logo
رشته های پرکاربرد در ترکیه برای ایرانیان

رشته های پرکاربرد در ترکیه

آنچه در این مقاله خواهید خواند

تقریباً در تمامی کشورهای دنیا، رشته‌های دانشگاهی پرکاربردی وجود دارد که تحصیل در آنها، شانس موفقیت شغلی شما را به‌شدت افزایش می‌دهد. این رشته‌ها همچنین در لیست رشته‌های پرطرف‌دار قرار دارند چرا که استقبال عمومی از این رشته‌ها بسیار قابل‌توجه است. در این مقاله ما سعی کرده‌ایم برای ایرانی‌هایی که به دنبال رشته‌های تحصیلی پرکاربرد در ترکیه هستند، لیستی تهیه و دررابطه‌با فرصت‌های شغلی و بازه زمانی جذب شدن در بازار کار این رشته‌ها توضیحی ارائه نماییم. پس در کنار ما باشید تا در این زمینه، در جریان اطلاعات مفیدی قرار بگیرید. همچنین برای یافتن پاسخ‌های کامل‌تر به دیگر سؤالات خود، با مشاوران ما در مجموعه آرتان‌بورس‌تاپ در تماس باشید.

رشته های پرکاربرد در ترکیه برای ایرانیان

آیا می‌دانید کدام رشته‌ها بهترین فرصت‌های شغلی را پس از فارغ‌التحصیلی دارند؟ ما در این مقاله، یک راهنمای عالی از رشته‌های پرکاربرد در ترکیه برای ایرانیان با امکان اشتغال و درآمد بالا آماده کرده‌ایم. یکی از مهم‌ترین تصمیماتی که دانشجویانی که قصد پذیرش در دانشگاه را دارند باید در زندگی خود بگیرند، انتخاب دقیق رشته‌ای است که در آن تحصیل خواهند کرد. درعین‌حال، با انتخاب دپارتمان‌های دارای فرصت‌های شغلی بسیارخوب مانند پزشکی، مهندسی، حقوق و بازیگری که در آن‌ها می‌توانید به‌راحتی شغل پیدا کنید، یا مشاغلی که بیشترین درآمد را دارند، آینده بهتری برای خود فراهم نمایید.

باتوجه‌به اطلاعات «UNI-VERI» وابسته به دفتر ریاست‌جمهوری ترکیه، می‌توان نکاتی را که جلب‌توجه می‌کند به شرح زیر خلاصه کرد: فارغ‌التحصیلان دانشکده‌های پزشکی و دندان‌پزشکی یعنی پزشکان، از جمله مشاغلی هستند که به راحتی در کشور ترکیه کار پیدا می‌کنند.

باز هم مشاغل بهداشتی مانند داروسازی، پرستاری و شنوایی‌سنجی در صدر فهرست قرار دارند. البته در سال‌های اخیر باتوجه‌به رشد حوزه فیلم و سریال در کشور ترکیه و تبدیل‌شدن این بخش به یک صنعت مولد و صادراتی، در کنار کاریزماتیک و پردرآمد بودن این حرفه، رشته بازیگری هم در این فهرست قرارگرفته است. پس از این اطلاعات اندک، بیایید مشاغل یا رشته‌هایی را فهرست کنیم که از قدرت جذب در بازار کار و همچنین درآمد و شأن اجتماعی بالایی در ترکیه برخوردار هستند:

رشته های پزشکی و دندان‌ پزشکی

رشته های پزشکی در لیست رشته های پرکاربرد ترکیه

این دو رشته نه تنها در ایران بلکه در کشور ترکیه هم از محبوبیت ویژ‌ه‌ای برخوردارند. دلایل این محبوبیت، داشتن بازار کار مناسب، درآمد بالا و موقعیت اجتماعی خوب است. نگاهی به آمارهای مربوط به میزان و دوره جذب این رشته‌ها به راحتی نشان دهنده اهمیت آنها است. پس از فارغ‌التحصیلی از دانشکده پزشکی و دندان‌‌پزشکی، میزان شروع به کار در بخش دولتی 100 درصد و میزان یافتن کار در 6 ماه پس از فارغ‌التحصیلی 91.5 درصد است. حقوق اولیه از 5000 تا 8000 لیر متغیر است.

