logo
تحصیل رشته بهداشت عمومی در ترکیه

بهداشت عمومی در ترکیه

آنچه در این مقاله خواهید خواند

رشته بهداشت عمومی در ترکیه یکی از رشته‌هایی است که می‌توانید برای تحصیل در این کشور آن را انتخاب کنید. اگر جزء کسانی هستید که در یکی از رشته‌های زیرمجموعه پزشکی مدرک گرفته‌اند یا قصد دارید که چنین کاری را انجام دهید، شرایط تحصیل در ترکیه برای شما فراهم است. برای این‌که بدانید شرایط تحصیل رشته بهداشت عمومی در ترکیه چگونه است و از مزایا، شرایط پذیرش، مدارک لازم، آزمون‌های مورد نیاز، جدول شهریه و بهترین دانشگاه‌ها مطلع شوید، تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.

مزایای تحصیل رشته بهداشت عمومی در ترکیه

تحصیل رشته بهداشت عمومی در ترکیه یکی از بهترین گزینه‌هایی است که می‌توانید برای درس خواندن در این کشور مدنظر قرار دهید. رشته بهداشت عمومی یکی از رشته‌هایی است که شرایط تحصیل در ترکیه را برای شما به وجود آورده است. شاخه‌ای از علم که به مسائل مربوط به سلامت محیط اجتماعی می‌پردازد، بهداشت عمومی نامیده می‌شود. این شاخه‌ علمی تأثیرات محیط اجتماعی بر سلامت، روش‌های پزشکی پیشگیرانه و روابط علوم اجتماعی سلامت را بررسی می‌کند و به بررسی اثرات محیط زیستی، محیط اجتماعی و محیط فیزیکی می‌پردازد که در بروز بیماری‌ها مؤثر هستند.

همچنین رشته بهداشت عمومی تضمین می‌کند که اقدامات لازم برای از بین بردن و جلوگیری از آسیب‌های زیست محیطی از قبل انجام شده است. برخی از مزایای تحصیل در رشته بهداشت عمومی را می‌توان به شرح زیر نام برد:

  • بازار کار عالی برای فارغ‌التحصیلان
  • تعداد دانشگاه‌های زیاد برای این رشته
  • کیفیت آموزشی بالا
  • مدرک معتبر
  • امکان کار در ترکیه
  • امکان اقامت پس از تحصیل
  • وجود فرصت‌های کاری کم‌نظیر
  • دریافت حقوق بالا در ترکیه
  • دریافت بورسیه‌های متنوع تحصیلی
  • امکانات علمی، تحقیقی و رفاهی برای دانشجویان

شرایط پذیرش رشته بهداشت عمومی در ترکیه

پذیرش رشته بهداشت عمومی در ترکیه

اگر می‌خواهید متخصص بهداشت عمومی شوید، باید تحصیلات کارشناسی خود را در رشته‌های مرتبط با سلامت (پزشکی، پرستاری، داروسازی، دندانپزشکی و…) تکمیل کنید. برای تحصیل در رشته بهداشت عمومی در ترکیه باید صلاحیت‌های زیر را داشته باشید:

  • فارغ‌التحصیل یکی از رشته‌های مرتبط با پزشکی
  • شرکت در آزمون تخصصی پزشکی (TUS) و اخذ رتبه لازم
  • کسب نمره C1 وC2 از آزمون مهارت زبان ترکی (TÖMER) یا قبولی در امتحان مهارت زبان ترکی (TYS) که توسط موسسه یونس امره برگزار می‌شود.

البته دانشجویانی که مدرک مهارت زبان ترکی ندارند یا دارای سطح زبان ترکی A1، A2، B1 و B2 هستند، می‌توانند در برنامه TÖMER یا سایر دانشگاه‌های دولتی زبان ترکی تحصیل کنند. به آنها یک سال زمان داده می‌شود تا بتوانند در آزمون TÖMER شرکت کنند. داوطلبان با نمره A1، A2،B1 و  B2 تسلط کافی به زبان ترکی ندارند. کسب این نمرات به این معناست که تحصیل در مقطع کاردانی یا کارشناسی پس از رسیدن سطح زبان دانشجو به C1 و C2 امکان‌پذیر خواهد بود. البته ممکن است هر دانشگاهی شرایط خاص خود را در این زمینه داشته باشد.

