logo
قوانین اجازه کار در ترکیه

اجازه کار در ترکیه

آنچه در این مقاله خواهید خواند

ترکیه یکی از کشورهایی است که موقعیت تجاری خوبی دارد و در بین کشورهای همسایه ایران، از نظر اقتصادی توسعه یافته است و بسیاری از افراد از اروپا و سایر کشورها در ترکیه سرمایه گذاری می‌کنند. این پروژه‌ها که در زمینه‌های مختلفی انجام می شوند، فرصت‌های شغلی خوبی را فراهم می‌کنند که افراد می‌توانند برای مهاجرت کاری به این کشور سفر کنند و در آنجا مشغول به کار شوند. البته مهم‌ترین لازمه برای اینکه بتوانید در این کشور در انواع شغل‌ها فعالیت کنید، این است که شرایط اجازه کار در ترکیه را داشته باشید.

برای اینکه این درخواست را صادر کنید باید مدارکتان را به نمایندگی خارجی جمهوری کشور ترکیه ارائه کنید و اگر شامل مواردی باشید که در نظر دارند، اجازه کار را دریافت خواهید کرد. این ویزاها انواع مختلفی دارند که معمولاً اول ویزای کار یک ساله دریافت می‌کنید و بعد از یک سال کار در این کشور، می‌توانید این مجوز را تمدید کنید. بعد از پنج سال اقامت نیز می‌توانید اقامت دائم ترکیه را دریافت کنید. باید بدانید قوانین این کشور درباره داشتن مجوز کار بسیار سخت گیرانه هستند و بهتر است بدون اجازه کار در ترکیه اقدام به اشتغال نکنید. این کار هم باعث می شود حقوق کم‌تری بگیرید و هم برایتان دردسر ساز خواهد بود. در این مقاله به مسائلی که در این باره باید بدانید می پردازیم.

مزایای اجازه کار در ترکیه

برای اینکه اجازه کار در ترکیه را دریافت کنید، باید حتماً مدارکتان را به یکی از نمایندگی‌های این کشور ارائه دهید. همچنین لازم است کارفرما و یا فردی که می‌خواهید برای او کار کنید، قرارداد پیشنهاد کار و یا مدارکی که اثبات می‌کنند قرار است برای او کار کنید را به همراه مدارک دیگر به وزارت کار و تأمین اجتماعی این کشور بفرستد و اگر با این کار موافقت شود، اجازه کار شما صادر خواهد شد.

هزینه‌هایی را نیز باید برای ویزای ورودی، مجوز کار و اقامت بپردازید تا بتوانید این مراحل را طی کنید. برخی ویزاهای کار نیز برای مدت 90 روز صادر می شوند. همچنین افرادی که در این کشور به تحصیل می پردازند نیز می‌توانند مجوز کار دریافت کنند. البته نکته قابل توجه این است که تنها دانشجویانی که در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری تحصیل می‌کنند می‌توانند برای اجازه کار در ترکیه اقدام نمایند.

مهم‌ترین موضوع این است که کار کردن بدون مجوز جریمه در پی خواهد داشت و امری غیر قانونی محسوب می شود. با داشتن اجازه کار در ترکیه فرصت‌های بیشتری خواهید داشت و می‌توانید حقوق های بهتری نیز دریافت کنید. معمولاً افرادی که مجوز ندارند، برای کار هایی با شرایط سخت تر و حقوق کم استخدام می شوند و از آنجایی که ترکیه در این مورد سخت گیر است، در صورت دستگیری جریمه خواهید شد.

ترکیه از نظر تجاری یک کشور پیشرفته محسوب می شود و پروژه‌های خوبی با موقعیت‌های ویژه در آن انجام می شوند. به همین دلیل زمانی که مهارتی بلد باشید و در آن حرفی برای گفتن داشته باشید، می‌توانید فرصت‌های شغلی بهتری پیدا کنید. از طرفی موقعیت اجتماعی بهتر و حقوق بیشتری دریافت می‌کنید و می‌توانید پیشرفت نمایید.

از جهتی ترکیه برای بسیاری از زمینه‌ها اقدام به پذیرش نیروی ماهر می‌کند و با استفاده از این موقعیت، می‌توانید به عنوان یادگیری و سابقه کار در رزومه خود نیز به این فرصت‌ها نگاه کنید. حتی می‌توانید با کسب تجربه و شرکت در قراردادها و هولدینگ های به روز، موقعیت خود را ارتقا دهید و با دانش و مهارت و حتی ثروت بیشتری به کشور برگردید و بیزیس خود را راه اندازی کنید.

