logo
شرایط تحصیل رایگان در ترکیه

تحصیل رایگان در ترکیه

آنچه در این مقاله خواهید خواند

تحصیل رایگان در ترکیه، آرزوی بسیاری از کسانی است که می‌خواهند آینده تحصیلی و شغلی خوبی را با هزینه بسیار پایین برای خود بسازند. تقریباً تمام دانشگاه‌های ترکیه (دولتی و خصوصی) حمایت‌های مالی خوبی را در قالب برنامه‌های بورسیه‌ای و تخفیف در شهریه مختلف ارائه می‌نمایند. در این مقاله ما سعی خواهیم کرد با نگاهی اجمالی به حمایت‌های مالی متعدد دانشگاه‌های ترکیه، برای شما تمام مسیری را که برای اخذ بورسیه کامل باید طی شود را توضیح دهیم.

تحصیل رایگان در ترکیه چگونه است؟

یکی از راه‌های اصلی تحصیل رایگان در ترکیه (به‌تمام معنا رایگان)، گرفتن بورسیه دولتی است. این بورسیه جذاب‌ترین و کامل‌ترین برنامه بورسیه دانشگاهی ترکیه است. در ادامه  با مزایای این بورس آشنا می‌شویم. قبل از ادامه به همه کاربران محترم خصوصاً به متقاضیان مرد توصیه می‌کنیم مقاله ما با موضوع تحصیل در ترکیه بدون پایان خدمت را نیز مطالعه نمایند.

ویژگی های اصلی بورس دولتی ترکیه

کشور ترکیه در سال‌های اخیر به دلیل افزایش تعداد دانشگاه‌ها و بالارفتن کیفیت و سطح آموزش آنها، به  مرکز توجه هزاران دانشجو از سراسر دنیا تبدیل شده است. سیاست‌های تشویقی دولت ترکیه در افزایش این آمار قطعاً تأثیر خیلی زیادی داشته است. یکی از بهترین‌ سیاست‌های تشویقی، اعطای بورسیه کامل به متقاضیان خارجی برای تحصیل رایگان در ترکیه است. این بورسیه که به «بورسیه دولتی» شناخته می‌شود، در ادامه ویژگی‌های این بورسیه را بررسی می‌کنیم:

  • شهریه دانشگاه را پوشش می‌دهد.
  • این امکان را به شما می‌دهد تا زبان کشوری را که در آن تحصیل خواهید کرد با آموزش زبان ترکی ۱ساله یاد بگیرید؛ بنابراین، تحقیقات دانشگاهی شما منابع را متنوع می‌کند و زندگی روزمره لذت‌بخش‌تر می‌شود.
  • برای دانشجویانی که به کشوری کاملاً جدید می‌آیند، محل اقامت فراهم می‌کند.
  • هنگام آمدن به ترکیه و بازگشت به کشور در پایان دوره تحصیلی همراه شماست و برای یک‌بار بلیت هواپیما را پوشش می‌دهد.
  • با بیمه درمانی، این امکان را به شما می‌دهد تا در صورت لزوم از خدمات درمانی رایج بهره‌مند شوید.
  • علاوه بر تمام فرصت‌هایی که فراهم می‌کند، 1000 لیر در مقطع کارشناسی. 1400 لیر در مقطع کارشناسی ارشد؛ در مقطع دکترا ماهانه 1800 لیر بورسیه می‌دهد.

تحصیل رایگان در ترکیه با بورس های دولتی

این کار از طریق ثبت‌نام و آپلود مدارک و رزومه تحصیلی در سایت رسمی ترکیه بورس لاری (بورسیه‌های ترکیه) انجام می‌گردد. برای اقدام عملی، متقاضیان در زمان مشخصی از سال باید با مراجعه و ثبت‌نام در سایت بورسیه‌های ترکیه (www.turkiyeburslari.gov.tr) که یک سایت دولتی است مرحله اپلای را انجام دهند. متقاضیان تحصیل رایگان در ترکیه همچنین می‌توانند در این مرحله رشته و حتی دانشگاه‌های موردعلاقه خودشان  روهم مشخص کنند. پس از آن شما باید یک انگیزه‌نامه هم از طریق سایت ارسال کنید. در این نامه لازمه انتظارات خود را از آینده و همچنین اهداف تحصیلی‌ خود را هم مشخص نمایید.

