logo
رشته ژنتیک در ترکیه

ژنتیک در ترکیه

آنچه در این مقاله خواهید خواند

تحصیل رشته ژنتیک در ترکیه

این را همیشه به یاد داشته باشید که تحصیل در رشته ژنتیک در ترکیه به معنای تحصیل در یکی از ده کشور برتر جهان در این زمینه می‌باشد. کم نیست اینکه بتوانید پذیرش رشته ژنتیک را در یکی از دانشگاه‌های آن به دست بیاورید. اگر شما هم به علم ژنتیک و پیشرفت‌هایی که بشر می‌تواند با این علم داشته باشد، علاقه دارید، جایتان در یکی از دانشگاه‌های برتر ترکیه خالی است. رشته ژنتیک در ترکیه یکی از رشته های مرتبط با شاخه علوم تجربی است که در مقاطع مختلف، گرایش‌های مختلفی از آن وجود دارد. با ما در دپارتمان آرتان بورس تاپ همراه باشید تا هر آنچه در مورد تحصیل در رشته ژنتیک در کشور ترکیه مورد نیاز است به شما بگوییم.

شاید برای شما نیز سؤال باشد که اهمیت رشته ژنتیک در میان رشته های مختلف چقدر است؟  کلمه ی ژنتیک ریشه ی یونانی  زادن و زندگی  دارد و به گونه ای آفرینش شناسی نیز هست،دقیقاً در حال حاضر و مواجه شدن با بیماری‌های غیر قابل علاج مانند سرطان و ویروس‌های جدید همچون کرونا، عمق اهمیت رشته ژنتیک مشخص می‌شود. تمام کسانی که به تحصیل رشته ژنتیک در ترکیه علاقه دارند باید این را بدانند که فردای فارغ‌التحصیلی، بسیاری از کشورهای جهان اول مانند آمریکا، ژاپن و انگلستان چشم به راه آنها خواهند بود. در سال‌های جدید نیز شاهد افزایش تعداد متقاضیان رشته ژنتیک بوده‌ایم؛ اما چرا این اتفاق می‌افتد؟ و چگونه در میان تقاضاهای بسیار، شما جزو پذیرفته‌شدگان باشید؟

کارشناسی ارشد ژنتیک در ترکیه

خبر خوب اینکه در هر مقطع تحصیلی می‌توانید به ادامه تحصیل ارشد در ترکیه در رشته ژنتیک بپردازید. در دوره لیسانس که چهار ساله است و در کل دانشجویان باید 146 واحد را پاس کنند تا بتوانند لیسانس خود را دریافت کنند. شهریه‌ی رشته ژنتیک در دانشگاه‌های ترکیه بسته به دولتی یا خصوصی بودن تفاوت دارد. از جمله دروسی که در دوره کارشناسی ارائه می‌شود می‌توان به بیوفیزیک، تکامل، ایمونولوژی، زیست شناسی پرتویی، زیست مولکولی، بیوشیمی، زیست جانوری، آزمایشگاه، شیمی آلی، میکروبیولوژی و … اشاره کرد.

حال اگر می‌خواهید در مقطع فوق لیسانس به تحصیل این رشته مشغول شوید، کافی ست که مدارک مورد نیاز پذیرش را به دانشگاه‌های مقصد ارائه دهید. نکته مهم در مورد گرایش کارشناسی ارشد ژنتیک در ترکیه این است که گرایش‌های مختلف زیر نظر دو وزارت خانه ارائه می‌شود. وزارت علوم دو گرایش ژنتیک گیاهی و ژنتیک جانوری را ارائه می‌دهد و وزارت بهداشت ژنتیک انسانی یا پزشکی را ارائه می‌دهد. پس خیلی مهم است که شما پیش از تعیین دانشگاه، ابتدا گرایشی که می‌خواهید در مقطع ارشد ادامه دهید را مشخص کنید. چرا که این گرایش‌ها، حوزه‌ی کاری و علمی آنها کاملاً متفاوت است. دوره ارشد ژنتیک در ترکیه در قالب دو سال ارائه می‌شود و شامل 32 واحد درسی می‌شود. 8 واحد از این‌ها به پایان‌نامه اختصاص دارد. از جمله دروس ارائه شده در مقطع ارشد می‌توان به ژنتیک مولکولی، ژنتیک جمعیت تکمیلی، ژنتیک ایمنی، ژنتیک انسانی، سمینار، روش تحقیق و پایان‌نامه می‌باشد.

دکتری ژنتیک در ترکیه

در این میان دکترای ژنتیک در ترکیه از پرطرفدارترین کورس های تحصیلی است. داوطلبان زیادی برای ادامه تحصیل ترجیح می‌دهند که تخصص خود را در گرایش خاص کسب کنند. دکتری ژنتیک در ترکیه حد نهایی برای علاقه‌مندان به علم ژنتیک است. فرصتی برای تمام کسانی که به تحقیق و پژوهش در زمینه درسی خود علاقه دارند. دوره دکتری ژنتیک در ترکیه 4 ساله است. از جمله دروسی که در این دوره ارائه می‌شود می‌توان به ژنتیک پزشکی، ژنتیک سرطان پیشرفته، ژنتیک ایمنی پیشرفته، کارورزی تخصصی بیمارستانی، ژنتیک مولکولی پیشرفته و پایان‌نامه اشاره کرد. از جمله دانشگاه‌هایی که این رشته را ارائه داده‌اند می‌توان به دانشگاه سابانجی، دانشگاه کوچ، دانشگاه آنکارا، دانشگاه استانبول، دانشگاه بیلکنت و … اشاره کرد.

