logo
تحصیل مامایی در ترکیه

مامایی در ترکیه

آنچه در این مقاله خواهید خواند

برای تحصیل مامایی در ترکیه چه باید کرد؟ شهریه ها و هزینه های ماندن در این کشور به چه صورت است؟ چرا این روزها مهاجرت های تحصیلی و کاری به کشور ترکیه زیاد شده است؟ جواب تمام این سوالات را در این مقاله به شما خواهیم داد. مامایی از شاخه های پیراپزشکی است. اهمیت رشته مامایی از آن جایی ناشی می شود که دانشگاههایی مانند دانشگاه آنکارا و دانشگاه آتاتورک ترکیه، آن را رشته ای بر مبنای زندگی می دانند. آگاهی کامل به مباحث بارداری و به دنیا آوردن نوزاد، این شغل را برای دانشگاهها مقدس و با اهمیت ساخته است. شما نیز اگر قصد دارید، در مقطع کارشناسی و یا کارشناس ارشد به تحصیل در رشته مامایی در ترکیه بپردازید، بهتر است که حتما به یک زبان خارجی مانند انگلیسی، آلمانی و یا فرانسه تسلط داشته باشید. این مساله شانس شما را برای سر کار رفتن بیشتر خواهد کرد.

در سال گذشته، 65000 دانشجوی بین المللی در دانشگاههای ترکیه مشغول به تحصیل بوده اند و این نشان دهنده ی محبوبیت این کشور برای ادامه تحصیل است. حال اگر بتوانید بورس دانشگاهها را برای تحصیل مامایی در ترکیه دریافت کنید، تسهیلات خاصی مانند هزینه خوابگاه رایگان، تحصیل رایگان، کمک هزینه های ماهانه، هزینه های بیمه درمانی و بلیط های حمل و نقل هواپیما را نیز دریافت خواهید کرد.

تخفیف هزینه رشته ی مامایی در ترکیه

شرایط تحصیل مامایی در ترکیه 2023

شرایط تحصیل مامایی برای دانشجویان بین الملل که متقاضی گذراندن دوره کارشناسی هستند، شامل ارائه ی اسکن شناسنامه و کارت ملی، پاسپورت، ارائه ریز نمرات دوران دبیرستان، انگیزه نامه و مدرک تافل یا آیلتس می باشد. تحقیقات علمی نشان می دهد، تحصیل مامایی در ترکیه در طول زمان، پیشرفت قابل ملاحظه ای کرده است. این نتیجه را با بررسی میزان زاد و ولدها، سلامت جامعه و میزان امید به زندگی به دست آورده اند.

هزینه تحصیل مامایی در ترکیه

شما برای تحصیل مامایی در ترکیه، هزینه هایی را باید برای خوراک، اقامت، حمل و نقل، خرید منابع و … بپردازید. در حالت کلی این میزان هزینه به دانشگاه محل تحصیل و البته خود شما بستگی دارد. اما هزینه اقامت در خوابگاههای دانشجویی دولتی، معادل 150 تا 300 لیر در ماه و در خوابگاههای خصوصی، ماهانه تا 580 لیر است. برای هزینه های خوراک نیز ماهی 300 لیر نیاز دارید. خرید منابع درسی مامایی نیز حدود 100 تا 300 لیر است. البته بورسیه تحصیلی ترکیه، بسیاری از این هزینه ها را برای شما حذف خواهند کرد. برای همین بهتر است از فاند دانشگاههایی مانند دانشگاه کوچ و دانشگاه آنکارا استفاده کنید. سالانه، بورسیه های 25 درصد، 50 درصد و 100 درصد برای دانشجویان بین المللی در وبسایت رسمی هر دانشگاه اعلام می شود.

