logo
آزمون انتقال عمودی ترکیه

آزمون انتقال عمودی

آنچه در این مقاله خواهید خواند

دانشجویانی که قصد ادامه تحصیل از مقطع کاردانی به کارشناسی را دارند، ملزم به قبولی در آزمون انتقال عمودی دانشگاه هستند. برای اینکه بسیاری از داوطلبان تحصیل در ترکیه تمایل دارند ابتدا برای دوره‌های کاردانی دانشگاه‌های این کشور اقدام کنند و سپس در صورت نیاز، به مقاطع بالاتر درخواست دهند، تصمیم گرفتیم در این مقاله به سراغ بررسی کامل این آزمون برویم. ابتدا آن را معرفی می‌کنیم و در ادامه شرایط و مراحلی که برای گذراندن این آزمون ضروری است را به اطلاعتان می‌رسانیم. با خواندن این مقاله شما به طور کامل با آزمون انتقال عمودی ترکیه آشنا خواهید شد.

آزمون انتقال عمودی ترکیه چیست؟

آزمون انتقال عمودی (DGS) توسط سازمان برگزاری آزمون و گزینش دانشجو ترکیه (OSYM) برپا می‌شود. با موفقیت در این آزمون، فارغ‌التحصیلان مدارس فنی حرفه‌ای و دارندگان مدرک کاردانی می‌توانند مستقیماً وارد مقطع کارشناسی شوند. علاوه بر این افراد، داوطلبانی که هنوز فارغ‌التحصیل نشده‌‌اند و در سال آخر تحصیل رشته بدون کارآموزی در مقطع کاردانی هستند، برای دادن آزمون انتقال عمودی مجاز تلقی می‌شوند.

سوالات آزمون انتقال عمودی

بررسی سوالات آزمون انتقال عمودی

آزمون انتقال عمودی شامل دو دفترچه می‌شود که یکی توانایی عددی و دیگری توانایی کلامی داوطلب را محک می‌زنند. مدت زمان این آزمون 140 دقیقه و شامل 120 سوال (60 سوال در هر دفترچه) است؛ یعنی برای هر سوال به طور متوسط 69 ثانیه زمان پاسخگویی دارید. هدف از این آزمون محک زدن دانش مقطع کاردانی نیست و برای ارزیابی قدرت تفسیر و استدلال داوطلب طراحی شده است.

مدت زمان اعتبار نمرات  DGS

نمره آزمون انتقال عمودی تنها به مدت یک سال از زمان اخذ آن معتبر است و فقط در همان سال می‌توان با این مدرک وارد مقطع کارشناسی شد. اگر مدت اعتبار این مدرک به پایان رسد، داوطلب ملزم به شرکت دوباره در آزمون انتقال عمودی است.

چگونه برای آزمون DGS اقدام کنیم؟

در این بخش مراحل ثبت درخواست شرکت در آزمون انتقال عمودی ترکیه را به اطلاع شما می‌رسانیم:

  1. پر کردن فرم درخواست در بازه تعیین شده در سایت رسمی سازمان برگزاری آزمون و گزینش دانشجو ترکیه
    • اطلاعات و عکس داوطلب باید بروز باشد.
  2. آپلود مدارک پاسپورت، ریزنمرات و مدرک کاردانی در سایت
    • کسانی که به این مدارک دسترسی ندارند، باید در مراکز درخواست آزمون حضور پیدا کنند و با استعلام مدارک خود اقدام به ثبت نام کنند.
  3. واریز هزینه آزمون

شرایط شرکت در آزمون انتقال عمودی

دانشجویان در حال انجام آزمون انتقال عمودی

برای شرکت در آزمون انتقال عمودی داوطلبان باید دارای شرایط خاصی باشند. این شرایط به شرح زیر است:

  • داوطلبانی که نتوانند از مقطع کاردانی فارغ‌التحصیل شوند، حتی در صورت قبولی در آزمون انتقال عمودی، نمی‌توانند در این مقطع ثبت نام کنند.
  • داوطلبان می‌توانند هر ساله در آزمون انتقال عمودی مرتبط با رشته خود شرکت کنند.
  • داوطلبانی که دارای مدرک کاردانی در بیش از یک رشته هستند، نمی‌توانند هم‌زمان در آزمون دو گروه مختلف شرکت کنند.
  • داوطلبانی که دارای مدرک کاردانی از دانشکده آموزش آزاد و یا مدرک کارشناسی هستند، نمی‌توانند در این آزمون شرکت کنند.
نکات بیشتر
قابل توجه داوطلبان:

آزمون انتقال عمودی به دو زبان انگلیسی و ترکی برگزار می‌شود و برای ثبت نام آن باید معدل کاردانی شما معادل  60 از 100 باشد.

شرایط آزمون انتقال عمودی برای فارغ‌التحصیلان مقطع کارشناسی

برای اینکه بتوان به از طریق برنامه انتقال عمودی به برنامه‌های آموزش عالی منتقل شد، نیاز به کسب مدرک از مدارس فنی حرفه‌ای و دوره‌های کاردانی است، اما برای کسانی که با مدرک کارشناسی قصد ورود به برنامه‌های تحصیلات تکمیلی را دارند، امتحان انتقال عمودی وجود ندارد.