نکات بیشتر
حتما بخوانید:

در آموزش عالی ترکیه محدودیت سنی وجود ندارد. هرکسی در هر زمانی می‌تواند آموزش‌های دلخواهش را دریافت کند.

مدارک لازم برای ثبت نام در رشته بهداشت عمومی

تحصیل رشته بهداشت عمومی در ترکیه نیاز به مدارک خاص این رشته دارد و اگر قصد دارید آن را برای تحصیل انتخاب کنید برای ثبت ‌نام باید مدارک لازم را به شرح زیر فراهم کنید:

  • برگه درخواست
  • گزارش سلامت
  • کپی مدرک تحصیلی
  • ترجمه ترکی دیپلم
  • گواهی معادل دیپلم
  • کپی پاسپورت
  • ترجمه ترکی پاسپورت
  • گواهی TUS
  • عکس 2 قطعه
  • مدرک زبان ترکی
  • گواهی اقامت

آزمون های لازم جهت پذیرش در رشته بهداشت عمومی

برای تبدیل شدن به یک متخصص بهداشت عمومی، ورود به رشته‌های مرتبط با سلامت از جمله پزشکی، پرستاری، داروسازی، دندانپزشکی و گذراندن دوره کارشناسی این رشته‌ها ضروری است. برای تحصیل در رشته بهداشت عمومی و به‌طورکلی رشته‌های پزشکی در ترکیه باید در آزمون تخصصی پزشکی (TUS) که توسط سازمان سنجش (ÖSYM) برگزار می‌شود، شرکت کنید. با کسب رتبه مورد نیاز در این آزمون می‌توانید دانشگاه‌های مورد نظر خود را در رشته‌ بهداشت عمومی انتخاب کنید. کسانی که امتیاز کافی را کسب کنند با گذراندن آموزش تخصصی، عنوان متخصص بهداشت عمومی را دریافت می‌کنند.

نکات بیشتر
بیشتر بدانید:

تحصیل در رشته بهداشت عمومی در ترکیه به عنوان یک رشته تخصصی در مقطع کارشناسی ارشد (تخصص) به زبان‌های ترکی و انگلیسی و در مقطع دکتری (فوق تخصص) عمدتاً به زبان انگلیسی است.

شرایط پذیرش بدون کنکور رشته بهداشت عمومی در ترکیه

بهداشت عمومی به عنوان یک رشته تخصصی پزشکی در کشور ترکیه به حساب می‌آید و شما برای آنکه بتوانید پذیرش این رشته را به دست بیاورید، حتما باید در آزمون تخصصی رشته پزشکی یعنی آزمون TUS شرکت کنید. به عبارت دیگر امکان تحصیل بدون کنکور در این رشته وجود ندارد.

دانشجویان رشته بهداشت عمومی در ترکیه

شرایط اخذ بورسیه رشته بهداشت عمومی در ترکیه

به دلیل تخصصی بودن رشته بهداشت عمومی، تقریباً تمام بورسیه‌هایی که توسط مراکز دولتی و خصوصی ترکیه به دانشجویان این رشته داده می‌شود، به دانشجویان ترک می‌رسد و شامل دانشجویان خارجی نمی‌شود. ضروری است که بدانید برای پذیرفته شدن در رشته بهداشت عمومی در ترکیه حداقل باید 59.94 امتیاز از آزمون تخصصی پزشکی (TUS) را کسب کنید.

شهریه رشته بهداشت عمومی در ترکیه در دانشگاه های برتر

شهریه رشته بهداشت عمومی در ترکیه بر اساس دانشگاهی که قصد دارید در آن به تحصیل خود ادامه دهید متفاوت است. در جدول زیر می‌توانید شهریه تحصیل در رشته بهداشت عمومی در 10 دانشگاه برتر این کشور را مشاهده کنید.