مخصوصاً اجازه کار در ترکیه معمولاً برای اشخاصی صادر می شود که مهارت خوبی در زمینه خاصی دارند و می‌توانند در این کشور با مهارتشان اشتغال زایی نمایند و یا به پیشرفت آن کمک نمایند. به همین جهت با داشتن مهارت خاص در رشته‌ی خود، می‌توانید راحت تر مجوز کار بگیرید. در صورتی که 8 سال در ترکیه اقامت قانونی داشته باشید و همچنین طی این مدت مشغول به کار باشید، بعد از این مدت می‌توانید اقامت دائم بدون محدودت و حتی محدودیت‌های جغرافیایی دریافت کنید.

شرایط اخذ اجازه کار در ترکیه

شرایط اجازه کار در ترکیه

مجوز کار به مدارکی گفته می شوند که به اتباع خارجی طبق قوانین اجازه کار در ترکیه صادر می شود. این مجوز از طرف مؤسسه‌های دولتی ترکیه رسیدگی می شوند و افراد می‌توانند ضمن دادن درخواست به این نهادها، اقدام به دریافت آن نمایند. هم از نظر قانونی و هم امنیتی، داشتن مجوز برای کار کردن در این کشور الزامی است و کنترل زیادی نیز روی آن می شود. به همین دلیل لازم است تا حتماً این مجوز را برای کار در این کشور دریافت نمایید.

برای اینکه بتوانید مجوز کار را بگیرید، باید مدارکی مبنی بر استخدام شدنتان را ارائه کنید تا درخواست شما بررسی شود. درخواست کار برای کسانی که اتباع خارجی محسوب می شوند، باید توسط دولت الکترونیک به وزارت کار و تأمین اجتماعی فرستاده شود. البته این شرایط بستگی به اینکه ویزای کار را از داخل خود کشور دریافت می‌کنید و یا خارج از آن، متفاوت خواهد بود.

به طور مثال اگر شما یک تبعه خارجی محسوب می‌شوید و می‌خواهید درخواستتان را از کشور دیگری ارائه کنید، باید به کنسولگری و یا سفارت ترکیه در جایی که زندگی می‌کنید مراجعه نمایید و برای دریافت اجازه کار در ترکیه اقدام کنید. البته لازم به ذکر است که بخش عمده و اصلی آن، یعنی درخواست مجوز کار، باید توسط کارفرمایی که می‌خواهد به شما کار بدهد و یا شخصی که قصد همکاری با شما را دارد صادر شود تا به آن رسیدگی کنند.

از طرفی شما باید اطلاعات خودتان را به سفارت بدهید تا با تمامی این مدارک، برای تأیید و یا عدم تأیید درخواست شما تصمیم گیری شود. مدارکی که باید ارائه شوند نیز باهم تفاوت دارند و از پیچیدگی‌های خاصی تشکیل می شوند. باید تمامی مدارک را ارائه کنید و در صورت تأیید آن‌ها، کارت مجوز کار فرد صادر می‌گردد.

شرایط دریافت اجازه کار دانشجویی در ترکیه

دانشجویان نیز می‌توانند در ترکیه کار کنند. اجازه كار برای دانشجویان کمی سخت است. با این حال شرایطی که برای کار دانشجو در نظر گرفته می شود، با شرایط دیگران که برای کار به این کشور می‌آیند، متفاوت است. دانشجویان کارشناسی و یا دانش آموزان نیز نمی‌توانند مجوز کار بگیرند و این مجوزها تنها برای افرادی که دانشجوی کارشناسی ارشد و یا دکتری هستند، قابل دسترسی می باشند.

شرایط گرفتن اجازه کار پزشکان در ترکیه

ترکیه موقعیت خوبی برای کار کردن در رشته‌های مختلف دارد و ازجمله رشته‌هایی که این کشور را برای کار مد نظر دارند، رشته‌های پزشکی به ویژه دندان پزشکی، پزشکی و پرستاری می باشند. این گروه‌ها موقعیت خوبی دارند و می‌توانند مجوز کار در ترکیه دریافت کنند. البته لازم به ذکر است که رشته‌های پزشکی و پیراپزشکی به دلیل اینکه با جان مردم سر و کار دارند، از اهمیت بالایی برخوردار می باشند و اگر این افراد بخواهند حین مهاجرت مشغول به کار شوند و مجوز کار دریافت کنند، باید مدارکشان را از طریق وزارت بهداشت معادل سازی نمایند؛ یعنی اگر افراد دوره‌های تحصیلی خود را در کشور ترکیه نگذرانده باشند، پشت سر گذاشتن این مرحله برای مشغول به کار شدن آن‌ها حیاتی است.

