logo
معرفی رشته های پیراپزشکی ترکیه

رشته های پیراپزشکی ترکیه

آنچه در این مقاله خواهید خواند

اگر شما از آن دسته از افرادی هستید که رؤیای تحصیل در رشته های پیراپزشکی ترکیه مانند پرستاری، فیزیوتراپی، علوم آزمایشگاهی، مامایی و … را دارید،  کشور ترکیه از محدود کشورهایی است که دانشگاه‌های خصوصی و دولتی آن با شرایط بسیار مناسب و آسان به دانشجویان پذیرش تحصیلی می‌دهند.  از طرفی نیز سیستم آموزش در ترکیه به سبک مدرن و مطابق با استانداردهای جهانی است که باعث شده است مدارک تحصیلی دانشگاه‌های این کشور در سطح بین‌المللی اعتبار بالایی دریافت کنند.

همچنین وجود فرصت‌هایی کاری متعدد در رشته های پیراپزشکی برای دانشجویان پس از فارغ‌التحصیلی از دانشگاه‌های ترکیه از دیگر دلایلی است که هرساله دانشجویان زیادی را برای تحصیل در این رشته‌ها جذب می‌کند. در همین راستا در این مقاله، شرایط تحصیل و آزمون ورودی دانشگاه‌های مختلف ترکیه برای تحصیل در رشته های پیراپزشکی مانند پرستاری، فیزیوتراپی، هوشبری و … توضیح داده شده است.

لیست رشته های پیراپزشکی ترکیه

یکی از نکات مهمی که باید به آن توجه داشت، تفاوت قابل‌توجهی است که بین رشته های پزشکی و پیراپزشکی است. در همین راستا دانشجویانی که در رشته های مربوط به پزشکی تحصیل می‌کنند، پزشک نامیده می‌شوند. اما حوزه پیراپزشکی شامل رشته هایی است که به‌طورکلی به روش‌ها و مهارت‌های حفظ سلامت افراد مربوط می‌شود. ازاین‌رو تحصیل در رشته های پیراپزشکی ترکیه و رشته های پزشکی کاملاً متفاوت هستند و شرایط پذیرش و کار کاملاً متفاوتی دارند. به‌عبارت‌دیگر می‌توان گفت افرادی که در این رشته فعالیت می‌کنند متخصصانی هستند که در کنار پزشکان، کادر درمان یک بیمارستان را تکمیل می‌کنند.

از طرفی به افرادی که در این رشته‌ها تحصیل می‌کنند، پیراپزشک گفته می‌شود. دقت کنید که پیراپزشکان کارهای خود را زیر نظر پزشکان انجام می‌دهند و به آن‌ها کمک می‌کنند. در ادامه مطلب لیست رشته های پیراپزشکی ترکیه که در میان دانشجویان مهاجر طرف‌دار زیادی دارد و جزء رشته های تاپ دانشگاه‌ها در نظر گرفته می‌شود را قرار داده‌ایم:

  • پرستاری
  • مامایی
  • فیزیوتراپی
  • علوم آزمایشگاهی
  • بیهوشی
  • اتاق عمل
  • بینایی‌سنجی
  • کارشناسی تکنولوژی پرتوشناسی (رادیولوژی)
  • کارشناسی تکنولوژی پرتودرمانی (رادیوتراپی)
  • کارشناسی ساخت پروتزهای دندانی و دندانسازی
  • شنوایی‌شناسی
  • گفتاردرمانی
  • کاردرمانی
  • علوم تغذیه

بهترین رشته های پیراپزشکی ترکیه

به‌طورکلی دانشجویان برای تحصیل در کشور ترکیه معمولاً به دنبال رشته هایی هستند که بتوانند آینده شغلی خود را تضمین کنند و به‌عبارت‌دیگر درآمد مناسبی داشته باشند. در همین راستا، تعدادی از این رشته ها که طرف دار زیادی دارد و پس از فارغ‌التحصیل شدن بدون نگرانی برای آینده کاری خود می‌توانید در مراکز معتبر دولتی یا خصوصی مشغول بکار شوید وجو دارد که در ادامه متن به معرفی رشته های پیراپزشکی ترکیه می‌پردازیم.

