logo
دوره تخصص دندانپزشکی در ترکیه

تخصص دندانپزشکی در ترکیه

آنچه در این مقاله خواهید خواند

یکی از شغل‌های با درآمد بسیار بالا به ویژه برای آن دسته از افرادی که به صورت تخصصی و حرفه‌ای کار می‌کنند و خدمات باکیفیت ارائه می‌دهند، شغل دندانپزشکی است. از آنجایی که این شغل کاملا تخصصی و کاربردی در هر کشوری متقاضیان همیشگی و خاص خود را دارد، چنانچه فرد متخصص حرفه خود را اصولی شروع کند قطعا آینده شغلی خود را تضمین خواهد کرد. ما در این مقاله سعی داریم تا اطلاعات لازم و مهم درباره‌ی تخصص دندانپزشکی در ترکیه را برایتان توضیح دهیم.

تحصیل تخصص دندانپزشکی در ترکیه

همانطورکه می‌دانید تخصص دندانپزشکی در ترکیه (Dental specialty) یکی از رشته‌های بسیار پرطرفدار در این کشور است. به شکلی که متقاضیان بین‌المللیِ تحصیل در این رشته، حاظراند مدت زمان زیادی را برای مهاجرت تحصیلی، منتظر بمانند تا بتوانند در این رشته درس بخوانند. به هر حال از جمله مزایایی که تحصیل در دانشگاه‌های ترکیه به‌ویژه، تحصیل برای تخصص در رشته دندانپزشکی در ترکیه دارد، این است که دانشجویان با استفاده از تجهیزات بروز و آزمایشگاه‌ها و ابزارهای تخصصی در دانشگاه‌های دولتی و خصوصی می‌توانند به یادگیری این تخصص بپردازند. در کنار آن این امکان وجود دارد تا دانشجویان از بورسیه‌های مختلف دانشگاه‌های ترکیه بهره‌مند شوند. شک نداشته باشید که بورسیه‌های تحصیلی، به تنهایی می‌توانند نقش موثری در کاهش هزینه‌ها داشته باشند. همچنین بهتر است بدانید که ترکیه به دلیل اینکه یک بستر حرفه‌ای و مناسب در این حوزه دارد، توانسته در رده 16 دنیا در این رشته قرار بگیرد.

طول دوره تخصص دندانپزشکی در ترکیه چند سال است؟

همان‌طور که پیش از این توضیح دادیم، تخصص دندانپزشکی در ترکیه، چندین گرایش مختلف دارد که مدت زمان تحصیل در هر دوره متفاوت است. در قسمت زیر مدت زمان تحصیل در هر گرایش تخصصی دندانپزشکی را برایتان قرار داده‌ایم.

  1. ارتودنسی: 4 سال
  2. جراحی دهان، دندان و چانه: 4 سال
  3. دندانپزشکی کودکان: 3 سال
  4. اندودنتیکس: 3 سال
  5. رادیولوژی دهان، دندان و چانه: 3 سال
  6. پریودنتولوژی: 3 سال
  7. درمان دندانپزشکی پروتز: 3 سال
  8. درمان ترمیمی دندان: 3 سال

تخصص‌ های دندانپزشکی در ترکیه

لازم به ذکر است که رشته دندانپزشکی مانند بسیاری از رشته‌های دیگر دارای گرایش‌های مختلفی است که هر کدام طرفداران زیادی دارد و در بین افراد محبوب است. اگرچه دقت کنید که برای فعالیت در هر گرایش باید در آزمون ورودی و دوره تخصصی مربوطه، شرکت کنید. دندانپزشکان با توجه به نوع علایق خود می‌توانند گرایش تخصصی خود را انتخاب کنند و درصورت قبولی، مدرک تخصص خود را دریافت کنند. اما به‌طورکلی 8 گرایش تخصصی در رشته دندانپزشکی وجود دارد که در قسمت زیر لیست شده‌اند.

