logo
دانشگاه فنی استانبول ترکیه
لوگو دانشگاه فنی استانبول

دانشگاه فنی استانبول

(Istanbul Technical University)

location

شهر: استانبول

univercity

تعداد دانشکده: 13

univercity

نوع دانشگاه: دولتی

rank

رتبه داخلی: 5

checked

تایید: وزارت علوم

calender

سال تاسیس: 1944

language

زبان: ترکی, انگلیسی

apply

پذیرش: SAT

آنچه در این مقاله خواهید خواند

همان‌طور که دانشگاه فنی استانبول در توضیح خود گفته است: هدف از وجود این دانشگاه، گسترش مرزهای دانش و کاربردهای آن در علم، فناوری و هنر، برای کمک به جامعه‌ای پایدار است. دانشگاه فنی استانبول با پیشینه تاریخی تقریباً 250 ساله، همواره مؤسسه‌ای پیشگام در علم، فناوری، هنر و ورزش بوده است. این دانشگاه بین‌المللی از جمله مدعیان ارتقای سطح علوم و فناوری می‌باشد که به گفته خود دانشگاه، قصد دارند تا با تولید پروژه‌هایی برای آینده، گذشته را به حال متصل کنند.

گذشته از فعالیت علمی “IUT” از مواردی که در نگاه اول جلب توجه می‌کند، ساختمان‌های دانشکده‌های این دانشگاه هستند. ساختمان‌ها کاملاً منطبق بر نمونه‌های آمریکایی آن هستند. همین جذابیت بصری دانشگاه سبب شده است تا دانشجویان زیادی را متقاعد کند که قرار است تا در یک دانشگاه با استانداردهای جهانی به تحصیل و زندگی مشغول شوند. با ما همراه شوید تا گزارش کاملی که از دانشگاه فنی استانبول آماده کرده‌ایم، را در اختیارتان قرار دهیم.

تاریخچه و معرفی دانشگاه فنی استانبول در ترکیه

دانشگاه فنی استانبول اولین دانشگاه فنی تأسیس شده در ترکیه است. این مرکز آموزش عالی در حوزه‌های مختلف علوم‌اجتماعی، هنر و به‌ویژه مهندسی تمرکز دارد. دوره‌های این دانشگاه دولتی در 13 دانشکده، 1 کنسرواتوار، 1 مدرسه زبان‌های خارجی و 6 مؤسسه تحصیلات تکمیلی در 5 پردیس مختلف ارائه می‌شوند. پردیس‌های ماچکا (Maçka)، گوموش سویو (Gümüşsuyu) و تاشکیشلا (Taşkışla) با ساختمان‌های تاریخی خود درماسلاک (Maslak) و توزلا (Tuzla) واقع‌شده‌اند. همچنین دروس دانشکده فنی عمدتاً در پردیس ماسلاک ارائه می‌شوند.

دانشجویان دانشگاه استانبول تکنیک

از قدمت آن که بگذریم، دانشگاه فنی استانبول در سال 2017 توسط شورای آموزش عالی، عنوان دانشگاه تحقیقاتی را دریافت کرد. به این علت که مهم‌ترین اصل و اساس دانشگاه، پژوهش و همکاری با بخش صنعت است که طبیعتاً این همکاری‌ها در قالب مطالعات انجام شده در مراکز تحقیقاتی دانشگاه صورت می‌گیرند.

جا دارد که به این نکته هم اشاره کنیم، دانشگاه فنی استانبول با ظرفیتی غنی در بخش تحقیق و توسعه، دارای بیش از 400 آزمایشگاه و همچنین نزدیک به 30 مرکز آموزشی و تحقیقاتی است. این مراکز و آزمایشگاه‌ها نه تنها امکان انجام تحقیقات علمی در زمینه‌های مختلف را فراهم می‌کنند بلکه محل تلاقی همکاری‌های میان‌رشته‌ای هستند.

مزایای دانشگاه فنی استانبول

نمی‌توان مزایای این دانشگاه را دید و جذب آن نشد، خصوصاً برای دانشجویانی که قصد تحصیل در رشته‌های فنی- مهندسی را دارند. دانشگاه فنی استانبول در برنامه تبادل دانشجویی اراسموس با همکاری تقریباً 360 مؤسسه آموزش عالی، مشارکت فعال دارد. از سال 2003، این دانشگاه دولتی برنامه‌هایی با اعطا دو مدرک بین‌المللی، برگزار می‌کند. این برنامه‌ها طی قراردادهایی با کشورهای ایالات متحده، بوسنی و هرزگوین و آذربایجان اجرا می‌شود. دانشجویانی که در این برنامه‌ها تحصیل شرکت می‌کنند، 2 سال از تحصیل خود را در ITU و 2 سال دیگر را در دانشگاه‌های طرف قرارداد می‌گذرانند و پس از فارغ‌التحصیلی، حق دریافت دیپلم از هر دو دانشگاه را دارند. در عین حال، دانشجویانی که از شرایط تحصیلی ایالات متحده بهره‌مند می‌شوند، می‌توانند ویزای آموزش عملی اختیاری را دریافت کنند که به مدت 1 تا 2.5 سال اجازه کار در ایالات متحده را به آن‌ها می‌دهد.

