logo
کارگری در ترکیه چگونه است

کارگری در ترکیه

آنچه در این مقاله خواهید خواند

ترکیه یکی از کشورهایی است که موقعیت خوبی برای اشتغال دارد و افراد می‌توانند در برخی کارها مشغول شوند. از طرفی به دلیل بالا بودن ارزش واحد پولی این کشور و موقعیت‌های مختلف، افراد زیادی از کشورهای مختلف به آن مهاجرت می‌کنند. پروژه‌های مختلفی در ترکیه انجام می‌شود که باعث می‌شود به نیرو نیاز پیدا کند و به همین جهت برخی با هدف اینکه به عنوان کارگر در ترکیه مشغول شوند، به این کشور می‌روند.

برخی نیز به دلیل زندگی راحت تر و پیشرفت به ترکیه می‌روند و چنانچه تخصصی نداشته باشند و یا بخواهند یک کار ساده پیدا کنند، می‌توانند به عنوان کارگر ساده در یکی از پروژه‌ها و یا شرکت‌ها مشغول به کار شوند. اقتصاد این کشور توسعه یافته می‌باشد و از کشورهای مختلف روی آن سرمایه گذاری های زیادی می‌شود. همچنین مهاجرت به آن نسبتاً راحت است و به هزینه کمتری نسبت به دیگر کشورها احتیاج دارد.

بزرگ‌ترین بخش صنعتی در کشور ترکیه بخش صنایع نساجی، کشتی سازی، تولید خودرو، ساخت تجهیزات حمل و نقل، صنعت نظامی و صنایع فولاد می‌باشد. بزرگ‌ترین بخش‌های خدماتی ترکیه نیز شامل حمل و نقل، ارتباطات، امور مالی و توریسم می‌باشد. نکته حائز اهمیت اینکه در سال‌های اخیر بخش خصوصی در ترکیه به رشد شگرفی دست یافته است.

استخدام کارگران خارجی

کشور ترکیه موقعیت تجاری مناسبی دارد و پروژه‌های مهمی در این کشور انجام می شوند. بسیاری از افراد برای کارگری در ترکیه به آن نقل مکان می‌کنند تا بتوانند ضمن پیدا کردن یک کار با حقوق مناسب، از مزایای زندگی در این کشور بهره‌مند شوند. استخدام کارگران خارجی برای بسیاری از این موقعیت‌های شغلی انجام می‌شود و در زمینه های مختلف نیز این کار انجام می‌شود. زمینه های مختلفی مانند نساجی، خودروسازی، تولید تجهیزات حمل و نقل، صنایع نظامی و فولاد در این کشور مشغول فعالیت هستند و موقعیت‌های شغلی نسبتاً خوبی فراهم کرده‌اند.

برای اینکه بتوانید به عنوان کارگر در ترکیه مشغول به کار شوید، از طرفی با داشتن مهارت می‌توانید موقعیت‌های بهتری پیدا کنید. در مواقع زیادی هم جای خواب و حتی وعده غذایی برای کارگران در نظر گرفته می‌شود که این نکته می‌تواند هزینه‌های فرد را تا حد زیادی کاهش دهد.

قوانین کارگران خارجی در ترکیه

کارگران در ترکیه

باید بدانید برای پیدا کردن شغل در این کشور، باید مجوز کار در ترکیه را داشته باشید. برای این کار باید از طرف کارفرما و یا متولی دعوت شوید و مدارکتان به اداره‌های مربوطه مانند وزارت کار ترکیه تحویل داده شود. کار کردن بدون این مجوز و یا ویزا باعث دردسر می‌شود و قانونی نخواهد بود. این دردسر هم متوجه خود شخص به عنوان کارگر خواهد شد و هم شرکت و یا کارفرمای مورد نظر را دچار مشکل می‌کند. ویزای کاری در ترکیه انواع مختلفی دارد. یک ویزای کار معمولی است که برای یک سال اعتبار خواهد داشت و بعد از یک سال می‌توانید آن را تمدید کنید.

بعد از چهار سال اقامت نیز می‌توانید برای اقامت دائم درخواست دهید و با ارائه مدارک مورد نظر، درخواستتان را ثبت کنید. برای این کار لازم است فرم درخواست، پاسپورت اصل و کپی آن که اعتبار داشته باشند، قرارداد کاری، تأییدیه کارفرمای ترک، عکس پاسپورتی، گواهی عدم سوءسابقه و رسید پرداخت وجه را ارائه کنید. از طرفی می‌توانید ویزای کار مستقل 5 ساله و یا ویزای کار نامحدود را برای 8 سال بگیرید. هریک از این ویزاها قوانین و شرایطی دارند که می‌توانید با مشورت با یک متخصص از آن‌ها آگاه شوید.

شرایط کارگری در ترکیه

در سال‌های اخیر پیدا کردن کار به عنوان کارگر در ترکیه کمی برای ایرانیان سخت تر شده است زیرا موقعیت‌های شغلی محدودتری در دسترس است. بر اساس قوانینی که در این کشور وجود دارند، فعالیت در زمینه های شغلی پزشکی و حقوقی برای اشخاصی که اتباع خارجی محسوب می شوند، ممنوع می‌باشد. البته اگر این اشخاص با افراد ترک ازدواج کنند، چنین قانونی شاملشان نمی‌شود. کار در مشاغل مختلف، پروژه‌ها و مؤسسات همچنان موقعیت خوبی برای فعالیت به عنوان کارگری در ترکیه را فراهم می‌کنند.

