logo
تحصیل رشته پزشکی دانشگاه اولوداغ

پزشکی دانشگاه اولوداغ

آنچه در این مقاله خواهید خواند

در این مقاله قرار است دانشکده پزشکی دانشگاه اولوداغ را بشناسیم؛ اما اول از همه بگذارید یک چیز را مشخص کنیم. دانشگاه اولوداغ یکی از مهم‌ترین مراکز پذیرش دانشجویان بین‌الملل از 20 کشور دنیا است. اگر به هر دلیلی فکر می‌کنید که تحصیل پزشکی در این دانشگاه می‌تواند راهی مناسب برای ادامه مسیر تحصیلی‌تان باشد. حتماً همراه ما باشید. چرا که اطلاعات خیلی مفیدی در مورد دانشکده پزشکی اولوداغ به دست خواهید آورد.

تاریخچه دانشکده پزشکی دانشگاه اولوداغ

این دانشکده در سال 1970 توسط دانشگاه استانبول تأسیس شد. لازم است بدانید که تا آن زمان هیچ دانشگاهی در شهر بورسا وجود نداشت و دانشکده پزشکی اولوداغ اولین مرکز آموزش دانشجو در این شهر بود. چهار سال بعد بیمارستان بیماری‌های قفسه سینه که تا آن زمان زیر نظر وزارت بهداشت و معاونت اجتماعی ترکیه بود، به بیمارستان دانشکده پزشکی اولوداغ تبدیل شد. در سال 1975، یعنی یک سال بعد از این ماجرا با تأسیس دانشگاه اولوداغ، دانشکده پزشکی بورسا و بیمارستان پزشکی، زیر نظر این دانشگاه به فعالیت خود ادامه دادند.

چرا پزشکی دانشگاه اولوداغ؟

مزایای تحصیل پزشکی در دانشگاه اولوداغ

در این بخش از مقاله قصد داریم به چند موضوع که می‌توانند دلیل مناسبی برای پاسخ به این سوال باشند که چرا باید پزشکی اولوداغ را برای تحصیل انتخاب کنیم، بپردازیم؛

  • کادر علمی – آموزشی: دانشکده پزشکی دانشگاه اولوداغ با 166 استاد،77 دانشیار و 16 هیئت علمی، دارای کادر آموزشی بسیار قوی است؛ به‌طوری‌که تا به امروز 8,617 پزشک را آموزش داده است.
  • استانداردسازی: در سال 2001 دانشگاه اولوداغ با شرکت در معاهده بولونیا، قدم در جهت ایجاد یک محیط آموزش عالی مطابق با اروپا برداشت. به دنبال آن دانشکده پزشکی اولوداغ، جز اولین دانشکده‌هایی بود که سیستم آموزشی خود را به سیستم آموزش واحدی تغییر داد. این دانشکده تا سال 2024 چندین بار مورد ارزشیابی هیئت ملی اعتباربخشی (UTEAK) قرار گرفته و جزء دانشکده‌های بسیار معتبر پزشکی به شمار می‌رود.
  • محتوای آموزشی: بر اساس تصمیم دانشگاه، دوره‌های آموزشی و کارآموزی تعیین می‌شود که دانشجویان از طریق برنامه‌های انتقال افقی و عمودی می‌توانند در این دوره‌ها شرکت کنند. گفتنی است که دروس میان رشته‌ای پزشکی و علوم انسانی به طور هم‌زمان و در تناسب با یکدیگر، بر پایه برنامه آموزش ملی و همچنین در چهارچوب برنامه آموزشی دانشگاه اولوداغ بورسا ارائه می‌شوند. این مدل آموزشی در ترکیه اصل «گذراندن ترم» نام دارد که موضوعاتی از قبیل پانل‌ها، ماژول‌های یادگیری مبتنی بر مسئله، خودآموزی و شبیه‌سازی را شامل می‌شود.
نکات بیشتر
حتما بخوانید:  همه چیز درمورد دانشگاه اولوداغ ترکیه