دانشجویان دانشگاه دولتی “فنی استانبول” می‌توانند در هر دپارتمانی که بخواهند رشته تحصیلی خود را بگذرانند، به شرطی که حدنصاب نمره معدل را داشته باشند. در بسیاری از برنامه‌های آموزشی، دو رشته فرعی هم در دسترس هستند. در پایان سال اول، دانشجویان “Iمی‌توانند در صورتی که معدل آنها کافی باشد، به بخش مورد نظر خود منتقل شوند.

گفتنی است که دانشگاه فنی استانبول مورد تأیید وزرات علوم ایران است. همچنین شما می توانید برای اطلاع از تمامی دانشگاه های مورد تأیید وزارت علوم ایران در ترکیه به صفحه زیر مراجعه کنید:

بیشتر بخوانید: لیست دانشگاه های مورد تأیید وزارت علوم در ترکیه

مزایای قبولی در دانشگاه فنی استانبول

زبان آموزشی بسیاری از رشته‌های این دانشگاه انگلیسی است و البته در صورت نیاز آموزش مقدماتی انگلیسی در برنامه‌ها ارائه می‌شود. از آن گذشته، دانشگاه فنی استانبول دوره‌های زبان آلمانی، فرانسوی، اسپانیایی، ایتالیایی، روسی و ژاپنی را به صورت اختیاری ارائه می‌دهد که هدف آن کمک به همه دانشجویان است که در رشته‌های خود مهارت کسب کرده و در زبان خارجی سوم به غیر از آموزش انگلیسی تسلط پیدا کنند.

آدرس دانشگاه فنی استانبول


آدرس دقیق دانشگاه: استانبول، ماسلاک 344696، ساختمان ریاست، پردیس آیازاگا

این دانشگاه شهری بزرگ با پردیس‌هایی واقع در نقاط مرکزی استانبول از دسترسی خوبی برخوردار است. دانشگاه فنی استانبول در 5 پردیس به نام‌های آیازآگا (Ayazağa)، گوموش سویو (Gümüşsuyu)، ماچکا (Maçka)، تاشکیشلا (Taşkışla) و توزلا (Tuzla) آموزش ارائه می‌دهد. همه پردیس‌ها در نقاطی واقع‌اند که دسترسی خوبی به حمل‌ونقل عمومی دارند. در میان مسیرهای آن، ایستگاه “ITU” وجود دارد. 8 خط اتوبوس در سمت اروپایی و 2 خط اتوبوس در سمت آسیایی خدمات‌رسانی می‌کنند. ایستگاه متروی دانشگاه فنی استانبول در مقابل پردیس اصلی در آیازآگا (Ayazağa) قرار دارد و پردیس‌های تاشکیشلا (Taşkışla) و گوموش سویو (Gümüşsuyu) ظرف چند دقیقه پیاده‌روی از ایستگاه مترو تکسیم قابل دسترسی هستند. خط تله‌کابین تک سیم – ماچکا یکی از گزینه‌های حمل‌ونقل بین پردیس تاشکیشلا (Taşkışla) و ماچکا (Maçka) است. در کل با توجه به اینکه همه پردیس‌ها در مرکز شهر قرار دارند و امکانات حمل‌ونقل عمومی به‌هم متصل هستند، برای تحصیل در این دانشگاه مشکلی بابت حمل‌ونقل شهری نخواهید داشت.

از آنجایی که شهر استانبول از جمله شهرهای توریستی و پرمتقاضی برای تحصیل به حساب می‌آید، ما لیستی از بهترین دانشگاه‌های استانبول را برای شما تهیه کردیم تا بتوانید مشخصات هر کدام را بررسی کرده و دانشگاه مطلوب خود را انتخاب کنید.

رتبه و رنکینگ دانشگاه فنی استانبول

دانشگاه فنی استانبول در بین دانشگاه‌های کشور ترکیه از رتبه بالایی برخوردار است. این گفته را با استناد به منابع دقیق و موثق می‌توان درک کرد. این دانشگاه از بین 52 دانشگاه شهر استانبول رتبه 2 را به خود اختصاص داده و از لیست دانشگاه‌های آسیا رده 107 را دارد. در جدولی که در ادامه خواهید دید، رتبه در ترکیه و بین‌المللی این دانشگاه را بر اساس سایت‌های معتبر رتبه‌بندی نوشته‌ایم:

جدول رنکینگ دانشگاه فنی استانبول

رتبه در ترکیه
Eedurank 4icu cwur
5 5 6
رتبه بین‌المللی
Times QS
600-501 404

رشته‌های مهندسی، علوم محیطی و فیزیک از پرطرفدارترین رشته‌های دانشگاه فنی استانبول هستند. رنکینگ این رشته‌ها را از سایت معتبر Edurank استخراج کرده و در قالب جدولی آورده‌ایم:

رنکینگ مهندسی
جهانی 380
در ترکیه 1
آسیا 107
علوم محیطی
جهانی 468
در ترکیه 1
آسیا 97
فیزیک
جهانی 449
در ترکیه 2
آسیا 123

