logo
کار حین تحصیل در ترکیه

کار ضمن تحصیل در ترکیه

آنچه در این مقاله خواهید خواند

تحصیل در ترکیه برای داوطلبان معمولاً همیشه با چالش‌هایی روبه‌رو است که دراین‌بین، کار ضمن تحصیل در ترکیه از جمله موضوعات مهمی است که دانشجویان مهاجر در این کشور علاقه دارند تا در مورد شرایط، مقررات و حتی مشاغلی که وجود دارد اطلاعات کافی به دست آورند. در مورد دلایل اصلی برای تحصیل در ترکیه احتیاج به توضیح نیست؛ چرا که نزدیکی ترکیه به ایران، آب‌وهوا، جاذبه‌های فرهنگی، گردشگری و تاریخی در کنار دانشگاه های فوق العاده با کیفیت و استاندارد همگی جزء دلایل اصلی برای مهاجرت تحصیلی به ترکیه به شمار می‌آید که اگر اطلاعات کافی در مورد کار دانشجویی در زمان تحصیل وجود داشته باشد، بدون شک دانشجویان می‌توانند به شکل جدی به تحصیل در رشته مورد نظر پرداخته و همچنین برای برآورد هزینه های زندگی خود به کار دانشجویی نیز اقدام کنند.

متأسفانه برخی از دانشجویان بین المللی به خاطر مشاوره افراد نا بلد و ناوارد به کار دانشجویی و پاره وقت بدون مجوز کار اقدام می‌کنند و از عاقبت کار خود آگاهی ندارند. توجه داشته باشید هر کشوری برای حفظ نظام اقتصادی کشور خود شرایطی را برای کار در نظر می‌گیرد که ترکیه البته نسبت به کشورهای دیگر بسیار شرایط آسان تری را برای کار ضمن تحصیل در ترکیه مشخص می‌کند.

شرایط کار ضمن تحصیل در ترکیه

حقوق ماهانه برای کار دانشجویی در ترکیه تقریباً چیزی حدود 100$ تا 250$ است. البته طبق شرایط کار ضمن تحصیل در ترکیه دانشجویان بعد از به پایان رساندن تحصیل خود می‌توانند از ویزای کاری نیز در ترکیه استفاده کنند که صددرصد بر روی فرصت‌های شغلی آن‌ها بسیار تأثیرگذار است. معمولاً اگر طبق شرایط بخواهید به انجام کار پاره وقت بیانجامید باید بدانید که کم‌ترین میزان درآمد ماهیانه در ترکیه 1980 و متوسط درآمد ماهیانه در ترکیه 7830 است که اگر دانشجوی فعالی باشید می‌توانید درآمدی تا 35000 را نیز به دست آورید. برای آشنایی بیشتر با شرایط کار در ترکیه ما به شما این است که سعی کنید با مشاورین مجموعه آرتان بورس تاپ در ارتباط باشید.

اجازه کار حین تحصیل در ترکیه

چگونگی اجازه کار ضمن تحصیل در ترکیه

شما می‌توانید زمان مشاوره با مشاورین مجموعه آرتان بورس تاپ در مورد شرایط کار ضمن تحصیل در ترکیه اطلاعات قابل قبولی را به دست آورید. معمولاً محدودیت‌هایی برای کار دانشجویی در ترکیه وجود دارد که دانشجویان باید نسبت به این محدودیت ها توجه ویژه‌ای داشته باشند. دانشجویان بین المللی که مشغول تحصیل در ترکیه هستند به خوبی می‌دانند که در شرایط قانونی حق کار دانشجویان به هیچ عنوان نمی‌تواند به استخدام ادارات دولتی و خصوصی در کشور ترکیه شاره کند. به همین خاطر باید نسبت به شغل‌هایی که در زمان تحصیل انتخاب می‌کنند بسیار حساس باشند و مشاوره با افراد متخصص هم چون مشاورین مجموعه آرتان بورس تاپ بسیار معقولست.

البته قوانین جدید به این نکته اشاره می‌کند که دانشجویان بین المللی که در مقطع دکترا و ارشد تحصیل می‌کنند چنان چه مجوز کار داشته باشند می‌توانند به کار ضمن تحصیل در ترکیه بپردازند. البته دانشجویان در مقاطع کارشناسی و کاردانی نیز باید این نکته را در نظر بگیرند که در ترکیه حداقل برای سال اول تحصیل به هیچ عنوان اجازه کار پاره وقت ندارند. این نکته را به خاطر بسپارید که مجوز کار برای کار پاره وقت دانشجویی را وزارت داخله و پلیس ترکیه صادر می‌کند. برای درخواست مجوز کار می‌توانند داوطلبان به سایت www.turkiye.gov.tr مراجعه نمایند. در این سایت داوطلب فرم های متفاوت و ضروری را مطالعه و ضمن تکمیل هرکدام، مدارک مورد نیاز را ارسال می‌کند. سپس بعد از 30 روز مجوز کار برای دانشجو جویای کار ارسال می گردد. مجموعه آرتان بورس تاپ بدون مجوز کار به هیچ عنوان توصیه نمی‌کند که دانشجو به کار بپردازد، در این حالت دولت می‌تواند دانشجو را اخراج و به کشور خود بازگرداند.