همچنین افرادی که در شغل‌های فنی، آموزشی، دولتی، توریستی، خدماتی و دیگر موارد فعالیت می‌کنند، به کارگران زیادی برای پیشبرد اهدافشان نیاز پیدا خواهند کرد. شما می‌توانید برای کار در ترکیه درخواست بدهید و با ارسال رزومه به یکی از کارفرماها و یا هولدینگ های کاریابی، درخواست کارتان را مطرح کنید تا بتوانید به عنوان کارگر در ترکیه مشغول به کار شوید.

کاریابی کارگری ساده در ترکیه

پروژه‌های مختلفی در ترکیه در حال انجام هستند که شما می‌توانید با ارسال رزومه و درخواست کار به عنوان کارگر ساده در ترکیه مشغول به کار شوید. برای این کار حتماً باید ویزای کار داشته باشید و بتوانید بعد از یک سال آن را تمدید کنید تا اجازه اقامت و اشتغال در این کشور را داشته باشید.

پایه حقوق کارگری در ترکیه چقدر است؟

حقوق پایه کارگرانی که در ترکیه مشغول به فعالیت هستند، به طور میانگین 1200 لیر برآورد می‌شود که در شرایطی به 3000 لیر نیز می‌رسد. با توجه به مهارت، موقعیت شغلی، امکانات و دیگر ملاک‌ها، این حقوق تعیین و پرداخت خواهد شد. برخی شغل‌ها و کار فرمایان نیز جای خواب و یک یا وعده‌های مختلف غذایی را به کارگران می‌دهند و این شرایط را کمی راحت تر خواهد کرد. درباره تمامی این موارد می‌توانید با کارفرمای مورد نظر صحبت کنید و به توافق برسید. اگر بتوانید در کاری که در آن مهارت دارید حتی به عنوان کارگر در ترکیه نیز مشغول شوید می‌توانید موقعیت شغلی بهتری داشته باشید.

درامد و حقوق کارگر در ترکیه به پول ایران

حقوق کارگر در ترکیه

درآمد کارگری در ترکیه به پول ایران مبلغ قابل توجه تری نسبت به حقوق‌های داخلی خواهد داشت زیرا واحد پولی این کشور با ارزش است و از ترکیه به عنوان یک کشور با اقتصاد توسعه یافته یاد می‌شود. همچنین ترکیه موقعیت خوبی را برای اتباع خارجی فراهم می‌کند تا بتوانند در موقعیت‌های مورد نظر مشغول به کار شوند.

جریمه به کارگیری غیر مجاز کارگران خارجی در ترکیه

در ترکیه به کار گیری اتباع خارجی که اجازه کار ندارند، یعنی ویزای کار دریافت نکرده‌اند، جریمه دارد و کارفرمای مورد نظر جریمه خواهد شد. زمانی که این استخدام برای افرادی باشد که حتی اجازه اقامت در ترکیه را نیز ندارند، با سخت گیری بیشتری رو به رو خواهند شد. به این دلیل که افراد باید بیمه شوند و اگر بیمه نشوند، باید جریمه و مجازات را بپذیرند. کارفرمایی که اقدام به استخدام کارگری بدون مجوز کار کند، 8.821 لیر جریمه می شوند. اگر این جرم تکرار شود، مبلغ جریمه افزایش پیدا خواهد کرد.

جمع بندی

افراد زیادی برای کار به ترکیه می‌روند تا به عنوان کارگر در ترکیه مشغول به کار شوند. به دلیل اینکه این کشور موقعیت تجاری خوبی دارد و همچنین پروژه‌های مختلفی در آن انجام می شوند، این مسائل و همچنین امکانات دیگر باعث می‌شود افراد به کار در این کشور علاقه‌مند باشند. برای این کار باید رزومه خود را بفرستید و از کارفرما و یا یکی از مؤسسات کاریابی ترکیه درخواست کار کنید. بعد از گرفتن مجوز کار نیز می‌توانید تا پایان مدت مجوزتان در آنجا مشغول به کار شوید. بعد از اتمام مهلت نیز با شرایطی می‌توانید آن را تمدید کنید. برای پیدا کردن راهنمای استخدام کارگر ساده در ترکیه با اطلاعات حقوق و مزایا و دستمزد کارگر ایرانی در ترکیه – همین حالا با آرتان بورس تاپ تماس بگیرید:

سوالات خود را از ما بپرسید

نویسنده آرتان بورس تاپ

سؤالات کاربران در مورد کارگری در ترکیه

معمولاً این حقوق‌ها به صورت ماهانه حساب می شوند و میانگین حقوق کارگری در ترکیه 1200 لیر می‌باشد.
متوسط حقوق در ترکیه به عنوان کارگر 1200 لیر می‌باشد که با پول ایران حدود 7.385. 640 تومان می‌شود.
برای این کار باید کارفرمای مورد نظر که قصد دارید پیش او مشغول به کار شوید، فرم‌ها و مدارک استخدام شما را به وزارت کار ترکیه بفرستد و شما نیز از طریق سفارت‌های ترکیه در ایران اقدام نمایید تا اجازه کار داده شود و مجوز صادر گردد.
Telegram WhatsApp Twitter

8 دیدگاه

به گفتگوی ما بپیوندید و دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
ارسال به ایمیل
https://artanburstap.com/?p=7751