شرایط پذیرش دانشگاه فنی استانبول ترکیه

برای اخذ پذیرش دانشگاه فنی استانبول علاوه بر آزمون ورودی که شرط لازم پذیرش همه دانشگاه های دولتی ترکیه است، داوطلبان باید دانش آموز سال آخر دبیرستان باشند یا از مدرسه ای با مدرکی معادل با دبیرستان های ترکیه فارغ التحصیل شده باشند. همچنین داشتن نمره قابل قبول از هر یک از نتایج امتحانی که توسط هیئت امنا دانشگاه مورد تأیید است. در ادامه مقاله توضیح خواهیم دادیم که چه مدارکی برای پذیرش و ثبت نام در این دانشگاه ضروری است.

مدارک ثبت نام استانبول تکنیک

در اینجا می‌پردازیم به مواردی که دانشجویان برای ثبت نام در دانشگاه فنی استانبول ترکیه نیاز دارند تا پیش از اقدام، از مدارک خود مطمئن شوند. مدارکی که در ادامه خواهیم گفت، لازم است در فرمت PDF در سامانه دانشگاه بارگذاری شوند.

  • دیپلم دبیرستان؛ اصل و ترجمه تأیید شده انگلیسی یا ترکی.

داوطلبانی که هنوز دیپلم خود را دریافت نکرده اند، باید یک سند رسمی را در سامانه دانشگاه بارگذاری کنند که نشان دهد در تاریخ معینی از دبیرستان خود فارغ التحصیل خواهند شد.

نکات بیشتر

«گواهی معادل» یا «دنکلیک» می‌تواند از وزارت آموزش ملی جمهوری ترکیه یا سفارت ترکیه در کشور مبدأ دریافت شود و نشان دهد که مدارک دبیرستان داوطلبان، معادل دیپلم‌های اخذ شده از دبیرستان‌های ترکیه است. متقاضیان در طول ثبت نام نهایی به آن‌ها نیاز پیدا خواهند کرد. چنانچه توضیحات بیشتر در این خصوص نیاز دارید، می‌توانید با مشاوران تیم آرتان در تماس باشید تا تمامی فرایند دنکلیک را برای شما شرح دهند.

  • ریز نمرات رسمی؛ ترجمه رونوشت تأیید شده انگلیسی یا ترکی: داوطلبان موظف‌اند ریز نمرات خود را در سایت دانشگاه بارگذاری کنند تا دروسی را که در دبیرستان گذرانده‌اند و نمرات آن‌ها را نشان می دهند، توسط مدیریت دبیرستان تأیید شده باشد. اگر دانشجویی همچنان در دانشگاه دیگری مشغول به تحصیل است یا از دانشگاه دیگری فارغ‌التحصیل شده است، باید ریز نمرات دانشگاه خود را در سامانه سایت دانشگاه بارگذاری کند.
  • فتوکپی گذرنامه: دانشجویانی که گذرنامه دارند می‌توانند فتوکپی صفحه تصویر گذرنامه را بارگذاری کنند. نیازی به تأییدیه خاصی نیست.
  • نتیجه آزمون معتبر: دانشجوی کاندید باید در یکی از آزمون‌های معرفی شده از سوی دانشگاه امتیاز قبولی را کسب کند. در ادامه مقاله در بخش آزمون‌های لازم برای پذیرش، به آن‌ها پرداخته‌ایم.
  • انگیزه نامه: داوطلبانی که می‌خواهند برای برنامه توسعه و بازاریابی نساجی دانشکده فناوری و طراحی نساجی درخواست دهند، باید یک «انگیزه نامه» شامل حداکثر 300 کلمه، با ذکر خواسته‌ها و دلایل ثبت نام برنامه مورد نظر، در سامانه دانشگاه بارگذاری کنند.
    اجازه اقامت: دانشجویانی که مجوز اقامت ندارند نیازی به آپلود سند مربوطه را هم ندارند. مراحل اجازه اقامت دانشجویی پس از ثبت نام، توسط دانشگاه انجام خواهد شد.

هشدار: مدارک بارگذاری شده توسط داوطلبان واجد شرایط ثبت نام نهایی، به تأیید نهادهای مربوطه خواهد رسید. درخواست کاندیداهایی که مدارک جعلی را بارگذاری می‌کنند، فاقد اعتبار تلقی می‌شوند و با آن‌ها برخورد قانونی خواهد شد.

