logo
مزایا و معایب تحصیل در ترکیه

معایب و مزایای تحصیل در ترکیه

آنچه در این مقاله خواهید خواند

مهاجرت تحصیلی و ادامه تحصیل در خارج از کشور هدفی بسیار پر طرفدار است که افراد زیادی برای آن تلاش می کنند. دانشگاه‌های خارجی مدارکی ارائه می کنند که در نقاط مختلف دنیا پذیرفته می شوند و معتبر هستند و از طرفی امکانات و علم آن‌ها به روز می‌باشد. یکی از کشورهایی که بسیار در این باره مورد توجه قرار می گیرد، ترکیه می‌باشد. کشور ترکیه در نزدیکی ایران قرار دارد و با کشور ما دارای مرز مشترک است. نزدیکی و هزینه‌های آن که به نسبت کشورهای دیگر پایین تر هستند، محلی خوب و ایده آل برای مهاجرت تحصیلی محسوب می‌شود. کشور ترکیه موقعیت بسیار خوبی دارد و در بین آسیا و اروپا قرار دارد.

این نکته باعث می‌شود انواع فرهنگ‌ها در آن حق زندگی داشته باشند و پذیرفته شوند. همچنین از نظر فرهنگی، آب و هوا و بسیاری از نکات دیگر با ایران یکی است. از طرفی سطح علمی بیشتر دانشگاه ها و مدارس این کشور بسیار بالا هستند و در صورت گرفتن مدرک از آن‌ها، می توانید پیشرفت‌های زیادی کسب کنید. این مدارک در سراسر اروپا و حتی کشورهای دیگر ارزش بالایی دارند و معتبر محسوب می شوند. با این حال پیش از سفر و مهاجرت به این کشور، بهتر است معایب و مزایای تحصیل در ترکیه با خبر شوید. ما نیز قصد داریم در این مقاله به این موضوع بپردازیم.

مزایای تحصیل در ترکیه چیست؟

همان طور که اشاره کردیم، تحصیل در دانشگاه‌های خارج از کشور همواره برای دانش آموزان و دانش جویان ایرانی جذابیت داشته است و افراد زیادی سعی می کنند از طریق راه‌های مختلف مانند ثبت نام در دانشگاه ها، دادن آزمون‌های ورودی، بورسیه و بسیاری از روش‌های دیگر سعی دارند تا در این دانشگاه ها پذیرش شوند. در بین کشورهای مختلف مانند آلمان، کانادا و غیره، ترکیه یکی از بهترین گزینه‌ها برای گرفتن ویزای تحصیلی و ادامه تحصیل، ترکیه می‌باشد. در گذشته نیز افراد زیادی به تحصیل در این کشور علاقه‌مند بوده‌اند و از مزایای تحصیل در ترکیه بهره‌مند شده اند. به همین جهت این کشور یکی از انتخاب‌های عاقلانه و به صرفه می‌باشد. ترکیه در نزدیکی ایران واقع شده است و هزینه‌ها و بسیاری دیگر از نگرانی‌ها از این طریق بر طرف خواهید شد.

هزینه پایین تر

از موارد بسیار مهم نیز هزینه کم تر این دانشگاه ها نسبت به دانشگاه‌های کشورهای دیگر است. همان طور که پیش از این نیز به معقول بودن هزینه تحصیل ترکیه اشاره کردیم که هزینه اقامت، زندگی و تحصیل در ترکیه بسیار مقرون به صرفه تر از کشورهای دیگر می‌باشد. یکی از مزایای تحصیل در ترکیه نیز نظام آموزشی بسیار قوی و در عین حال با قیمت به صرفه می‌باشد. از طرفی با گران شدن ارز و دلار، سخت شدن گرفتن ویزا، هزینه‌های اقامت در کشورهای اروپایی گاهی بسیار هزینه بر است و ممکن است افراد زیادی از پس آن بر نیایند. به همین جهت ترکیه یک کشور ایده آل برای این کار محسوب می‌شود.