مدارک لازم برای اجازه کار در ترکیه

برای اینکه اجازه کار در ترکیه را دریافت کنید، باید ابتدا کارفرما از طریق سایت و به صورت آنلاین درخواست دهد و بعد مدارک موردنیاز را طی 6 روز کاری به وزارتخانه ارسال کند. همچنین در کنار مدارکی که ارسال می شوند، اصل آن‌ها نیز باید به وزارت خانه از طریق پست تحویل داده شوند. البته کارفرما می‌تواند مدارک را به صورت حضوری نیز تحویل دهد. مدارکی که در این مرحله باید ارائه شوند شامل درخواست‌های داخلی و خارجی می باشند.

برای این کار مدارکی مانند کپی دیپلم و یا مدرک فارغ التحصیلی فرد که باید به ترکی ترجمه شوند و توسط مقامات رسمی تأیید گردند. همچنین باید گواهی معادل سازی کارگران خارجی که تحصیلاتشان را در کشوری غیر از ترکیه تمام کرده‌اند، تأیید شود و از معتبر بودن آن‌ها مطمئن شوند. گواهی صلاحیت کارگران خارجی که می‌خواهند در مؤسسات آموزشی مشغول به کار شوند، باید توسط وزارت آموزش ملی تأیید شود. مجوز اقامت برای حداقل 6 ماه و کپی پاسپورت نیز برای این کار لازم هستند.

قیمت و هزینه اجازه کار در ترکیه

برای اخذ اجازه کار در ترکیه باید هزینه‌هایی را بپردازید تا بتوانید این مجوز را دریافت کنید و در این کشور مشغول به کار شوید. برخی هزینه‌ها نیز طی روند پیشرفت درخواست شما قابل پرداخت هستند. هزینه‌هایی که برای سال 2021 مطرح شده اند، برای کار موقت 1134.00 لیر، هزینه مجوز کار نامحدود و مستقل 11.343.50 لیر و قیمت کارت برای انواع مجوزهای کار یکسان است که 110.00 لیر می‌باشد. با پرداخت این هزینه‌ها می‌توانید کارت خود را دریافت کنید و در این کشور به صورت قانونی مشغول به کار شوید. تفاوت این مجوزها در محدودیت‌ها و زمان اقامت و کار می‌باشد.

مراحل گرفتن اجازه کار در ترکیه

مجوز کار توسط وزارت کار و تأمین اجتماعی تأیید می شود. به همین جهت کارفرما باید فرم درخواست مجوز کار و اطلاعات تکمیلی را برای این وزارت بفرستد و از طرفی اتباع خارجی که درخواست این اجازه را دارند، اگر در خارج از کشور باشند باید مدارک خود را به یک کنسولگری و یا سفارت نزدیک به محل زندگی شان ارسال کنند. وزارت کار ترکیه بعد از بررسی مدارک ارائه شده، در صورت تأیید کارت را صادر می‌کند و افراد می‌توانند از این طریق به گرفتن مجوز اقدام نمایند. البته لازم به ذکر است که اگر اتباع خارجی بخواهند جهت کار در مناطق آزاد اقدام کنند، این مجوز باید توسط وزارت اقتصاد و هیئت علمی بررسی گردد.

لازم به ذکر است که در صورت تأیید مدارک شخصی که اتباع خارجی محسوب می شود، یک کد به فرد می‌دهند که باید ظرف ده روز آن را به کارفرمای خود بدهد تا بتواند از این طریق اجازه ی کار در ترکیه را بگیرد و درخواست را به وزارت کار و تأمین اجتماعی ارسال کند. بعد از تأیید نهایی نیز، فرد باید پیش از ورود به ترکیه، ویزای کار معتبر خود را از نمایندگی مورد نظر دریافت نماید.

راه های اخذ اجازه کار در ترکیه

کشور ترکیه راه های مختلفی را برای درخواست اجازه کار در ترکیه فراهم کرده است. این کشور از نیروهایی که مهارت دارند و به ویژه می‌توانند باعث پیشرفت و یا کارآفرینی در این کشور بشوند، استقبال می‌کند و مراحل رشد و کار را برای این افراد فراهم می‌کند. به همین جهت شما می‌توانید از بهترین راهی که مد نظر دارید این مجوز را دریافت کنید. در ادامه بیشتر به توضیح آن‌ها می پردازیم.

اجازه کار در ترکیه با خرید ملک

شرایط اخذ اجازه کار در ترکیه

یکی از راه های گرفتن اجازه کار در ترکیه خرید ملک می‌باشد. این کشور موقعیت بسیار مناسبی دارد و یک کشور اوراسیایی محسوب می شود؛ یعنی هم جزء اروپا است و هم آسیا و از این طریق می تواند یک فرصت خوب برای سرمایه گذاری باشد. این روش مورد توجه بسیاری از افراد قرار گرفته است و با توجه به اینکه ترکیه کشوری در حال توسعه و پیشرفت می‌باشد، خرید ملک و سرمایه گذاری می تواند راهی آسان و خوب برای دریافت اقامت و گرفتن ویزای کاری باشد.