بخش های آزمون انتقال عمودی

همان‌طور که گفته شد هدف آزمون انتقال عمودی سنجش مهارت استدلال است. به همین جهت بخش توانایی عددی این آزمون شامل مفاد زیر:

  • محاسبه اعداد
  • روابط ریاضی
  • حل مسئله
  • هندسه
  • جدول و نمودار
  • منطق ریاضی

و بخش توانایی کلامی شامل بخش‌های زیر است:

  • معنای کلمه
  • اطلاعات جمله
  • اشکال بیان
  • اختلالات بیان
  • استدلال منطقی

نحوه محاسبه امتیاز نهایی آزمون انتقال عمودی

بررسی امتیاز نهایی آزمون انتقال عمودی

در محاسبه نمرات آزمون انتقال عمودی ابتدا نمرات دو دفترچه لحاظ می‌شود. سپس نمره موفقیت مدرک کاردانی (OBP) بر روی امتیاز آزمون منظور می‌گردد و امتیاز نهایی به دست می‌آید. نمره موفقیت مدرک کاردانی از ضرب معدل کاردانی داوطلب با ضرایب از پیش تعیین شده به دست می‌آید. همچنین پس از اعلام نتایج نهایی متقاضیان می‌توانند در 30 اولویت انتخاب رشته کنند.

چه کسانی می‌توانند در آزمون DGS شرکت کند؟

در این بخش شرایط قابل قبول برای افراد جهت شرکت در آزمون انتقال عمودی را شرح می‌دهیم:

  • کسانی که فارغ‌التحصیل دوره کاردانی یا در شرف آن هستند.
  • کسانی که در سال آخر تحصیل به سر می‌برند و دوره کارآموزی ندارند.
  • دانشجویان و فارغ‌التحصیلان موسسات فنی حرفه‌ای که با آزمون استعدادیابی مرکزی یا با سهمیه استعداد ویژه وارد مؤسسه شده‌اند.

 آیا داوطلبانی که دارای نمره DGS هستند باید از کلاس مقدماتی شروع کنند؟

دانشجویانی که در مقطع کارشناسی با دادن آزمون DGS در ترکیه مشغول به تحصیل می‌شوند، امکان دارد بنا به تشخیص دپارتمان مربوطه مشمول کلاس‌های جبرانی شوند. همچنین در صورت عدم ارائه مدرک زبان یا کسب نکرده نمره قابل قبول، باید در کلاس‌های آمادگی زبان شرکت کنند. شرایط معافیت از کلاس‌های آمادگی با توجه به دانشگاه‌ها متفاوت است.

کلاس های آمادگی آزمون انتقال عمودی

دوره آموزشی کلاس آمادگی دو ترم است. با این حال، با در نظر گرفتن ویژگی‌های دروس گذرانده شده توسط دانشجویان، برنامه دوره‌های سالانه، مربیان و وضعیت برنامه مقدماتی، مدت برنامه آمادگی تحصیل در مقطع کارشناسی را می‌توان برای یک ترم دیگر تمدید کرد.

تاریخ شروع ثبت نام آزمون انتقال عمودی

دانشجویان در حال ثبت نام آزمون انتقال عمودی

درخواست‌های آزمون انتقال عمودی ترکیه سال 2023 را می‌توان بین 26 می تا 5 ژوئن 2023، ارسال کرد. همچنین برای جاماندگان از این تاریخ‌ها در روز 13 ژوئن فرم درخواست به مدت 24 ساعت دوباره در دسترس قرار می‌گیرد. توجه داشته باشید که نتایج آزمون عمودی سال 2023 در 11 اوت 2023 اعلام خواهد شد.

معافیت از دروس در پذیرش به وسیله آزمون انتقال عمودی

دانشجویان می‌توانند درخواست معافیت از دروس خود را به دانشگاه های ترکیه ارائه کنند و مؤسسه آموزش عالی این کشور با در نظر گرفتن شرایط، به درخواست پاسخ خواهد داد. معافیت برای دروسی قابل درخواست است که نهایتاً 5 سال تحصیلی قبل گذرانده شده باشند. همچنین کلاس‌های تاریخ انقلاب آتاتورک و دوره‎‌های زبان ترکی اجباری است.

شرکت در برنامه تبادل دانشجویی اراسموس با پذیرش عمودی

دانشجویانی که با انتقال عمودی در دانشگاه پذیرش می‌شوند، می‌توانند پس از گذراندن 30 واحد وارد برنامه اراسموس شوند. برنامه اراسموس یکی از برنامه‌های معتبر دانشجویی است که به طور مفصل در مقاله «اراسموس» به آن پرداخته‌ایم.

 جمع بندی

در مقاله حاضر به شرح آزمون انتقال عمودی ترکیه پرداختیم. این آزمون برای پذیرش دانشجویان دارای مدرک کاردانی در مقطع کارشناسی است. از جمله موضوعاتی که به آن پرداختیم شرایط پذیرش، افراد واجد شرایط، کلاس‌های مقدماتی، تاریخ و فرآیند ثبت نام و تاریخ اعلام نتایج این آزمون است.

نویسنده آرتان بورس تاپ

سوالات متداول کاربران درباره آزمون انتقال عمودی

آزمون انتقال عمودی شامل 120 سوال است که برای پاسخگویی به آن‌ها 140 دقیقه وقت خواهید داشت.
آزمون انتقال عمودی شامل دو بخش توانایی عددی و توانایی کلامی است.
پس از اعلام نتایج آزمون انتقال عمودی، متقاضیان 30 اولویت برای انتخاب رشته دارند.
Telegram WhatsApp Twitter
دیدگاهتان را بنویسید

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
ارسال به ایمیل
https://artanburstap.com/?p=18781