پرستاری

پرستاری رشته محبوب پیراپزشکی ترکیه

رشته پرستاری یکی از رشته های پیراپزشکی ترکیه است که امکان تحصیل این رشته در اکثر دانشگاه‌های خوب ترکیه وجود دارد.  همچنین ازآنجایی‌که بیشتر دانشگاه‌های ترکیه مورد تأیید کشورهای اروپایی و امریکایی قرار دارند متقاضیان می‌توانند پس از  طی‌کردن دوره تحصیلی خود که 4 سال زمان می‌برد وارد بازار کار شوند.

مامایی

رشته  مامایی یکی از شغل‌هایی است که به‌تازگی طرف‌داران زیادی پیدا کرده است. در همین راستا اکثر دانشگاه‌های برتر ترکیه با شرایط پذیرش بدون آزمون این رشته را در میان بهترین رشته های پیراپزشکی قرار داده‌اند. خوب است بدانید دانشگاه‌هایی که این رشته را ارائه می‌دهند از اعتبار بالایی برخوردار هستند به همین منظور دانشجویان پس از دریافت مدرک کارشناسی می‌توانند در کشورهای اروپایی، امریکایی و ایران مشغول بکار شوند. توجه داشته باشید درصورتی‌که دارای مهارت و سابقة بسیار خوبی باشید با مزایای بالا می‌توانید در مراکز دولتی یا خصوصی مشغول بکار شوید.

بیهوشی

در حالت کلی رشته بیهوشی یکی از زیرشاخه‌های مهم در حوزه سلامت است. این رشته که به طور مکرر به‌ویژه در جراحی و امور مشابه مورداستفاده قرار می‌گیرد، نیازمند افرادی است که در این زمینه متخصص باشند. به همین دلیل امروزه در ترکیه تکنسین‌های بیهوشی به‌راحتی می‌توانند کار پیدا کنند. باید بدانید هزینه تحصیل در این رشته باتوجه‌به دانشگاه انتخابی دولتی یا خصوصی است متفاوت است.

فیزیوتراپی‎‎

به‌طورکلی می‌توان گفت این رشته یکی از بهترین رشته های پیراپزشکی ترکیه است که حوزه‌های کاری  بسیار گسترده دارد. آنها می‌توانند در بیمارستان‌ها و یا به طور مستقل و یا در مکان‌های ورزشی کار کنند. وجود چنین زمینه‌های کاری گسترده هم‌زمان فرصت‌های شغلی را در این حوزه افزایش می‌دهد. دقت داشته باشید ازآنجایی‌که این رشته جزء رشته های پرمتقاضی در میان دانشجویان است و در دانشگاه‌های بسیار خوب ترکیه ارائه می‌شود هر دانشگاه ظرفیتی را برای پذیرش در این رشته قرار داده است که دانشجویان باید در آزمون‌های ورودی که دانشگاه‌ها برگزار می‌کنند شرکت کنند و نمره حدنصاب را کسب کنند. مدت تحصیل در این رشته در مقطع کارشناسی ۴ساله است که پس از دریافت پذیرش در دانشگاه‌های ترکیه امکان ادامه تحصیل در کشورهای اروپایی و امریکایی را نیز دارند.

تغذیه و رژیم غذایی

گروه تغذیه و رژیم غذایی نیز یکی از رشته های پیراپزشکی ترکیه است که به‌طورکلی دارای یک دپارتمان کارشناسی است که متخصصین تغذیه را آموزش می‌دهند.  این افراد بر روی تهیه فهرست غذا، پخت‌وپز و ارائه غذا به روشی سالم کار می‌کنند تا مردم بتوانند به طور کافی، متعادل و سالم غذا بخورند. این رشته نیز جزء رشته های پیراپزشکی خوب و پرطرف‌دار است که دامنه شغلی گسترده‌ای دارد که دانشجویان می‌توانند در بیمارستان‌ها، کلینیک‌های لاغری، باشگاه‌های ورزشی و … پس از فارغ‌التحصیلی مشغول بکار شوند. این رشته در دانشگاه‌های بسیار خوب دولتی و خصوصی ترکیه همچون دانشگاه حاجت تپه، دانشگاه آنکارا، دانشگاه اوکان و… ارائه شده است.