رتبه پزشکی دانشگاه اولوداغ

می‌دانیم که تحصیل در یک دانشگاه معتبر، مزایای زیادی را برایمان خواهد شد. دانشکده پزشکی اولوداغ توانسته با انجام تحقیقات علمی بسیار در زمینه‌های آسیب‌شناسی، درمان سرطان، بیهوشی و… رتبه 13 در ترکیه و همچنین رتبه 761 در جهان را کسب کند. در جدول زیر رتبه‌بندی رشته‌های پزشکی دانشگاه اولوداغ را بر اساس مرجع رنکینگ “edurank.org” قرار داده‌ایم؛

نام رشته‌ها رتبه در ترکیه رتبه در جهان
جراحی مغز و اعصاب 11 226
جراحی پلاستیک 9 263
دامپزشکی 14 315
پوست 11 391
بیهوشی 11 425
چشم پزشکی 14 455
رادیولوژی و پزشکی هسته‌ای 13 479
جراحی 13 480
آناتومی و فیزیولوژی 13 710
فیزیوتراپی 12 721
قلب و عروق 28 729
سم‌شناسی 10 749

شرایط پذیرش دانشگاه اولوداغ در رشته پزشکی

اگر قصد خواندن پزشکی دارید، توصیه می‌کنیم حتماً مقاله‌ای که در مورد تحصیل پزشکی در ترکیه آماده کرده‌ایم را بخوانید. چون در آنجا مفصل توضیح داده‌ایم که برای قبولی در این رشته چه کاری لازم است انجام دهید. در خصوص شرایط پذیرش دانشگاه پزشکی اولوداغ هم باید بگوییم که با برآورده کردن شرایط زیر می‌توانید به عنوان دانشجوی پزشکی در این دانشگاه مشغول به تحصیل شوید؛

  • داشتن دیپلم دبیرستان یا پیش دانشگاهی
  • ارائه نتایج آزمون یوس دانشگاه اولوداغ (UUYOS)، یوس ترکیه (TR- YOS) یا یوس دانشگاه‌های دیگر با اعمال ضریب هشت دهم و یا ارائه نتایج آزمون‌های بین‌المللی (SAT,ACT, GCE,…)
  • ارائه نتایج آزمون تومر در سطح B2 برای کارشناسی و کاردانی و C1 برای تحصیلات تکمیلی و یا شرکت در کلاس‌های آمادگی تومر دانشگاه اولوداغ

مدارک ثبت نام پزشکی دانشگاه اولوداغ

ثبت نام رشته پزشکی در دانشگاه اولوداغ

با توجه به آنچه که گفتیم، اگر شرایط لازم برای تحصیل پزشکی دانشگاه اولوداغ بورسا را دارید، با آماده کردن مدارک زیر و آپلود آن‌ها در سایت دانشگاه، درخواست پذیرش خود را ثبت کنید:

  • عکس پاسپورت
  • پاسپورت
  • دیپلم دبیرستان (گواهی فارغ‌التحصیلی موقت و ریز نمرات برای فارغ‌التحصیلان)
  • ترجمه دیپلم دبیرستان (ترکی یا انگلیسی)
  • ریزنمرات دبیرستان یا کارنامه
  • ترجمه کارنامه یا ریزنمرات (ترکی یا انگلیسی)
  • گواهی مهارت زبان ترکی

آزمون ورودی پزشکی دانشگاه اولوداغ

از آنجایی که اولوداغ یک دانشگاه خصوصی است، امکان تحصیل بدون آزمون در برخی از رشته‌های آن وجود دارد. اما قبولی در پزشکی دانشگاه اولوداغ ترکیه نیازمند شرکت در آزمون ورودی است. جدول زیر را به این جهت آماده کرده‌ایم که با آزمون‌های قابل قبول برای تحصیل پزشکی در این دانشگاه آشنا شوید؛

آزمون امتیاز لازم و توضیحات مدت اعتبار (سال)
یوس ترکیه و دانشگاه اولوداغ (ULUYOS-TR-YOS) 98 1
یوس سایر دانشگاه‌ها 98 (با اعمال ضریب 0.8) 1
 اس ای تی

(SAT)

امتیاز کلی 1100 و امتیاز 600 ریاضی

(با اعمال ضریب 8.)