سیستم آموزشی عالی

یکی از امکاناتی که می توانید به نحو احسن از آن بهره ببرید و یکی از بهترین مزایای تحصیل در ترکیه محسوب می شوند، سیستم آموزشی عالی و باکیفیت این کشور می‌باشد. تمامی دروسی که تدریس می شوند به شیوه‌های نوین تحصیلی آموزش داده می شوند و از طرفی دانشگاه‌های دولتی و خصوصی زیادی در دهه‌های اخیر به شهرهای بزرگ ترکیه اضافه شده اند که همین نکته باعث می‌شود این کشور به یکی از ده قطب برتر جهان در زمینه تحصیلی و مرکز علم تبدیل شود. شهرهای بزرگی مانند آنکارا و استانبول نیز مرکز این دانشگاه ها محسوب می شوند.

بورسیه تحصیلی کشور ترکیه

معایب و مزایای تحصیل در ترکیه

از مزایای تحصیل در ترکیه می توان به یکی از ویژگی های بسیار خوب آن یعنی، بورسیه های تحصیلی این کشور اشاره کرد. ترکیه در رشته های مختلف و در مقاطع متفاوت، دانشجو می پذیرد و به ویژه انواع بورسیه ها را به آن‌ها ارائه می کنند. از بین بورسیه ها می توان به انواع آن‌ها اشاره کرد، به طور مثال بورسیه تمام وقت، پاره وقت، تحقیقاتی و مشارکتی اشاره کرد. این بورسیه ها به افراد واجد شرایط تعلق می گیرند که بتوانند به آن‌ها در زمینه های مختلف مانند خوابگاه رایگان، غذای رایگان، حقوق دانشجویی، هزینه سفر، عدم نیاز به پرداخت شهریه و موارد دیگر اشاره کرد.

معتبر بودن مدرک در ترکیه

یکی از نکاتی که پس از تحصیل به وجود می‌آید، این است که آیا مدرک مورد نظر دارای اعتبار می‌باشد؟ یعنی نظام آمورشی آن مورد تأیید کشورهای مختلف در سطح بین الملل قرار می گیرد یا خیر. خوب است بدانید که کشور ترکیه دانشگاه‌های مطرح زیادی دارد که در رنکینگ جهانی نیز می درخشند و مدرک آن‌ها در سطح جهانی و به ویژه اروپا اعتبار زیادی دارد. به همین دلیل است که ترکیه به عنوان یکی از قطب‌های آموزش علم در جهان محسوب می‌شود و خدمات آموزشی فوق‌العاده‌ای را در اختیار دانشجویانش قرار می دهد. تحصیل در ترکیه بسیار دوست داشتنی است و مدرک آن نیز دارای اعتبار می‌باشد.

کار هنگام تحصیل

از مزایای تحصیل در ترکیه این است که می توانید از موقعیت های تازه استفاده کنید و با کار کردن هنگام تحصیل، علاوه بر درآمد زایی و درآوردن هزینه دانشجویی، سابقه کاری خود را نیز تقویت می کنید. اجازه کار همراه با تحصیل یکی از مهم ترین و بهترین امکاناتی است که هنگام اقامت و درس خواندن در ترکیه نصیبتان می‌شود و می توانید به راحتی به کسب درآمد بپردازید. از طرفی باید دقت داشته باشید که برای گرفتن شغل باید مجوز کار داشته باشید و برای دریافت این مجوز باید دانشجوی ارشد و یا دکتری باشید. همچنین باید در نظر داشته که دانشجویان خارجی که مشغول به تحصیل هستند، نمی توانند سمت دولتی داشته باشند.