مدیریت بهداشت

فارغ‌التحصیلان گروه مدیریت سلامت می‌توانند به‌عنوان مدیر در شرکت‌های بهداشتی متعلق به بخش‌های دولتی و خصوصی فعالیت کنند. دوره تحصیل این رشته ۴ساله است که باتوجه‌به دانشگاهی که دانشجویان انتخاب می‌کنند شهریه متفاوت دارند که طبیعتاً هزینه تحصیل در دانشگاه‌های خصوصی نسبت به دانشگاه‌های دولتی بیشتر است. آنها همچنین می‌توانند به‌عنوان مدیر در شرکت‌های مرتبط با بخش سلامت مانند بیمه، تولید دارو و تجهیزات پزشکی مشغول به کار شوند. اما به‌طورکلی لیست کارهای موجود برای افرادی که از این رشته‌ها فارغ‌التحصیل می‌شوند شامل موارد زیر است:

  • مدیریت بیمارستان
  • سازمان خدمات سلامت
  • تأمین مالی سلامت
  • بیمه سلامت
  • فن آوری‌های بهداشتی و استفاده
  • شرکت‌های دارویی
  • شرکت‌های زنجیره تأمین

دانشجویان رشته های پیراپزشکی ترکیه

شنوایی‌سنجی

به‌طورکلی متقاضیان رشته شنوایی‌سنجی می‌توانند در بهترین دانشگاه‌های ترکیه همچون دانشگاه حاجت تپه، دانشگاه استانبول و دیگر دانشگاه‌های مطرح ترکیه که رشته های پیراپزشکی ترکیه را ارائه می‌دهند به تحصیل بپردازند. همچنین فارغ‌التحصیلان این رشته دغدغه‌ای برای آینده شغلی خود ندارند و به‌راحتی می‌توانند با درآمد خوب در مراکز درمانی خصوصی یا دولتی مشغول بکار شوند. کار فارغ‌التحصیلان شنوایی‌سنجی این است که بیماران را در حوزه تشخیص و درمان توسط پزشکان متخصص راهنمایی می‌کنند. آزمایش‌های متعددی بر اساس دستورالعمل‌های مشخص، انجام می‌شود و باتوجه‌به نتایج، محصولات حمایتی مانند سمعک به بیمار داده می‌شود.

کار درمانی

گروه کاردرمانی پس از طی‌کردن دوره ۴ساله تحصیلات خود وارد بازار کار می‌شوند. فارغ‌التحصیلان این رشته که کاردرمانگرانی را آموزش می‌دهند در حوزه‌های مختلف کار می‌کنند تا افرادی که دارای بیماری‌های خاصی هستند و احساس می‌کنند از زندگی بریده‌اند یا طرد شده‌اند، بتوانند در زندگی روزمره و فعالیت‌های معنادار شرکت کنند. از طرفی می‌توان گفت که فارغ‌التحصیلان کاردرمانی این فرصت را دارند که هم در مؤسسات دولتی و هم در شرکت‌های وابسته و مشاغل بخش خصوصی کار کنند.

علوم آزمایشگاهی

رشته علوم آزمایشگاهی یکی دیگر از رشته های پیراپزشکی ترکیه است که دانشگاه‌های خوب ترکیه همچون دانشگاه آدیامان، دانشگاه کوچ، دانشگاه آیدین و … دیگر دانشگاه‌های مطرح ترکیه این رشته را ارائه می‌دهند. همچنین هزینه تحصیل باتوجه‌به دانشگاهی که دانشجویان انتخاب می‌کنند متفاوت است؛ اما به‌طورکلی دانشگاه‌های خصوصی شهریه بالاتری دارند. خوب است بدانید که این رشته از آینده شغلی خوبی برخوردار است که فارغ‌التحصیلان می‌توانند پس از دریافت مدرک خود وارد بازار کار شوند.

