logo
تحصیل فلسفه در ترکیه

فلسفه در ترکیه

آنچه در این مقاله خواهید خواند

یکی از رشته‌های جذاب و شاید کمی پیچیده در میان علوم انسانی رشته فلسفه در ترکیه است که طرفداران زیادی دارد. رشته فلسفه تاریخچه‌ایی قدیمی دارد و در هر کشور به شکلی به بررسی و بازبینی آن پرداخته‌اند. این رشته به چهار بخش تقسیم می‌شود. علم فلسفه می‌تواند همزمان سایر علوم انسانی دیگر را به چالش بکشد. همواره علومی مثل تاریخ و سیاست با علم فلسفه ادغام شده‌اند. ترکیه با داشتن دانشگا‌ه‌هایی عالی برای تحصیل این رشته و اساتید مجرب برای آموزش و امکانات بی‌نظیر همواره پذیرای دانشجویان از سراسر جهان بوده است.

کشور ترکیه همه ساله افرادی را در این رشته خاص جذب دانشگا‌ه‌های خود می‌کند. تمامی علاقه‌مندان می‌توانند درخواست پذیرش از دانشگا‌ه‌های مورد نظری که دارای این رشته هستند بدهند. بهتر است که با داشتن مدرک زبان با نمره خوب برای پذیرش درخواست کنید. چون قطعا پرونده ثبت‌نام شما با جدیت بیشتری بررسی خواهد شد. علاوه بر این شرایط دیگری نیز برای تحصیل رشته فلسفه در ترکیه وجود دارد که در ادامه مطلب آن را ذکر می‌کنیم.

شرایط تحصیل فلسفه در ترکیه

تحصیل فلسفه در ترکیه در مقطع کارشناسی حدود ۴ سال به طول می‌انجامد. هنگام تحصیل در این رشته در مقطع کارشناسی با ۴ موضوع محوری فلسفه یعنی معرف شناسی، ارزش شناسی، آشنا می‌شوید. در مقطع کارشناسی ارشد شما می‌توانید گرایش‌های تخصصی تری را برای تحصیل انتخاب کنید. نه در مورد رشته فلسفه، بلکه به طور کل شرایط بدین گونه است که برای تحصیل در یکی از رشته‌های علوم انسانی داوطلب باید حتما در یکی از ازمون‌های یوس و سات شرکت کند. زمان ثبت نام آزمون یوس 2021 دانشگاه های مختلف از قبل مشخص شده است. البته امروز برخی تغییراتی در نوع ازمون ورودی در بعضی از دانشگاه‌ها بوجود آمده است یا برخی دیگر پذیرش بدون کنکور برای دانشجو در نظر گرفته‌اند.

با این حال اگر قصد پذیرش بدون کنکور را دارید باید دارای سابقه تحصیلی بسیار مطلوبی باشید. رشته فلسفه مانند سایر رشته‌های علوم انسانی برای دانشگا‌ه‌های این کشور اهمیت بسیار زیادی دارند. این دانشگا‌ه‌ها به دانشجو کمک می‌کنند تا ۴ سال در مقطع کارشناسی، دو سال در مقطع کارشناسی ارشد و ۴ سال در مقطع دکتری تحصیل کند. اگر قصد تحصیل رشته فلسفه فقط به زبان انگلیسی را دارید، برخی از دانشگاه‌های شهر استانبول هستند که تنها آموزش انها به زبان انگلیسی است. البته برای اینکه وارد این دانشگاه‌ها شوید باید نمره خیلی خوبی در آزمون تافل یا ایلتس بدست آورید تا نشان‌دهنده تسلط شما به این زبان باشد.

تحت شرایطی شما می‌توانید بورسیه تحصیلی برای این رشته را نیز دریافت کنید. برخی از دانشگاه‌های ترکیه هستند که بوسیله اوسیم می‌توانند نصف هزینه بورسیه تحصیلی شما را بپردازند. برای دریافت بورسیه شرایط خاصی وجود دارد به عنوان مثال باید سن شما برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد زیر سی باشد. برای سایر مقاطع نیز محدودیت‌هایی وجود دارد و مهم‌تر اینکه باید برگ برنده‌ایی در رزومه خود داشته باشید.