2 سال از تاریخ آزمون
آزمون ACT (تست کالج آمریکایی) حداقل امتیاز 22 در علوم (استدلال علمی)، ریاضیات (ریاضی) و مجموع (ترکیب) 2 سال از تاریخ آزمون
گواهی(A LEVEL) GCE A LEVEL حداقل در 3 موضوع که یکی از آنها مربوط به برنامه درخواستی است 2 سال از تاریخ آزمون

شهریه پزشکی دانشگاه اولوداغ

هزینه تحصیل پزشکی در دانشگاه‌های مختلف ترکیه متفاوت است. هر دانشگاه با توجه به عواملی مانند خصوصی یا دولتی بودن، امکانات رفاهی و آموزشی و… شهریه‌ای را از دانشجویان خود طلب می‌کند. هزینه تحصیل پزشکی در دانشگاه اولوداغ با توجه به این که خصوصی است، کمی بالاست. اما به‌خاطر داشته باشید که این دانشگاه با وجود ارائه امکانات عالی آموزشی، شهریه مناسب‌تری نسبت به دانشگاه‌های شهرهای بزرگ مانند استانبول و آنکارا دارد. هزینه پزشکی دانشگاه اولوداغ حدودأ 126,000 لیر در سال است.

بورسیه پزشکی دانشگاه اولوداغ

دانشجویان پزشکی اولوداغ در صورتی که شرایط لازم را داشته باشند، از دو نوع بورسیه بهره‌مند می‌شوند:

  1. نوع اول همان بورسیه‌های معمول است که تقریبأ همه دانشگاه‌های ترکیه به دانشجویان واجد شرایط خود در نظر می‌گیرند.
  2. در نوع دوم، دانشجویان می‌توانند در کمپین‌های بورسیه که هرساله توسط دانشگاه و با حمایت مؤسسات دولتی و خصوصی مختلف برگزار می‌شود، شرکت کنند. دانشجویان پذیرفته شده در این کمپین‌ها ماهیانه 600 لیر کمک هزینه مالی دریافت می‌نمایند.

معرفی برنامه ها و رشته های پزشکی دانشگاه اولوداغ

دانشجویان پزشکی دانشگاه اولوداغ

دانشکده اولوداغ هم مانند پزشکی دانشگاه ایستینیه دارای رشته‌ها و برنامه‌های آموزشی متعدد است؛ بنابراین امکان تحصیل در شهر بسیار زیبای بورسا، آن هم در رشته تحصیلی مورد علاقه‌تان به راحتی فراهم شده است. در ادامه قصد داریم شما را با گروه‌های آموزشی این دانشکده آشنا کنیم؛

