logo
دانشگاه کاپادوکیا نوشهیر ترکیه
لوگو دانشگاه کاپادوکیا

دانشگاه کاپادوکیا

(Cappadocia University)

location

شهر: نوشهیر

univercity

تعداد دانشکده: 4

univercity

نوع دانشگاه: خصوصی

rank

رتبه داخلی: 159

checked

تایید: نیست

calender

سال تاسیس: 2005

language

زبان: ترکی, انگلیسی

apply

پذیرش: TR‌‌‌ YÖS, SAT

آنچه در این مقاله خواهید خواند

دانشگاه کاپادوکیا یک دانشگاه خصوصی است که در تاریخ  16 سپتامبر 2005 در اورگوپِ نوشهیر توسط بنیاد آموزش و سلامت ایلکه در قالب یک مدرسه عالی حرفه‌ای تأسیس شد. تجربیات آموزشی، مدیریتی و مالی کسب شده از مدرسه عالی حرفه‌ای کاپادوکیا، در کنار سرمایه‌گذاری‌های عظیم مالی و انسانی انجام شده، این دانشگاه را به‌عنوان یک مرکز آموزشی مدرن و پیشرو درحوزه آموزش عالی ترکیه برجسته کرده است.

تلاش ما در این مقاله معطوف به آشناکردن بیشتر شما با امکانات آموزشی، رفاهی، پردیسی و همچنین معرفی رشته‌های پرطرف‌دار دانشگاه خصوصی کاپادوکیا و نیز پرداختن به جزئیاتی از قبیل شهریه و شرایط پذیرش دانشجویان خارجی و غیره است. با ما برای کشف مزیت‌های بیشتر این دانشگاه همراه شوید.

تاریخچه و معرفی دانشگاه کاپادوکیا

دانشگاه کاپادوکیا در قالب مدرسه عالی حرفه‌ای کاپادوکیا در سال تحصیلی 2006-2005 آموزش خود را با پنج برنامه مقطع کاردانی که در راستای اهداف توسعه منطقه‌ای تعیین شده بود آغازکرد. از سال تحصیلی 2021-2020 به این‌سو در چهار پردیس خود واقع در ناحیه فرودگاهی سابیها گوکچن استانبول، مصطفی پاشای کاپادوکیا، اورگوپ و اوچ حصار فعالیت‌های آموزشی خود را با مجموع 31 رشته کاردانی، 15 رشته در مقطع کارشناسی و 11 رشته در مقطع کارشناسی ارشد ادامه می‌دهد.

تعدد مراکز تحقیقاتی فعال، ارائه رشته‌های پرطرف‌دار، توجه ویژه به دانشجویان خارجی و مشارکت در اکثر برنامه‌های همکارهای بین دانشگاهی بین‌المللی، دانشگاه کاپادوکیا نوشهیر را در موقعیت ممتازی قرار داده است.

 آدرس دانشگاه کاپادوکیا کجاست؟


پردیس مرکزی دانشگاه کاپادوکیا ترکیه یعنی پردیس مصطفی پاشا، به‌عنوان هسته اصلی این دانشگاه در روستای تاریخی مصطفی پاشا که از طرف سازمان گردشگری جهانی (UNWT) به‌عنوان یکی از روستاهای توریستی جهان اعلام شده با حفظ بافت قدیمی و سنتی خود مرمت و توسعه‌یافته است. واقع‌شدن در منطقه بی‌نظیر توریستی و گردشگری لذت تحصیل در این پردیس را صدچندان نموده است. در زیر آدرس کامل این پردیس جهت اطلاع درج گردیده است:

آدرس دقیق دانشگاه: پردیس مصطفی پاشا 50420، مصطفی پاشا، اورگوپ، نوشهیر

رتبه و رنکینگ دانشگاه کاپادوکیا نوشهیر

رتبه دانشگاه کاپادوکیا در ترکیه و در جهان

می‌دانیم که رتبه‌بندی دانشگاه‌ها بر شاخص‌های متنوعی استوار هستند که تأثیرگذارترین آنها قدمت و حجم مقالات علمی، پژوهشی منتشر شده  قابل ارجاع است، از این منظر دانشگاه کاپادوکیا در ترکیه باتوجه‌به جوان بودن به لحاظ تعداد مقالات علمی، پژوهشی خود پیشرفت جدی در این شاخص‌ها را تجربه کرده است.