نکات بیشتر

شما باید بتوانید در ازمون‌های ورودی ترکیه نمره بسیار خوبی کسب کنید. همچنین نمره زبان عالی به‌همراه یک رزومه قوی می‌تواند شرایط دریافت بورسیه را برای شما بهتر کند. در این شرایط حتی معدل کل دوره دبیرستان شما نیز تاثیر گذار خواهد بود. رشته فلسفه یکی از رشته‌های خاصی است که با ادامه تحصیل در آن می‌توانید از موقعیت‌های خیلی خوبی بهره‌مند شوید.

مدارک لازم برای ثبت‌نام رشته فلسفه در ترکیه

برای ورود و تحصیل در رشته فلسفه در ترکیه ابتدا باید درخواست پذیرش خود را به همراه مدارک کافی برای دانشگاه ارسال نمایید. بعد از ارسال تیم ارزیابی و بررسی دانشگاه به طور دقیق مدارک شما و نامه پذیرش را پیگیری خواهند کرد. در صورتی که پذیرش شما در دانشگاه مورد قبول واقع شده باشد نامه آن برای شما ارسال می‌شود. البته این تنها بخشی از کار است. برخی از دانشگاه‌ها باید بصورت حضوری درباره تحصیل با شما مصاحبه کنند و نیاز است که شما برای این مرحله به ترکیه سفر کنید.

برای هر مقطعی از رشته فلسفه که قصد اقدام دارید باید مدارک قبلی ان را به همراه ریز نمرات کامل برای دانشگاه بفرستید. هر موضوع مثبتی که رزومه شما را تقویت کند می‌تواند احتمال پذیرش شما را نیز افزایش دهد. مدارک لازم برای ثبت نام در رشته فلسفه در ترکیه به شرح زیر است.

  • یک قطعه عکس
  • کپی و اسکن مدرک دیپلم به همراه ریز نمرات
  • کپی و اسکن مدرک کارشناسی (برای ثبت‌نام مقطع ارشد)
  • کپی و اسکن مدرک کارشناسی ارشد (برای ثبت‌نام مقطع دکترا)
  • فرم پذیرش دانشگاه
  • توصیه نامه و انگیزه نامه
  • یک قطعه عکس
  • مدرک زبان

می‌توانید این مدارک را برای دانشگاه ارسال کنید و منتظر پاسخ بمانید. البته ارسال مدارک معمولا دارای یک محدوده زمانی خاص است؛ اما بهتر است قبل هر اقدامی ابتدا در نظر بگیرید که قصد ادامه تحصیل در کدام دانشگاه را دارید و سپس وبسایت اصلی دانشگاه را مورد بررسی قرار دهید تا از نکات فرایند‌هایی که برای متقاضیان بورسیه تحصیلی به آن اشاره شده مطلع شوید‌.

هزینه تحصیل فلسفه در ترکیه

معمولا هزینه زندگی در ترکیه بیشتر به این موضوع ارتباط دارد که نوع دانشگاه و محل زندگی شما چگونه است. اگر دانشگاهی که در آن مشغول به تحصیل فلسفه در ترکیه هستید دولتی باشد، بدیهی است که باید هزینه کمتری را برای خرج زندگی و شهریه دانشگاه بپردازید. همچنین شهر محل زندگی شما نیز اهمیت دارد، بعنوان مثال در استانبول که پایتخت ترکیه است قطعا میزان خرج و مخارج از شهرهای دیگر بیشتر خواهد بود؛ بنابراین قبل از رفتن به این کشور باید از این قیمت‌ها مطلع شد.