قوانین کار دانشجویی در ترکیه

قوانین خاصی برای کار دانشجویی در کشور ترکیه وجود دارد که دراین‌بین تنها دانشجویان بین المللی در مقاطع خاص کارشناسی ارشد و دکترا می‌توانند طبق قوانین کار دانشجویی در ترکیه مجوز کار را دریافت نمایند. آن دسته از دانشجویانی که به تازگی وارد دانشگاه می‌شوند باید صبر کنند تا سال اول تحصیلی آن‌ها به پایان برسد تا به واسطه قوانین موجود به توانند از مجوز کار استفاده کنند.  البته دانشجویان در مقطع دکتری و کارشناسی ارشد می‌توانند بابت پروژه های پژوهشی که از دانشگاه دریافت می‌کنند؛ چرا که ترکیه جزء کشورهایی است که بیشتر به رفاه و راحتی دانشجویان اهمیت می‌دهد؛ اما یکی دیگر از قوانین بسیار مهم و کلیدی برای کار ضمن تحصیل در ترکیه این است که تنها دانشجویان می‌توانند به کار پاره وقت مشغول شوند. تمامی دانشجویان بین المللی با تلاش خود می‌توانند به کار حین تحصیل با مجوز کار بپردازند. حتی برخی از شرکت‌های مطمئن نیز به رشته و تخصص دانشجو توجه می‌کنند و شرایط کاری قابل قبولی را ارائه می‌دهند.

لیست مشاغل برای دانشجویان خارجی در ترکیه

لیست مشاغل برای کار ضمن تحصیل در ترکیه

در ترکیه دانشجویان عزیز می‌توانند تنها در یک سری شغل‌های خاص را برای کار ضمن تحصیل در ترکیه انتخاب نمایند. معمولاً در اداره‌های دولتی و خصوصی کار ضمن تحصیل در ترکیه به دانشجویان تعلق نمی‌گیرد. ما در این مقاله در مورد مجوز کار با شما صحبت کردیم که بدون مجوز به هیچ عنوان نباید در هیچ شغلی مشغول به کار شوند دانشجویان نباید انتظار داشته باشند که با انجام کار دانشجویی به توانند هزینه و حقوق بالایی را به دست آورند، به این دلیل که تنها یک قسمت کوچک از هزینه های خود را می‌توانند دانشجویان با انجام کار پاره وقت تأمین نمایند. اگر شغل‌هایی که انتخاب می‌کنید با دقت و تحقیق انجام پذیرد صددرصد درآمد معقولانه‌ای را می‌توانید در نظر بگیرید و هزینه های جانبی زندگی خود را در زمان تحصیل برآورد کنید. به همین دلیل ما در ادامه شما را با لیست شغل‌های مورد نظر برای کار پاره وقت دانشجویی آشنا می‌کنیم که شامل:

  • رستوران
  • راهنمای تور
  • فروشندگی
  • چاپخانه‌ها
  • فعالیت های IT
  • سازمآن‌های غیر دولتی
  • کافی شاپ
  • پرستاری کودک
  • تدریس خصوصی

جمع بندی

کار ضمن تحصیل در ترکیه با قوانین خاصی انجام می‌پذیرد. اگر به قوانین آشنایی ندارید می‌توانید با مجموعه آرتان بورس تاپ در این زمینه مشورت کنید. به هر حال این مجموعه با سابقه به خاطر تجربه‌ای که در طول سالیان طولانی اعزام دانشجو برای تحصیل به ترکیه به دست آورده است، می‌تواند راهکارها و شغل‌های مناسبی را معرفی نماید. شماره تلفن‌های مجموعه به‌صورت شبانه‌روزی به شما کمک می‌کند که بدون استرس از خدمات این‌چنینی به توانید استفاده کنید. توصیه ما به شما این است هر شغلی را برای پاره وقت کار کردن انتخاب نکنید. به هر حال برای دانشجویان در کشوری بیگانه امنیت شغلی حرف اول را در کنار حقوق و مزایا هرچند اندک ضروری نشان می‌دهد. چنانچه فردی محافظه کار باشید بهتر است ضمن تحصیل به چهار چوب‌های متفاوت و ضروری نیز توجه نشان دهید. امروزه دیگر مشورت کردن یک نیاز محسوب می‌شود و باید قبل از انتخاب و انجام هر کاری مشورت را به‌صورت جدی با افراد متخصص و ماهر در نظر بگیرید.

نویسنده آرتان بورس تاپ

Telegram WhatsApp Twitter
دیدگاهتان را بنویسید

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
ارسال به ایمیل
https://artanburstap.com/?p=7653