logo
معرفی رشته های خوب برای مهاجرت به ترکیه

رشته های خوب برای مهاجرت به ترکیه

آنچه در این مقاله خواهید خواند

اگر بخواهید از تجربیات آنهایی که اقامت دائم ترکیه را گرفته اند استفاده کنید؛ در درجه اول باید بگوییم که بهتر است در یکی از رشته های خوب برای مهاجرت به ترکیه تحصیل کنید. انتخاب رشته دانشگاهی مناسب در همه جای دنیا، رابطه مستقیمی با موفقیت در امر مهاجرت دارد. چرا که تحصیل در رشته‌هایی که از آینده شغلی و پرستیژ مناسب برخوردار باشند، به شما کمک خواهد کرد تا با سختی‌ها و مشکلات جامعه‌ای که به آن مهاجرت نموده‌اید راحت کنار بیایید.  این کار می‌تواند دوره سازگاری با محیط جدید را تا حد زیادی کوتاه‌تر کند.

در این مقاله می‌خواهیم اطلاعات جامع و کاربردی مفیدی درباره رشته‌های تحصیلی‌ای ارائه دهیم که به شما کمک خواهد کرد تا در مهاجرت به کشور ترکیه و یا حتی کشو‌های اروپایی، از فرصت‌های خوب شغلی و درآمد بالا برخوردار باشید. فراموش نکنید که همکاران ما در مجموعه آرتان‌بورس‌تاپ، 24 ساعت هفته آماده ارائه مشاوره رایگان و دقیق در این زمینه برای شما عزیزان هستند. در ادامه مقاله با ما همراه باشید تا به جزئیات بیشتری در رابطه‌ با این موضوع بپردازیم.

رشته های خوب برای مهاجرت به ترکیه کدامند؟

چنانچه اشاره گردید، موفقیت در امر مهمی همچون مهاجرت و جذب آسان در محیط جدید کشور دیگر، بستگی بسیاری به داشتن  شغلی دارد که از ضریب جذب و درآمد مناسبی در آن جامعه برخوردار باشد. منظور از رشته های خوب برای مهاجرت رشته‌های دانشگاهی است که شما با تحصیل در این رشته‌ها می‌توانید آینده شغلی مناسب و پایداری را برای خودتان داشته باشید.

در ادامه مقاله، سعی خواهیم کرد لیستی از رشته های خوب برای مهاجرت به ترکیه را برایتان فهرست کنیم که فارغ‌التحصیلان آن از شانس کاریابی بسیار بالایی در جامعه امروز ترکیه  برخوردارند. همچنین شاغلین این مشاغل، شان و موقعیت اجتماعی بسیار بالایی دارند.

لیست رشته های خوب برای مهاجرت به ترکیه

رشته های پزشکی و دندان‌پزشکی

می‌توان به جرات ادعا کرد که این دو رشته تحصیلی در اغلب کشورها به دلیل ارتباط نزدیک آن با سلامتی انسان‌ها، از جایگاه و اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. بالا رفتن نسبی رفاه عمومی و توجه بیشتر انسان‌ها به امر سلامتی، بازار کار ممتازی را برای فارغ‌التخصیلان این رشته‌ها فراهم آورده است. پس از فارغ‌التحصیلی از دانشکده‌های پزشکی و دندان‌پزشکی ، میزان جذب به کار در بخش دولتی 100 درصد و میزان یافتن کار در 6 ماه پس از فارغ‌التحصیلی 91.5 درصد است. حقوق اولیه از 5000 تا 8000 متغیر است. برای کسب اطلاعات کامل برای پذیرش در این رشته دندانپزشکی در ترکیه حتما این صفحه را بخوانید.