  • جراحی دهان، دندان و چانه
  • رادیولوژی دهان، دندان و چانه
  • دندانپزشکی کودکان
  • اندودنتیکس
  • ارتودنسی
  • پریودنتولوژی
  • درمان دندانپزشکی پروتز
  • درمان ترمیمی دندان

کدام تخصص دندانپزشکی ترکیه بهتر است؟

بهترین تخصص‌های دندانپزشکی موضوعی است که می‌تواند سؤال هر دندانپزشکی جهت ادامه تحصیل باشد. خوب است بدانید که امروزه مورد استقبال‌ترین تخصص رشته دندانپزشکی، ارتودنسی است. دندانپزشکان برای کار به عنوان ارتودنتیست باید یک برنامه چهار ساله را در دانشگاه به پایان برسانند. آن‌ها همچنین در زمره متخصصان با درآمد بالا هستند که به طور متوسط سالانه ۲۰۷،۳۵۰ دلار درآمد کسب می‌کنند.

دومین تخصص محبوب دندانپزشکی کودکان است. همان‌طور که از نام آن پیداست، دندانپزشکان کودکان با بیمارانی که ۱۸ سال و کم‌تر سن دارند، در ارتباط هستند که به طور میانگین درآمد این متخصصان ۲۹۴،۵۰۰ دلار در سال است.

تخصص بعدی جراحی دهان و فک و صورت است که سومین تخصص محبوب است. متخصصین در این زمینه، فعالیت‌هایی فراتر از کشیدن دندان انجام می‌دهند. به طور مثال آن‌ها با خارج کردن کیست و تومورها و بازسازی فک و مقابله با بافت نرم یا موارد مشابه آن سرو کار دارند. از طرفی جراحان پردرآمدترین متخصصان در این رشته هستند و میانگین حقوق آن‌ها حدود ۲۱۷۰۰۰ دلار در سال است.

شرایط پذیرش تخصص دندانپزشکی در ترکیه

دقت کنید که برای تحصیل تخصص دندانپزشکی در ترکیه در مرحله اول باید دانشجو در آزمون تخصص دندانپزشکی که به زبان ترکی است شرکت کند و با گرفتن نمره قبولی (حداقل 40 درصد) اولین قدم تحصیل در این تخصص را بردارد. ناگفته نماند که این آزمون نیز نمره منفی دارد به این معنی که هر 4 پاسخ اشتباه می‌تواند 1 پاسخ صحیح را حذف کند.

  1. در مرحله اول مدرک لیسانس، رونوشت مدارک، گواهی دبیرستان، کپی پاسپورت و وکالت‌نامه که همگی مورد تأیید وزارت امور خارجه هستند، برای شرکت در آزمون معادل سازی STS مورد بررسی قرار می‌گیرند. این نکته را نیز به خاطر داشته باشید که وزارت تحصیلات عالی و وزارت بهداشت ترکیه، مأمور بررسی مدارک در بخش اداری است.
  2. مرحله دوم داوطلب باید برای گرفتن تخصص دندانپزشکی در ترکیه درصورتیکه در ترکیه سکونت دارد، مستقیماً اسناد مربوطه را تحویل دهد و در غیر این صورت از طریق DHL اقدام نماید. البته یادتان باشد در این مرحله می‌توانید از کارشناسان مجموعه بورس تاپ در این زمینه مشاوره بگیرید.
  3. مرحله سوم به دانشگاه موردنظر مرتبط است و متقاضی باید مدارک را به وزارت تحصیلات عالی ترکیه ارسال کند. شما باید یک بازه زمانی بین 8 تا 12 ماهه را برای بررسی مدارک در وزارت تحصیلات عالی ترکیه در نظر بگیرید.
  4. مرحله چهارم برای آن دسته از متقاضیانی که هنوز با زبان ترکی آشنا نشده‌اند و از اهمیت آن در این فرآیند آگاهی ندارند. این در حالیست که شما در این مرحله برای شرکت در آزمون معادل‌سازی STS باید تسلط کافی به زبان ترکی داشته باشید. به همین دلیل می‌توانید از خدمات برنامه‌ریزی شده و منابع قدرتمند مجموعه بورس تاپ در این زمینه استفاده کنید تا مهارت زبان ترکی خود را در کم‌ترین زمان ممکن ارتقا دهید.
  5. مرحله پنجم که مهم‌ترین گام برای گرفتن تخصص دندانپزشکی در ترکیه است، شرکت در آزمون معادل‌سازی STS است که فقط 1 بار در سال آن هم در ماه سپتامبر برگزار می‌گردد. آزمون تخصص دندانپزشکی (STS) که به مدت 150 دقیقه با 120 سؤال آغاز می‌شود شامل 6 سؤال از آناتومی بدن،4 سؤال از بافت‌شناسی- جنین‌شناسی، 6 سؤال از بیوشیمی، 6 سؤال از میکروب‌شناسی، 4 سؤال از آسیب‌شناسی، 4 سؤال از فارماکولوژی، 7 سؤال از فیزیولوژی، 10 سؤال از پروتز درمانی‌دندان، 10 سؤال از کلینیک دندانپزشکی، 10 سؤال از ترمیم دندان، 10 سؤال از جراحی دهان- دندان و چانه،10 سؤال از رادیولوژی دهان دندان و چانه، 10 سؤال از پریودنتولوژی، 10 سؤال از ارتودنسی، 10 سؤال از اندودنتیکس و 10 سؤال از دندانپزشکی کودکان، است.