اعتبار دانشگاه فنی استانبول در جهان

آزمون‌های لازم برای پذیرش دانشگاه استانبول تکنیک

در این قسمت جدول آزمون‌هایی که دانشجویان برای ورود به دانشگاه استانبول تکنیک، نیاز دارند را قرار داده‌ایم که می‌توانید مشاهده کنید:

آزمون/دیپلم و حداقل نمرات مورد قبول برای پذیرش دانشگاه (به استثنای برنامه‌های هنرستان)
امتحان / دیپلم حداقل امتیاز توضیح
 SAT 1  (آزمون ارزیابی تحصیلی) مجموع 1200 از 1600 مجموع حداقل امتیاز 1200
 SAT (ریاضی سطح دو) ریاضی 650 از 800 ریاضی حداقل 650
ACT  (تست کالج آمریکایی) 26 از 36
IB  (لیسانس بین‌المللی) 30 از 45  –
ABITUR (مدرک عمومی کالج آلمانی) 30 از 45
لیسانس فرانسه 15 از 20  فقط کسانی که توسط وزارت آموزش ملی فرانسه مدرک را دریافت می‌کنند، پذیرفته می‌شوند و در کشورهای دیگر قابل قبول نیست.
آزمون ماتورا (Matura)  اتریش 1 الی2
آزمون ماتورا (Matura)  آلبانی 9 از 10
GCE  (گواهی عمومی آموزش) سطح پیشرفته یکی از سه دروس سطح A ریاضی یا فیزیک که نمره آن A است. دو درس دیگر باید حداقل نمره C داشته باشند
امتحانات AP  (Advanced Placement) یکی از سه دوره AP در ریاضیات و علوم کامپیوتر یا علوم پایه با نمره 5 است. حداقل نمره 4 برای دو دوره دیگر

نکته: پذیرش دانشگاه فنی استانبول همانند سایر دانشگاه های دولتی، مستلزم قبولی در آزمون ورودی است.

دانشجویانی که برای مقطع تحصیلی کارشناسی ارشد می‌خواهند اقدام کنند، ضروری است که ابتدا از مدارک و شرایط پذیرش دانشگاه فنی استانبول آگاه شوند. مدارکی که در ادامه خواهیم گفت، باید در فرمت PDF در سامانه دانشگاه بارگذاری شوند:

  • ریز نمرات رسمی: شامل کلیه دروس کارشناسی و نمرات آنها که به تأیید دانشگاه‌هایی که متقاضی از آن‌ها فارغ‌التحصیل شده یا فارغ‌التحصیل خواهد شد، رسیده باشد.
  • ارائه یکی از مدارک قبولی آزمون ورودی مورد تأیید دانشگاه: ALES، GRE یا GMAT (نمرات این آزمون‌ها به مدت 5 سال معتبر است.)
  • متقاضیان برنامه‌های کارشناسی ارشد باید حداقل نمره 55 از آزمون ALES را داشته باشند.
  • حداقل امتیاز مورد نیاز از بخش کمی GRE، 610 می‌باشد که در سیستم جدید حداقل امتیاز 149 محاسبه می‌شود.
  • متقاضیان تحصیلات تکمیلی دانشکده هنر و برنامه‌های علوم اجتماعی می‌توانند با گواهی GMAT برای پذیرش اقدام کنند؛ GMAT با حداقل نمره 450 برای متقاضیان الزامی است.
  • یکی از مدارک مهارت زبان انگلیسی که طبق اصول هیئت امنا دانشگاه فنی استانبول تأیید شده باشد.

5 رشته پرطرف‌دار مقطع کارشناسی ارشد

دانشگاه فنی استانبول طیف گستره‌ای از رشته‌ها را در مقاطع مختلف تحصیلی پوشش می‌دهد که برای نمونه به چند مورد از برترین این رشته‌ها در کارشناسی ارشد، اشاره می‌کنیم:

  • علوم، فناوری و جامعه
  • مهندسی کامپیوتر
  • مهندسی پزشکی
  • برنامه‌ریزی منطقه‌ای
  • مهندسی مدیریت

پذیرش دکتری دانشگاه فنی استانبول

همان‌طور که می‌دانید برای ادامه تحصیل در دکتری شما نیاز دارید تا مدارک مقاطع پایین‌تر خود را درکنار سایر مستندات درخواستی دانشگاه ارائه دهید. توجه داشته باشید که مدارک در فرمت PDF در سامانه دانشگاه بارگذاری شوند. در اینجا ما کلیه موارد ضروری را در اختیارتان قرار می‌دهیم:

  • ریز نمرات رسمی: شامل کلیه دوره‌های کارشناسی و یا کارشناسی ارشد به همراه نمرات آنها که به تأیید دانشگاه‌هایی که متقاضی از آن‌ها فارغ‌التحصیل شده یا فارغ‌التحصیل خواهد شد، رسیده باشد.
  • متقاضیانی که می‌خواهند مستقیماً از کارشناسی برای برنامه‌های دکتری درخواست پذیرش دهند، باید حداقل امتیاز معدل 3.0 از 4.0 (مطابق استاندارد آموزش عالی ترکیه) را داشته باشند.
  • ارائه یکی از مدارک قبولی آزمون ورودی مورد تأیید دانشگاه: ALES، GRE یا GMAT (نمرات این آزمون‌ها به مدت 5 سال معتبر است.)
  • متقاضیان برنامه‌های دکتری باید حداقل نمره عددی 55 از ALES را داشته باشند.
  • دانشجویانی که مستقیم از کارشناسی برای دکتری اقدام می‌نمایند، باید حداقل نمره 80 از ALES را داشته باشند.
  • حداقل امتیاز مورد نیاز از بخش کمی GRE، 610 می‌باشد که در سیستم جدید حداقل امتیاز 149 محاسبه می‌شود.
  • متقاضیان تحصیلات تکمیلی دانشکده هنر و برنامه‌های علوم اجتماعی می‌توانند با گواهی GMAT برای پذیرش اقدام کنند؛ GMAT با حداقل نمره 450 برای متقاضیان الزامی است.
  • یکی از مدارک مهارت زبان انگلیسی که طبق اصول هیئت امنا دانشگاه فنی استانبول تأیید شده باشد.

