logo
تحصیل رشته پروتز دندان در ترکیه

پروتز دندان در ترکیه

آنچه در این مقاله خواهید خواند

با توجه به بازار کار داغ رشته‌های حوزه سلامت، این بار به سراغ پروتز دندان در ترکیه رفتیم تا ضمن معرفی این رشته، مزایا و شرایط تحصیل آن در دانشگاه‌های ترکیه را برای شما شرح دهیم. تکنسین‌های پروتز دندان در کنار دندانپزشکان در کلینیک‌ها و بیمارستان‌های دندانپزشکی فعالیت می‌کنند. در واقع کار آن‌ها به این صورت است که تکنسین پروتز دندان آنچه را که دندانپزشک برای درمان بیمار تجویز می‌کند می‌سازد.

امروزه بسیاری از داوطلبان ایرانی که قصد ادامه تحصیل در رشته پروتز دندان را دارند، ترکیه را انتخاب مناسبی به واسطه داشتن دانشگاه‌های معتبر دولتی و خصوصی آن می‌دانند. اگر نگاهی به رتبه دانشگاه‌های ترکیه بی اندازید قطعاً به کیفیت سبک آموزشی دانشگاه‌های این کشور پی می‌برید. پروتز دندان که در اصطلاح به دندان مصنوعی یا تعویض دندان مربوط است در انواع گوناگونی مانند پروتز دندان متحرک،پروتز دندان ثابت و ایمپلنت خدمات خود را ارائه می‌دهد.

مزایای تحصیل پروتز دندان در ترکیه

پروتز دندان یکی از رشته‌هایی است که به دلیل ارتباط مستقیم با سلامت دهان و دندان همیشه مورد توجه قرار دارد و در کنار شغل دستیار دندانپزشک در ترکیه از بازار کار بسیار خوبی برخوردار است. تحصیل این رشته در خارج از کشور می‌تواند راحت باشد؛ در واقع از این جهت که پروتز دندان مربوط به موضوعات مشخصی در حوزه علوم پزشکی است که می‌توان گفت در همه جای دنیا بر سر آن‌ها توافق وجود دارد. از این جهت دانشجویانی که پایه تحصیلی خوبی در رشته تجربی دارند تنها با کسب مهارت‌های زبانی می‌توانند در سراسر دنیا به تحصیل مشغول شوند. اکنون قصد داریم به مزایای تحصیل پروتز دندان در ترکیه بپردازیم که حتماً سکوی پرتاب مناسبی برای مهاجرت به اروپا و آمریکا است. این مزایا عبارت‌اند از:

  • هزینه‌های تحصیلی پایین
  • کیفیت آموزشی بالای دانشگاه‌های ترکیه
  • اعتبار بین‌المللی مدرک فارغ‌التحصیلان
  • بورسیه‌های متنوع تحصیلی
  • بهره‌مندی از امکانات و تجهیزات آموزشی به‌روز و مدرن
  • ارتباط و همکاری‌های گسترده دانشگاه‌های ترکیه و اروپا
  • کاریابی آسان در ترکیه
  • امکان تبدیل اقامت تحصیلی به کاری در ترکیه
  • حقوق بالا رشته پروتز دندان
  • ورود سریع فارغ‌التحصیلان رشته پروتز دندان

دانشجویان رشته پروتز دندان در ترکیه

شرایط  تحصیل پروتز دندان در ترکیه

فناوری پروتز دندان یک دوره کاردانی دو ساله است. در این بخش فناوری اطلاعات سلامت و آموزش دندان‌های مصنوعی و محصولات مشابه آموزش داده می‌شود. افرادی که در این بخش تحصیل می‌کنند، در زمينه بهداشت و فناوری دندان کار می‌کنند. ما تمام اطلاعات مربوط به بخش فناوری پروتز دندان را به تفصیل برای شما گردآوری کرده‌ایم. برای تکمیل این بخش، دانشجویان باید 120 واحد را تکمیل کنند و شرایط لازم برای فارغ‌التحصیلی را داشته باشند.

