 هزار لیر- حداکثر بالای 110 هزار لیر
چشم پزشک حداقل 25 هزار لیر- حداکثر 100 هزار لیر
متخصص ارتودنسی حداقل 10 هزار لیر- حداکثر بالای 90 هزار لیر
پزشک فوق تخصص حداقل 30 هزار لیر- حداکثر 300 هزار لیر

 لیستی که در بالا مشاهده می کنید، متناسب با میزان کار در هفته و ماه، میزان سابقه پزشکان، جایگاه پزشک در جامعه پزشکی و دیدگاه افرادی که به نزد پزشک می روند متفاوت است. به همین دلیل برای هر گرایش شغلی پزشکان میزان درآمد پزشکان در ترکیه به صورت حداقل و حداکثر ذکر شده است.

بیشتر بخوانید: پزشکی بدون کنکور ترکیه

درآمد ماساژور در ترکیه

شغل ماساژوری جزء شغل های پرطرفداری است که معمولا برای شروع فعالیت نیاز به سرمایه کمی دارد. افراد با انتخاب این حرفه دوره های آموزشی را در سطح های مبتدی و حرفه ای می گذرانند. ماساژوری در ترکیه در سال های اخیر مورد استقبال قرار گرفته است. افراد متقاضی در هتل ها، استخرها و مراکز ورزشی مشغول به کار می شوند. علاوه بر اهمیت این شغل درآمد ماساژور در ترکیه نیز در مقایسه با میزان فعالیتی که در روز و ماهانه انجام می دهد متفاوت است. به همین ترتیب میزان میانگین درآمد در هر ساعت برای یک ماساژور در ترکیه حدود 127 لیر تعیین شده که درآمد قابل توجهی در یک ماه است.

درآمد خیاطی در ترکیه

درامد خیاط در ترکیه

علاوه بر اشتغال در رشته های پزشکی و مهندسی که درآمد در ترکیه برای آنها نسبتا خوب است، فعالیت در رشته های فنی و هنری هم از این قاعده مستثنی نیست. از جمله آن ها درآمد خیاطی در ترکیه است که متناسب با میزان فعالیت و خلاقیت فرد درآمد معقول و مناسبی است. به دلیل این که صنعت پوشاک در ترکیه از گذشته تاکنون پیشتاز بوده، هر ساله کشور ترکیه اقدام به استخدام خیاطان ماهر می کند. در این راستا دولت ترکیه شرایط قابل توجهی را برای خیاطان فعال در این کشور در نظر دارد از جمله مزایای زیر:

  • پایه حقوق 1.500.000 تا 5.000.000 میلیون تومان در ماه (درامد خیاطی در ترکیه حدود 574 لیر تا 1.914 هزار لیر است)
  • در نظر گرفتن خوابگاه برای اقامت خیاطان
  • ارائه ویزای کار 3 ماهه از طرف کارفرمایان

سوالات خود را از ما بپرسید

درآمد مدلینگ در ترکیه

درآمد مدلینگ در ترکیه خوب است. می توانید به یک موسسه کاریابی ایرانی در ترکیه بروید و دریافت مشاوره های لازم و وارد این حخرفه شوید. حرفه مدلینگ یکی از جذاب ترین و البته کاربردی ترین مشاغل در حوزه تبلیغات است. هر ساله تعداد افرادی که با وارد شدن به حرفه مدلینگ به شهرت رسیده اند، افزایش می یابد. در این راستا کشور ترکیه نیز به دلیل ممتاز بودن در صنعت پوشاک، افراد زیادی را برای فعالیت در صنعت مدلینگ انتخاب و استخدام می کند. برای کسب درامد در ترکیه در حوزه مدلینگ فقط داشتن ظاهری آراسته و زیبا نیست. شرکت های فعال قبل از ورود به صنعت مدلینگ دوره های آموزشی برگذار می کنند و افراد مستعد را پرورش می دهند.