توجه: برای آگاهی از باارزش بودن تلاش‌های علمی، پژوهشی این دانشگاه پیشنهاد می‌کنیم رنکینگ آن را با یکی از بهترین دانشگاه‌های دولتی ترکیه یعنی دانشگاه بولنت اجویت مقایسه کنید.

رتبه داخلی و جهانی آن در جدول زیر درج شده است:

سطح رتبه دهی رتبه
رتبه  جهانی 8301
رتبه  داخل ترکیه 159

شرایط پذیرش دانشگاه کاپادوکیا در ترکیه

این دانشگاه برای دانشجویان خارجی دو نوع سیستم پذیرش است. سیستم بدون کنکور که برای پذیرش از این طریق داشتن دیپلم دبیرستان و داشتن مهارت زبان ترکی سطح B1 یعنوان شرایط پذیرش درنظر گرفته شده است. سیستم دوم پذیرش همانند سیستم پذیرشی اکثر دانشگاه های دولتی ترکیه مثل دانشگاه آفیون کوجاتپه از طریق نتایج آزمون یوس می باشد.

داوطلبانی که مایل به تحصیل در مقاطع کارشناسی یا کاردانی هستند و حق درخواست تابعیت خارجی مشخص شده توسط YÖK را دارند،می‌توانند در آزمون دانشجویان خارجی دانشگاه کاپادوکیا (YÖS) شرکت کنند. داوطلبان دانشجوی خارجی که در این آزمون شرکت می‌کنند، به‌شرط داشتن حداقل شرایط تعیین شده توسط این دانشگاه، متناسب با نتیجه‌ای که دریافت می‌کنند، حق دارند برای سهمیه پذیرش دانشجوی خارجی اقدام کنند.

توجه: در این سیستم،  کسب نمره حداقل 30 از 100 برای رشته‌های کاردانی، 40 برای رشته‌های کارشناسی و 80 برای رشته دندانپزشکی الزامی است.

اخذ پذیرش در دانشگاه کاپادوکیا نوشهیر

مدارک ثبت ‌نام دانشگاه کاپادوکیا نوشهیر

مراحل ثبت‌نام نهایی با تحقُق شرایط شهروندی مشخص شده توسط YÖK و ارائه کامل مدارک زیر درخواست شده توسط اداره ثبت تکمیل می‌شود. مدارکی که برای ثبت‌نام نهایی باید ارسال شود:

  1. فرم درخواست (اصل فرم آنلاین پرینت شده و امضا شده)،
  2. اصل نتیجه/دیپلم* طبق ارزیابی کمیسیون پذیرش ملی خارجی،
  3. اصل یا کپی محضری دیپلم دبیرستان که توسط نمایندگان خارجی کشور ترکیه تأیید شده باشد (ترجمه تأیید شده به زبان‌های غیر از ترکی)
  4. اصل ریز نمرات دبیرستانی که از آن فارغ التحصیل شده اید و تأیید شده توسط نمایندگی‌های وزارت خارجه ترکیه، و اگر به زبان ترکی یا انگلیسی نباشد، ترجمه محضری
  5. “گواهی معادل” که نشان دهد دیپلم دبیرستان توسط وزارت آموزش ملی جمهوری ترکیه به رسمیت شناخته شده و معادل دبیرستان‌های ترکیه است
  6. فتوکپی صفحه اول گذرنامه
  7. 2 قطعه عکس پاسپورتی در ابعاد 4.5*6
  8. رسید پرداخت
  9. مدرک معیشتی (سندی که نشان دهد در کدام بانک حساب دارد یا فتوکپی دفترچه حساب)
  10. اقامت / مجوز اقامت / ویزای تحصیلی
  11. زبان‌ آموزش داشگاه ترکی است. (مدرک نتیجه نشان‌دهنده مهارت ترکی با حداقل سطح B1)

آزمون ‌های لازم برای پذیرش دانشگاه کاپادوکیا ترکیه

همان گونه که اشاره شد در سیستم پذیرش غیر کنکوری نیاز به شرکت در هیچ آزمونی نیست؛ ولی متقاضیانی که در آزمون یوس یکی از دانشگاه‌های مورد تایید این دانشگاه شرکت کرده اند و حدنصاب مناسب را برای رشته‌های مختلف این دانشگاه کسب نموده باشند هم می‌توانند در این دانشگاه ثبت‌نام کنند.