رشته داروسازی

فارغ‌التحصیلان داروسازی نیز در رتبه سوم در میان کارهایی با ضریب اشتغال بالا قرار دارند. بخش خصوصی ترکیه در سال‌های اخیر سرمایه‌گذاری سنگینی در صنعت داروسازی انجام داده است. این تصمیم ترکیه با هدف به دست آوردن سهم اقتصادی متناسب از بازار دارویی منطقه گرفته شده و در عین حال تاثیر زیادی برکارآفرینی در این بخش داشته است . این مسئله طبیعتا باعث شده تقاضا برای متخصصین این حوزه هم افزایش قابل توجهی داشته باشد. میزان یافتن کار در مدت 6 ماه پس از فارغ‌التحصیلی از این گروه 67.9 درصد است. نرخ یافتن شغل در مدت یک سال پس از فارغ‌التحصیلی برای این رشته 18.2 درصد و نرخ کسانی که قبل از فارغ‌التحصیلی شغل پیدا کرده‌اند 3.3 درصد است. دستمزدها در ابتدای شروع به کار، بین 2855 لیر تا 5000 لیر است.

رشته شنوایی‌ سنجی

در رتبه چهارم فهرست، باز‌هم رشته‌ای از گروه پزشکی قرار دارد که از محبوبیت خوبی در جامعه ترکیه برخوردار است. افزایش مشکلات مربوط به آلودگی صوتی و لزوم تست‌های شنوایی در اول استخدام در مراکز طب‌کار ترکیه، جایگاه مناسبی را برای این رشته در مراکز درمانی به جهت اشتغال بوجود آورده است. نرخ کاریابی برای دانشجویان گروه شنوایی‌سنجی در 6 ماه پس از فارغ‌التحصیلی 67.1 درصد و نرخ کاریابی در یک سال 16.1 درصد است. حقوق اولیه بین حداقل دستمزد و 5000 لیر تغییر می‌کند.

لیست رشته های پرکاربرد در ترکیه

رشته فیزیوتراپی

در رتبه پنجم، یکی دیگر از رشته‌های زیر گروه بخش سلامت قرار دارد: فیزیوتراپی. افزایش بیماری‌های مفصلی به دلیل زندگی ماشینی و کم تحرکی درکنار بالا رفتن آمار تصادفات و عللی از این دست، بیماران بسیاری را به مراکز فیزیوتراپی و توان‌بخشی کشانده است. این حرفه همچنین جایگاه خوبی به لحاظ موقعیت اجتماعی و درآمدزایی در جامعه ترکیه دارد. در مورد فارغ‌التحصیلان این رشته، میزان کاریابی در 6 ماه پس از فارغ‌التحصیلی برای دانشجویان 57.8 درصد است. در یک سال، این نرخ 20.8 درصد است و نرخ کسانی که در دوران دانشجویی شغل پیدا می کنند، 5.6 درصد است. حقوق اولیه بین حداقل دستمزد و 4500 لیر است.

رشته پرستاری

پرستاری هم از آن جمله رشته‌هایی است که در سال‌های اخیر خصوصا به دلیل همه‌گیری کرونا و افزایش سطح بهداشت عمومی و بالا رفتن تقاضا برای انجام مراقبت‌های پزشکی درمنزل، از موقعیت بسیار خوبی برخوردار شده است. این رشته البته در ردیف رشته‌های پر طرف‌دار دانشگاهی هم می‌باشد. فارغ‌التحصیلان رشته پرستاری همیشه از شانس جذب بالایی در حوزه سلامت برخوردار بوده‌اند. در حال حاظر این رشته با 56.8 درصد اشتغال در 6 ماه در رتبه ششم فهرست قرار دارد. نرخ کاریابی فارغ التحصیلان در یک سال 17.5 درصد و نرخ کسانی که بدون فارغ التحصیلی شروع به کار می کنند 3.8 درصد است. حقوق اولیه نیز مشابه سایر مشاغل است. بین 2800 تا 4500 لیر. نرخ اشتغال در بخش دولتی حدود 50 درصد است.