با اینحال می‌توان کشور ترکیه را نسبت به کشور‌های دیگر، کشور کم‌خرجی در نظر گرفت. معمولا هزینه زندگی و تحصیل در این کشور کمتر خواهد بود. ماهانه با صرف پانصد دلار می‌توان به راحتی در کشور ترکیه زندگی کرد. نوع دیگر هزینه‌ها هزینه مربوط به مسکن است که در جدول زیر مثال‌هایی از آن اورده شده است:

کالا و خدمات هزینه
یک کیلو برنج 14 لیر
یک بطری اب معدنی 2.20 لیر
یک کیلومتر تاکسی 13 لیر
یک لیتر شیر 8 لیر

معمولا تحصیل رشته فلسفه شهریه بسیار بالایی را با خود به همراه ندارد. البته بستگی دارد که نوع دانشگاه شما چه باشد به عنوان مثال:

دانشگاه محل تحصیل شهریه سالانه دانشگاه
هزینه دانشگاه خصوصی رشته فلسفه 32.000 – 57.000 لیر
هزینه دانشگاه دولتی رشته فلسفه (انگلیسی زبان) 9.000 – 4.000 لیر
هزینه دانشگاه دولتی رشته فلسفه (ترک زبان) 5.500  لیر تا 455.00 لیر
نکات بیشتر

علاوه بر این می‌توان با زندگی در خوابگاه‌های دولتی میزان هزینه فلسفه در ترکیه را بسیار بسیار کاهش داد. با صرف هزینه تنها ۴۲ لیر می‌توان در خوابگاه‌های دولتی اقامت کرد. برای خوابگاه‌های خصوصی حدود ۱۸۰۰ لیر بپردازید که اصلا به صرفه نیست.

شرایط اخذ ویزای دانشجویان فلسفه ترکیه

ترکیه یکی از بهترین کشور‌هایی است که می‌توان برای دریافت پذیرش و بورس تحصیلی به آن اقدام کرد. می‌توان رشته فلسفه را هم در دانشگاه‌های دولتی و هم خصوصی ادامه داد. هنگامی که نامه قبولی و پذیرش دانشگاه مورد نظر خود را دریافت کردید، در مرحله بعد باید برای دریافت ویزا درخواست کنید. مدارک خود که شامل موارد زیر است را باید به سفارت تحویل داده و در کوتاه زمان ویزای خود را دریافت کنید.

  • کپی پاسپورت
  • نامه پذیرش دانشگاه
  • دو قطعه عکس پرسنلی
  • فرم کامل پذیرش
  • دو عدد بلیط رفت و برگشت که رزرو می‌کنید
  • نامه تمکن مالی
  • بیمه سفر

نکته: توجه کنید که مدت ویزای اول شما نود روز است و باید به محض ورود به ترکیه این مدت را تمدید کنید.

دانشگا‌ه‌ های فلسفه در ترکیه

دانشگا‌ه‌های رشته فلسفه در ترکیه

دانشگاه‌های مختلفی برای تحصیل رشته علوم انسانی در ترکیه وجود دارند؛ اما اغلب خیلی کم پیش میاید که تمامی گرایش‌های علوم انسانی در یک دانشگاه تدریس شوند. معمولا علوم دیگری مثل ادبیات و حقوق به همراه یک یا دو علوم دیگر با هم تدریس می‌شوند و باقی علوم در دانشگاه‌های دیگری اموزش داده می‌شود. لذا نمی‌توان تمام دانشگاه‌های علوم انسانی ترکیه را مرکز اموزش فلسفه دانست. در این بین چند دانشکده برای تحصیل این رشته وجود دارند که در ادامه آنها را نام میبریم.

دانشگاه بیلکنت Bilkent University

این دانشگاه یکی از دانشگاه‌های برجسته کشور ترکیه است که رشته‌هایی مثل ادبیات انگلیسی و فلسفه در ترکیه را آموزش می‌دهد. برای مدت چهار سال می‌توان رشته فلسفه را به زمان انگلیسی آموزش دید. سبک تدریس این دانشگاه به تقلید از علوم امریکا است و بیشتر تاریخ و ادبیات این کشور است که به همراه هنرهای نمایشی این کشور به دانشجو آموزش داده می‌شود. این دانشگاه امکان پژوهش و تحقیق را به دانشجو می‌دهد و اساتید ان همواره همراه دانشجو خواهند بود. البته میزان مخارج و شهریه دانشگاه زیاد است و افرادی که در آن مشغول به تحصیل‌اند باید چیزی حدود ۸۷ هزار لیر بپردازید.