نام دانشگاه متوسط شهریه (لیر)
دانشگاه قاضی آنکارا 7,500
دانشگاه اون دوکوز ماییس 10,000
دانشگاه سلیمان دمیرل 3,000
دانشگاه آکدنیز 45,500
دانشگاه آنکارا 6,000
دانشگاه عدنان مندرس 41,900
دانشگاه دجله 5,000
دانشگاه اژه 4,000
دانشگاه آتاتورک 10,000
دانشگاه تراکیا 4,000

هزینه های تحصیل رشته بهداشت عمومی در ترکیه

هزینه درس خواندن در ترکیه به عوامل زیادی بستگی دارد و نمی‌توان مبلغی را حتی به صورت حدودی معین کرد، اما این کار قابل انجام است که برخی از فاکتورهای مهم در خرج و مخارج را نام ببریم و شما با توجه به نیاز و عادات زندگی خود، به بررسی قیمت‌ها و تخمین این هزینه‌ها بپردازید:

  • شهریه دانشگاه
  • شهر محل تحصیل
  • لوازم تحصیل
  • کتاب‌ها
  • غذا و خورد و خوراک
  • خوابگاه و محل سکونت
  • حمل‌ونقل به دانشگاه
نکات بیشتر
راهنمای دانشجو:

رشته بهداشت عمومی در ترکیه در مقطع کارشناسی ارشد (تخصص) و دکتری (فوق تخصص) 4 ساله است و در مؤسسات آموزش عالی و دانشگاه‌ها تدریس می‌شود.

بهترین دانشگاه های رشته بهداشت عمومی در ترکیه

بر اساس آخرین رتبه‌بندی‌های بهترین دانشگاه‌هایی که رشته بهداشت عمومی را تدریس می‌کنند، می‌توانید با دانشگاه‌های زیر بیشتر آشنا شوید؛

نام دانشگاه شهر رتبه نوع دانشگاه مورد تایید وزارت علوم یا بهداشت
دانشگاه قاضی آنکارا 1 دولتی هر دو
دانشگاه دوکوز ایلول ازمیر 2 دولتی هر دو
دانشگاه اوندوکوز ماییس سامسون 3 دولتی هر دو
دانشگاه سلیمان دمیرل اسپارتا 4 دولتی هیچکدام
دانشگاه آکدنیز آنتالیا 5 دولتی هیچکدام
دانشگاه استانبول استانبول 6 دولتی هر دو
دانشگاه مارمارا استانبول 7 دولتی هر دو
دانشگاه آنکارا آنکارا 8 دولتی هر دو
دانشگاه عدنان مندرس آیدین 9 دولتی هیچکدام
دانشگاه نجم الدین ارباکان قونیه 10 دولتی هیچکدام

بهترین دانشکده پزشکی در دانشگاه قاضی آنکارا

گروه بهداشت عمومی دانشکده پزشکی دانشگاه قاضی آنکارا، در سال 1980 تأسیس شد. با پروتکلی که در سال 1984 بین وزارت بهداشت ترکیه و این دانشگاه امضا شد، منطقه خدمات ریاست منطقه‌ای آموزش و پژوهش گلباشی به منطقه آموزشی و تحقیقاتی دانشکده پزشکی دانشگاه قاضی تبدیل شد. این گروه در سال 2022 با فراهم کردن شرایط لازم برای برنامه آموزش تخصصی پزشکی بهداشت عمومی، به مدت پنج سال از سوی هیئت صلاحیت سلامت عمومی، حق دریافت گواهینامه اعتبار نهادی را داشت. یک برنامه دکتری بهداشت عمومی و 3 برنامه کارشناسی ارشد بهداشت عمومی، ایمنی و بهداشت حرفه‌ای، جمعیت‌شناسی و اپیدمیولوژی حوادث توسط گروه علوم بهداشت این دانشگاه ارائه می‌شود.