توجه: از آن جایی که زبان‌ آموزشی این دانشگاه ترکی است، داشتن مهارت زبانی حداقل در سطح B1 برای هر دو نوع پذیرش الزامی است.

شرایط پذیرش بدون آزمون دانشگاه کاپادوکیا

پذیرش بدون کنکور دانشگاه کاپادوکیای ترکیه

همان گونه گه در قسمت‌پذیرش خاطرنشان کردیم این دانشگاه به لحاظ خصوصی بودن آن سیستم پذیرش بدون کنکور را نیز برای پذیرش دانشجویان خارجی مدنظر قرار داده است. داشتن مدرک دیپلم دبیرستان و مدرک مهارت زبانی در سطح B1 و ارائه دیگر مدارک (به بخش مدارک لازم مراجعه شود) موردنیاز، تنها شرایط پذیرش بدون کنکور این دانشگاه می باشد.

شهریه دانشگاه کاپادوکیا در سال 2024

شهریه‌های دانشگاه‌های خصوصی اغلب به دلیل ارائه خدمات بهتر اندکی از شهریه دانشگاه‌های دولتی بیشتر می باشد ولی خوشبختانه  شهریه دانشگاه کاپادوکیا در رشته‌های پرطرف‌داردر رِنج معقولی قرار دارد. در ادامه جدول شهریه رشته‌های پرطرف‌دار را جهت اطلاع شما عزیزان درج نموده‌ایم:

شهریه دانشگاه کاپادوکیا سال 2024
نام رشته زبان رشته شهریه (دلار)
دندانپزشکی ترکی 10.000
پرستاری ترکی 1.500
مامایی ترکی 1.500
تغذیه و رژیم غذایی ترکی 1.500
روانشناسی ترکی 1.500
رشد کودک ترکی 1.500
زبان و گفتار درمانی ترکی 1.500
فیزیوتراپی و توانبخشی ترکی 1.500
شنوایی شناسی ترکی 1.500
زبان و ادبیات انگلیسی انگلیسی 1.500
ترجمه و ترجمه انگلیسی ترکی 1.500
زبان و ادبیات ترکی ترکی 1.500
علوم سیاسی و روابط بین الملل ترکی 1.500
علوم سیاسی و مدیریت دولتی ترکی 1.500
سیستم های مدیریت اطلاعات ترکی 1.500
غذا و هنر آشپزی ترکی 1.500
برق و الکترونیک صنایع هوایی ترکی 1.500
مدیریت هوانوردی ترکی 1.500
تعمیر و نگهداری بدنه و موتور هواپیما ترکی 1.500
برنامه ریزی شهری و منطقه ای ترکی 1.500
راهنمای گردشگری ترکی 1.500
طراحی گرافیک ترکی 1.500

بورسیه دانشگاه کاپادوکیا نوشهیر

بورسیه کاپادوکیا برای دانشجویان برتر

بورسیه‌ها و تخفیف‌های  مختلفی از طرف این دانشگاه به دانشجویان اعطا می‌گردد که هرکدام شرایط ویژه خودشان را دارند.

  • بورسیه تحصیلی ترجیحی: در این دانشگاه به دانشجویانی که در وهله اول یکی از برنامه‌های آموزش رسمی غیر بورسیه دانشگاه را انتخاب کنند، بورسیه تحصیلی ترجیحی 15% داده می‌شود.
  • بورسیه موفقیت تحصیلی : دانشجویان برتر این دانشگاه، در پایان سال تحصیلی خود می‌توانند از بورسیه پیشرفت تحصیلی در ترم تحصیلی جدید بهره‌مند شوند.
  • بورسیه تخفیف خواهر و برادری: این تخفیف شهریه‌ای به اعضای یک خانواده که هم‌زمان در این دانشگاه مشغول تحصیل هستند، اعمال شود.

توجه: بر اساس «بخشنامه بورسیه و کمک‌های اجتماعی» از طرف این دانشگاه، بورسیه‌هایی از قبیل بورسیه گرایش تحصیلی، بورسیه کار جزئی، بورسیه موفقیت تحصیلی، بورسیه خواهر و برادر نیز اعطا می‌شود.

شرایط پذیرش بورسیه دانشگاه

شرایط اعطای بورسیه در این دانشگاه مطابق با بخشنامه بورسیه و کمک‌های اجتماعی و همچنین آیین‌نامه‌های داخلی است که هرساله از طرف هیئت‌امنای آن مشخص می‌گردد. داشتن نمرات بالا در طول ترم سال تحصیلی، انتخاب برخی رشته‌ها به‌صورت ترجیهی و داشتن رابطه خواهر و برادری پاره‌ای  از شرایط پذیرش بورسیه این دانشگاه است.