رشته مامایی در ترکیه

هر ساله تعداد زیادی دانشجوی مامایی مشغول به تحصیل می شوند. مدرک دانشگاهی رشته مامایی در ترکیه بین المللی است و اعتبار زیادی دارد. از طرف دیگر استانداردهای آموزشی ترکیه در سطح جهانی سنجیده می شوند. تعدادی از دانشگاههای ترکیه مانند دانشگاه ساکاریا و بغازیچی از شهرت جهانی برخوردارند. این تنها یک سر ماجراست. هزینه های زندگی مشابه به ایران، کیفیت زندگی بالاتر و مردمی با فرهنگ سبب شده است که بسیاری از افراد از ایران برای کار و تحصیل، به دانشگاههای مختلف درخواست های پذیرش بفرستند. اما کدام یک از دانشگاههای ترکیه در سال 2023-2022 مورد تایید وزارت بهداشت ایران هستند؟

  • دانشگاه آنکارا
  • دانشگاه آتاتورک
  • دانشگاه اجه
  • دانشگاه حاجی تپه
  • دانشگاه استانبول
  • دانشگاه کوچ

شهریه برای مقطع کارشناسی مامایی در ترکیه در هر دانشگاه متفاوت است. این شهریه در دانشکده مامایی آنکارا، 5000 لیر است. در میان رشته های مختلف، بیشترین هزینه شهریه، مربوط به پزشکی، دندانپزشکی و معماری است. در اکثر دانشگاهها شهریه تحصیل مامایی زیر 5000 لیر در سال است. برای پذیرش در مقطع کارشناسی حتما باید در آزمون یوس 2023 و یا آزمون سات شرکت کنید.

کارشناسی ارشد مامایی در ترکیه

ارشد مامایی در ترکیه

ارشد مامایی برای افزایش پایه علمی شما بسیار حائز اهمیت است. شهریه گذراندن دوره ارشد در دانشگاههای دولتی ترکی زبان (زبان تدریس به ترکی)، 300 تا 600 دلار در سال و در دانشگاههای انگلیسی زبان، 600 تا 900 دلار در سال است. مدارکی که لازم است برای دوره ارشد به دانشگاه مقصد ارائه دهید، در ادامه آورده شده است:

  • ارائه مدرک لیسانس از دانشگاههای معتبر
  • حداقل نمره قبولی 70 برای آزمون GRE
  • حداقل نمره 50 برای آزمون ALES
  • ارائه مدرک زبان تافل و یا آیلتس
  • ارائه ی ریز نمرات دوران کارشناسی
  • اسکن عکس پرسنلی
  • ارائه اسکن پاسپورت
  • ارسال رزومه
  • معرفی نامه از حداقل دو استاد هیات علمی
  • انگیزه نامه

دکترای مامایی در ترکیه

مدارک کلی دانشگاهها برای گرفتن دکترای رشته مامایی در ترکیه شامل مدرک دیپلم، پیش دانشگاهی، کارشناسی، کارشناسی ارشد و ریزنمرات هر مقطع، فرم درخواست گذراندن کورس دکترا در دانشگاه مقصد، رزومه تحصیلی، کپی از گذرنامه، انگیزه نامه، توصیه نامه استاد راهنما، مدرک زبان تافل یا آیلتس، مدرک آزمون GRE و GMAT، مدرک زبان ترکی با نمره 70، اسکن از عکس پرسنلی می باشد. شهریه گذراندن دوره دکترا نیز از 500 تا 800 دلار در سال متغیر است. بسته به گرایش و دانشگاه مقصد، این هزینه فرق می کند.

شرایط کار مامایی در ترکیه

فقط برای تحصیل نیست که از کشورهای مختلف راهی ترکیه می شوند. شرایط کاری سخت و اوضاع اقتصادی موجود در ایران سبب شده است که بسیاری از فارغ التحصیلان رشته مامایی به فکر مهاجرت به دیگر کشورها از جمله ترکیه باشند. ترکیه با داشتن یک کادر پزشکی پیشرفته و بازار کار مناسب، یکی از بهترین گزینه های پیش روی فارغ التحصیلان مامایی است. از طرفی بسیاری از کسانی که برای تحصیل راهی دانشگاههای ترکیه می شوند، ماندن و کار کردن در ترکیه را ترجیح می دهند. در این راستا موانعی وجود دارد.