خاطر نشان می کنم که آزمون‌های YOS و SAT از جمله  آزمون‌های مهم برای ورود به دانشگاه‌های دولتی رشته پروتز دندان است که داوطلبان باید نمره قابل قبولی را در این آزمون‌ها به دست آورند. آزمون YOS که شامل مسائل ریاضی،هندسه و هوش است را شما می‌توانید با منابع قدرتمند از مجموعه آرتان بورس تاپ بخواهید. زبان‌های ترکی، انگلیسی، عربی، فارسی و…هرکدام جزء زبان‌های این آزمون به شمار می‌آید.

آزمون SAT نیز شامل 2 بخش است. این آزمون تنها به زبان انگلیسی برگزار می‌گردد. بخش اول به سؤالات ریاضی و هوش مربوط می‌شود و بخش دوم سؤالاتی مبتنی بر شیمی، زیست و فیزیک را ارائه می‌دهد.  برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص نحوه برگزاری دو آزمون گفته‌شده می‌توانید با مشاورین مجموعه آرتان بورس تاپ در ارتباط باشید.

مدارک لازم برای  تحصیل در رشته پروتز دندان در ترکیه

تحصیل رشته پروتز دندان در ترکیه به این دلیل که دانشگاه‌های دولتی و البته خصوصی ترکیه مورد تأیید وزارت علوم و بهداشت ایران هستند، خود یک دلیل اصلی برای استقبال داوطلبان ایرانی به تحصیل در این رشته است. بی انصافی است اگر آینده شغلی فوق‌العاده درخشان این رشته را هم نادیده بگیریم. بعد از آنکه در رشته ساخت پروتزهای دندانی در ترکیه موفق به اخذ پذیرش شدید، هنگام ثبت نام باید مدارکی را به دانشگاه ارائه دهید که عبارت‌اند از:

  • اصل مدرک دیپلم دبیرستان به همراه ترجمه ترکی یا انگلیسی تایید شده از سوی کنسولگری یا دفتر اسناد رسمی
  • کارنامه ریزنمرات به همراه ترجمه ترکی یا انگلیسی تایید شده از سوی کنسولگری یا دفتر اسناد رسمی
  • ارائه نتیجه آزمون‌های ورودی دانشگاه در صورت لزوم
  • اصل مدرک پاسپورت به همراه ترجمه رسمی ترکی یا انگلیسی
  • 2 قطعه عکس بیومتریک که در 6 ماه گذشته گرفته شده باشد.

آزمون های لازم جهت پذیرش در رشته تکنسین پروتزهای دندانی

تحصیل پروتز دندان در ترکیه به غیر از چند مورد استثنا که این رشته را به زبان انگلیسی ارائه می‌دهند، در تمام دانشگاه‌های این کشور به زبان ترکی است. آزمون‌های ورودی به دانشگاه‌های ترکیه برای قبولی در رشته پروتز دندان را در ادامه معرفی می‌کنیم. با توجه به شرایط هر دانشگاهی شما می‌توانید در یکی از آزمون‌های زیر شرکت کنید.

  • آزمون یوس متمرکز (TR-YOS)
  • آزمون YOS دانشگاه‌های ترکیه
  • SAT
  • ACT
  • ارائه مدرک زبان ترکی در سطح B2

شرایط اخذ بورسیه رشته پروتز دندان در ترکیه

بورسیه پروتز دندان در ترکیه

برای دریافت بورسیه، دانشجویان می‌توانند از بورسیه‌های عمومی دانشگاه‌ها مانند بورسیه موفقیت تحصیلی و یا تخفیف‌های خواهر و برادری (خواهر و برادری که هم‌زمان در یک دانشگاه تحصیل می‌کنند) و… بهره‌مند شوند. همچنین هنگام ثبت نام در دانشگاه باید از بورسیه‌هایی که هر دانشکده مختص دانشجویان خود در نظر می‌گیرد مطلع شوید.

نکات بیشتر
پیام مشاور!

پذیرش از دانشگاه‌های خصوصی ترکیه در رشته پروتز دندان در ترکیه عموماً بدون کنکور ممکن است. اما اکثراً دانشگاه‌های دولتی شرط قبولی در کنکور را برای پذیرش داوطلبان تعیین می‌‌کنند.