اگرچه هنوز این فرآیند تمام نشده است و در مرحله بعد باید دوره آموزش اجباری در بیمارستان آموزشی دولت را بگذرانید. سعی کنید حدود 6 تا 9 ماه را برای این دوره آموزشی در نظر بگیرید. چنانچه در آزمون STS نمره قابل‌قبولی را به دست آورید، باید از میان 3 دانشگاه دولتی در ترکیه، 1 دانشگاه را برای گذراندن دوره آموزش اجباری خود در قسمت‌های مختلف دندانپزشکی، انتخاب نمایید.

لازم به ذکر است که شرایط تحصیل تخصص دندانپزشکی در ترکیه به همینجا ختم نمی شود؛ چرا که داوطلب باید مرحله آخر که شرکت در آزمون DUS است را نیز طی کند. در این مرحله متقاضی باید نمره قبولی را در آزمون DUS به دست آورد، تا در نهایت بتواند گرایش تخصص خود در رشته دندانپزشکی را انتخاب کند. حال این سؤال به وجود می آید که آزمون DUS، چه نوع آزمونی است؟ به‌طور کلی کلمه DUS را می‌توان برگرفته از عبارت Diş hekimliği Uzmanlık Sınavı عنوان کرد که به معنی آزمون تخصص دندانپزشکی است. این آزمون نیز شرایط و تعداد سؤالات کاملا مشابه با آزمون STS را دارد.

شرایط تخصص دندانپزشکی در ترکیه

مدارک لازم برای گرفتن تخصص دندانپزشکی در ترکیه

برای تحصیل تخصص دندانپزشکی در ترکیه همان گونه که در قسمت شرایط تحصیل در این تخصص گفته شد، متقاضیان محترم باید مدارکی هم چون لیسانس، رونوشت مدارک، گواهی دبیرستان، فتوکپی گذرنامه و وکالت نامه را برای شرکت در STS آماده نمایند. به این دلیل که شرط اصلی برای تحصیل در این تخصص قبولی در آزمون STS است. هم چنین باید با تکمیل فرم Application Form در دانشگاه موردنظر، ارائه گواهی‌های زبان انگلیسی TOEFL و یا IELTS و گواهی قبولی در آزمون ورودی دانشگاه را جزء مدارک مهم در نظر گرفت.

آزمون‌های تخصص‌های دندانپزشکی در ترکیه

در راستای دریافت تخصص‌های دندانپزشکی در ترکیه دانشجویان موظف‌اند در آزمون DUS شرکت کنند. این آزمون ورودی برای دریافت تخصص در انواع رشته‌های پزشکی مثل دندانپزشکی، دامپزشکی، شیمی و … است. کسانی که در این آزمون قبول شوند، طبق قوانین نظام پزشکی ترکیه، پس از اینکه در این دوره فارغ‌التحصیل شوند، می‌توانند به‌عنوان پزشک متخصص فعالیت کنند. این آزمون معمولاً در ماه آپریل و سپتامبر در شهر آنکارا برگزار می‌شود.

بورسیه تخصص دندانپزشکی ترکیه

پیش از این اشاره کردیم که برای تحصیل در دوره کارشناسی دندانپزشکی، دانشگاه‌ها بورسیه‌های تحصیلی مختلف و کمک‌کننده‌ای را در نظر گرفته‌اند. اما به‌طورکلی در دوره تخصص دندانپزشکی بورسیه خاصی وجود ندارد.