نکته: حداقل نمره ALES برای برنامه‌های موسیقی مؤسسه علوم اجتماعی لازم نیست.

5 رشته پرطرف‌دار مقطع دکتری

در اینجا چند برنامه دکتری مهم دانشگاه فنی استانبول را از میان بی‌شمار رشته‌های آن، معرفی می‌کنیم:

  • مهندسی مکانیک
  • مهندسی معدن
  • مهندسی کنترل و اتوماسیون
  • علوم و فناوری انرژی
  • موسیقی‌شناسی و تئوری موسیقی

شهریه دانشگاه فنی استانبول در سال 2024

شاید برای برخی از افرادی که قصد مهاجرت تحصیلی به کشور ترکیه را دارند، میزان شهریه دانشگاه آن‌قدر اهمیت داشته باشد که در تصمیم گیریشان برای انتخاب دانشگاه و رشته مطلوبشان بسیار تعیین‌کننده باشد. به همین خاطر جدولی از شهریه برترین رشته‌های دانشگاه فنی استانبول را آماده کرده‌ایم تا فرایند تصمیم‌گیری، زمان کمتری را از شما دانشجویان بگیرد.

شهریه دانشگاه فنی استانبول سال 2024
شهریه (لیر) نام رشته
40.715 مهندسی کامپیوتر
37.345 اقتصاد
40.715 مهندسی برق
34.125 شیمی
40.715 مهندسی ژئوفیزیک
40.715 مهندسی الکترونیک و ارتباطات
37.345 مهندسی مدیریت
40.715 مهندسی ماشین آلات
40.715 معماری داخلی
40.715 مهندسی عمران
40.715 مهندسی محیط
37.345 اقتصاد
34.125 مهندسی فیزیک
51.255 مهندسی نساجی
40.715 مهندسی معدن

بیشتر بخوانید: شرایط پذیرش بورسیه تحصیلی ترکیه (ترکیه بورسلاری)

بورسیه دانشگاه فنی استانبول

در بخش قبلی جدول شهریه برخی از رشته‌های تاپ دانشگاه فنی استانبول را نمایش دادیم، اما بسیاری بخاطر داشتن دغدغه‌های مالی برای تأمین هزینه‌های دانشگاه، دچار مشکل می‌شوند. برای اینکه بتوانید شانس پذیرش خود را از دست ندهید، ما در اینجا به معرفی انواع بورسیه‌هایی می‌پردازیم که شما می‌توانید برای کاستن از هزینه‌های خود از آن‌ها بهره‌مند شوید. 5 بورسیه این دانشگاه دولتی از این قرارند:

  1. بورسیه موفقیت ورودی
  2. بورسیه خوابگاهی
  3. بورسیه ورزشکار
  4. بورسیه غذایی
  5. بورسیه ضرورت

نکته: بورسیه موفقیت ورودی برای دانشجویان بین‌المللی نیست.

شرایط پذیرش بورسیه استانبول تکنیک

بورسیه دانشگاه فنی استانبول

در اینجا می‌پردازیم به شرح کامل هر یک از بورسیه‌های تحصیلی دانشگاه استانبول تکنیک که به دانشجویان خارجی خود اختصاص می‌دهد؛

بورسیه خوابگاهی

بورسیه خوابگاهی برای اقامت رایگان یا با تخفیف دانشجویان، در طول ترم‌های پاییز و بهار تعریف شده است. این بورسیه تحصیلی، تحت دو عنوان «بورسیه خوابگاهی بر اساس موفقیت ورودی ITU» و «بورسیه خوابگاهی بر اساس نیاز و پیشرفت تحصیلی» تقسیم می‌شود.

بورسیه ورزشکار

بورسیه ورزشکاران تا زمانی معتبر است که دانشجویان تحصیل خود را قطع نکنند. این دوره آموزشی، با احتساب آموزش مقدماتی انگلیسی حداکثر 5 سال اعتبار دارد. برای دریافت بورسیه ورزشکاران، دانشجو موظف است که به عضویت تیم‌های ورزشی دانشگاه فنی استانبول درآمده و فعالیت منظم داشته باشد. بورسیه ورزشکاران تنها به مدت 9 ماه در هر سال در طول دوره آموزشی (1 اکتبر تا 30 ژوئن) معتبر است.

درخواست‌های بورسیه ورزشکاران به رئیس بخش تربیت بدنی دانشگاه  ارسال می‌شود. سهیه 10 نفره‌ای برای  اعطای این بورسیه در هر شعبه دانشگاه در نظر گرفته شده که  هر ساله توسط اداره تربیت بدنی تعیین می‌شود. از موارد این بورسیه  می‌توان به پرداخت 750 لیر هزینه نقدی و بورسیه ناهار (در مدت 9 ماه) اشاره کرد.