شهریه رشته پروتز دندان ترکیه در دانشگاه های برتر

برای محاسبه هزینه‌های تحصیلی رشته پروتزهای دندانی در ترکیه جدولی از به‌روزترین مبالغ شهریه دانشگاه‌های برتر در این رشته را آورده‌ایم؛

شهریه دانشگاه های برتر در رشته پروتز دندان ترکیه
نام دانشگاه متوسط شهریه
دانشگاه آیدین استانبول 3,000 دلار
دانشگاه جراح پاشا 15,000 لیر
دانشگاه استانبول اطلس 2,479 دلار
دانشگاه فنرباغچه 2,775 دلار
دانشگاه اسکودار 72,000 لیر
دانشگاه مدیپول استانبول 3,219 دلار
دانشگاه حاجت تپه 75,000 لیر
دانشگاه آنکارا مدیپول 3,219 دلار
دانشگاه باهچه شهیر 2,960 دلار
دانشگاه بیکنت 2,516  دلار

هزینه های تحصیل پروتز دندان در ترکیه

به‌طورکلی هزینه درس خواندن در ترکیه بستگی به فاکتورهای مختلفی دارد. همچنین هر رشته‌ای الزامات و ضروریات خودش را دارد که قطعاً روی مخارج تأثیرگذار است. اما می‌توان برای تخمین هزینه‌های تحصیلی مواردی را لیست کرد؛

  • نوع دانشگاه
  • شهریه دانشگاه
  • شهر محل تحصیل
  • وسایل و ملزومات تحصیل
  • کتاب‌ها
  • خورد و خوراک
  • خوابگاه و محل سکونت
  • هزینه‌های بهداشتی و درمانی
  • حمل‌ونقل

مدت زمان تحصیل رشته پروتز دندان در ترکیه

تحصیل پروتز دندان در ترکیه تنها در مدارس عالی حرفه‌ای دانشگاه‌های تدریس می‌شود. تحصیل این رشته 2 سال به طول می‌انجامد که در پایان به دانشجویانی که با موفقیت این دوره را پشت سر می‌گذارند، عنوان «تکنسین پروتز دندان» داده می‌شود. گفتنی است امکان ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر برای دانشجویان پروتز دندان ترکیه در رشته‌های مرتبط با این حوزه وجود دارد.

مقاطع تحصیل پروتز دندان در ترکیه

بهترین دانشگاه های رشته پروتز دندان در ترکیه

در این قسمت از مقاله قصد داریم برترین دانشگاه‌هایی که رشته تکنسین پروتزهای دندانی در ترکیه را ارائه می‌دهند نام ببریم و 5 دانشگاه برتر این لیست را به شما معرفی کنیم؛

دانشگاه های برتر رشته پروتز دندان در ترکیه
نام دانشگاه شهر رتبه نوع دانشگاه مورد تایید وزارت علوم یا بهداشت
دانشگاه باهچه شهیر استانبول 1 خصوصی مورد تایید است.
دانشگاه حاجت تپه آنکارا 2 دولتی مورد تایید است.
دانشگاه استانبول مدیپول استانبول 3 خصوصی مورد تایید است.
دانشگاه آنکارا مدیپول آنکارا 4 خصوصی مورد تایید نیست.
دانشگاه لقمان حکیم آنکارا 5 خصوصی مورد تایید نیست.
دانشگاه بیلگی استانبول استانبول 6 خصوصی مورد تایید نیست.
دانشگاه مارمارا استانبول 7 دولتی مورد تایید است.
دانشگاه علوم بهداشتی آنکارا 8 دولتی مورد تایید نیست.
دانشگاه بیرونی استانبول 9 خصوصی مورد تأیید وزارت علوم
دانشگاه آیدین استانبول 10 خصوصی مورد تأیید وزارت علوم

بهترین دپارتمان پروتز دندان ترکیه در دانشگاه باهچه شهیر

در رشته فناوری پروتز دندان مدرسه عالی حرفه‌ای دانشگاه باهچه شهیر، دانشجویان به دانش نظری و آموزش عملی توسط کادر علمی متخصص و کارشناسان برجسته این رشته دست می‌یابند. به دانشجویانی که از این برنامه فارغ‌التحصیل می‌شوند، عنوان «تکنسین فناوری پروتز دندان» داده می‌شود.

فارغ‌التحصیلان باهچه شهیر از برنامه فناوری پروتز دندان در ترکیه، می‌توانند آزمایشگاه پروتز دندان خود را افتتاح کنند. همچنین فرصت‌هایی برای کار در لابراتوارهای پروتز دندان بیمارستان‌های دولتی و خصوصی دندانپزشکی، آزمایشگاه‌های پروتز دندان مراکز بهداشتی دهان و دندان دولتی و خصوصی، کلینیک‌ها وجود دارد.

