logo
مهندسی هوافضا در ترکیه

هوافضا در ترکیه

آنچه در این مقاله خواهید خواند

مهندسی هوافضا در ترکیه را تنها سری خاصی از دانشجویان انتخاب می‌کنند. این رشته پر از هیجان، توانایی، مهارت، آینده کاری، فرصت و لذت است. جالب اینکه تمامی با تحصیل در رشته هوافضا در ترکیه دوچندان می‌شود. جو علمی پیشرفته، همگان با جدیدترین تکنولوژی‌ها و تغییرات روز دنیا و درعین‌حال آب و هوای بی نظیر و جاذبه‌های گردشگری بسیار سبب محبوبیت بهترین دانشگاه های ترکیه در چشم دانشجویان بین المللی شده است. بخش زیادی از اقتصاد دولت ترکیه بر روی صنعت توریسم می‌چرخد. پس شما نه تنها در تعدادی از بهترین دانشگاه های دنیا که در کشوری زیبا و پر از جاهای دیدنی تحصیل خواهید کرد. اگر می‌خواهید به تحصیل رشته هوافضا در ترکیه مشغول شوید، با ما دپارتمان آرتان بورس تاپ همراه باشید که می‌خواهیم زیر و بم این رشته را برایتان بازگو کنیم.

شرایط تحصیل هوافضا در ترکیه

نکته مهم در مورد گرفتن پذیرش رشته هوافضا در ترکیه، آزمون های ورودی هر دانشگاه است. شما باید آزمون های مهم که توسط دانشگاه ‌ها اعلام می‌شود را شرکت کنید و رنج قبولی را کسب کنید. از جمله این آزمون ها می‌توان به آزمون یوس، آزمون سات و آزمون تومر اشاره کرد. برای کسانی که متقاضی گرفتن پذیرش رشته هوافضا ترکیه هستند، توانایی و تسلط بر زبان انگلیسی بسیار اهمیت دارد. پس بهتر است که مدرک زبان انگلیسی خود را نیز در زمان ثبت نام ارائه دهید. در کنار این آزمون های ورودی داشتن موارد زیر الزامی است:

  • مدارک تحصیلی قبلی به همراه ترجمه معتبر آن‌ها
  • ریزنمرات و ترجمه معتبر آن‌ها
  • چند پرده عکس
  • پاسپورت معتبر
  • نمره قبولی در آزمون ورودی
  • گواهی آزمون زبان انگلیسی
  • انگیزه نامه
  • توصیه‌نامه
  • فیش‌های واریزی ثبت نام (بسته به دانشگاه مقصد)

هزینه تحصیل رشته هوافضا در ترکیه

بسته به اینکه در دانشگاه دولتی تحصیل کنید یا خصوصی شهریه‌های شما فرق خواهد داشت. البته یکی از مزیت های دانشگاه های ترکیه برای تحصیل شهریه‌های مناسب آن است. گرفتن بورسیه های تحصیلی نیز از سمت دیگر امکان تحصیل رایگان و باکیفیت را برای دانشجویان بین الملل فراهم کرده است. حال برای دوره‌های ارائه به زبان انگلیسی مقداری شهریه ها بیشتر از زبان ترکی است. برای کسب اطلاعات دقیق در مورد شهریه‌های دانشگاه مورد نظر خود و همچنین دریافت اطلاعات جامع و پاسخ به تمامی سوالات در زمینه تحصیل در ترکیه می‌توانید با کارشناسان ما در آرتان بورس تاپ تماس بگیرید. شهریه سال 2020-2021 برخی از دانشگاه های ترکیه برای رشته هوافضا در ترکیه به صورت زیر می‌باشد:

  • آنکارا یلدیریم بیازیت: 5000 لیر
  • قاضی آنتپ: 3056 لیر
  • اسکندرون: 580 لیر
  • فنی خاورمیانه: 2942 لیر
  • سامسون: 5000 لیر
  • تارسوس: 36518 لیر
  • آتیلیم: 52 لیر
  • ازمیر اکونومی: 50250 لیر
  • اوزیین: 12000 دلار

تحصیل هوافضا ترکیه

رشته هوافضا در ترکیه

رشته هوافضا در ترکیه را ابداً نمی‌توان رشته آسان و قابل درکی دانست. درگیر بودن با دروس سختی از جمله ریاضیات، فیزیک، استاتیک و دینامیک پیشرفته از یک سو و درگیری با استانداردها و تکنولوژی‌های جدید دنیا از سوی دیگر، رشته هوافضا را نفس‌گیر و سخت ساخته است؛ اما مانند آب خوردن برای علاقه‌مندان و طرفداران آن به پایان خواهد رسید. پس اگر به تحصیل در این رشته علاقه دارید و آینده خود را در این موقعیت می‌بینید که انتخاب شما شایسته تقدیر است. تحصیل رشته هوافضا در ترکیه در مقطع لیسانس با گذراندن درس‌هایی از جمله آیرودینامیک، استاتیک، استاتیک پرواز، فیزیک، شیمی، ریاضیات، آزمایشگاه و … شروع می‌شود. از همان ترم اول و دوم که ابتدای دوره تحصیل است، درس‌های کارآموزی دانشجویان هوافضا شروع می‌شود.