توجه: انگیزه‌نامه باید بسیار تأثیرگذار و پرمحتوا نوشته شود چرا که  تأثیر مستقیمی در نظر هیئت بررسی و اعطای بورسیه خواهد داشت. نتیجه نهایی بعد از چند ماه در سایت بورس ترکیه اعلام خواهد شد و در صورت پذیرفته شدن تقاضا، شما برای ادامه و نهایی کردن آن راهنمایی خواهید شد.

نکته: بر خلاف سایر برنامه‌های بورس آموزش عالی، دانشجو، همچنین از طریق اخذ این بورسیه در دانشگاه‌ها و دپارتمان‌های مورد درخواست جانمایی می‌گردند.

شرایط تحصیل رایگان در ترکیه

گفتیم که تنها راه تحصیل رایگان در ترکیه ثبت‌نام و درخواست بورسیه دولتی است؛ چراکه این یک فاند کامل هست و تمام هزینه‌های شهریه‌ای، اسکان، حمل‌ونقل و حتی پول‌توجیبی ماهانه را هم شامل می‌شود. برای اقدام جهت دریافت این بورسیه داشتن یکی از مدارک دیپلم دبیرستان، کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری (برای بورسیه فرصت تحقیقاتی) الزامی است. در ضمن شما می‌توانید مشاوره کامل و رایگان بسیار مفیدی از همکاران ما در خصوص تحصیل در ترکیه دریافت نمایید.

مدارک لازم برای تحصیل رایگان در ترکیه

برای اینکه شما بتوانید این بورسیه کامل را از دولت ترکیه دریافت کنید لازم است مدارک درخواستی سایت رسمی بورس ترکیه را آماده و در سایت بارگذاری نمایید.  برای درخواست‌هایی که از طریق سیستم درخواست بورسیه TBBS به‌صورت آنلاین انجام می‌شود، همه متقاضیان تحصیل رایگان در ترکیه باید مدارک زیر را در سیستم آپلود کنند:

  • مدرک شناسایی معتبر، کارت شناسایی یا پاسپورت
  • عکسی از داوطلب گرفته شده در 1 سال گذشته
  • نتایج آزمون سراسری (در صورت وجود)
  • دیپلم یا گواهی فارغ‌التحصیلی موقت
  • ریز نمرات
  • نتایج آزمون‌های بین‌المللی (GRE، GMAT، SAT، و غیره) در صورت درخواست دانشگاه یا برنامه انتخابی
  • نتایج آزمون زبان بین‌المللی تافل، DELF، در صورت درخواست دانشگاه یا برنامه انتخابی
  • پیشنهاد موضوع تحقیق و نمونه مکتوب کاری که انجام داده‌اید (فقط برای درخواست‌های دکترا).

هزینه های جانبی برای تحصیل رایگان در ترکیه

هزینه های جانبی تحصیل رایگان در ترکیه

با دریافت این بورسیه که یک بورسیه کامل است، می‌توانید یک زندگی دانشجویی مناسبی را در طول تحصیلتان تجربه کنید. البته باید گفت بحث هزینه زندگی دانشجویی دقیقاً بستگی به سبک زندگی فرد دارد. ولی با قطعیت خوبی می‌توان گفت حمایت‌های موجود در این بورسیه، بخش قابل‌توجهی از نیازها وهزینه‌های دانشجویی را پوشش خواهد داد.

