logo
رشته عمران در ترکیه

عمران در ترکیه

آنچه در این مقاله خواهید خواند

تحصیل رشته عمران در ترکیه را نباید از دست بدهید. به هر قیمتی که شده در یکی از دانشگاه‌های معتبر ترکیه، پذیرش رشته مهندسی عمران را به دست بیاورید. مخصوصاً مهندسانی که می‌خواهند در گرایش‌های مختلف مهندسی عمران از جمله سازه، آب، راه، مدیریت ساخت و مصالح سازه‌ای تخصص بگیرند. سطح آموزش رشته عمران در ترکیه عالی است، امکانات پیش روی دانشجویان گسترده است و البته رقابت زیادی نیز میان دانشجویان بین‌المللی برای گرفتن پذیرش دانشگاه‌های آن زیاد است؛ اما ما در دپارتمان آرتان بورس تاپ، کار شما را آسان کرده‌ایم. اگر می‌خواهید در ترکیه به تحصیل رشته عمران مشغول شوید، حتماً مقاله زیر را تا آخر بخوانید.

تحصیل مهندسی عمران در ترکیه

اینکه تحصیل رشته عمران در ترکیه پرطرفدار است، چندان جای تعجب ندارد. رشته عمران یکی از پرطرفدارترین و بهترین رشته‌های مهندسی است که تقریباً در هر زمان و در هر مکانی به آن نیاز است. رشته مهندسی عمران بیشتر بر روی اسکلت و سازه و ایستایی تمرکز دارد. همان‌طور که میدانید مکمل رشته معماری، مهندسی عمران است. مهندسان معمار، طراحی ساختمان و بخش‌های مختلف آن را انجام می‌دهند و مهندسان عمران، سازه و ایستایی ساختمان را طراحی و اجرا می‌کنند. البته در گرایش‌های ارشد و دکترا نیز، مهندسی آب، مهندسی راه، مهندسی زلزله، مدیریت ساخت و … نیز به پروسه تحصیل مهندسان عمران اضافه می‌شود. اگر به امر ساختن و طراحی سازه‌های ایستا و تکنولوژی‌های جدید ساخت‌وساز علاقه دارید، رشته مهندسی عمران در ترکیه را انتخاب کنید.

در ترکیه دانشگاه‌های برتری وجود دارند که تعدادی از آن‌ها در سطح جهانی اعتبار دارند. بر طبق پیمان بولونیا که ترکه در سال 2001 به آن پیوست، نظام آموزشی مطابق با استانداردهای اروپا است. این یعنی مدرک شما پس از تحصیل، بین‌المللی خواهد بود و می‌توانید آن را به دانشگاه‌های سراسر اروپا ارائه دهید. در کنار این‌ها ترکیه کشوری پیشرفته و اروپایی به حساب می‌آید که هر کدام از شهرهای آن زیبایی‌های ناتمامی دارد. بخصوص اگر در دو شهر بزرگ آن یعنی استانبول و آنکارا مشغول به تحصیل شوید. بازار کار رشته عمران در ترکیه داغ است و به راحتی می‌توانید در بخش‌های مختلف مشغول به تحصیل شوید.

کارشناسی ارشد عمران در ترکیه

اساس تحصیل در رشته عمران، دروس فیزیک و خواص مصالح است. در دوره فوق لیسانس در ترکیه به ویژه در این رشته لازم است قدرت محاسبات خوبی داشته باشید. در کنار این‌ها، دروسی مانند مکانیک سیالات، فیزیک، ریاضی، ایستایی، مقاومت مصالح، اسکلت‌های ساختمانی و … که در دوره لیسانس خوانده‌اید را به طور تخصصی دنبال خواهید کرد. دوره کارشناسی ارشد عمران در ترکیه، فرصت‌های بی‌نظیری را در زندگی حرفه‌ای برای شما به دنبال خواهد داشت. شما در پایان دوره ارشد که 2 سال طول خواهد کشید قادر خواهید بود که در موارد زیر تخصصی‌تر عمل کنید:

  • در نظر گرفتن عوامل بلایای طبیعی
  • شناسایی عوامل بارهای مختلف
  • تحلیل مکانیزم تحلیل بار و طراحی سازه‌های با پایداری بیشتر
  • ایده‌های طراحی و تطبیق دادن آن‌ها

در گرایش‌های مختلف رشته عمران در ترکیه می‌توانید مشغول به تحصیل شوید و یکی از دانشگاه‌هایی که نام برخی از آن‌ها در ادامه آورده شده است را انتخاب کنید:

  • دانشگاه فنی خاورمیانه در آنکارا
  • دانشگاه فنی استانبول در استانبول
  • دانشگاه بغازیچی در استانبول
  • دانشگاه فنی ییلدیز در استانبول
  • دانشگاه عبدالله گل در کایسری
  • دانشگاه بیلکنت در آنکارا
  • دانشگاه سابانجی ترکیه
  • دانشگاه قاضی در آنکارا
  • دانشگاه حاجت تپه در آنکارا
  • دانشگاه فنی کارادنیز در اورتا هشیار
  • دانشگاه فیرات در الازیگ

نکته: توجه داشته باشید 5 دانشگاه اول در لیست بالا بهترین دانشگاه های ترکیه برای تحصیل رشته عمران در ترکیه می‌باشند. همچنین از بین دانشگاه های بالا به جز عبدالله گل، کارادنیز تکنیک و فیرات بقیه دانشگاه ها مورد تائید وزارت علوم ایران می‌باشند.

دکتری عمران در ترکیه

و اما هیچ چیز به اندازه گرفتن دکتری عمران در ترکیه به موقعیت کاری شما پرستیژ نمی‌بخشد. شما در مقطع دکتری باید مانند یک پژوهشگر و شخصیت آکادمیک فکر کنید و ایده‌های جدید و عملی را به دنیای علم عمران معرفی کنید. دوره دکتری رشته مهندسی عمران در کشور ترکیه 4 ساله است. برای گرفتن پذیرش این مقطع تحصیلی باید مدرک دوره لیسانس و فوق‌لیسانس را خود را از دانشگاه‌های خوب گرفته باشید و در زمان درخواست به دانشگاه مقصد ارائه دهید. البته بسیاری از دانشجوهای بین‌المللی از جمله دانشجوهای ایرانی به دنبال گرفتن بورسیه‌های تحصیلی در این مقطع هستند و ما این خبر خوب را به شما می‌دهیم که بسیاری از دانشگاه‌های معتبر ترکیه، ظرفیت بورسیه‌های خود را جداگانه اعلام می‌کنند. برای همین اگر به دنبال گرفتن فاند های دولتی و بورسیه‌های تحصیلی هستید، با مشاوران ما تماس بگیرید؛ و همواره به یاد داشته باشید که موارد زیر شانس شما را در گرفتن بورسیه دکترا در ترکیه در رشته عمران بالا می‌برند:

  • رزومه تحصیلی خوب
  • داشتن مقاله چاپ شده در ژورنال‌های معتبر
  • انگیزه نامه قوی
  • توصیه‌نامه معتبر

تحصیل عمران در ترکیه

هزینه مهندسی عمران در ترکیه

شهریه رشته عمران به نوع دانشگاه مقصد شما بستگی دارد. در کل دانشگاه‌های دولتی ترکیه شهریه های پایین‌تری نسبت به دانشگاه‌های خصوصی دارند؛ و از طرف دیگر رشته‌های ارائه شده به زبان انگلیسی، شهریه های بالاتری نسبت به ارائه به زبان ترکی دارند. برای تحصیل رشته عمران در ترکیه در یک دانشگاه خصوصی، حدود 10000 دلار هزینه باید بکنید. این مقدار برای دانشگاه دولتی و زبان تحصیل انگلیسی 600 تا 1500 دلار و برای زبان ترکی حدود 240 تا 750 دلار خواهد بود. البته شهریه‌ی دانشگاه‌های ترکیه به نسبت کیفیت و امکانات تحصیلی که پیش روی دانشجویان است، مناسب و به‌صرفه است. در کنار این‌ها بورسیه‌ها و تخفیف‌های درصدی (25 درصد، 50 درصد و 200 درصدی) نیز از گزینه‌های پیش روی آنهاست. شهریه سالانه رشته مهندسی عمران در چند دانشگاه ترکیه برای سال 2020-2021 به صورت زیر می‌باشد:

اسم دانشگاه شهریه سالانه اسم دانشگاه شهریه سالانه
19 مایس سامسون 2700 لیر بالیک اسیر 2709 لیر
آبانت ایزت بایسال 4000 لیر جلال بایار 1894 لیر (30% انگلیسی)
عبدالله گل 3789 لیر چانکری 800 دلار
عدنان مندرس 3157 لیر بغازیچی 11880 لیر
افیون کوجاتپه 635 لیر دجله 2000 لیر
آتاتورک 2322 لیر دوملوپینار 1532 لیر
اگه 7000 لیر ارجیس 3400 لیر
فرات 400 دلار ایسن یورت 39204 لیر
بیلگی 65925 لیر باشکنت 65000 لیر
آجی بادام 10000 دلار آتیلیم 52000 لیر
آلتین باش 47274 لیر (انگلیسی) آیدین 43000 لیر
آنکارا مدیپل 45000 لیر چانکایا 48162 لیر