تا ژانویه 2023، 57 نفر متخصص بهداشت عمومی و 31 نفر دکترای بهداشت عمومی را از گروه بهداشت عمومی دانشگاه قاضی ترکیه دریافت کرده‌اند. این گروه با وزارت بهداشت، وزارت کار و تامین اجتماعی، وزارت کشور، وزارت خانواده و سیاست‌های اجتماعی، نهادهای سازمان‌ ملل متحد (WHO، UNFPA،UNODC  و…)، سازمان‌های اتحادیه اروپا (EMCDDA و…) همکاری می‌کند. فارغ‌التحصیلان این گروه، مشاغل موفقی مانند عضو هیئت علمی، مدیر کل، رئیس بخش، مدیر بهداشت یا معاون مدیر را در بخش‌های دولتی و خصوصی دارند.

دانشکده پزشکی در دانشگاه دوکوز ایلول ازمیر

تحصیل بهداشت عمومی در دانشگاه دوکوز ایلول ترکیه

گروه بهداشت عمومی دانشکده پزشکی دانشگاه دوکوز ایلول در سال 1982 تأسیس شد. اولین منطقه کاربردی این گروه، یک واحد بهداشت شهری در گورچشمه در سال 1981 بود. گروه بهداشت عمومی دانشکده پزشکی دانشگاه دوکوز ایلول تلاش می‌کند تا با تعیین سطح سلامت جامعه، عوامل مخل سلامت را آشکار، روش‌های مبارزه با این عوامل را تعیین و سیاست‌های بهداشتی لازم را برای سلامت عمومی ایجاد کند.

این گروه به منظور ایجاد چشم‌انداز بهداشت عمومی، آموزش پزشکی را قبل و بعد از فارغ‌التحصیلی ادامه می‌دهد. گروه بهداشت عمومی این دانشگاه یکی از مجهزترین گروه‌های ترکیه از نظر نیروی انسانی است که دارای 8 عضو هیئت علمی، 2 اپیدمیولوژیست، 7 فوق تخصص بهداشت حرفه‌ای، 22 دانشجوی تخصص پزشکی، 7 دانشجوی دکتری و 15 دانشجوی فوق لیسانس است.

دانشکده پزشکی در دانشگاه اوندوکوز ماییس سامسون

گروه بهداشت عمومی دانشکده پزشکی دانشگاه اندوکوز ماییس سامسون فعالیت خود را در سال 1979 آغاز کرد. در این گروه شش عضو هیأت علمی، یک منشی پزشکی و چهارده دانشجوی تخصص مشغول به کار هستند. برنامه دکتری بهداشت عمومی در سال تحصیلی 2006-2005 در مؤسسه آموزش عالی علوم بهداشتی افتتاح شد و 6 دانشجوی دکتری در حال ادامه تحصیل هستند.

اگر قصد ادامه تحصیل در این دانشگاه را دارید باید بدانید که گروه بهداشت عمومی دانشگاه اوندوکوز ماییس سامسون برنامه‌های‌ ویژه‌ای را برای آینده شما و سایر دانشجویان پیش‌بینی کرده است:

  • برنامه‌ریزی و اجرای پروژه کار گروهی متمرکز همراه با هیئت مبارزه با مواد مخدر استان سامسون
  • ادامه مطالعات پروژه در حال انجام با اداره آموزش ملی سامسون، اداره بهداشت عمومی سامسون و اداره بهداشت سامسون
  • افتتاح «پلی کلینیک ایمنی و بهداشت حرفه‌ای» و به کارگیری فارغ‌التحصیلان این گروه و سایر گروه‌های بهداشتی و ایجاد فرصت استخدام و کسب تجربه برای داوطلبین این گروه
  • ارائه آموزش و اعطای گواهینامه آموزش‌های اولیه بهداشت و ایمنی شغل
  • تهیه راهنمای بهداشت حرفه‌ای جهت استفاده میدانی برای پزشکان مراقبت های اولیه