بورسیه غذایی

این بورسیه شامل یک  وعده غذایی رایگان (ناهار) به طور روزانه در کافه تریا دانشگاه است و اعتبار آن برای یک سال تحصیلی در نظر گرفته شده است.

بورسیه ضرورت

دانشجویان با توجه به نیاز اقتصادی خود می‌توانند از بورسیه‌های نقدی بهره‌مند شوند. بورسیه‌های نقدی توسط بنیادهای ITU، فارغ‌التحصیلان و انجمن‌های ITU و سایر افراد، بنیادها، سازمان‌های دیگر از جمله مؤسسات وابسته به دانشگاه فنی استانبول، ارائه می‌شوند.

نکات بیشتر

دانشجویانی که برای تحصیل به دنبال بورسیه‌های عالی هستند، توصیه می‌کنیم مقاله بهترین دانشگاه‌های ترکیه برای بورسیه را مطالعه کنند. این دانشگاه ها جز برترین و پرطرفدارترین دانشگاه های ترکیه برای تحصیل هستند.

دانشکده‌ های استانبول تکنیک

دانشگاه فنی استانبول شامل 13 دانشکده است که در ادامه اسامی این دانشکده‌ها را آورده‌ایم؛

  • مهندسی عمران
  • دانشکده معماری
  • دانشکده مهندسی مکانیک
  • دانشکده برق و الکترونیک
  • دانشکده دریانوردی
  • دانشکده مهندسی شیمی متالورژی
  • دانشکده مدیریت
  • دانشکده هوانوردی و فضانوردی
  • دانشکده فناوری و طراحی نساجی
  • دانشکده معادن
  • دانشکده معماری دریایی و علوم دریایی
  • دانشکده کامپیوتر و انفورماتیک
  • دانشکده علوم و ادبیات

دانشگاه فنی استانبول چه رشته‌هایی دارد؟

دانشگاه استانبول تکنیک حدود 400 رشته تحصیلی دارد که معرفی تمام آن‌ها، خود می‌تواند پرونده‌ای جدا باشد. برخی از اسامی رشته‌های مهم این دانشگاه را در بخش‌های قبلی نام بردیم. در اینجا فهرست کامل‌تری را از پر طرف‌دارترین رشته‌های آن ارائه می‌دهیم:

  • مهندسی ساخت‌وساز
  • مکانیک (30% انگلیسی)
  • مکانیک (100% انگلیسی)
  • مهندسی ساخت و تولید (30٪ انگلیسی)
  • مهندس ساخت‌وساز
  • مهندسی برق
  • مهندسی الکترونیک و ارتباطات
  • مهندسی کنترل و اتوماسیون
  • مهندسی دریایی
  • شیمیایی
  • مهندسی متالورژی و مواد
  • مهندسی غذا
  • مهندسی زیستی
  • معماری
  • برنامه‌ریزی شهری و منطقه‌ای
  • معماری داخلی
  • طراحی صنعتی
  • گروه مهندسی صنایع
  • مهندسی مدیریت
  • مهندسی هوانوردی
  • مهندسی فضانوردی
  • گروه مهندسی زمین‌شناسی
  • گروه مهندسی ژئوفیزیک
  • گروه مهندسی معدن
  • مهندسی نفت و گاز طبیعی
  • معماری دریایی
  • کشتی‌سازی و مهندسی اقیانوس
  • مهندسی رایانه
  • هوش مصنوعی و مهندسی داده
  • مهندسی سیستم‌های اطلاعات (SUNY)
  • گروه مهندسی ریاضی
  • گروه مهندسی فیزیک
  • گروه شیمی
  • گروه جامعه‌شناسی
  • گروه زیست‌شناسی مولکولی و ژنتیک

امکانات دانشگاه فنی استانبول

خدمات رفاهی در دانشگاه فنی استانبول

دانشگاه فنی استانبول به دانشجویان امکانات کاملی را ارائه می‌دهد تا زندگی دانشجویی امن و راحتی را در استانبول داشته باشند. برای آگاهی از این امکانات، لیست زیر را ملاحظه کنید:

  • کتابخانه
  • امکانات ورزشی
  • امکانات حمل و نقل
  • گالری هنر ریاست دانشگاه
  • رادیو ITU
  • سالن غذاخوری
  • خوابگاه‌ها
  • امکانات اجتماعی
  • مرکز شغلی ITU
  • سیستم کار دانشجویی پاره‌وقت
  • سالن اجتماعات

امکانات آموزشی فنی استانبول

دانشجویان دانشگاه فنی استانبول امکانات آموزشی متنوع و کاملی را برای دانشجویان فراهم کرده است تا با استفاده از آن‌ها دانش خود را افزایش دهند. درباره این امکانات، که به تمام دانشجویان به صورت یکسان ارائه می‌شود، در زیر گفته‌ایم:

کتابخانه مصطفی اینان دانشگاه فنی استانبول ITU

کتابخانه مصطفی اینان ITU Mustafa İnan کتابخانه اصلی دانشگاه فنی استانبول است. این کتابخانه به ‌عنوان یکی از 100 کتابخانه برتر جهان در سال 2023 انتخاب شد و از بهترین کتابخانه‌های ترکیه است. در این بخش‌ فعالیت‌های پژوهشی و آموزشی در حوزه‌های علوم‌اجتماعی، مهندسی، علوم، معماری و علوم انسانی انجام می‌شود. این کتابخانه با داشتن مجموعه‌ای غنی از کتاب‌ها، مجلات، مقالات، پایان نامه‌ها، نقشه‌ها، عکس‌ها، دی وی دی و سی دی خدمات مختلفی را ارائه می‌دهد تا دانشجویان، اعضای هیئت علمی و محققان به آسانی به اطلاعات مورد نیاز خود دسترسی داشته باشند.