رشته بازیگری

رشته بازیگری هم در رتبه هفتم از رشته‌هایی است که فارغ‌التحصیلان آن، به راحتی می‌توانند در بازار کار فرصت‌های خوبی داشته باشند. این رشته به دلیل درخشش فیلم‌ها و سریال‌های ترکیه در سطح جهان، ارز آوری بسیار بالای آن، درآمد بالا و کاریزماتیک بودن، توجه بسیاری از متقاضیان تحصیل در این رشته در داخل و خارج ترکیه را به خود جذب کرده است. براساس آخرین داده‌های آماری این مرکز معتبر، نرخ کاریابی در مدت 6 ماه فارغ التحصیلان 56.5 درصد و نرخ یافتن شغل در یک سال 26.5 درصد است. میزان کسانی که در دوران دانشجویی زندگی کاری خود را آغاز کرده اند 4.2 درصد است. دستمزد فارغ التحصیلان بازیگری بین 6000 تا 35000 لیر متغیر می باشد.

بازیگری پرکاربردترین رشته در ترکیه

توجه: البته این نرخ دستمزدها برای این رشته و شغل کاملاً نسبی بوده و در صورت ایفای نقش در یک تولید تلویزیونی، سینمایی و تئاتر، بسته به نقش ایفایی و میزان شناخته شدن بازیگردست مزدهای بسیار بالایی پرداخت می‌شود.

مشاوره و راهنمایی روان‌شناسی

بخش راهنمایی و مشاوره روان‌شناسی در رتبه هفتم این فهرست قرار دارد. افزایش مشکلات و اختلالات روانی به دلیل افزایش استرس، آلودگی‌های صوتی و کاهش آستانه تحمل روانی انسان مدرن و بسیاری از علل دیگر نیاز به متخصصین این رشته در حوزه سلامت را بسیار افزایش داده است. و دقیقا به این دلیل، فارغ‌التحصیلان این رشته هم از ضریب جذب بسیار خوبی در بازار کار برخوردار هستند.ضریب کاریابی برای فارغ‌التحصیلان این دپارتمان 55.9 درصد در 6 ماه و 16.4 درصد در سال است. حقوق پایه: 2800 لیر است.

رشته MBA

اگر می‌خواهید بدانید چه رشته‌ای باید بخوانید تا به‌راحتی کار پیدا کنید، باید بگوییم که 88.3 درصد از دانشجویانی که از مدارس MBA فارغ‌التحصیل شده‌اند، پس از فارغ‌التحصیلی شغل پیدا می‌کنند. اگر می‌خواهید در دنیای تجارت متمایز شوید، کسب‌وکار خود را راه‌اندازی کنید، مهارت‌های رهبری خود را بهبود بخشید و یک شبکه تجاری حرفه‌ای بسازید، MBA در میان حرفه‌های پردرآمد است. میانگین حقوق ماهانه 11500 لیر است. کمترین حقوق 4253 لیر و بالاترین آن 18750 لیره است.