دانشکده پزشکی در دانشگاه سلیمان دمیرل اسپارتا

گروه بهداشت عمومی دانشگاه سلیمان دمیرل در سال 1997 با انتصاب دکتر مصطفی اوزتورک به عنوان استادیار تأسیس شد. این گروه آموزش‌های قبل و بعد از فارغ‌التحصیلی را به دانشجویان خود ارائه می‌دهد. در حالی که آموزش در دانشکده پزشکی، در ترم‌های اول و سوم به صورت تئوری است. تحصیلات تکمیلی این رشته شامل آموزش دستیاران پژوهشی و دانشجویان تحصیلات تکمیلی است. گروه بهداشت عمومی این دانشگاه، دانشجویان خود را برای اردوهای آشنایی فنی با بهداشت محیط و بهداشت حرفه‌ای به نهادهای با اهمیت از نظر بهداشت عمومی که عبارت‌اند از اداره بهداشت، مرکز سلامت جمعی، مرکز مبارزه با سل، منطقه ذخیره‌سازی زباله، تصفیه‌خانه آب، مرکز آموزش و غربالگری تشخیص زودهنگام سرطان، خانه سالمندان و مراکز نگهداری کودکان بدسرپرست اعزام می‌کند.

دانشکده پزشکی در دانشگاه نجم الدین اربکان قونیه

تحصیل بهداشت عمومی در دانشگاه نجم الدین اربکان ترکیه

دپارتمان بهداشت عمومی در دانشگاه نجم الدین اربکان در سال 1982 با افتتاح دانشکده پزشکی تأسیس شد. تا امروز 10 نفر دوره تخصصی بهداشت عمومی، 6 نفر دوره دکتری و 22 نفر دوره کارشناسی ارشد را با موفقیت به پایان رسانده‌اند. برنامه تحصیلات تکمیلی و دکتری رشته بهداشت عمومی در این دانشگاه از سال 2014 زیر نظر موسسه آموزش عالی علوم بهداشت این دانشگاه اجرا می‌شود. اعضای هیئت علمی گروه بهداشت عمومی این دانشگاه در پروژه‌های محلی و ملی مرتبط با این رشته شرکت می‌کنند، مشاوره آمار پزشکی را برای پروژه‌ها ارائه داده و تحقیقات مشترکی را با سایر رشته‌ها انجام می‌دهند. نتایج این مطالعات در کنگره‌ها و مجلات علمی بین‌المللی و ملی منتشر شده است.

 شرایط پذیرش کارشناسی ارشد رشته بهداشت عمومی در ترکیه

اگر قصد ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد (تخصص) گروه بهداشت عمومی در ترکیه را دارید باید از رشته پزشکی و یا یکی از رشته‌های مرتبط با پزشکی فارغ‌التحصیل شده باشید. پذیرش در رشته‌های این گروه با قبولی در آزمون TUS انجام می‌شود. گروه بهداشت عمومی در دانشگاه‌های ترکیه شامل چندین رشته از قبیل جمعیت‌شناسی، اپیدمیولوژی سلامت، آمار زیستی، سلامت زنان، بهداشت باروری و تنظیم خانواده، زیبایی‌شناسی، سلامت کودک، سلامت نوجوانان، بهداشت محیط، ارگونومی، ایمنی و بهداشت حرفه‌ای، بلایای طبیعی و پزشکی، بلایا و ایمنی جوامع، سلامت بین‌المللی، بهداشت و پزشکی گردشگران، تغذیه جامعه، کنترل بیماری‌های واگیر و ایمن‌سازی خدمات بهداشتی و مدیریت سلامت، مشکلات سالمندان و کنترل بیماری‌های غیرواگیر، مددکاری اجتماعی، اقتصاد سلامت، ارتقای سلامت و آموزش سلامت، اخلاق پزشکی و اخلاق بهداشت عمومی، سلامت روان جامعه، بهداشت دهان و دندان و مراقبت در منزل است. به همین دلیل شرایط پذیرش در هرکدام از این رشته‌ها بستگی به شرایط دانشگاهی دارد که قصد دارید در آن تحصیل کنید.