سیستم کار دانشجویی پاره‌وقت

در سیستم کار دانشجویی پاره‌وقت این امکان وجود دارد که در هنگام تحصیل درآمد داشته باشید. دانشجویان دانشگاه فنی استانبول در یک فضای امن با توجه به شغل مورد علاقه‌شان تجربه کسب می‌کنند. در این دانشگاه آموزش از کلاس درس شروع می‌شود و با سیستم دانشجویی پاره‌وقت همچنان ادامه خواهد داشت.

مرکز شغلی ITU

مرکز شغلی دانشگاه فنی استانبول با هدف از بین بردن نگرانی دانشجویان از آینده تأسیس شد. دانشجویان در این مرکز با فرصت‌های کارآموزی و شغلی آشنا می‌شوند تا قبل از اتمام دانشگاه برای یک زندگی کاری آماده شوند.

آزمایشگاه

دانشگاه فنی استانبول آزمایشگاه‌های تحقیقاتی بسیاری دارد. در این مکان‌ها آزمایش و تجزیه و تحلیل برای‌ موضوع‌های مختلف انجام می‌شود. هدف کلی و نهایی آزمایشگاه دانشگاه فنی استانبول ایجاد عاملی است که ارتباط صنعت و دانشگاه را تقویت کند.

امکانات تفریحی فنی استانبول

در دانشگاه فنی استانبول امکانات تفریحی متنوعی ارائه می‌شود تا دانشجویان با استفاده از آن‌ها یک زندگی دانشجویی با کیفیتی را داشته باشند و در کنار کسب علم، از تجربه‌های متفاوتی بهره‌مند شوند. در ادامه به معرفی آن‌ها پرداخته‌ایم:

گالری هنر ریاست دانشگاه

گالری هنر ریاست دانشگاه با هدف ترکیب آگاهی فکری و زیبایی ‌شناختی، مکان مناسبی برای هنرمندان و هنردوستان است.

رادیو دانشگاه فنی استانبول ITU

رادیو دانشگاه فنی استانبول در 3 کانال مختلف راک، موسیقی کلاسیک و جاز بلوز را پخش می‌کند که پرمخاطب‌ترین رادیو دانشگاهی در ترکیه به شمار می‌رود.

امکانات ورزشی

ورزش بخشی ضروری از زندگی است. دانشگاه فنی استانبول با امکانات و فرصت‌های ورزشی که ارائه می‌دهد، به حفظ سلامت جسمی و روانی دانشجویان و کارکنان دانشگاه کمک می‌کند.

در پردیس آیازآگا Ayazağa مراکز ورزشی شامل سالن‌های والیبال، بسکتبال، بدمینتون، هندبال، شمشیربازی، پیلاتس، فضای یوگا و ایروبیک، تناسب اندام، زمین تنیس و استخر هستند. همچنین در پردیس گوموش سویو Gümüşsuyu زمین ورزشی و زمین تنیس 5 هزار متر مربعی قرار دارد. پردیس توزلا Tuzla دارای سالن‌های آموزشی، ورزشی و تناسب اندام است. در پردیس ماچکا Maçka نیز مرکز زندگی سالم قرار دارد.

سالن غذاخوری

تمام پردیس‌های دانشگاه ITU، دارای سالن‌های غذاخوری هستند که در آن‌ها غذاهای سالم و خوشمزه که با مشاوره مهندسین مواد غذایی تهیه گردیده ‌است، سرو می‌شود.

امکانات اجتماعی

دانشگاه فنی استانبول با داشتن مکان‌هایی شیک و راحت، امکانات عالی را برای سمینارها، کنگره‌ها، کنفرانس‌ها، سمینارها، جلسات، رویدادهای هنری و فرهنگی ارائه می‌دهد.