رشته داروسازی

رشته داروسازی در سال‌های اخیر با توجه جدی بازار کار حوزه سلامت مواجه شده است. از دلایل این توجه، سرمایه‌گذاری‌های بسیار خوب در صنعت داروسازی است که بیشتر از طرف بخش خصوصی ترکیه با شرکای بین‌المللی انجام شده که باعث بوجود آمدن بازار رقابتی بزرگی در داخل و خارج ترکیه شده است. نرخ یافتن کار در مدت 6 ماه پس از فارغ‌التحصیلی از این گروه 67.9 درصد است. نرخ یافتن شغل در مدت یک سال پس از فارغ‌التحصیلی 18.2 درصد و نرخ کسانی که قبل از فارغ‌التحصیلی شغل پیدا کرده‌اند 3.3 درصد است. دست‌مزدها در ابتدای شروع به کار، بین 2855 لیر تا 5000 لیر است.

رشته بازیگری

تحول اساسی در صنعت تولید فیلم و سریال ترکیه در سال‌های اخیر، باعث شده تا تقاضای زیادی برای فارغ‌التحصیلان این رشته در ترکیه بوجود بیاید. درآمد بسیار بالا و موقعیت اجتماعی بازیگری در ترکیه از دلایل دیگر جذب جوانان به این رشته به حساب می‌آید. براساس آخرین داده‌های آماری در خصوص اشتغال، نرخ کاریابی در مدت 6 ماه فارغ التحصیلان 56.5 درصد و نرخ یافتن شغل در یک سال 26.5 درصد است. میزان کسانی که در دوران دانشجویی زندگی کاری خود را آغاز کرده اند 4.2 درصد است. دستمزد فارغ التحصیلان بازیگری  بین 6000 تا 35000 لیر متغیر می باشد.

توجه: البته این نرخ دستمزدها برای این رشته و شغل کاملاً نسبی بوده و در صورت ایفای نقش در یک تولید تلویزیونی، سینمایی و تئاتر، بسته به نقش ایفایی و میزان شناخته شدن بازیگر، دست مزدهای بسیار بالایی پرداخت می‌شود.

رشته شنوایی‌سنجی

این رشته به دلایل بسیاری از محبوبیت بالیی در جامعه ترکیه برخوردار است.  شنوایی‌سنجی در صنعت مراقبت‌های بهداشتی تقاضای زیادی دارد. به طور خلاصه، شنوایی‌سنجان می توانند در  بیمارستان‌های دولتی، در کلینیک‌های خصوصی و بیمارستان‌های خصوصی، مراکز تحقیقاتی گوش حلق و بینی، مراکز تولید سمعک، دانشگاه‌ها و زمینه‌های مشابه کار کنند. آنها همچنین می توانند با گذراندن دوره های آموزشی برای افراد کم شنوا در مؤسسات آموزشی، شغلی به عنوان معلمی پیدا کنند.  نرخ کاریابی برای دانشجویان گروه شنوایی‌سنجی در 6 ماه پس از فارغ‌التحصیلی 67.1 درصد و نرخ کاریابی در یک سال 16.1 درصد است. اولین حقوق اولیه بین حداقل دستمزد و 5000 لیر تغییر می‌کند.

فارغ التحصیلان رشته فیزیوتراپی

رشته فیزیوتراپی

فیزیوتراپی هم به عنوان یک رشته از گروه پیراپزشکی، موقعیت کاری بسیار خوبی را برای خود بدست آورده است.  فارغ‌التحصیلان رشته فیزیوتراپی در ترکیه می توانند در بیمارستان ها، مراکز توانبخشی و فیزیوتراپی، مراکز پزشکی، کلینیک‌های خصوصی، خانه‌های سالمندان و معلولان، مراکز ورزشی، مدارس، باشگاه های ورزشی و مراکز سلامتی کار کنند. همچنین فیزیوتراپیست ها می توانند هم در موسسات دولتی و هم در موسسات خصوصی استخدام شوند.

در مورد فارغ‌التحصیلان این رشته، میزان کاریابی در 6 ماه پس از فارغ‌التحصیلی برای دانشجویان 57.8 درصد است. در یک سال، این نرخ 20.8 درصد است و نرخ کسانی که در دوران دانشجویی شغل پیدا می کنند، 5.6 درصد است. حقوق اولیه بین حداقل دستمزد و 4500 لیر است.