فعالیت در حوزه مدلینگ در سنین کودکی نیز امکان پذیر است و با حمایت فعالان و استقبال حوزه مدلینگ رو به رو شده است. حتی می توانند دارای درآمد باشند. برای مثال درآمد مدلینگ در ترکیه برای یک کودک بین 38 لیر تا 90 لیر متغیر است. این درآمد برای افراد با سنین بیشتر افزایش می یابد؛ تا جایی که برخی از فعالان صنعت مدلینگ بر این باورند درآمد مدلینگ در ترکیه حتی روزانه از 30 لیر با بالا افزایش می یابد.

درآمد دندانپزشکی در ترکیه

درامد دندانپزشک در ترکیه

فعالیت در تخصص دندانپزشکی از سال 2012 در کشور ترکیه رسما آغاز شده است. درآمد دندانپزشکی در ترکیه بالا است و این موضوع سبب شده که دندانپزشکی به یکی از شغل های پرطرفدار تبدیل شود. قدم اول برای فعالیت در حوزه دندانپزشکی در کشور ترکیه و کسب عالی ترین درامد در ترکیه، شرکت در آزمون DUS است که جزء آزمون های دشوار این کشور محسوب می شود. معمولا افراد قبل از شرکت در این آزمون در کلاس های مربوط به آزمون DUS شرکت می کنند که میزان هزینه این کلاس 1350 تا 1520 دلار در سال است. پس از آن هر دندانپزشک باید عضو انجمن دندانپزشکی ترکیه شود.

نکته مهمی که در این جا مطرح می شود، میزان درآمد دندانپزشکی در ترکیه است. این تخصص هم مانند سایر تخصص های ذکر شده در بالا متناسب با محل استخدام، ساعات کار دندانپزشک در هفته و ماه متغیر است. درآمد دندانپزشکانی که در مراکز دولتی و حقوقی مشغول به کار هستند در مقایسه با درآمد دندانپزشکانی که مطب شخصی دارند کمتر است؛ اما این نکته را در نظر داشته باشید که دندانپزشکان شاغل در مراکز دولتی حقوق ماهیانه ای را به طور ثابت از طرف دولت کشور ترکیه دریافت می کنند. حداقل درآمد دندانپزشکی در کشور ترکیه 197.798 لیر (معادل 34013.82 دلار) است. علاوه بر این دندانپزشکان به طور متوسط هر ماه حدود 6903 لیر پاداش دریافت می کنند که این پاداش نیز بر اساس حرفه ای یا مبتدی بودن و سوابق کار دندانپزشک متفاوت و متغیر است.

  • درامد دندانپزشکی در ترکیه در سطح حرفه ای: 250740 لیر ترکیه معادل 43249.46 دلار
  • حقوق و دستمزد سطح مبتدی: 13656 لیر ترکیه معادل با 23534.89 دلار

بیشتر بخوانید: دندانپزشکی بدون کنکور ترکیه

درآمد آرایشگری در ترکیه

همان طور که در ابتدای مقاله گفته شد، افرادی که دارای تخصص و مهارت خاصی هستند می توانند به درآمد مشخص و نسبتا خوبی دست یابند. یکی از حرفه هایی که امروزه در ردیف شغل های محبوب و پر درامد در ترکیه مورد استقبال افراد قرار گرفته آرایشگری است. تمرکز عمده آرایشگرانی که قصد شروع فعالیت در رشته آرایشگری را دارند، روی شهر استانبول است. طبق آمار و نتایجی که توسط میانگین تعداد آرایشگران فعال اعلام شده، درآمد متوسط آرایشگری بین 35 تا 40 هزار لیر در ماه است. البته درآمد آرایشگری در ترکیه بستگی به تجربه شخص دارد.

نویسنده آرتان بورس تاپ

Telegram WhatsApp Twitter
دیدگاهتان را بنویسید

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
ارسال به ایمیل
https://artanburstap.com/?p=12006