اجازه کار با ثبت شرکت در ترکیه

همان طور که پیش تر نیز اشاره کردیم، کار در ترکیه برای ایرانیان می تواند در صورت داشتن شرایط و مهارت، بسیار بهتر باشد؛ یعنی هرچه مهارت و تخصص های بیشتری داشته باشید و در آن‌ها حرفه ای رفتار کنید، شانس شما برای پذیرش شدن بالاتر خواهد رفت. به همین جهت یکی از راه‌ها ثبت شرکت می‌باشد. این اقدامات نیاز به هزینه دارند و بعد از آن شما می‌توانید اشتغال زایی کنید و بیزینس خود را راه اندازی کنید.

از آنجایی که این کشور موقعیت‌های خوبی را در اختیار شما می‌گذارد، می‌توانید کارتان و برندتان را نیز به خوبی گسترش دهید. در ثبت شرکت در کشور ترکیه شما باید پس از ثبت شرکت افتتاح حساب نمایید و پس از آن حدود صد هزار لیر در حساب خود گردش مالی داشته باشید تا بتوانید اجازه کار از دولت ترکیه دریافت نمایید.

اقامت و اجازه کار در ترکیه

با گرفتن ویزای کار، برای مدت مشخصی می‌توانید در این کشور اقامت داشته باشید و اجازه کار در ترکیه را خواهید داشت. بعد از این زمان باید مجدداً اقامت و ویزای کاری‌تان را تمدید نمایید. بعد از مدتی می‌توانید در صورتی که به صورت قانونی در این کشور بوده‌اید و اشتغال نیز داشته‌اید، اقامت دائم نیز بگیرید.

جمع بندی

ترکیه ازجمله کشورهایی است که افراد زیادی از طریق کار می‌خواهند به آنجا مهاجرت نمایند. یکی از مهم‌ترین اقدامات پیش از رفتن به ترکیه، این است که موقعیت شغلی خود را در آن پیدا کنید و بعد با دریافت مجوز کاری وارد این کشور شوید. برای این کار باید مراحلی را طب کنید که در مقاله به طور مفصل به آن پرداختیم. به طور کلی اگر بخواهید مجوز کار بگیرید، راه های زیادی پیش رو دارد که باید بهترین انتخاب را داشته باشید. آرتان بورس تاپ به شما کمک می‌کند تا با صرف کم‌ترین هزینه، به صورت اصولی مجوز کار را دریافت کنید و مراحل مختلف آن را پشت سر بگذارید.

نویسنده آرتان بورس تاپ

سوالات متداول در مورد شرایط دریافت اجازه کار در ترکیه

بله پناهندگان نیز می‌توانند دو نوع مجوز کار بگیرند یکی مجوز کار وابسته و دیگری مجوز کار مستقل می‌باشد. 6 ماه بعد از ثبت نام و تحت حمایت حقوق بین‌الملل قرار گرفتن، می‌توانند درخواست کار دهند.
برای این کار باید ابتدا موقعیتتان را در نظر بگیرید و بعد اقدام به دریافت مجوز از طریق ارسال درخواست نمایید.
برای این کار باید کپی کارت ملی و مدارک و تأیید آن‌ها، فرم درخواست و بسیاری از مدارک دیگر که پیش تر گفته شده اند را ارائه کنید تا در صورت تأیید، کارتتان ثبت شود.
Telegram WhatsApp Twitter
دیدگاهتان را بنویسید

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
ارسال به ایمیل
https://artanburstap.com/?p=8033
1
گام اول
اطلاعاتت رو چک کن
2
گام دوم
مدارکت رو بارگذاری کن
3
گام سوم
تا اینجا بیای تمومه
نام و نام خانوادگی *
شماره تماس *
آدرس ایمیل
دانشگاه مد نظر خود را نام ببرید
رشته مد نظر خود را نام ببرید
زبان آموزشی
مقطع تحصیلی
1
گام اول
اطلاعاتت رو چک کن
2
گام دوم
مدارکت رو بارگذاری کن
3
گام سوم
تا اینجا بیای تمومه
تصویر گذرنامه
حداکثر اندازه فایل: 2 مگابایت
تصویر دیپلم
حداکثر اندازه فایل: 2 مگابایت
پیش دانشگاهی
حداکثر اندازه فایل: 2 مگابایت
ریز نمرات 3 ساله
حداکثر اندازه فایل: 2 مگابایت
1
گام اول
اطلاعاتت رو چک کن
2
گام دوم
مدارکت رو بارگذاری کن
3
گام سوم
تا اینجا بیای تمومه
درخواست شما ثبت می‌شود. در صورتی که نیاز به ویرایش ندارید تایید نهایی کنید “منتظر خبر های خوب از طرف آرتان باش”