خوابگاه دانشگاه فنی استانبول ترکیه

امکانات خوابگاه دانشگاه استانبول تکنیک

دانشگاه فنی استانبول برای دانشجویان خارج از استان و بین‌المللی خود، امکان اسکان در خوابگاه‌هایی مدرن با امکانات و استانداردهای بالا را فراهم آورده است. خوابگاه‌های این دانشگاه در پردیس‌های Ayazağa، Gümüşsuy و Tuzla با ظرفیت  4820 تخت، خدمات‌رسانی می‌کنند. اتاق‌های دانشجویی شامل سوئیت، تخت یک‌نفره، دو نفره، سه نفره و چهار نفره می‌باشند. اتاق‌ها و فضاهای عمومی کاملاً مجهز به مبلمان مدرن هستند و تلفن و اینترنت در هر اتاق قرار دارند. در هر ساختمان اتاق‌های تلویزیون، سالن‌های مطالعه و فضاهای مشترک برای ارتباط و تعامل دانشجویان تعبیه شده است. افراد امکان استفاده از آشپزخانه، رخت‌شوی‌خانه و اتاق اتو را دارند. همچنین دانشجویان دختری که قصد تحصیل در دانشگاه فنی استانبول را دارند، خیالشان از بابت خوابگاه دانشجویی راحت باشد، چرا که تعدادی خوابگاه مخصوص دختران از سوی این دانشگاه دولتی تأمین شده است. لیست خوابگاه‌های دانشگاه فنی استانبول به شرح زیر است:

  • خوابگاه دخترانه علی احسان آلدوگان
  • خوابگاه دخترانه آلتان ادیج
  • خوابگاه دخترانه Arioglu
  • خوابگاه دخترانه آیازاگا
  • خوابگاه دخترانه آیشه بیرکان
  • خوابگاه پسرانه بینالی ییلدیریم
  • خوابگاه دخترانه فرهوند بیرکان
  • خوابگاه دانشجویی آسمان
  • خوابگاه دانشجویی حوض
  • خوابگاه پسرانه گوموسیو
  • خوابگاه دخترانه گوموسیو
  • سایت دانشجویی پسر ISE (خوابگاه های دره)
  • خوابگاه پسرانه فارغ التحصیلان
  • خوابگاه دخترانه Verda Üründül
  • خوابگاه دخترانه زینب بیرکان

جمع‌بندی

در این مقاله سعی کردیم گزارش کاملی از دانشگاه فنی استانبول ارائه دهیم تا دانشجویانی که قصد تحصیل در ترکیه و مشخصاً شهر استانبول را دارند، با یکی از محبوب‌ترین و معتبرترین دانشگاه‌های استانبول و کشور ترکیه آشنا شوند. با خواندن مقاله حاضر متقاضیان اطلاعات کافی و مفیدی درباره شرایط پذیرش، بورسیه‌ها، هزینه‌های شهریه رشته‌ها و سایر موارد کسب می‌نمایند.

سوالات خود را از ما بپرسید

پینار میرزایی
پینار میرزایی

سؤالات متداول متقاضیان در مورد دانشگاه فنی استانبول

خیر. همان‌طور که از اسم دانشگاه پیداست، دانشگاه فنی استانبول یک دانشگاه فنی-مهندسی است و برنامه‌های آموزشی پزشکی ندارد.
بله. دانشگاه فنی استانبول مورد قبول وزارت علوم ایران می‌باشد.
در قسمت آزمون‌های مورد نیاز برای پذیرش، به این موضوع پرداخته‌ایم که می‌توانید با مشاهده آن، اطلاعات لازم را دریافت کنید.
بله. دانشگاه فنی استانبول 4 برنامه بورسیه مختص دانشجویان بین‌المللی دارد که شما در بخش بورسیه همین مقاله می‌توانید درباره آن‌ها اطلاعات کسب کنید.
خیر. دانشگاه فنی استانبول یک دانشگاه دولتی است که پذیرش آن مستلزم قبولی در آزمون ورودی آن است. در مقاله حاضر می‌توانید شرایط پذیرش این دانشگاه را مطالعه نمایید.
بله. خوشبختانه این دانشگاه خوابگاه‌های مجهزی در دو بخش پسرانه و دخترانه دارد. در قسمت خوابگاه‌های دانشگاه فنی استانبول توضیحات آن‌ها آمده است.
Telegram WhatsApp Twitter
دیدگاهتان را بنویسید

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
ارسال به ایمیل
https://artanburstap.com/?p=9555
1
گام اول
اطلاعاتت رو چک کن
2
گام دوم
مدارکت رو بارگذاری کن
3
گام سوم
تا اینجا بیای تمومه
نام و نام خانوادگی *
شماره تماس *
آدرس ایمیل
دانشگاه مد نظر خود را نام ببرید
رشته مد نظر خود را نام ببرید
زبان آموزشی
مقطع تحصیلی
1
گام اول
اطلاعاتت رو چک کن
2
گام دوم
مدارکت رو بارگذاری کن
3
گام سوم
تا اینجا بیای تمومه
تصویر گذرنامه
حداکثر اندازه فایل: 2 مگابایت
تصویر دیپلم
حداکثر اندازه فایل: 2 مگابایت
پیش دانشگاهی
حداکثر اندازه فایل: 2 مگابایت
ریز نمرات 3 ساله
حداکثر اندازه فایل: 2 مگابایت
1
گام اول
اطلاعاتت رو چک کن
2
گام دوم
مدارکت رو بارگذاری کن
3
گام سوم
تا اینجا بیای تمومه
درخواست شما ثبت می‌شود. در صورتی که نیاز به ویرایش ندارید تایید نهایی کنید “منتظر خبر های خوب از طرف آرتان باش”