لیست دانشگاه‌های ترکیه برای تخصص دندانپزشکی

حرفه دندانپزشکی زمانی می‌تواند شما را به درآمد چشمگیر و بالایی در حوزه شغلی برساند که خدمات دندانپزشکی را در سطح کاملاً بالا و استاندارد ارائه کنید و تخصص و دانش کافی داشته باشید. از طرفی برای دستیابی به هرکدام از این معیارها، تحصیل در یک دانشگاه معتبر، بسیار مؤثر و کمک‌کننده است! اکنون در این قسمت تصمیم گرفتیم در ابتدا به‌صورت موردی لیست دانشگاه‌های تخصص دندانپزشکی ترکیه و بعد از آن تعداد 4 دانشگاه برتر با معرفی مختصر از هر کدام را، برایتان قرار دهیم.

  1. دانشگاه آنکارا
  2. دانشگاه آتاتورک
  3. دانشگاه باسکنت
  4. دانشگاه بولنت اسویت
  5. دانشگاه چوکوروا
  6. دانشگاه کومهوریت
  7. دانشگاه دیکل
  8. دانشگاه اژه
  9. دانشگاه ارجیس
  10. دانشگاه غازی
  11. دانشگاه غازیان تپه
  12. دانشگاه حاجت تپه
  13. دانشگاه اینونو
  14. دانشگاه استانبول
  15. دانشگاه فنی کارادنیز
  16. دانشگاه کریک کاله
  17. دانشگاه مرمره
  18. دانشگاه اوندوکوز میس
  19. دانشگاه سلجوق
  20. دانشگاه سلیمان دمیرل
  21. دانشگاه یدی تپه
  22. دانشگاه یوزونجو ییل

دانشگاه استانبول

امروزه کمتر کسی است که اسم دانشگاه استانبول را نشنیده باشد چراکه این دانشگاه در رتبه‌بندی 801 تا 1000 دنیا در سال 2019 قرار گرفته است و جزو یکی از قدرتمندترین دانشگاه‌های ترکیه محسوب می‌شود. همچنین این دانشگاه توانسته است در سال 2019 رتبه 191 را در بین دانشگاه‌های آسیا به دست آورد که نشان‌دهنده اعتبار علمی بالا این دانشگاه است. یادتان نرود که آزمون YOS برای پذیرش در دانشگاه استانبول یک آزمون بسیار مهم است که مجموعه بورس تاپ با منابع و امکانات به‌روزی که دارد، می‌تواند به شما برای کسب نمرات عالی در این آزمون کمک شایانی کند.

دانشگاه آنکارا

بدون شک یکی از بهترین دانشگاه‌ها برای دریافت مدرک تخصص دندانپزشکی در ترکیه، تحصیل در دانشگاه آنکارا است. این دانشگاه 1 دانشکده دندانپزشکی کاملاً مجزا که در آن دروس به زبان انگلیسی و ترکی تدریس می‌شوند را در اختیار دانشجویان قرار داده است. این دانشگاه تمام تلاش خود را کرده است تا سبک‌های مختلف آموزش مانند آموزش از راه دور را، برای دانشجویان فراهم کند. از طرفی این فرصت فراهم شده است که در صورت گرفتن نمره بالا در امتحانات ورودی دانشگاه، از بورسیه تحصیلی دانشگاه نیز بهره‌مند شوید.

دانشگاه یدی تپه

دانشگاه یدی تپه در شهر زیبای استانبول واقع شده است و جزو دانشگاه‌های خصوصی ترکیه است. در بین 74 دانشگاه بنیادی در کشور ترکیه، دانشگاه یدی تپه به عنوان بزرگ‌ترین دانشگاه معرفی می‌شود. شاید برای شما جالب باشد بدانید که این دانشگاه بدون هیچ گونه پشتوانه مالی دولت، فعالیت خود را ادامه می‌دهد و جزء دانشگاه‌های مستقل در این زمینه است. زبان تدریس این دانشگاه نیز زبان ترکی و استانبولی است و آزمون SAT آزمون ورودی برای پذیرش در دانشگاه یدی تپه است.

دانشگاه حاجت تپه

hacettepe university در شهر آنکارا در سال 1967 تأسیس شده است و به جرئت می‌توان گفت یکی از معتبرترین دانشگاه‌های ترکیه برای تحصیل تخصص دندانپزشکی در ترکیه به شمار می‌آید. همچنین اینکه ساختمان دانشکده دندانپزشکی در سایت اصلی دانشگاه، درون شهر آنکارا قرار گرفته است. زبان‌های آموزشی این دانشگاه شامل انگلیسی، فرانسه، ترکی و آلمانی (البته برای فقط برخی از رشته‌ها از زبانی به جزء انگلیسی استفاده می‌شود) است. خبر خوب این است که برای متقاضیان تحصیل تخصص دندانپزشکی در دانشگاه حاجت تپه، این دانشگاه جزء دانشگاه‌های مورد تأیید وزارت بهداشت ایران است.