دپارتمان پروتز دندان دانشگاه حاجت تپه

برنامه فناوری پروتز دندان مدرسه عالی حرفه‌ای دانشگاه حاجت تپه ۲ساله است و زبان آموزشی این رشته ترکی است. وظیفه دانشجویان این رشته که از برنامه آموزشی فناوری پروتزهای دندانی افتتاح شده در سال 1984 فارغ‌التحصیل شده‌اند، پیشبرد مراحل آزمایشگاهی در ساخت پروتز ثابت، پروتز متحرک جزئی، پروتز کامل، پروتز روی ایمپلنت، دستگاه‌های ارتودنسی و پروتزهای فک و صورت بر اساس درمان برنامه‌ریزی شده توسط دندانپزشک است.

فارغ‌التحصیلان پروتز دندان دانشگاه حاجت تپه می‌توانند در مؤسسات دانشگاهی و مؤسسات مختلف دولتی و خصوصی کار کنند. هدف اصلی برنامه پروتز دندان، تربیت تکنسین‌های واجد شرایط پروتز دندان در ترکیه است. به همین دلیل، دانشجویان در ترم دوم و آخر تحصیل خود کارآموزی می‌کنند تا دانش نظری خود را به مهارت تبدیل کنند و این دانش و مهارت را در آینده شغلی‌شان ارتقا دهند.

دپارتمان پروتز دندان دانشگاه مدیپول استانبول

رشته پروتز دندان دانشگاه مدیپول استانبول

مدرسه عالی حرفه‌ای دانشگاه مدیپول استانبول که در سال تحصیلی 2013 – 2012 با 8 برنامه مختلف فعالیت خود را آغاز کرده است، با اضافه شدن برنامه‌های جدید در مجموع 19 برنامه را اجرا خواهد کرد. ارائه آموزش نظری و کاربردی به مدت 4 ترم این مدرسه که مبتنی بر برنامه‌های مدرن و انعطاف‌پذیر با همکاری دانشگاه‌ها، صنعت و بخش خدمات بهداشتی است، دانشجویانی را پرورش می‌دهد که این مراکز به آن‌ها نیاز دارند تا پس از فارغ‌التحصیل شدن، به راحتی بتوانند کار پیدا کنند.

این واقعیت که دانشگاه مدیپول استانبول دارای تیم‌های بهداشتی متخصص و بیمارستان‌های مدرن است، عامل مهمی از نظر کیفیت آموزشی است که دانشجویان این دانشگاه دریافت می‌کنند.

دپارتمان پروتز دندان لقمان حکیم

هدف از برنامه فناوری پروتز دندان دانشگاه لقمان حکیم، آموزش تکنسین‌های بهداشتی است که به فرایند بازسازی عملکرد و زیبایی دندان‌های از دست رفته اختصاص یافته و کارهای آزمایشگاهی را طبق روش درمانی برنامه‌ریزی شده توسط دندانپزشک انجام می‌دهند. دانشجویان با فارغ‌التحصیلی از این برنامه عنوان «تکنسین پروتز دندان» را به خود اختصاص می‌دهند.

آن‌ها قبل از هر بار استفاده، دستگاه‌ها و تجهیزات موجود در آزمایشگاه را بررسی می‌کنند و از کالیبراسیون دوره‌ای دستگاه‌ها اطمینان می‌یابند. همچنین تکنسین‌های پروتز دندان در ترکیه مدل خاص بیمار را بر اساس اندازه‌ای که توسط دندانپزشک مشخص شده را آماده می‌کنند.

دپارتمان پروتز دانشگاه بیلگی استانبول

دانشگاه بیلگی استانبول با هدف بهبود کیفیت آموزشی و تحقیقاتی و انجام فعالیت‌های آکادمیک مطابق با استانداردهای کیفیت بین‌المللی، اهمیت اعتبارسنجی و روش‌های ارزیابی برنامه‌های آموزشی خود را ارائه می‌دهد. با اتخاذ اصل بهبود مستمر در راستای خط مشی کیفیت، این دانشگاه چه در سطح سازمانی و چه در سطح برنامه، جوایز کیفیت و اعتبار را توسط مؤسسات معتبر جهانی دریافت کرده است.