شرایط پذیرش دکتری رشته بهداشت عمومی در ترکیه

پس از دریافت مدرک فوق‌لیسانس می‌توانید با دارا بودن برخی از شرایط لازم، پذیرش دکتری رشته بهداشت عمومی در ترکیه را به دست آورید. برای ادامه تحصیل در مقطع دکتری (فوق تخصص) گروه بهداشت عمومی، می‌توانید از یکی از رشته‌های این گروه در مقطع کارشناسی ارشد فارغ‌التحصیل شده باشید. برای پذیرش در رشته‌های این گروه در مقطع دکتری هم باید نمره قبولی در آزمون TUS را به دست آورید. به دلیل ترکیب گسترده رشته‌های گروه بهداشت، شرایط پذیرش در هرکدام از این رشته‌ها بستگی به شرایط دانشگاه موردنظر شما خواهد داشت.

اعتبار مدرک رشته بهداشت عمومی در ترکیه

تحصیل رشته بهداشت عمومی در ترکیه به شما کمک می‌کند که با داشتن یک مدرک معتبر به آینده تحصیلی و شغلی خود نیز فکر کنید. از آنجایی که بسیاری از افراد تحصیل در کشور ترکیه را به ‌عنوان پلی برای مهاجرت به کشورهای اروپایی در نظر می‌گیرند، بهتر است بدانید که خوشبختانه اکثر دانشگاه‌های ترکیه دارای برنامه تبادل دانشجویی اراسموس پلاس و مولانا هستند. با حضور و تحصیل در رشته بهداشت عمومی و شرکت در برنامه‌های تبادل دانشجویی می‌توانید بعد از فارغ‌التحصیلی به ‌راحتی برای پیداکردن کار و اخذ اقامت در کشورهای اروپایی اقدام کنید. شغل رشته بهداشت عمومی در ترکیه جز مشاغلی است که می‌توانید بعد از فارغ‌التحصیلی روی آن حساب کنید.

اگر می‌خواهید بعد از تحصیل در رشته بهداشت عمومی به ایران بازگردید، باید بگوییم که به‌طورکلی مدارک که از دانشگاه‌های ترکیه مورد تأیید وزارتخانه‌های علوم و بهداشت ایران صادر می‌شوند از لحاظ اعتبار و کاریابی در سطح ممتازی قرار دارند. خوشبختانه اکثریت بهترین دانشگاه‌های ارائه‌دهنده رشته بهداشت عمومی جزء دانشگاه‌های مورد تایید وزارتخانه بهداشت هستند.

موقعیت شغلی و بازار کار رشته بهداشت عمومی در ترکیه

بازار کار رشته بهداشت عمومی ترکیه

اگر می‌خواهید در رشته بهداشت عمومی تحصیل کنید باید بدانید متخصصان بهداشت عمومی برای محافظت از سلامت انسان و محیط کار می‌کنند. با کسب مدرک در رشته بهداشت عمومی می‌توانید فرصت‌های شغلی زیادی را در پزشکی، آموزش، حقوق و… ایجاد کنید. به عنوان یک متخصص بهداشت عمومی می‌توانید برای کار به مراکز دولتی، بیمارستان‌ها، دانشگاه‌ها و… بروید. در اینجا لیستی از 12 شغل رشته بهداشت عمومی در ترکیه برای متخصصان بهداشت عمومی آمده است؛ در حالی که برخی از مشاغل موجود در این لیست تنها با مدرک لیسانس قابل دریافت هستند، برای کار در بسیاری از آن‌ها به آموزش یا آموزش تخصصی نیاز دارید:

  • کارشناس ایمنی و بهداشت حرفه‌ای
  • کارشناس محیط زیست
  • کارشناس بهداشت و ایمنی
  • پرستار بهداشت عمومی
  • اپیدمیولوژیست
  • مدیر خدمات بهداشتی
  • استاد دانشگاه
  • معلم دبیرستان
  • مددکار اجتماعی
  • نماینده فروش دارو
  • خبرنگار محیط زیست یا بهداشت
  • وکیل بهداشت عمومی

درآمد شغل بهداشت عمومی در ترکیه

بعد از فارغ‌التحصیلی در رشته‌های گروه بهداشت عمومی درآمدتان بستگی به رشته‌ای دارد که در آن تحصیل کرده‌اید. به‌طورکلی درآمد متخصصین بهداشت عمومی در شغل رشته بهداشت عمومی در ترکیه به طور میانگین 20 هزار لیر است.