تحصیل رشته ژنتیک در ترکیه

بورسیه رشته ژنتیک در ترکیه

این حق تمام شما است که از فرصت‌هایی که دانشگاه‌های برتر ترکیه برای دانشجویان بین‌المللی فراهم کرده است، در مقاطع مختلف از بورسیه دکتری در ترکیه تا ارشد و کارشناسی بهره‌مند شوید. از جمله این فرصت‌ها می‌توان به برنامه‌های تبادل دانشجو از جمله برنامه اراسموس، برنامه فارابی و برنامه مولانا اشاره کرد؛ و اما فرصتی که خواهان زیاد هم دارد، کسب بورسیه رشته ژنتیک در ترکیه است. چند نکته برای گرفتن بورسیه رشته ژنتیک وجود دارد که شما را چند گام جلوتر خواهد انداخت:

  • مدارک خود را تمام و کمال به دانشگاه ارائه دهید.
  • از تقویم آموزشی و ددلاین های دانشگاه برای ارائه درخواست بورسیه مطلع باشید (اخبار بورسیه هر دانشگاه را در وب‌سایت آرتان بورس تاپ دنبال کنید)
  • رزومه پربار داشته باشید. اگر مقاله، کار پژوهشی، داده و هر کار علمی دیگری را انجام داده‌اید، آن را در قالب رزومه خود به دانشگاه مقصد ارائه دهید. تمام این موارد شانس شما را برای قبولی در بورسیه رشته ژنتیک در ترکیه بالا می‌برد.
  • معادل شما باید از حداقل‌های تعیین شده در دانشگاه‌های ترکیه که عموماً نمره 12 برای دیپلم، 15 برای کارشناسی و 16 برای ارشد می‌باشد، کمتر نباشد.
  • بهتر است که مسلط به زبان انگلیسی باشید. نمره آیلتس و یا تافل شانس قبولی شما در بورسیه‌های دانشگاه‌های ترکیه را افزایش می‌دهد.

بازار کار ژنتیک در ترکیه

از آنجایی که رشته ژنتیک در ترکیه با دنیای علم پزشکی ارتباط کاملاً مستقیم دارد، هیچ‌گاه بازار کار آن از رونق نخواهد افتاد. شما به‌عنوان یک متخصص و دکتر ژنتیک کارهای زیادی برای انجام دادن دارید. از تدریس کردن و هیئت علمی شدن دانشگاه‌ها و یک شغل آکادمیک گرفته تا کار کردن با گروه‌های تحقیقاتی و در آزمایشگاه‌های دولتی و خصوصی پیش روی شما است. این دیگر بسته به علاقه و ترجیح شما می‌تواند متفاوت باشد. با داشتن مدرک بین‌المللی از دانشگاه‌های ترکیه و یک رزومه خوب می‌توانید برای کار و ادامه زندگی راهی بهترین کشورهای اروپایی و آمریکایی شوید. این‌ها همه از مزیت‌های تحصیل در رشته ژنتیک در دانشگاه‌های ترکیه است.

درآمد رشته ی ژنتیک در ترکیه

درآمد بسیار خوب رشته ژنتیک در ترکیه، خبر خوب دیگر برای علاقه‌مندان به این رشته است. شما در زمینه و دنیایی مشغول به کار خواهید شد که چشم مردم دنیا گاها به شما و کارهایی است که انجام می‌دهید. متوسط حقوق دکتر ژنتیک در شهر استانبول حدود 166132 لیر در سال است. این بدین معنا است که شما به‌عنوان یک دکتر ژنتیک، هر ساعت معادل 80 لیر دریافت خواهید کرد؛ اما در شهرهای دیگر ترکیه حدود 23 درصد یعنی به میزان 31214 لیر در سال حقوق کمتری خواهید گرفت. این مسأله نیز برای بسیاری از حرفه‌ها و رشته ها در شهر استانبول صادق است. استانبول شهر بزرگی است که هم دستمزد بیشتری را در آنجا خواهید داشت و هم هزینه‌ی زندگی‌تان مقداری بالاتر خواهد بود. در حالت کلی‌تر می‌توان گفت که حداقل درآمد دکتر ژنتیک115291 لیر در سال و حداکثر درآمد حدود 214526 لیر می‌باشد.

تمام نشده است، یک خبر خوب دیگر برای شما داریم. پیش بینی شده است که تا سال 2025 حدود 46 درصد درآمد دکتر ژنتیک در ترکیه افزایش پیدا کند. این یعنی متوسط درآمد شما به 242524 لیر در سال نیز خواهد رسید.

اگر مشتاق تحصیل در کشور ترکیه هستید، پیشنهاد میکنیم مقاله آزمون ست را هم مطالعه کنید. در این مقاله نکاتی را گفته ایم که حتما به کارتان خواهد آمد.

نویسنده آرتان بورس تاپ

 سوالات متداول در مورد رشته ی ژنتیک در کشور ترکیه

علم ژنتیک در دنیای امروز پیشتاز در علوم بیولوژیک با دامنه ی علمی بسیار گسترده در شناخت و حفط و درمان خوردار است،ابن رشته در تعامل تنگاتنگش با پزشکی در ترکیه میتواند  آینده شغلی شما را تامین کند.و نگهداری هر آنچه زنده است ، از اهمیت زیادی دز کشور های توسعه یافته  و در حال توسعه برخوردار است.
رشته ی ژنتیک در ترکیه در مقطع دکتری دارای درآمد خوبی است و قابل افزایش است.
بله شما میتوانید با ارسال مدارک خود به دانشگاه مقصد اعم از سابقه ی تحصیلی ، افتخارات و مدارک زبان انگلیسی و ترکی از بورسهای مقرر در هر دانشگاه بهرمند شوید.
Telegram WhatsApp Twitter
دیدگاهتان را بنویسید

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
ارسال به ایمیل
https://artanburstap.com/?p=6462