رشته پرستاری

پرستاری حرفه ای است که سلامت فرد، خانواده و جامعه را حفظ و بهبود می بخشد و در صورت ابتلا به بیماری در کنارپزشکان  در بهبود بیمار نقش کلیدی دارند. و دقیقا به دلیل اهمیت کار پرستاری از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. فارغ‌التحصیلان رشته پرستاری در ترکیه همیشه از شانس جذب بالایی در حوزه سلامت برخوردار هستند. تجربه همه‌گیری کرونا در دو سال گذشته، یک بار دیگر ارزش معنوی این شغل را بیش از پیش نشان داد. در حال حاضر این رشته با 56.8 درصد اشتغال در 6 ماه رتبه خوبی در بین حرفه‌هایی با بازار کار خوب دارد. نرخ کاریابی فارغ‌التحصیلان در یک سال 17.5 درصد و نرخ کسانی که بدون فارغ التحصیلی شروع به کار می کنند 3.8 درصد است. حقوق اولیه نیز مشابه سایر مشاغل است. بین 2800 تا 4500 لیر. نرخ اشتغال در بخش دولتی حدود 50 درصد است.

مشاوره و راهنمایی روان‌شناسی

افزایش اختلالات روانی خصوصا افسردگی و رشد تعداد مراجعات بیمارانی که از یک اختلال روانی رنج می‌برند و بسیاری از علل دیگر، متخصصین این رشته را در مرکز توجه بازار کار بخش سلامت قرار داده است. و دقیقا به این دلیل، فارغ‌التحصیلان این رشته هم از ضریب جذب بسیار خوبی در بازار کاربرخوردار هستند. ضریب کاریابی برای فارغ‌التحصیلان این دپارتمان 55.9 درصد در 6 ماه و 16.4 درصد در سال است. حقوق پایه: 2800 لیر دستمزدهای اولیه عمدتاً حداقل دستمزد است.

رشته روانشناسی برای مهاجرت به ترکیه

رشته MBA

این رشته به دلیل نقش ممتازش در بهبود کسب وکارهای مختلف همیشه مورد نیاز واحدهای کوچک و بزرگ صنعتی و تجاری است. اگر نگاهی به اگهی‎های حوزه کسب و کار بیندازید خیلی زود به اهمیت رشته MBA در مجموعه‌های بزرگ و کوچک اقتصادی پی خواهید برد. این رشته هم در ترکیه و هم در سراسر دنیا، از جمله رشته‌هایی با ضریب استخدام بالا است. همچنین MBA در میان حرفه‌های پردرآمد و رشته های خوب برای مهاجرت به ترکیه است. میانگین حقوق ماهانه 11500 لیر است. کمترین حقوق 4253 لیر و بالاترین آن 18750 لیره است.

حقوق

رشته حقوق از جمله رشته‌هایی است که گرایش‌های کاربردی زیاد و مهمی دارد. فارغ‌التحصیلان این رشته در صورت تلاش و به کارگیری استعداد‌های فردی از شانس استخدام بالایی چه در بخش‍های دولتی مثل قضاوت و دادیاری و وکیل تسخیری و چه در بخش خصوصی به عنوان مشاوران حقوقی شرکت‌ها برخوردار هستند. درباره میزان حقوق بخش دولتی باید گفت، وکلایی که یک سال کاری خود را تمام کرده اند 8580 لیر حقوق دریافت می کنند. وکلایی که بین 13 تا 25 سال خدمت کرده اند بین 9493 تا 10008 لیره حقوق دریافت می کنند. هنگام تعیین حقوق وکلای شاغل در موسسات دولتی، نرخ تورم توسط موسسه آمار ترکیه در نظر گرفته می‌شود.