بورسیه برای تحصیل رایگان در ترکیه

کشور ترکیه از جهت داشتن بورسیه‌های متنوع تحصیلی در رده بهترین کشورهای اعطاکننده بورسیه به دانشجویان قرار گرفته است و می‌توان گفت در این زمینه کشوری رکورددار است. بورسیه رایگان به بورسیه‌هایی گفته می‌شود که در آن حداقل تمام شهریه تحصیلی و حداکثر کل هزینه‌های تحصیلی شامل شهریه، اسکان، کمک‌هزینه دانشجویی و بیمه از سوی نهاد بورس کننده به دانشجو داده شود.

گفتیم که تنها بورسیه کامل برای تحصیل رایگان در ترکیه، بورسیه دولتی ترکیه است. ولی علاوه بر بورسیه دولتی، بورسیه دیگری هم هست که به بورس صد معروف است و در ردیف بهترین بورسیه‌های دیگر دانشگاه‌های ترکیه است و طبق ضوابط خاصی به دانشجویان برتر از سوی دانشگاه‌های دولتی و خصوصی داده می‌شود.

علاوه بر بورسیه رایگانی که در بالا توضیح کامل دادیم یک نوع دیگر از این بورسیه‌های رایگان توسط دانشگاه‌های دولتی و خصوصی  به دانشجویانی که امتیازات خیلی خوبی در آزمون‌های ورودی دانشگاه‌ها کسب می‌کنند داده می‌شود. اصلی‌ترین فاکتور در اعطای این بورسیه‌های 100% رایگان، کسب امتیاز بالا در آزمون‌های ورودی دانشگاه‌های دولتی و خصوصی و معدل دیپلم بالا است.

توجه: اعطای این بورسیه‌ها بدون درنظرگرفتن هیچ پیش‌شرط خاص دیگری باهدف جذب دانشجویان بااستعداد به‌عنوان سیاستی برای جذب دانشجویان نخبه از سوی دانشگاه‌ها پیگیری می‌شود.

گرفتن بورسیه برای تحصیل رایگان در ترکیه

بورس های تحصیل رایگان در ترکیه

برای دانشجویانی که می‌خواهند با بورس تحصیلی در ترکیه تحصیل کنند. گزینه‌های بورس تحصیلی مختلفی مانند بورسیه توسط جمهوری ترکیه، بورسیه‌های تحصیلی توسط کشور خود دانشجویان، بورسیه‌های ارائه شده توسط مؤسسات و سازمان‌های ملی و بین‌المللی مختلف و بورسیه‌های تحصیلی خود دانشگاه‌ها وجود دارد. فرصت‌ها و مبالغ ارائه شده توسط مؤسسات بورسیه متفاوت است. برخی از این مؤسسات هزینه‌های حمل‌ونقل شما از کشورتان به ترکیه را نیز پوشش می‌دهند. مبلغ بورسیه ماهانه باتوجه‌به سطح تحصیلات دانشجویان بین‌المللی متفاوت است. شما همچنین می‌توانید مقاله ما در زمینه بورسیه تحصیلی ترکیه را در سایت آرتان مطالعه نمایید. در ادامه دو تا از بهترین برنامه‌های بورس را معرفی می‌کنیم.

بورسیه YÖK برای دانشجویان بین‌المللی

این برای دانشجویان بین‌المللی در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا در کشورهایی که پروتکل‌هایی را با شورای آموزش عالی امضا کرده‌اند، طراحی شده است. با استفاده از این برنامه، درصورتی‌که دانشجویانی که در برنامه‌های آموزش عالی ترکیه قرار می‌گیرند، گواهی مهارت زبان ترکی نداشته باشند، به دانشجویان برای یک سال آمادگی زبان ارائه می‌شود.

خوب است بدانید که حتی بدون داشتن مدرک زبان تحت شرایطی امکان تحصیل رایگان در ترکیه وجود دارد. شما می‌توانید اطلاعات ارزشمندی دراین‌خصوص با خواندن مقاله ما با عنوان تحصیل در ترکیه بدون مدرک زبان به دست آورید.