دانشگاه کاپادوکیا چه رشته ‌هایی دارد؟

رشته های دانشگاه کاپادوکیا نوشهیر

خبر مسرت انگیز این که دانشگاه کاپادوکیا ترکیه توانسته طیف وسیعی از رشته‌های پرطرف‌داری مثل دندانپزشکی را در دانشکده‌های مربوطه به دانشجویان خود خصوصاً دانشجویان خارجی ارائه نماید.

توجه: این دانشگاه در حال حاضر فاقد رشته پزشکی است؛ ولی شما می‌توانید جهت آگاهی از شرایط پذیرش و سایر موارد در زمینه رشته پزشکی، صفحه مربوط به دانشگاه های پزشکی استانبول را در سایت آرتان بورس تاپ مطالعه نمایید.

در زیر لیست برخی از این رشته‌ها آورده شده است:

  • سلامت دهان و دندان
  • خدمات اتاق عمل
  • بیهوشی
  • تکنولوژی پروتز دندان
  • دیالیز
  • فیزیوتراپی
  • شنوایی سنجی
  • زبان و ادبیات انگلیسی
  • روانشناسی
  • زبان و ادبیات ترکی
  • دندانپزشکی
  • علوم سیاسی و روابط بین الملل
  • علوم سیاسی و مدیریت دولتی
  • برنامه ریزی شهری و منطقه ای
  • تغذیه و رژیم غذایی
  • فیزیوتراپی و توانبخشی
  • گفتار و زبان درمانی
  • شنوایی سنجی
  • غذا و هنر آشپزی
  • مدیریت هوانوردی
  • برنامه های کارشناسی ارشد رسمی
  • برنامه های کارشناسی ارشد از راه دور
  • برنامه های دکتری

امکانات دانشگاه کاپادوکیا

امکانات دانشگاه کاپادوکیا برای دانشجویان

این دانشگاه در مجموعه پردیس‌های خود، امکانات متنوع بسیاری برای دانشجویانش فراهم آورده تا آنها بتوانند در محیطی امن، آرام  و پر امکانات از لذت یک زندگی تحصیلی بهره مند گردند. در جدول زیر لیستی از این امکانات آورده شده است:

  • ملزومات اتاق (تخت، پتو، ملافه و …)
  • مبلمان اتاق
  • اتاق‌های رخت و اُتو
  • اتاق‌های کار
  • آزمایشگاه‌های کامپیوتر
  • کتابخانه
  • اتاق‌های تلویزیون
  • اینترنت
  • گرمایش
  • نظافت
  • تعمیر نگهداری
  • آب گرم
  • حمل‌ونقل (سفرهای رفت برگشتی)

خوابگاه دانشگاه کاپادوکیا

در داخل پردیس کاپادوکیا خانه‌های دانشجویی با امکانات اسکان و خوردوخوراک  دانشجویان موجود است. این خانه‌های دانشجویی با ظرفیت 174 دانشجو داخل مجتمع دانشگاهی  مصطفی پاشا واقع شده و مسافت بسیار کمی با کلاس‌های درس دارد. این خانه‌های دانشجویی طوری برنامه‌ریزی گردیده‌اند تا همه مایحتاج دانشجویان را فراهم کنند. دراین خانه‌های دانشجویی 24 ساعت هفته نگهبان و مسئول اداری، آب گرم و داخل هر‌کدام ازاتاق‌ها سرویس حمام و توالت موجود است. همچنین اتاق‌های رخت‌شویی و اُتو به‌صورت اشتراکی در دسترس است. علاوه بر اینها در اورگوپ هم مراکز مهمانداری طرف قرارداد با امکانات و قیمت مناسب وجود دارد.