بهترین رشته برای مهاجرت به ترکیه

انتخاب رشته دانشگاهی همیشه جزو نگرانی‌های جدی متقاضیان ورود به دانشگاه است. قبل از همه چیز باید بگوییم که انتخاب رشته تحصیلی در دانشگاه‌های ترکیه، این محدودیت را که حتماً باید مرتبط با رشته دبیرستان شما باشد ندارد.  همه متقاضیان خارجی‌ که مدرک دیپلم دارند بدون توجه به نوع دیپلم، می‌توانند در یکی از آزمون‌های YOS و یا SAT شرکت کرده و باتوجه‌ به امتیاز این آزمون بدون هیچ محدودیتی در تمام رشته‌ها به‌ سهولت انتخاب رشته انجام دهند.

البته باید توجه کنیم که برای انتخاب رشته‌های پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی و رشته‌های گروه مهندسی، امتیاز آزمون یوس و یا اس ای تی  شما باید خیلی بالا باشد. درباره این سؤال که بهترین رشته‌ ها  برای مهاجرت به ترکیه کدامند؟ باید گفت رشته‌های پزشکی، دندان‌پزشکی، داروسازی و در سال‌های اخیر هم‌ رشته پرطرف‌دار و پول‌ساز بازیگری در میان بیشترین انتخاب‌های خارجیان خصوصاً متقاضیان ایرانی قرار گرفته است.

بهترین رشته های انسانی برای مهاجرت به ترکیه

رشته های انسانی برای مهاجرت به ترکیه

رشته‌های علوم‌ انسانی از جمله رشته های خوب برای مهاجرت به ترکیه و دارای فرصت‌های شغلی مناسب هستند. همان‌طور که گفتیم برای پذیرش در این رشته‌ها  برای متقاضیان خارجی محدودیت داشتن دیپلم دبیرستانی مرتبط وجودن دارد. شما کافی است با شرکت در یکی از آزمون‌های YOS و یا SAT و کسب حدنصاب لازم  به‌ راحتی شروع به تحصیل در یکی از این رشته‌ها نمایید. بهترین رشته‌های انسانی در ترکیه که فارغ‌التحصیلان آن شانس بیشتری برای پیداکردن کار دارند عبارت هستند از:

  • شاخه‌های مختلف حقوق
  • روابط بین‌الملل
  • مدیریت کسب‌وکار
  • مدیریت بازرگانی
  • اقتصاد
  • روان‌شناسی و مشاوره

بهترین رشته های ریاضی برای مهاجرت به ترکیه

اگرچه برای ورود به رشته‌های تحصیلی مختلف در دانشگاه‌های ترکیه محدودیت نوع دیپلم مرتبط دبیرستانی برای خارجیان وجود ندارد، ولی به‌هرحال ادامه تحصیل در امتداد رشته دبیرستانی شانس موفقیت شما را افزایش خواهد داد. خوب است بدانیم رشته‌های دانشگاهی بسیار خوب و درآمدزایی مرتبط با شاخه ریاضی در دانشگاه‌های ترکیه وجود دارد که شما می‌توانید با شرکت در آزمون‌های ورودی دانشگاه‌ها و به‌دست‌آوردن امتیازات لازم، آینده تحصیلی و شغلی خوبی برای خودتان بسازید. در زیر پرطرف‌دارترین رشته های خوب برای مهاجرت به ترکیه مرتبط با شاخه ریاضی آورده شده است:

  • مهندسی برق
  • مهندسی مکانیک
  • مهندسی الکترونیک
  • مهندسی صنایع
  • مهندسی عمران
  • معماری و طراحی داخلی
  • و رشته‌های فیزیک، شیمی و ریاضیات و دیگر رشته‌های علوم ریاضی

بهترین رشته های تجربی برای مهاجرت به ترکیه

رشته های تجربی برای مهاجرت به ترکیه

رشته‌های مرتبط با علوم‌ تجربی همیشه جزو تاپ‌ترین و با پرستیژترین رشته‌های دانشگاهی به‌ حساب می‌آیند. با وجود بالا بودن رقابت برای موفقیت در رشته‌های مرتبط با علوم‌ تجربی، جایگاه اجتماعی بالا و درآمدزایی بسیار خوب این رشته‌ها، وسوسه بسیاری را برای تحصیل این رشته‌ها در دانشگاه‌های ترکیه بین متقاضیان خارجی و ایرانی  ایجاد کرده است. به همین سبب، همه‌ ساله هزاران نفر در رقابت سنگینی شرکت کرده و شانس خود را برای ورود به یکی از این رشته‌ها امتحان می‌کنند. در زیر به برخی از رشته های خوب برای مهاجرت به ترکیه مرتبط با شاخه علوم‌ تجربی اشاره می‌نماییم:

  • پزشکی
  • دندان‌پزشکی
  • داروسازی
  • پرستاری
  • فیزیوتراپی

جمع بندی

با توجه‌ به آنچه در این مقاله بررسی کردیم، برای داشتن یک مهاجرت موفق، لازم است تا کاری داشته باشیم که در جامعه ترکیه هم به سبب موقعیت اجتماعی و هم به جهت درآمد، از جایگاه مناسبی برخوردار باشد. ساختن آینده شغلی خوب، رابطه مستقیمی با انتخاب رشته تحصیلی ما دارد. پیشنهاد ما برای کسانی که قصد مهاجرت موفق به ترکیه را دارند، این است که آینده کاری خود را با انتخاب دقیق یک رشته تحصیلی تضمین نمایند. تحصیل در رشته های خوب برای مهاجرت به ترکیه باعث می‌شود تا در زمان کوتاه‌تری بر مشکلات خاص مهاجرت غلبه کنید. در ادامه به چند سوال پرتکرار از سوی کاربران، پاسخ می‌دهیم. شما همچنین می‌توانید جهت کسب اطلاعات دقیق‌تر، با همکاران مشاور ما در مجموعه آرتان‌بورس‌تاپ در تماس باشید.سوالات خود را از ما بپرسید

نویسنده آرتان بورس تاپ

پاسخ به سوالات متداول کاربران

در پاسخ باید گفت بله، براساس مطالعات به عمل آمده، موفقیت در مهاجرت به یک کشور، رابطه مستقیمی با رشته‌تحصیلی و بازار کار آن رشته دارد.
نه، خوشبختانه برای متقاضیان خارجی علاقه‌مند به تحصیل در دانشگاه‌های ترکیه نوع مدرک دیپلم هیچ محدودیتی در انتخاب رشته‌های دانشگاهی ایجاد نمی‌کند.
در میان رشته‌های خوب به جهت فرصت شغلی مناسب، درآمد بالا و مقبولیت عمومی خوب در ترکیه، می‌توان از رشته‌های پزشکی، دندان‌پزشکی،فیزیوتراپی و بازیگری نام برد.
Telegram WhatsApp Twitter
دیدگاهتان را بنویسید

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
ارسال به ایمیل
https://artanburstap.com/?p=9536
1
گام اول
اطلاعاتت رو چک کن
2
گام دوم
مدارکت رو بارگذاری کن
3
گام سوم
تا اینجا بیای تمومه
نام و نام خانوادگی *
شماره تماس *
آدرس ایمیل
دانشگاه مد نظر خود را نام ببرید
رشته مد نظر خود را نام ببرید
زبان آموزشی
مقطع تحصیلی
1
گام اول
اطلاعاتت رو چک کن
2
گام دوم
مدارکت رو بارگذاری کن
3
گام سوم
تا اینجا بیای تمومه
تصویر گذرنامه
حداکثر اندازه فایل: 2 مگابایت
تصویر دیپلم
حداکثر اندازه فایل: 2 مگابایت
پیش دانشگاهی
حداکثر اندازه فایل: 2 مگابایت
ریز نمرات 3 ساله
حداکثر اندازه فایل: 2 مگابایت
1
گام اول
اطلاعاتت رو چک کن
2
گام دوم
مدارکت رو بارگذاری کن
3
گام سوم
تا اینجا بیای تمومه
درخواست شما ثبت می‌شود. در صورتی که نیاز به ویرایش ندارید تایید نهایی کنید “منتظر خبر های خوب از طرف آرتان باش”