جمع بندی

در این مقاله شما را با همه زوایای رشته بهداشت عمومی آشنا کردیم. این رشته یکی از کاربردی‌ترین رشته‌ها در دانشگاه‌های این کشور است و با تحصیل در آن می‌توانید ضمن کسب تخصص از مزایای شغلی و بازار کار در ترکیه نیز بهره‌مند شوید. ما در این مقاله مزایای تحصیل، شرایط پذیرش، مدارک لازم برای ثبت‌نام، آزمون‌های لازم جهت پذیرش، میزان شهریه و هزینه‌های تحصیل، بهترین دانشگاه‌ها، اعتبار مدرک، موقعیت شغلی و بازار کار و درآمد شغل رشته بهداشت عمومی در ترکیه را برای شما شرح دادیم. با این اطلاعات می‌توانید از شرایط تحصیل خوبی در ترکیه بهره‌مند شوید. اگر نیاز به مشاوره برای تحصیل رشته بهداشت عمومی ترکیه دارید، می‌توانید با کارشناسان ما در آرتان بورس تاپ تماس بگیرید.

نویسنده آرتان بورس تاپ

پاسخ به سؤالات کاربران در این زمینه

شهریه رشته بهداشت عمومی در ترکیه بر اساس دانشگاهی که قصد دارید در آن به تحصیل خود ادامه دهید متفاوت است. اما برای تحصیل در این رشته در ترکیه باید روی متوسط شهریه بین 3 هزار تا 10 هزار لیر حساب کنید. برای اطلاعات بیشتر از شهریه‌ها به بخش مربوطه مراجعه کنید.
برای قبولی در رشته بهداشت عمومی در ترکیه احتیاج به گذراندن آزمون تخصصی پزشکی (TUS) و به دست آوردن نمره لازم آزمون زبان دارید.
به دلیل تخصصی بودن رشته بهداشت عمومی، تقریباً تمام بورسیه‌هایی که توسط مراکز دولتی و خصوصی ترکیه به دانشجویان این رشته داده می‌شود، به دانشجویان ترک می‌رسد و شامل دانشجویان خارجی نمی‌شود.
شما برای آنکه بتوانید پذیرش رشته بهداشت عمومی در ترکیه را به دست بیاورید، حتما باید در آزمون TUS شرکت کنید. به عبارت دیگر امکان تحصیل بدون کنکور در این رشته وجود ندارد.
در آموزش عالی ترکیه محدودیت سنی وجود ندارد. هرکسی در هر زمانی که بخواهد می‌تواند آموزش‌ها را دریافت کند. رشته بهداشت عمومی هم از این قاعده مستثنی نیست.
شما برای تحصیل در رشته بهداشت عمومی در ترکیه در مقطع کارشناسی ارشد (تخصص) و دکتری (فوق تخصص) باید یک دوره ۴ساله را بگذرانید.
تحصیل در رشته بهداشت عمومی در ترکیه به عنوان یک رشته تخصصی در مقطع کارشناسی ارشد (تخصص) به زبان‌های ترکی و انگلیسی و در مقطع دکتری (فوق تخصص) عمدتاً به زبان انگلیسی است.
پس از تحصیل در رشته بهداشت عمومی در ترکیه می‌توانید از کسب درآمد مناسب مطمئن باشید. درآمد متخصصین بهداشت عمومی در شغل رشته بهداشت عمومی در ترکیه به طور میانگین 20 هزار لیر است.
Telegram WhatsApp Twitter
دیدگاهتان را بنویسید

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
ارسال به ایمیل
https://artanburstap.com/?p=29896