دانشگاه Istanbul Sehir University

این دانشگاه در سال ۲۰۰۸ تاسیس شد و رشته‌هایی مثل فلسفه و مطالعه اسلامی را تدریس می‌کند. با حضور ۴۲۰ نفر اعضای هیئت علمی علوم طبیعی و دیگر علوم را با روش تدریسی عالی اموزش می‌دهد. این دانشگاه در استانبول قرار دارد.

دانشگاه استانبول ترکیه

این دانشگاه نیز یکی از پرمخاطب ترین دانشگاه‌های ترکیه است که میزان هزینه تحصیل در ان از ۶۰۰۰ لیر تا ۱۸۰۰۰ لیر است. دانشکده های بسیاری دراین دانشگاه وجود دادند و یکی محبوب ترین دانشگاه های ترکیه است.

بازار کار رشته فلسفه در ترکیه

معمولا رشته فلسفه در ترکیه یکی از گرایش‌هایی است که تنها با علاقه و پشتکار کافی درآن می‌توان به مقاطع تحصیلی و اینده روشنی دست پیدا کرد. فلسفه یکی از علوم طبیعی است که افرادی که در ان تحصیل می‌کنند باید متفکر و دارای ذهن باز باشند. با این وجود پس از فارغ‌التحصیلی نیز می‌توان به عنوان مثال موارد زیر را نام برد:

  • سیاستمدار
  • کارمند دولت
  • محقق و پژوهشگر فلسفی
  • فیلسوف در رسانه‌ها
  • روزنامه نگار
  • دبیر و …

هرچه ارتقای سطح علمی در این مقطع بیشتر باشد اینده کاری روشن تری در پیش روی افراد است.

درامد رشته فلسفه در ترکیه

افرادی که در این رشته به تبحر خاصی رسیده‌اند می‌توانند پس از اتمام شرایط کاری خود جایگاه مناسبی پیدا کنند. بیان میزان دقیق درامد در رشته فلسفه کار اسانی نیست زیرا هر یک از فارغ‌التحصیلان در موقعیت خاصی مشغول به کار می شوند؛ اما در صورت مهارت کافی می‌توانند از ۵۰۰۰ لیر تا ۱۰۰۰۰ لیر درامد داشته باشند. نگران تحصیل در رشته مورد علاقه خود و یا پیدا کردن کار نباشید؛ آرتان بورس تاپ به عنوان مشاور تحصیل در ترکیه و یکی از بهترین مراکز کاریابی در ترکیه از ابتدا تا انتهای مسیر همراه شماست.

جمع بندی

رشته فلسفه در ترکیه یکی از علوم مهم امیخته شده با علم‌های دیگر است. علمی بسیار پیچیده و در عین حال جذاب که برای علاقه‌مندان می‌تواند شیرین باشد. کشور ترکیه با دانشگاه‌های معتبر خود مرکز مهمی برای تحصیل در این رشته است. علاقه‌مندان می‌توانند با شرکت در ازمون ورودی وارد این رشته شوند.

نویسنده آرتان بورس تاپ

سوالات متداول کاربران درباره رشته فلسفه ترکیه

دانشگاه بیلکنت، استانبول و شهیر و برخی دیگر از دانشگاه ها که برای اطلاع کامل می‌توانید به همین بخش در مقاله مراجعه کنید.
از طریق ثبت نام در سایت ترکیه بورسلاری. زمان ثبت نام از اواخر دی ماه تا یک اسفند می باشد.
نه نیازی به دیپلم مرتبط نیست ولی در مقطع ارشد نیاز به مدرک کارشناسی مرتبط هست.
معمولا بسته به دانشگاه مورد نظر ازمون‌هایی مثل سات، یوس ازمون‌های اصلی هستند.
Telegram WhatsApp Twitter
دیدگاهتان را بنویسید

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
ارسال به ایمیل
https://artanburstap.com/?p=7144