گفتار درمانی

گروه زبان و گفتاردرمانی نیز به‌طورکلی دارای یک دپارتمان کارشناسی است که گفتار درمانگرانی را آموزش می‌دهند تا برای درمان نوزادان، کودکان و بزرگسالان مبتلا به مشکلات گفتاری، ارتباطی و زبانی در سطوح مختلف فعالیت کنند. با تحصیل در این رشته می‌توانید به بهبود و مراقبت زندگی افراد کمک کنید. مدت‌زمان فارغ‌التحصیلی از این رشته همانند سایر رشته های پیراپزشکی 4 سال است که می‌توانید پس از دریافت پذیرش از دانشگاه‌های ترکیه امکان ادامه تحصیل در کشورهای اروپایی و امریکایی را بدست آورید. پس از فارغ‌التحصیلی هم می‌توانید در بهترین مراکز درمانی مشغول به کار شوید.

بهترین دانشگاه های پیراپزشکی ترکیه و شهریه این رشته ها

بهترین دانشگاه ها برای پیراپزشکی در ترکیه

به‌طورکلی امروزه دانشگاه های متعدد خصوصی و دولتی در ترکیه، طیف گسترده‌ای از رشته های پیراپزشکی ترکیه را ارائه می‌دهند که  در قسمت زیر نام برخی از این دانشگاه‌ها همراه با شهریه هرکدام قرار داده شده است:

نام دانشگاه شهر نوع دانشگاه شهریه (لیر)
حاجت تپه آنکارا دولتی 6000
استانبول استانبول دولتی 30000
کوچ استانبول خصوصی 96000
قاضی آنکارا دولتی 4900
آنکارا آنکارا دولتی 8000
اژه ازمیر دولتی 3500
آتاترک ارزروم دولتی 3300
مارمارا استانبول دولتی 11000

رشته های پیراپزشکی ترکیه بدون کنکور

رشته های بدون آزمون پیراپزشکی ترکیه

به‌طورکلی می‌توان گفت اکثر دانشگاه‌هایی که رشته های پزشکی بدون کنکور را ارائه می‌دهند، رشته های پیراپزشکی را نیز بدون کنکور قبول می‌کنند. در این میان لیست رشته های پیراپزشکی ترکیه که در ادامه متن قرار داده شده‌اند شرایط پذیرش بدون کنکور را دارند:

  • پرستاری
  • مامایی
  • بیهوشی
  • فیزیوتراپی
  • تغذیه
  • شنوایی‌سنجی
  • گفتاردرمانی
  • کاردرمانی

شرایط تحصیل در رشته های پیراپزشکی در ترکیه

به‌طورکلی برای دریافت پذیرش از دانشگاه های خصوصی و دولتی در این رشته ها شرایط متفاوتی بسته به نوع دانشگاه و رشته موردنظر وجود دارد. اما وجود سه شرط اصلی برای تمام دانشگاه های الزامی و یکسان است. در این میان دانشجویان باید دارای دیپلم دبیرستان باشند، گواهی مدرک یکی از آزمون‌های بین‌المللی (در صورت نیاز) را ارائه دهند و گواهی مدرک زبان ترکی یا انگلیسی را کسب کنند.

درامد رشته های پیراپزشکی در ترکیه

میزان درامد رشته های پیراپزشکی در ترکیه

به‌طورکلی این رشته‌ها در دانشگاه های ترکیه جزء رشته های تاپ و پرطرف‌دار است به این دلیل که دانشجویان پس از فارغ‌التحصیلی در این رشته ها می‌توانند به‌سرعت وارد بازار کار شوند و میزان حقوق دریافتی آنها نیز نسبتاً خوب است. در این قسمت تعدادی از رشته های پرطرف‌دار پیراپزشکی همراه با میانگین حقوق دریافتی آنها قرار داده شده است.