حقوق

علاوه بر کار در بخش‌های دولتی، وکلا می‌توانند در شرکت‌های حقوقی کارکرده و یا شرکت‌های حقوقی خود را افتتاح کنند. درآمد وکیلی که دفتر خود را باز می‌کند بسته به قدرت ارتباطی او متفاوت است. کانون وکلای دادگستری برای کسانی که توانایی مالی استخدام وکیل ندارند به ترتیب فهرستی که دارند وکیل تعیین می‌کند. به طور خلاصه، وکلا می‌توانند از کانون‌های وکلا شغل بگیرند. در مجموع هزینه‌های وکالت تقریباً به شرح زیر است:

  • هزینه مشاوره شفاهی در مطب (برای یک ساعت اول) 375.00 لیر است
  • مشاوره شفاهی در محل تماس (برای یک ساعت اول) 750.00 لیر
  • 750.00 لیر برای مشاوره کتبی (حداکثر یک ساعت)
  • نوشتن انواع دادخواست 550.00 لیر
  • قرارداد اجاره و هزینه آماده‌سازی مشابه 725.00 لیر است

خبر خوب: این وکیل که به‌عنوان کارمند دولتی شروع به کار می‌کند، در سال اول خود حدود 4500 لیر حقوق خالص دریافت خواهد کرد. در قضاوت و دادسرا وضعیت کمی متفاوت است. حقوق بسته به‌عنوان و مدرک شما متفاوت است. قاضی یا دادستانی که به‌تازگی حرفه خود را شروع کرده است، تقریباً 6000 لیره حقوق دریافت می‌کند.

رشته های پرکاربرد در  استانبول ترکیه

رشته های پرکاربرد استانبول

خوب است بدانید که در شهر استانبول، فارغ‌التحصیلی در یکی از رشته‌های پرطرف‌داری که محل دانشگاه آن رشته هم در استانبول قرار دارد؛ یعنی رشته‌های تاپی مثل پزشکی، دندان‌پزشکی، پرستاری، فیزیوتراپی، بازیگری و رشته‌های گروه مهندسی دانشگاه‌های استانبول، فنی استانبول، بوغازایچی و تکنیک استانبول در اولویت استخدام در زیر گروه‌های استخدامی مرتبط قرار دارند. پس اگر صرفاً علاقه‌مند به کار در استانبول هستید، این نکته ظریف را هم مدنظر داشته باشید. البته این قضیه حالت قانونی و رسمی نداشته؛ ولی مثل یک قانون نانوشته در گزینش افراد در این مشاغل به‌نوعی لحاظ می‌گردد.

جمع ‌بندی

هدف ما در این مقاله ارائه اطلاعات شفاف در زمینه رشته‌های دانشگاهی پرکاربردی هست که در بازار کار ترکیه از شانس اشتغال و محبوبیت بالایی برخوردار هستند، تا به ایرانیان عزیزی که به یکی از دلایل تحصیل، کار و یا زندگی قصد مهاجرت به ترکیه را دارند، کمک نماییم تا با انتخاب دقیق و هوشمندانه، آینده شغلی و شأن اجتماعی بالاتری برای خود در جامعه ترکیه و حتی اروپا فراهم نمایند. در ادامه همچنین تعدادی از سؤالات بیشتر پرسش شده در این زمینه به همراه پاسخ‌های آنها را با هم مرور می‌کنیم.

سوالات خود را از ما بپرسید

نویسنده آرتان بورس تاپ

سؤالات متداول در مورد رشته های پرکاربرد در ترکیه

بله طبیعتاً با تحصیل در رشته‌های پرکاربرد در دانشگاه‌های ترکیه، شما شانس بهتری در یافتن شغل مرتبط با رشته تحصیلی خودتان خواهید داشت.
خوشبختانه با شرایط به وجود آمده در سال‌های اخیر محدودیت خاصی برای تحصیل ایرانیان در تمامی رشته‌های پرکاربرد وجود ندارد.
تنها شرط لازم برای ورود و تحصیل در رشته‌های پرکاربرد، داشتن مدرک دیپلم دبیرستان با معدل مناسب و اخذ امتیازات بالا در آزمون‌های ورودی دانشگاه‌های ترکیه است.
Telegram WhatsApp Twitter
دیدگاهتان را بنویسید

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
ارسال به ایمیل
https://artanburstap.com/?p=9578