کار مامایی در ترکیه

اگز تخصص لازم را داشته باشید، کاریابی در ترکیه بسیار راحت است. رشته مامایی ترکیه از جمله پر متقاضی ترین شغل ها به حساب می آید. دولت ترکیه نیز از متقاضیان داخلی خود شروع به استخدام می کند. اما شما با تسلط بر یک زبان خارجی مانند انگلیسی و داشتن یک رزومه تحصیلی خوب می توانید به راحتی گوی سبقت را در دست بگیرید. نکته ی مهم دیگر این است که برای کار مامایی در ترکیه حتما مراجع قانونی را طی کنید و مجوزهای لازم را بگیرید. در این کشور برای مشاغلی که به سلامت بهداشت جامعه برمی گردد، قوانین سخت و محکمی وضع شده است. نکات کلی شرایط استخدام ماما در ترکیه:

  • گرفتن مجوز کاری کشور ترکیه
  • یادگیری یک زبان خارجی مانند زبان انگلیسی یا فرانسه یا آلمانی یا …
  • گرفتن نمره قابل قبول در آزمون های تعیین سطح
  • تحصیل در مقطع تحصیلی بالاتر و گرفتن تخصص

پیشنهاد: در این راستا، برای کسب اطلاعات بیشتر، می توانید با مشاوران آرتان بورس تاپ در تماس باشید.

درآمد مامایی در ترکیه

همانطور که پیش از این ذکر شد، استخدام فارغ التحصیلان مامایی سختی های خود را دارد؛ اما درآمد خوبی در انتظار شماست. دلیل آن هم این است که خدمات رفاهی و تسهیلات خاصی در اختیار زنان باردار در ترکیه قرار می گیرد. از طرفی دولت نیز به شغل مرتبط با آنها اهمیت زیادی قائل شده است. تنها در مرحله ی گرفتن جواز کاری، مقداری باید هزینه پرداخت کنید، که در مدت کوتاهی این هزینه را مجددا به دست خواهید آورد.

میانگین درآمد ماما در ترکیه با 1 تا 3 سال سابقه ی کاری، معادل 77.945 لیر و برای افراد با بیش از 8 سال سابقه ی کاری این میزان درآمد به 138.330 لیر در سال می رسد. می توان گفت حداقل درآمد مامایی در ترکیه 77.945 لیر، حداکثر آن 138.330 لیر و میانگین درآمد 110.195 لیر در سال است. این بدین معنی است که ماماها، برای هر ساعت کاری معادل 53 لیر ترکیه دریافت می کنند. یک پرستار مامایی با تجربه ی کمتر از دوسال، 4870 لیر در ماه درآمد خواهد داشت. پیش بینی شده است که میزان درآمد مامایی ترکیه در سال 2025 به 161.165 لیر در سال برسد.

اگر تصمیم دارید، برای ادامه تحصیل و یا کار در رشته مامایی در ترکیه اقدام کنید، هرچه زودتر با مدارک خود را جمع آوری کنید و برای کسب اطلاعات بیشتر با مشاوران آرتان بورس تاپ تماس بگیرید و مشاوره های تخصصی ما را دریافت کنید.

نویسنده آرتان بورس تاپ

سوالات متداول رشته مامایی در ترکیه 

رشته مامایی مانند رشته های دندانپزشکی و داروسازی جز رشته های ممنوعه به حساب می آید و پس از فارغ التحصیلی نمی توان در ترکیه کار کنید. تنها راه کار در ترکیه این است که شهروندی ترکیه را به دست آورید. یکی از راه های اخذ شهروندی این است که به مدت 5 سال در ترکیه بمانید و به هیچ عنوان به ایران برنگردید.
رشته مامایی در ترکیه در تمامی دانشگاه ها چهارساله می باشد و به هیچ عنوان این رشته 2 ساله تدریس نمی شود .
دانشگاه حاجت تپه، دانشگاه کوچ، دانشگاه باهچه شهیر، دانشگاه بزمی عالم، دانشگاه بدیتپه از بهترین دانشگاه های ترکیه برای تحصیل رشته مامایی می باشند. قابل ذکر است که از دانشگاه های یاد شده فقط دانشگاه حاجت تپه دولتی می باشد.
این رشته در 3 سطح کارشناسی (4 سال) – ارشد (2 سال) – دکتری (4 سال) در دانشگاه های ترکیه تدریس می شود.
Telegram WhatsApp Twitter

2 دیدگاه

به گفتگوی ما بپیوندید و دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
ارسال به ایمیل
https://artanburstap.com/?p=5456