در دانشگاه های این کشور امکان بازدید هفتگی از کارخانه TAI (کارخانه هوافضای ترکیه) وجود دارد. از همان سال اول دانشگاه کسب تجربه‌های حرفه‌ای آغاز می‌شود. دانشجویان رشته هوافضا در ترکیه بعد از دوران لیسانس خود می‌توانند در زمینه‌های مختلف از جمله هوافضا، صنایع دفاعی، صنایع هوایی و … مشغول به کار شوند. یا اینکه ادامه تحصیل دهند و در یکی از گرایش‌های رشته هوافضا به گرفتن تخصص مشغول شوند. مزیت دیگری که مدرک هوافضا ترکیه برای فارغ التحصیلان خود دارد این است که می‌توانند برای کار و ادامه تحصیل به راحتی به دیگر کشورها بروند. چرا که مدرک آن‌ها بین المللی محسوب شده و امکان ارائه به دیگر کشورها را خواهد داشت.

تحصیلات تکمیلی هوافضا در ترکیه

دوره تحصیلات تکمیلی رشته هوافضا در ترکیه از دوره‌های پرطرفدار است. چرا که گرایش‌های مختلف آن که جدیداً هم به آن‌ها اضافه شده است، در داخل کشوری مانند ایران جا نیفتاده و بسیار جای کار دارد. برای همین بهترین انتخاب برای علاقه‌مندان به ادامه تحصیل در رشته هوافضا این است که اپلای دیگر کشورها را بگیرند. در میان دانشگاه های مقصد، ترکیه می‌تواند یکی از بهترین انتخاب‌ها باشد. شما در دوره کارشناسی ارشد، دو سال و در دوره دکتری 4 سال مشغول به تحصیل خواهید شد.
گرایش‌های دوره ارشد رشته هوافضا ترکیه:

  • آیرودینامیک
  • پیش رانش یا جلوبرندگی
  • سازه
  • دینامیک پرواز
  • فضا

برای پذیرش تحصیلات تکمیلی در دانشگاه های ترکیه باید در یکی از آزمون های ALES، GRE و یا GMAT نمره قبولی را کسب نمایید. هر دانشگاه بنا بر سیاست‌های تحصیلی که دارد، یکی از آزمون های اشاره شده را به عنوان آزمون ورودی دانشجویان بین المللی در مقطع کارشناسی ارشد و تحصیل دکتری در ترکیه می‌داند.

دانشگاه های هوافضا در ترکیه

اگر به دنبال تحصیل رشته هوافضا در ترکیه هستید که باید به شما بگوییم تعدادی از بهترین دانشگاه های این کشور در شهرهای مختلف پیش روی شما هستند. در مقاطع مختلف تحصیلی (کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری) می‌توانید درخواست پذیرش بفرستید. در کنار این‌ها دیپلم و گواهی‌های معتبر دوره‌های مختلف در رشته هوافضا ترکیه نیز انتخاب‌های دیگری است که متقاضیان می‌توانند داشته باشند. در اینجا به چند دانشگاه بسیار خوب برای تحصیل رشته هوافضا در ترکیه اشاره خواهیم کرد:

  • دانشگاه فنی خاورمیانه (Middle East Technical University): دپارتمان هوافضای دانشگاه فنی خاورمیانه در شهر زیبای آنکارا قرار دارد. شما می‌توانید برای تحصیل در دوره‌های کارشناسی و کارشناسی ارشد رشته هوافضا در ترکیه، به این دانشگاه بروید. دپارتمان هوافضا در زمره دانشکده مهندسی قرار دارد.
  • دانشگاه فنی استانبول (Istanbul Technical University): دانشگاه فنی استانبول همان‌طور که از نامش پیداست در بزرگ‌ترین و زیباترین شهر ترکیه یعنی استانبول قرار دارد. دانشگاه فنی استانبول تحصیل در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد را برای رشته هوافضا ترکیه ارائه داده است. شما می‌توانید در رشته های مهندسی هوافضا، فضانوردی و هواشناسی در اینجا مشغول به تحصیل شوید.
  • دانشگاه اکان استانبول (Okan University): از دیگر انتخاب‌ها برای تحصیل در رشته هوافضا در ترکیه، دانشگاه اکان استانبول است. اینجا یک دانشگاه خصوصی و جوان در این کشور است که تمرکز خود را بر روی آماده کردن دانشجویان و تجهیز کردن آن‌ها با علم و توانایی برای ورود به بازار کار قرار داده است. این دانشگاه در سال‌های اخیر رتبه های بسیار خوبی در سطح ملی و بین المللی داشته است.
  • دانشگاه یدی تپه: دانشگاه خصوصی یدی تپه در استانبول نیز گزینه دیگر پیش روی شماست. می‌دانستید که این دانشگاه جزء 27 دانشگاه بزرگ در کشور ترکیه است؟ تنوع رشته ها در این دانشگاه بالاست و بسیاری از داوطلبان بین المللی خواهان گرفتن پذیرش در اینجا هستند.
  • دانشگاه اوزیین: یکی از دانشگاه های عالی در استانبول برای تحصیل رشته هوافضا در ترکیه همین‌جا است. 6 دانشکده در این دانشگاه وجود دارد که دانشکده مهندسی و دانشکده علوم هوانوردی و هواپیمایی جزو آن‌ها هستند. رشته های مرتبط و گرایش‌های زیادی را می‌توانید برای ادامه تحصیل در این دانشگاه انتخاب کنید.
  • دانشگاه بیلگی استانبول: دانشگاه خصوصی دیگر در استانبول که می‌توانید رشته مهندسی هوافضا ترکیه را در آن ادامه دهید.
  • دانشگاه ییلدریم بیازیت آنکارا: دپارتمان هوانوردی دانشگاه ییلدریم بایزید با تمرکز بر تربیت مهندسان حاذق در این زمینه، دانشجوهای زیادی را از کشورهای مختلف به خود جذب کرده است.