برنامه آموزشی پروتز دندان بیلگی استانبول در مقطع کاردانی ارائه می‌شود که طول این دوره 2 سال است. دانشجویان با گذراندن دوره‌های نظری و عملی خود در پایان به عنوان تکنسین پروتز دندان در ترکیه فارغ‌التحصیل می‌شوند که هم می‌توانند وارد بازار کار شوند و هم در محدوده رشته‌های مرتبط حوزه پزشکی برای مقطع لیسانس اقدام کنند.

تحصیل رشته پروتز دندان در دانشگاه مرمره

دپارتمان پروتز دانشگاه مارمارا

گروه پروتز دندان دانشگاه مارمارا در سال تحصیلی 1985-1984 به چارت آموزشی دانشگاه اضافه شد و در سال تحصیلی 1991-1990 به مدرسه عالی حرفه‌ای خدمات بهداشتی درمانی انتقال یافت. دانشجویان رشته پروتز دندان مارمارا مراحل آزمایشگاهی را با همکاری تیمی از دندانپزشکان مجرب در تهیه و ساخت پروتز برای بیماران می‌گذرانند. در نهایت بعد از فارغ‌التحصیلی آن‌ها به عنوان تکنسین می‌توانند در آزمایشگاه‌های پروتز دندان در ترکیه، دانشکده‌های دندانپزشکی، بیمارستان‌های دولتی و خصوصی مشغول کار شوند. برای آشنایی با شرایط پذیرش این دانشگاه دولتی پیشنهاد می‌کنیم وارد صفحه دانشگاه مرمره شوید.

اعتبار مدرک رشته پروتزهای دندانی در ترکیه

کشور ترکیه به سبب موقعیت جغرافیایی خود تبادلات بین‌المللی تجاری و علمی بسیاری خصوصاً با کشورهای اروپایی دارد. به همین دلیل دانشگاه‌های این کشور نیز دارای اعتبار بین‌المللی هستند. اکثر قریب به اتفاق دانشگاه‌های خصوصی و دولتی در برنامه‌های تبادل دانشجویی اراسموس و اراسموس پلاس عضویت دارند که زیر نظر اتحادیه اروپا است. گفتی است بیش از 50 دانشگاه ترکیه به تأیید وزارتخانه‌های علوم و بهداشت ایران رسیده‌اند که فارغ‌التحصیلان این مراکز آموزش عالی می‌توانند در ایران به‌راحتی مجوز فعالیت بگیرند.

به‌طورکلی شما با تحصیل در دانشگاه‌های ترکیه مدرکی با اعتبار بین‌المللی دریافت خواهید کرد که در سراسر مؤسسات آموزشی جهان می‌توانید ادامه تحصیل دهید و یا برای شرکت‌های چندملیتی درخواست کار دهید.

دروس فناوری پروتز دندان چیست؟

بخش فناوری پروتز دندان یک برنامه آموزشی دو ساله و چهار ترم است. پس از تکمیل این بخش، افراد می‌توانند به یک برنامه چهار ساله کارشناسی با DGS تغییر مسیر دهند. پس از تکمیل این بخش، افراد می‌توانند در رشته مدیریت سلامت ادامه دهند. دروس دپارتمان فناوری پروتز دندان به شرح زیر می‌باشد:

  • مورفولوژی و دستکاری دندان
  • اطلاعات مواد
  • ابزار و تجهیزات پروتز
  • پروتزهای متحرک
  • ارتودنسی
  • پروتز فک
  • پروتز صورت
  • پروتزهای ثابت
  • قانون سلامت
  • فارماکولوژی

موقعیت شغلی و بازار کار پروتز دندان در ترکیه

بازار کار پروتز دندان در ترکیه

دانشجویان رشته پروتز دندان در ترکیه پس از فارغ‌التحصیلی عنوان «تکنسین پروتز دندان» داده می‌شود. تکنسین‌های پروتز دندان ترکیه می‌توانند در مؤسسات دولتی مانند بیمارستان‌های عمومی، بیمارستان‌های دندانپزشکی، بیمارستان‌های دانشگاهی یا آزمایشگاه‌های خصوصی پروتز دندان شغل پیدا کنند. آنها همچنین در صورت تمایل می‌توانند آزمایشگاه دندانپزشکی خود را افتتاح کنند.