  1. علوم پایه پزشکی
  2. گروه آناتومی
  3. گروه بیوفیزیک
  4. بخش آمار زیستی
  5. گروه فیزیولوژی
  6. گروه بافت‌شناسی و جنین‌شناسی
  7. گروه ایمونولوژی
  8. گروه بیوشیمی پزشکی
  9. گروه زیست‌شناسی پزشکی
  10. گروه میکروبیولوژی پزشکی
  11. گروه آموزش پزشکی
  12. گروه تاریخ پزشکی و اخلاق
  13. علوم پزشکی داخلی
  14. بخش فوریت‌های پزشکی
  15. گروه پزشکی قانونی
  16. گروه پزشکی خانواده
  17. گروه روان‌پزشکی و بیماری‌های کودکان و نوجوانان
  18. بخش بهداشت و بیماری‌های کودک
  19. بخش پوست و بیماری‌های مقاربتی
  20. گروه بیماری‌های عفونی و میکروبیولوژی بالینی
  21. گروه طب فیزیکی و توان‌بخشی
  22. بخش بیماری‌های قفسه سینه
  23. گروه پزشکی داخلی
  24. بخش سلامت عمومی
  25. گروه قلب و عروق
  26. بخش مغز و اعصاب
  27. گروه پزشکی هسته‌ای
  28. بخش پرتو انکولوژی
  29. بخش رادیولوژی
  30. بخش سلامت روان و بیماری‌ها
  31. گروه پزشکی ورزشی
  32. گروه فارماکولوژی پزشکی
  33. گروه ژنتیک پزشکی
  34. علوم پزشکی جراحی
  35. گروه بیهوشی و بازسازی
  36. بخش جراحی مغز و اعصاب
  37. بخش جراحی اطفال
  38. بخش جراحی عمومی
  39. بخش جراحی قفسه سینه
  40. گروه چشم پزشکی
  41. گروه زنان و زایمان
  42. بخش جراحی قلب و عروق
  43. بخش بیماری‌های گوش و حلق و بینی
  44. گروه ارتوپدی و تروماتولوژی
  45. بخش جراحی پلاستیک و ترمیمی
  46. گروه آسیب‌شناسی پزشکی
  47. گروه اورولوژی

امکانات دانشکده اولوداغ برای رشته پزشکی

امکانات آموزشی و رفاهی که دانشکده پزشکی دانشگاه اولوداغ در اختیار دانشجویان خود به خصوص در رشته داروسازی قرار می‌دهد، یکی از عواملی است که موجب شده این دانشکده جزء برترین مراکز آموزش پزشکی ترکیه به حساب بیاید. همین موضوع باعث شده که افراد بسیاری این دانشکده را برای تحصیل داروسازی در ترکیه انتخاب کنند. تمامی کلاس‌های درس پزشکی اولوداغ مجهز به امکانات فنی پیشرفته مانند رایانه و دسترسی به اینترنت، بارکوویژن، سیستم صوتی و… هستند. از دیگر امکانات این دانشکده می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بیمارستان اختصاصی دانشکده پزشکی دانشگاه اولوداغ
  • کلینیک‌های تخصصی رشته پزشکی
  • لابراتوارهای مجهز به آخرین دستاوردهای علمی
  • مراکز تحقیقاتی با زیر ساخت‌های قوی

جمع بندی

به پایان یکی دیگر از مقالات آرتان بورس تاپ رسیدیم. همان‌طور که دیدید دانشکده پزشکی دانشگاه اولوداغ به عنوان اولین دانشکده پزشکی در شهر بورسا، تا به امروز با تطبیق دادن محتوای آموزشی خود با سیستم تحصیلی کشورهای پیشرفته اروپایی، توانسته اعتبار و جایگاه خوبی در ترکیه و دنیا پیدا کند. به‌طوری که هر سال تعداد بسیار زیادی دانشجو برای تحصیل پزشکی در دانشگاه اولوداغ اقدام می‌کنند. در نهایت امیدواریم این مقاله برایتان مفید بوده باشد. در ضمن اگر جواب سؤالتان را پیدا نکرده‌اید، می‌توانید از مشاوران ما بپرسید. در اولین فرصت جواب‌گوی شما عزیزان خواهند بود.

نویسنده آرتان بورس تاپ

پاسخ به سوالات کاربران درباره پزشکی دانشگاه اولوداغ

با وجود اینکه دانشگاه اولوداغ عضو معاهده بولونیا و مورد تأیید اغلب کشورهای اروپایی هست، دانشکده پزشکی آن هنوز مورد تأیید وزارت بهداشت ایران قرار نگرفته است.
تحصیل پزشکی در این دانشکده نیازمند شرکت در آزمون YOS و یا SAT است و امکان قبولی بدون آزمون در این دانشگاه وجود ندارد.
هزینه تحصیل پزشکی دانشگاه اولوداغ بورسا 126,000 لیر در سال است.
Telegram WhatsApp Twitter
دیدگاهتان را بنویسید

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
ارسال به ایمیل
https://artanburstap.com/?p=19045