در چه دانشگاه هایی امکان تحصیل رایگان در ترکیه وجود دارد؟

دانشگاه های ترکیه که تحصیل رایگان دارند

علاوه بر بورسیه دولتی که در آن شما حق  انتخاب رشته و دانشگاه را دارید (دانشگاه‌های دولتی و برخی از دانشگاه‌های خصوصی که در این برنامه بورس جای گرفته‌اند)، تقریباً همه دانشگاه‌های دولتی و خصوصی ترکیه در راستای اجرای سیاست جذب استعدادهای درخشان، امکان تحصیل رایگان را برای دانشجویانی با رتبه‌های کنکوری بالا فراهم کرده‌اند.

در چه رشته هایی امکان تحصیل رایگان در ترکیه وجود دارد؟

اگر شما یک رزومه خیلی خوب تحصیلی داشته باشید و موفق به اخذ بورسیه دولتی شوید در این صورت تقریباً محدودیتی برای تحصیل رایگان در ترکیه در هیچ رشته‌ای نخواهید داشت. همان گونه که در بخش‌های قبلی این مقاله توضیح داده شد هنگام درخواست بورسیه دولتی شما حق انتخاب رشته و دانشگاه را هم خواهید داشت فقط با این شرط که معدل و رزومه تحصیلی شما برای انتخاب آن رشته و دانشگاه از سوی هیئت بررسی مورد پذیرش نهایی قرار بگیرد.

در مورد بورسیه‌های رایگانی که خود دانشگاه‌ها برای دانشجویان ممتاز می‌دهند نیز محدودیتی در رشته انتخابی وجود ندارد فقط کافی است رتبه شما در آزمون‌های ورودی به شما اجازه انتخاب آن رشته موردنظر را بدهد.

جمع بندی

بر اساس آن چه در این مقاله در مورد امکانات و شرایط تحصیل رایگان در ترکیه و اخذ بورسیه‌های مختلف از دانشگاه‌های تاپ برایتان توضیح دادیم. دولت و دانشگاه‌های ترکیه بهترین امکانات بورسیه‌ای منطقه خاورمیانه را ارائه می‌دهند. نظر ما این است که اگر قصد دارید با هزینه بسیار کم در بهترین دانشگاه‌های ترکیه تحصیل‌کرده و برای خود آینده‌سازی نمایید، بورسیه‌های رایگان ترکیه را به‌هیچ‌وجه از دست ندهید. همچنین مشاوران ما در مجموعه آرتان‌بورس‌تاپ آماده راهنمایی و پاسخگویی به سؤالات شما هستند. در زیر به برخی از این سؤالات پرتکرار می‌پردازیم.سوالات خود را از ما بپرسید

نویسنده آرتان بورس تاپ

سؤالات متداول درباره تحصیل رایگان در ترکیه

باتوجه‌به توضیحاتی که در متن مقاله درباره این مسئله دادیم، با دارابودن شرایط اخذ بورسیه‌های کامل می‌توان ادعا کرد که  امکان تحصیل رایگان در دانشگاه‌های ترکیه وجود دارد.
بله بخشی از این دانشگاه‌ها در برنامه بورسیه دولتی هستند و اغلب دیگر دانشگاه‌های خصوصی هم برنامه‌های تحصیل رایگان را برای دانشجویان نخبه فراهم نموده‌اند.
خوشبختانه این بورسیه تمام هزینه‌های تحصیلی و زندگی دانشجویی را در طول دوره تحصیل تقبل می‌نماید. این هزینه‌ها شامل شهریه کامل، اسکان، بیمه و کمک‌هزینه دانشجویی است.
خبر خوب اینکه برخی از بهترین دانشگاه‌های خصوصی هم در لیست دانشگاه‌هایی هستند که در برنامه بورسیه دولتی قرار دارند.
Telegram WhatsApp Twitter
دیدگاهتان را بنویسید

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
ارسال به ایمیل
https://artanburstap.com/?p=9311