بازار کار مهندسی عمران در ترکیه

اگر فارغ التحصیل رشته عمران در ترکیه هستید و می‌خواهید در همین کشور مشغول شوید که بازار کار بسیار خوبی در انتظار شما است. ساخت‌وساز در کشورهای پیشرفته و اروپایی هیچگاه متوقف نمی‌شود. سیاست گذاری‌های این کشورها بدین گونه است که از ایده‌ها و ساخت‌وسازهای جدید حمایت می‌کنند. شما به‌عنوان مهندس عمران می‌توانید در بخش‌های مختلف مشغول به تحصیل شوید. درآمد شما بسته به حوزه کاری و گرایش شما مقداری متفاوت خواهد بود. بر اساس برآوردها بیشترین درآمد رشته عمران مربوط به گرایش مهندسی مدیریت پروژه است که آن هم میانگین بین 56250 تا 149729 دلار است. دیگر گرایش پردرآمد مهندسی عمران در ترکیه متعلق به مهندس عمران ارشد است و حدود 62000 تا 135732 دلار می‌باشد. در کنار این‌ها شما می‌توانید در سمت‌های زیر مشغول به کار شوید:

  • کارشناس مهندس عمران
  • معمار
  • سرپرست کارگاه
  • مدیر مسئول دفاتر مهندسی
  • متخصص فناوری عمران
  • تکنسین عمران

درآمد مهندس عمران در ترکیه

درآمد مهندس عمران در ترکیه بسته به تجربه و سابقه کاری شما خواهد بود؛ اما خبر خوب اینکه درآمد بسیار خوبی برای فارغ‌التحصیلان این رشته در انتظار آن‌ها است. شما به طور میانگین حدود 7510 لیر در ماه درآمد خواهید داشت. این یعنی در سال 90100 لیر! حقوق یک مهندس عمران در کمترین حالت 3980 لیر در ماه و در بیشترین حالت به 11400 لیر در ماه خواهد رسید. همان‌طور که گفته شد، تجربه و سابقه کار شما در میزان درآمد شما بسیار تأثیرگذار خواهد بود. برای همین در ادامه به تفکیک میزان تجربه شما، میانگین درآمدی که می‌توانید داشته باشید، آورده شده است:

  • تا دو سال سابقه: 4580 لیر در ماه
  • دو تا پنج سال سابقه: 5620 لیر در ماه (23 درصد افزایش درآمد)
  • پنج تا ده سال سابقه: 7960 لیر در ماه (42 درصد افزایش درآمد)
  • ده تا پانزده سال سابقه: 9300 لیر در ماه (17 درصد افزایش درآمد)
  • پانزده تا بیست سال سابقه: 10200 لیر در ماه (10 درصد افزایش درآمد)
  • بیشتر از بیست سال سابقه: 10800 لیر در ماه (6 درصد افزایش درآمد)

در هرصورت شما بدون کار و بدون درآمد نخواهید ماند. تحصیل لذت بخش در رشته عمران در ترکیه با آینده‌ای تضمین شده تمام آن چیزی است که علاقه‌مندان به این رشته می‌خواهند. می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر با مشاوران دپارتمان آرتان بورس تاپ تماس بگیرید.

نویسنده آرتان بورس تاپ

سوالات متداول مهندسی عمران در ترکیه

فنی خاور میانه-فنی استانبول-بغازیچی-فنی یلدیز-عبدالله گل از بهترین دانشگاه ها در رشته عمران کشور ترکیه میباشند.
شهریه دانشگاه های رشته عمران کشور ترکیه حدودا از سه هزار لیر تا شصت و پنج هزار لیر نیز میباشد.
در آمد رشته عمران در ترکیه از پایه حدودا پنج هزار لیر و در صورت داشتن سابقه کاری بالا نهایت ده هزار لیر در ماه.
برای بورسیه این رشته میتوانید در سازمان تورکیه بورسلاری اقدام بفرمایید و در مقطع های کاردانی،کارشناسی،کارشناسی ارشد،دکترا ثبت نام کنید و بورسیه شوید.
Telegram WhatsApp Twitter
دیدگاهتان را بنویسید

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
ارسال به ایمیل
https://artanburstap.com/?p=6561