امکان گرفتن اقامت

از مزایای تحصیل در ترکیه می توان به امکان گرفتن اقامت بعد از دوران تحصیل نیز اشاره کرد. حقیقت این است که به خاطر شرایط زندگی و رفاه نسبی که در این کشور در حال رشد، افراد دوست دارند در این کشور بمانند و اقامت بگیرند. به همین جهت پس از تحصیل یک فرصت یک ساله خواهند داشت تا بتوانند برای کار کردن درخواست بدهند و چنانچه مجوز آن را بگیرند، سعی می کنند با انجام کارها درآمد بیشتری داشته باشند. برای این کار باید زبان ترکی را به خوبی بلد باشید و رزومه درسی و کار خود را آماده کنید.

معایب تحصیل در ترکیه چیست؟

معایب تحصیل در ترکیه چیست

تحصیل در ترکیه اگرچه مزایای زیادی دارد، با این حال زندگی در این کشور و تحصیل در آن ممکن است چالش‌هایی را به همراه داشته باشد که باید از پس آن‌ها بر بیایید.  در این بخش قصد داریم به معایب تحصیل در ترکیه بپردازیم. یکی از مشکلاتی که بسیاری از افراد به آن گرفتار می شوند، بلد نبودن زبان ترکی استانبولی می تواند برایتان گران تمام شود زیرا مردم این کشور دوست دارند با هم دیگر هم ترکی حرف بزنند. از طرفی نرخ مالیات این کشور بالا می‌باشد. با این حال می توانید با یک چشم انداز درست و برنامه ریزی، بهترین اوقات را در این کشور داشته باشید.

برای این کار لازم است تمامی ابهاماتی که دارید را بر طرف کنید تا بتوانید زندگی بهتری داشته باشید و راحت تر قدم بردارید. تیم ما می تواند در انواع زمینه های مربوط به معایب تحصیل در ترکیه تمامی اطلاعات را در اختیار شما بگذارد تا انتخابی دقیق داشته باشید. در این زمینه باید حتماً به کارشناس‌ها و مجموعه ای با سابقه کمک بگیرید تا اطلاعات درستی داشته باشید و بر اساس آن‌ها تصمیم بگیرید. قطعاً مهاجرت و یا ادامه تحصیل در کشوری غریبه سخت خواهد بود و بهترین کار این است که با آگاهی از اوضاع موجود، خودتان را برای این مسائل آماده کنید.

جمع بندی

ترکیه از کشورهای بسیار مهمی است که افراد زیادی برای ادامه تحصیل به آن سفر می کنند. مزایای تحصیل در ترکیه بسیار زیاد هستند که در این مقاله به طور مختصر به تمامی آن‌ها پرداختیم. افراد زیادی به این کشور می روند و از آنجایی که ضمن تحصیل امکان کار برای دانشجویان دکتری و ارشد وجود دارد، می توانند سابقه کاری درخشانی نیز برای خود بسازند. از طرفی اعتبار مدرک‌هایی که از دانشگاه‌های این کشور، به ویژه دانشگاه‌های بین‌المللی آن صادر می‌شود، بسیار زیاد است و در بین بسیاری از کشورها معتبر است و پذیرفته می‌شود.

ممکن است هنگامی که برای تحصیل در ترکیه اقدام می کنید، اطلاعات کافی در مورد معایب تحصیل در ترکیه نداشته باشید و نتوانید خودتان را برای زندگی در آن آماده کنید، ممکن است با سختی بیشتری رو به رو شوید. به همین جهت کمک گرفتن از افرادی که تخصصشان در این زمینه است، می تواند بسیار کمک کننده باشد و بسیاری از مسائل را هموار کند. تیم تخصصی آرتان بورس تاپ در کنار شما است تا تمامی سؤالاتتان را از مشاورین آن بپرسید و با آمادگی و اطلاعات کافی دست به انتخاب بزنید.

سوالات خود را از ما بپرسید

نویسنده آرتان بورس تاپ

Telegram WhatsApp Twitter
دیدگاهتان را بنویسید

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
ارسال به ایمیل
https://artanburstap.com/?p=8034