رشته هوافضا در ترکیه

بازار کار مهندسی هوافضا در ترکیه

اگر از یک موسسه کاریابی در ترکیه مشاوره بگیرید متوجه خواهید شد که بازار کار برای فارغ التحصیلان رشته هوافضا در ترکیه به چند عامل بستگی خواهد داشت. مهم‌ترین این‌ها کشور و شهری خواهد بود که شما به کار مشغول شوید. قطعاً در کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه استقبال بسیار زیادی از رشته های مهندسی بخصوص رشته هوافضا خواهد شد. شما بعد از تحصیل می‌توانید ادامه دهید و وارد فضای تدریس و دانشگاه شوید. یا اینکه در شرکت‌های معتبر هواپیمایی و کارخانه‌های هواپیماسازی و فضانوردی مشغول به کار شوید. یا اینکه در زمینه‌های دیگر به صورت مجازی و اینترنتی کار پیدا کنید. در هر صورت باید توانایی زبان انگلیسی بالا و مهارت علمی خوبی داشته باشید.

درآمد مهندسی هوافضا در ترکیه

اتفاقاً رشته هوافضا در ترکیه جزو مشاغل پردرآمد محسوب می‌شود. باید هم همین‌طور باشد. زمینه کاری‌های لول و درگیر بودن با علم روز دنیا از پتانسیل های این رشته برای داشتن درآمدهای بالا است. اگر بخواهیم به طور میانگین برآورد کنیم، افراد فارغ التحصیل رشته مهندسی هوافضا ترکیه حدود 9710 لیر در ماه درآمد خواهند داشت که معادل 117000 لیر در سال است. در کمترین حالت این مقدار درآمد به 4950 لیر در ماه و در بیشترین حالت به 15000 لیر در ماه می‌رسد. البته این‌ها آمار کلی بر اساس برآوردها و نظرسنجی ها است. قابل استناد است اما توانایی و میزان سابقه و همت خودتان نیز بسیار در بالاتر بردن این‌ها تأثیرگذار خواهد بود. حتی بسته به شهری که در آن مشغول به کار می‌شوید نیز درآمد متفاوت خواهد بود. همین میانگین درآمد رشته هوافضا در ترکیه در شهر استانبول 23 درصد بیشتر از دیگر شهرها است. برآوردها برای نسبت داشتن سابقه کار و میزان درآمد به شرح زیر است:

  • داشتن سابقه زیر دو سال: 5550 لیر در ماه
  • داشتن سابقه 2 تا 5 سال: 31 درصد افزایش درآمد، 7250 لیر در ماه
  • داشتن سابقه 5 تا 10 سال: 40 درصد افزایش درآمد، 10500 لیر در ماه
  • داشتن سابقه 10 تا 15 سال: 20 درصد افزایش درآمد، 12800 لیر در ماه
  • داشتن سابقه 15 تا 20 سال: 9 درصد افزایش درآمد، 14000 لیر در ماه
  • داشتن سابقه بیش از 20 سال: 8 درصد افزایش درآمد، 15300 لیر در ماه

جالب این است بدانید که تحصیلات کارشناسی ارشد نسبت به دوره لیسانس 77 درصد افزایش درآمد به دنبال دارد.  تصمیم شما چیست؟ برای کسب مشاوره و اطلاعات بیشتر می‌توانید با کارشناسان ما در آرتان بورس تاپ در تماس باشید.

نویسنده آرتان بورس تاپ

Telegram WhatsApp Twitter

2 دیدگاه

به گفتگوی ما بپیوندید و دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
ارسال به ایمیل
https://artanburstap.com/?p=6518