داده‌های وزارت بهداشت ترکیه نشان می‌دهد که تقاضا برای پرسنل بهداشت دهان و دندان در ترکیه بسیار بالاتر از عرضه است که بیان‌کننده ظرفیت و بازار کار روبه‌رشد شغل پروتز دندان است. همچنین محاسبه شده است که در سال 2023 به 30 هزار دندانپزشک نیاز خواهد بود و تعداد دندانپزشکان نیز در همین مدت حدود 20 هزار نفر خواهد شد. با توجه به این داده‌ها می‌توان پیش‌بینی کرد که تقاضا برای پرسنل بهداشت دهان و دندان به موازات کمبود دندانپزشک روندی مشابه را طی کند. فارغ‌التحصیلان این رشته آموزش‌های لازم را دریافت می‌کنند تا با بهره‌مندی از زیرساخت‌ها به افرادی حرفه‌ای تبدیل شوند.

در کنار شغل پروتز دندان در ترکیه دانستیم که دندانپزشکی از دیگر موقعیت‌های شغلی است که بازار کار بسیار خوبی دارد و شغل مورد علاقه بسیاری از شما داوطلبان است. پس همین حالا وارد لینک دندانپزشکی در ترکیه شوید تا با شرایط تحصیل در این رشته به طور مفصل آشنا شوید.

درآمد شغل پروتز دندان در ترکیه

دستمزد فردی که به عنوان تکنسین پروتز دندان در ترکیه کار می‌کند با توجه به معیارهای زیادی مانند مدت سابقه کار، شرکت، محدوده کار متغیر است. طبق داده‌های سال 2023، متوسط حقوق یک تکنسین پروتز دندان حدود 33,900 لیر است. در ادامه با استناد به اطلاعات سایت‌های کاریابی که با توجه به عرضه و تقاضا میزان درآمد این شغل را اعلام می‌کنیم؛

جمع بندی

در این مقاله در خصوص رشته پروتز دندان در ترکیه صحبت کردیم. این رشته در مقطع کاردانی ارائه می‌شود که طول دوره آن 2 سال است. این رشته بازار کار بسیاری خوبی دارد، به‌گونه‌ای که تقاضا برای تکنسین‌ پروتز دندان بسیار بالا است که در همین مقاله شرح آن رفت. با خواندن این مقاله با شرایط اخذ پذیرش در این رشته، مزایای تحصیلی و همچنین برترین دانشگاه‌های ارائه دهنده آن آشنا می‌شوید. جهت کسب اطلاعات بیشتر و بررسی شرایطتان برای تحصیل پروتز دندان می‌توانید با مشاوران ما در آرتان بورس تاپ در تماس باشید.

نویسنده آرتان بورس تاپ

سوالات متداول درباره رشته پروتز دندان در ترکیه

در همین صفحه جدولی از شهریه بهترین دانشگاه‌های ارائه دهنده پروتز دندان در ترکیه آماده کردیم که می‌توانید به آن مراجعه کنید.
به‌طورکلی دانشگاه‌های دولتی ترکیه شرط پذیرش با آزمون را دارند و اما دانشگاه‌های خصوصی آن امکان پذیرش بدون کنکور را فراهم آورده‌اند.
شما باید در صورت نیاز در آزمون ورودی دانشگاه شرکت کنید و مدرک دیپلم و گواهی مهارت زبان ترکی خود را به دانشگاه ارائه دهید. در این مقاله در این خصوص کامل توضیح دادیم.
می‌توان گفت شما باید زبان ترکی بلد باشید چرا که تقریباً به غیر از چند مورد استثنا همه دانشگاه‌ها این برنامه را به زیان ترکی ارائه می‌دهند.
جدولی از میزان درآمد تکنسین‌های پروتز دندان در ترکیه تهیه کردیم که حداکثر درآمد سالانه آن‌ها 56 هزار لیر و حداقل آن حدود 20 هزار لیر است.
این رشته تنها در مقطع دو‌ساله کاردانی ارائه می‌شود.
Telegram WhatsApp Twitter

2 دیدگاه

به گفتگوی ما بپیوندید و دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
ارسال به ایمیل
https://artanburstap.com/?p=7739