شرایط ویزای دانشجویی برای تخصص دندانپزشکی در ترکیه

تحصیل تخصص های دندانپزشکی در ترکیه

غالباً شرایط خاصی جهت دریافت ویزای دانشجویی برای تخصص دندانپزشکی در ترکیه وجود دارد. از این رو شرایط ذکرشده، مدارک خاصی را نیز برای ارسال درخواست ویزا، می‌طلبد. حواستان باشد تکمیل بودن مدارک می‌تواند فرایند دریافت ویزای دانشجویی این رشته را تسریع بخشد. مدارک لازم عبارت‌اند از:

  • پاسپورت
  • فرم درخواست ویزای دانشجویی ترکیه
  • 2 عکس به اندازه عکس پاسپورت
  • نامه پذیرش از دانشگاه
  • اثبات بیمه سفر برای کل اقامت در ترکیه
  • اثبات بیمه درمانی
  • اثبات رزرو بلیط پرواز به ترکیه
  • مدارکی از منابع مالی کافی برای حمایت از تحصیل و زندگی در ترکیه
  • پرداخت هزینه ویزا
  • اثبات محل اقامت در ترکیه
  • گواهینامه‌ها یا مدارک تحصیلی قبلی

بازار کار تخصص دندانپزشکی در ترکیه

بازار کار دندانپزشکی در لیست مشاغل پررونقی قرار می‌گیرد که بر اساس کیفیت خدمات، تخصص و مهارت فرد می‌تواند درآمد بسیار بالایی داشته باشد. امروزه به‌طورکلی می‌توان یک نرخ رشد 6 الی 7 درصدی را برای این حرفه در نظر گرفت. از طرفی شاید برای شما جالب باشد که بدانید در سال‌های اخیر، از لحاظ اقتصادی این حرفه یک رشد 250 میلیون دلاری نیز  داشته است.

درامد متخصصان دندانپزشکی در ترکیه

با توجه به این نکته که کیفیت خدمات و میزان تخصص دندانپزشک می‌تواند تأثیر چشمگیری روی درآمد افراد بگذارد، بهتر است بدانید که میانگین درآمد سالانه یک دندانپزشک در ترکیه حدود ۱۸۰ هزار دلار در سال است. این موضوع گرفتن تخصص دندانپزشکی در ترکیه که به هدف و آرزوی خیلی از دانشجویان دندانپزشکی تبدیل شده است را کاملاً توجیه می‌کند. از طرفی شما به‌عنوان یک دندانپزشک تازه کار در شهر زیبای استانبول، می‌توانید درآمدی حدوداً 13656 لیر در سال را داشته باشید. ناگفته نماند که حقوق و درآمد دندانپزشکان کاملاً حرفه‌ای و باتجربه در شهر استانبول نیز، حدوداً 250740 لیر برآورد می‌شود.

جمع بندی

ما در این مقاله سعی کردیم تا شما را با تمام شرایط و اطلاعات دقیق درباره‌ی تحصیل تخصص دندانپزشکی در ترکیه آشنا کنیم. دقت کنید که تحصیل در ترکیه برای گرفتن تخصص دندانپزشکی که درآمد و مزایا قابل توجهی دارد، به دلیل اعتبار بالای مدرک فارغ‌التحصیلی، می‌تواند شرایط کاری مناسبی را در کشورهای آمریکایی نیز به وجود آورد. یادتان نرود مجموعه بورس تاپ با مشاورین و کارشناسان متخصص و باتجربه خود می‌تواند شما را برای پذیرش هرچه آسان‌تر در کنار کسب نمره قبولی در آزمون‌های ورودی دانشگاه‌های برتر برای تحصیل در این تخصص، آماده کند.

اگر همچنان سوالی در ذهن دارید با کارشناسان ما تماس حاصل فرمایید!

سوالات خود را از ما بپرسید

نویسنده آرتان بورس تاپ

Telegram WhatsApp Twitter
دیدگاهتان را بنویسید

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
ارسال به ایمیل
https://artanburstap.com/?p=7637