جمع بندی

در این مقاله ما سعی نمودیم تا دانشگاه خصوصی کاپادوکیا را از جهات متعدد مثل امکانات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری  آموزشی، پردیسی و خوابگاهی، وجود مراکز پژوهشی، ارائه رشته‌های پرطرف‌دار و بسیاری جنبه‌های دیگر مورد بررسی و کنکاش قرار دهیم. به نظر می‌رسد که این دانشگاه پیشرو، با دارابودن زیرساخت‌های قوی، چشم‌انداز روشن و فراهم‌کردن فرصت‌های تحصیلی و شغلی متنوع در اغلب کشورهای اروپایی به‌واسطه عضویتش در پیمان‌های اراسموس و بولونیا گزینه‌های جذابی را پیشروی دانشجویانش می‌گذارد. ما برای اخذ یک تصمیم سرنوشت‌ساز در کنار شما هستیم. در ضمن همکاران ما در مجموعه آرتان‌بورس‌تاپ آماده پاسخگویی 24 ساعته به سوالات احتمالی شما می‌باشند. در زیر ما به بخشی از سوالات پرتکرار از جانب کاربران پاسخ می‌دهیم.

سوالات خود را از ما بپرسید

پینار میرزایی
پینار میرزایی

سوالات متداول مورد دانشگاه کاپادوکیا

با اینکه مدارک این دانشگاه هنوز از سوی این وزارتخانه مورد تأیید قرار نگرفته؛ ولی با سرمایه‌گذاری‌های مادی و معنوی عظیمی که این دانشگاه در سال‌های اخیر در رشته‌های مربوط به پزشکی و دندانپزشکی انجام داده است امید بسیاری هست که در ارزیابی‌های آتی وزارت بهداشت این مدارک مورد تأیید واقع شوند.
هنوز نه ولی دقیقاً به دلایل فوق و باتوجه‌به پیشرفت‌های چشمگیر این دانشگاه و بهبود سریع رنکینگ آن در شاخص‌های متعدد، امید است در آینده‌ای نزدیک این اتفاق بیافتد.
درحقیقت پذیرش این دانشگاه به دلیل خصوصی بودن آن نیاز به هیچ آزمونی ندارد، ولی متقاضیانی که قبلاً در آزمون یوس دانشگاه‌های مورد تأیید دانشگاه کاپادوکیا شرکت کرده و امتیاز لازم را کسب نموده باشند، می‌توانند از کانال سازمان سنجش ترکیه از سهمیه دولتی در رشته‌های مختلف، برخوردار گردند.
بورسیه‌های متعددی از طرف این دانشگاه داده می‌شود، بورسیه موفقیت تحصیلی و بورسیه تخفیف در شهریه بخشی از این بورسیه‌ها هستند.
بله به دلیل خصوصی بودن این دانشگاه عمده پذیرش آن، بدون کنکور هست.
امکانات خوابگاهی خوبی در داخل بعضی از پردیس‌های این دانشگاه وجود دارد و در کنار آن این دانشگاه با عقد قرارداد با برخی از مراکز اسکانِ نزدیک پردیس‌ها، امکان اسکان دانشجویان خود را با هزینه‌های کمتر را نیز فراهم کرده است.
این دانشگاه اغلب رشته‌های پرطرف‌دار همانند دندانپزشکی و رشته‌های پیراپزشکی دیگر را ارائه می‌کند و شما می‌توانیددر بخش رشته‌های تحصیلی این مقاله درباره آن اطلاعات کامل‌تری کسب کنید.
Telegram WhatsApp Twitter
دیدگاهتان را بنویسید

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
ارسال به ایمیل
https://artanburstap.com/?p=8714
1
گام اول
اطلاعاتت رو چک کن
2
گام دوم
مدارکت رو بارگذاری کن
3
گام سوم
تا اینجا بیای تمومه
نام و نام خانوادگی *
شماره تماس *
آدرس ایمیل
دانشگاه مد نظر خود را نام ببرید
رشته مد نظر خود را نام ببرید
زبان آموزشی
مقطع تحصیلی
1
گام اول
اطلاعاتت رو چک کن
2
گام دوم
مدارکت رو بارگذاری کن
3
گام سوم
تا اینجا بیای تمومه
تصویر گذرنامه
حداکثر اندازه فایل: 2 مگابایت
تصویر دیپلم
حداکثر اندازه فایل: 2 مگابایت
پیش دانشگاهی
حداکثر اندازه فایل: 2 مگابایت
ریز نمرات 3 ساله
حداکثر اندازه فایل: 2 مگابایت
1
گام اول
اطلاعاتت رو چک کن
2
گام دوم
مدارکت رو بارگذاری کن
3
گام سوم
تا اینجا بیای تمومه
درخواست شما ثبت می‌شود. در صورتی که نیاز به ویرایش ندارید تایید نهایی کنید “منتظر خبر های خوب از طرف آرتان باش”