نام رشته درآمد متوسط (لیر)
پرستاری 9000
مامایی 7000
فیزیوتراپی 13000
تغذیه و رژیم غذایی 7500
مدیریت بهداشت 3800
بیهوشی 9000
شنوایی‌سنجی 7500
کاردرمانی 36000
مدیریت بهداشت 9000
گفتاردرمانی 36000
علوم آزمایشگاهی 7500

چطور در رشته های پیراپزشکی ترکیه تحصیل کنیم؟

همان‌طور که پیش‌ازاین اشاره کردیم، باتوجه‌به نیاز روز جوامع مختلف، امروزه این رشته‌ها در لیست رشته های پرمتقاضی و روبه‌رشد قرار گرفته‌اند. چراکه به دلیل وجود فرصت‌های شغلی متعدد در رشته های پیراپزشکی، تحصیل در یکی از این رشته‌ها می‌تواند آینده حرفه‌ای شما را به طور کامل تضمین کند! موضوعی که در رشته های دیگر کاملاً متفاوت است و بسیار رقابتی است. از طرفی نیز مهاجرت تحصیلی در این رشته ها از کم‌هزینه‌ترین، آسان‌ترین و کم‌ریسک‌ترین روش‌های مهاجرتی است که مسیر شما را برای رسیدن به شغل موردعلاقه‌تان بسیار هموار می‌سازد. در این مسیر یادتان باشد که در صورت وجود هرگونه سؤال و یا درخواست راهنمایی و مشاوره برای دریافت پذیرش تحصیلی در یکی از رشته های پیراپزشکی می‌توانید با آرتان بورس تاپ تماس بگیرید و از مشاورین متخصص و مجرب ما راهنمایی کامل دریافت کنید.

جمع بندی

باتوجه‌به کلیه مطالبی که در این مقاله از آن‌ها صحبت کردیم، سعی کردیم تمام اطلاعات جامع و لازم در مورد شرایط تحصیل در رشته های پیراپزشکی ترکیه را در اختیارتان قرار دهیم. همچنین تلاش کردیم تا به طور خلاصه و مفید اطلاعات کافی و بهروز دربارة فرصت‌های شغلی رشته های پیراپزشکی و میزان درآمد هر رشته را به تفکیک توضیح دهیم. امیدواریم که این مقاله به شما کمک کند که بهترین تصمیم را برای تحصیل و آینده حرفه‌ای خود بگیرید. چنانچه سؤالی در مورد پذیرش در رشته های پیراپزشکی در دانشگاه‌های مختلف و یا فرصت‌های شغلی موجود در هر رشته را دارید، می‌توانید با مشاورین ما در تیم  بورس تاپ در میان بگذارید تا به سؤالات شما به طور کامل پاسخ دهند.

سوالات خود را از ما بپرسید

نویسنده آرتان بورس تاپ

سؤالات متداول درمورد رشته های پیراپزشکی ترکیه

باید بدانید که دانشگاه های زیادی در ترکیه هستند که رشته های پرطرف‌دار پزشکی و پیراپزشکی را دارا هستند که بدون شرط آزمون ورودی نیز دانشجو می‌پذیرند.
با توجه نوع دانشگاه که خصوصی است یا دولتی شرایط پذیرش متفاوت اما به‌طورکلی دانشجویان باید دارای مدرک دیپلم با حداقل معدل قابل‌قبول و نیز دارای مدرک زبان باشند.
به‌طورکلی تمام این رشته ها از نظر بازار کار و درامد در موقعیت خوبی قرار دارند؛ اما در این میان رشته فیزیوتراپی، پرستاری، مامایی، بیهوشی و… طرف‌داران زیادی دارد.
خوب است بدانید که اکثر دانشگاه های ترکیه از نظر سطح آموزشی و رتبه در جایگاه خوبی قرار دارند که در این میان تعدادی از دانشگاه های خوب ترکیه می‌توان به دانشگاه حاجت تپه، دانشگاه استانبول، دانشگاه کوچ و … اشاره کرد.
Telegram WhatsApp Twitter

2 دیدگاه

به گفتگوی ما بپیوندید و دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
ارسال به ایمیل
https://artanburstap.com/?p=9602