logo
تحصیل حقوق در ترکیه

رشته حقوق در ترکیه

آنچه در این مقاله خواهید خواند

یکی از بهترین فضاهای آکادمیک جهان، برای تحصیل رشته حقوق در ترکیه قرار دارد. تنوع در ارائه گرایش های این رشته و تعداد قابل توجه دانشگاه معتبر، سبب شده است که در راهروهای دانشکده حقوق، قشری از افراد کشورهای مختلف در کنار هم حضور داشته باشند و این فوق العاده است. برای همین، ترکیه به یکی از قطب های دانشجو پذیر تبدیل شده است و هر ساله بر تعداد دانشجویان بین المللی آن افزوده می گردد. رشته حقوق در ترکیه در مقاطع مختلف کارشناسی، ارشد و دکترا، تضمینی برای آینده ی کاری موفق است. پس اگر شما هم قصد مهاجرت تحصیلی و یا کاری به ترکیه دارید، حتما تا آخر با ما همراه باشید. ما جدیدترین اطلاعات در مورد تحصیل حقوق در ترکیه در سال 2023 را برایتان آورده ایم. در ادامه به بررسی مقاطع مختلف تحصیلی حقوق، شرایط تحصیل، آزمون‌های ورودی، دانشگاههای معتبر و بازار کار و درآمد این رشته در ترکیه خواهیم پرداخت. پس با ما همراه باشید.

تحصیل رشته حقوق در ترکیه

همانطور که گفته شد، ترکیه از کشورهایی است که سرمایه و ظرفیت زیادی را به پذیرش دانشجویان بین المللی برای تحصیل حقوق در ترکیه اختصاص داده است. برای ایرانی ها که هم به کشور ترکیه نزدیک هستند و هم از لحاظ هزینه های زندگی و فرهنگ تا حدودی شبیه به هم هستند، این بهترین فرصت برای ساختن آینده ی تحصیلی و شغلی است. طول مدت تحصیل در کارشناسی 4 سال، ارشد 2 سال و دکترا 4 سال است. زبان تحصیل بسته به دانشگاه مقصد، ترکی یا انگلیسی است.

رشته حقوق در ترکیه مانند تمام کشورهای دیگر، زیرشاخه ای از علوم انسانی است که قواعد قانونی و حقوقی را در ابعاد مختلف زندگی اجتماعی بررسی می کند. بدون شک یکی از مهمترین شاخه های شغلی در هر جامعه ای که سلامت اجتماعی را تامین می کند، بحث های حقوقی است. پس ارزشمندی این رشته برای همه ما مشخص است. اما نکته ی مهم برای دانشجویان بین المللی حقوق این است که قوانین هر کشوری با دیگری فرق می کند. برای همین شما می توانید در دو زمینه ی روابط حقوقی داخل کشور و حقوق بین الملل مشغول به تحصیل شوید. دانشکده های حقوق در سه مقطع کارشناسی (LLB)، کارشناسی ارشد (LLM)، دکترا (PhD) ارائه می شود. در اکثر موارد دانشجویان رشته به دنبال گرفتن تخصص در یکی از رشته های حقوقی از جمله حقوق جزا، حقوق بین المللی، حقوق کار، خانواده و … هستند. گرایش های رشته حقوق در ترکیه شامل موارد زیر هستند:

  • حقوق جزا و جرم شناسی
  • حقوق خصوصی
  • حقوق مالکیت
  • حقوق اقتصادی
  • حقوق محیط زیست
  • حقوق عمومی
  • حقوق بین الملل
  • حقوق تجارت بین الملل
  • حقوق بشر

ادامه تحصیل رشته حقوق در ترکیه

تمام افراد متقاضی برای ادامه تحصیل حقوق در ترکیه در مقاطع مختلف، می توانند درخواست های خود را به دانشگاهای ارائه دهنده رشته حقوق بفرستند. هر کدام از دانشگاه ها، شرایط پذیرش خاص خود را دارند که در قسمت معرفی دانشگاهها به طور کامل بیان شده است. در سه مقطع می توانید برای ادامه تحصیل به ترکیه بروید:

  • مقطع کارشناسی: طول این دوره مانند داخل ایران، 4 ساله است. ارائه مدارک از جمله مدرک دیپلم و ریزنمرات، مدرک زبان، ویزای تحصیلی، مدارک شناسایی و … الزامی است. تمام دروس پایه برای رشته حقوق در این دوره تدریس خواهد شد.
  • مقطع کارشناسی ارشد: طول این دوره نیز 2 سال است. در برخی از دانشگاهها، پایان نامه در مقطع ارشد باید ارائه شود، در برخی از دانشگاهها نیز ارائه مقاله و پیپر کافیست. دروس تخصصی تر در این دوره ارائه می شود.
  • مقطع دکترا: در این مقطع در یکی از گرایش های حقوق تجارت، حقوق بین الملل، جرایم کیفری، خانواده و … به تخصص خواهید رسید. طول این دوره 4 سال است.

آزمون ورودی رشته حقوق در ترکیه

حتما بارها نام آزمون یوس (yos) به گوشتان خورده است. این آزمون از سوی دولت ترکیه برای پذیرش دانشجوهای بین الملل است. در دو بخش این آزمون برگزار می شود. بخشی برای سنجش هوش و ریاضی و بخش دیگر برای سنجش توانایی زبان ترکی است. برای دانشگاههایی که زبان تدریس ترکی دارند، حتما باید در بخش دوم آزمون ورودی رشته حقوق در ترکیه، نمره قابل قبولی را گرفته باشید. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این آزمون می توانید با کارشناسان ما تماس بگیرید.

هزینه تحصیل حقوق در ترکیه

برای تحصیل حقوق در ترکیه هزینه ای تقریبی 7000 یورو پرداخت خواهید کرد. البته این مقدار برای دانشگاههای مختلف، متفاوت است. در حالت کلی هزینه ی زندگی کردن در ترکیه 10 تا 15 درصد گران تر از داخل کشور است. اما این را باید بدانید که در همان حال، بازار کار و بهای پول آنان بهتر است. برای همین یک شرایط بسیار خوب برای تحصیل و زندگی فراهم شده است.

بورسیه حقوق در ترکیه

شرایط بورسیه رشته حقوق در ترکیه

این امکان برای تمام دانشجویان وجود دارد که از فاندهای دولتی و اسکولارشیپ های برای تحصیل در رشته حقوق در ترکیه بهره ببرند. برای همین در مقاطع مختلف تحصیلی، نیاز به ارسال رزومه های تحصیلی دارید. مدرک زبان تافل یا آیلتس با نمره های بالا، مدرک زبان ترکی، داشتن مقاله، کتاب و یا پروژه امتیاز محسوب می شود، سن قابل قبول برای دوره های مختلف (کارشناسی زیر 21 سال، کارشناسی ارشد زیر 30 سال و دکترا زیر 35 سال)، نباید اقامت و یا شهروندی ترکیه را داشته باشید و ارائه ی ریزنمرات الزامی است.

رشته حقوق بین الملل در ترکیه

یکی از پرطرفدارترین رشته ها برای دانشجویان، رشته حقوق بین الملل در ترکیه است. این رشته برای ادامه تحصیل ارشد در ترکیه به صورت شناور ارائه می شود. این یعنی، افراد از رشته های دیگر نیز می توانند برای آن درخواست ارائه دهند. رشته حقوق بین الملل در ترکیه که آن را به نام روابط بین الملل نیز می شناسند، در واقع به روابط میان جوامع بین المللی، مخصوصا تابعان فعال این زمینه می پردازد. همانطور که میدانید، در حوزه های صلح، امنیت، حقوق، اقتصاد، فرهنگ، تجارت و … قوانینی بین المللی وجود دارد که برای برپا داشتن آنها به افراد حرفه ای در رشته حقوق بین الملل نیاز داریم. نکته ی مهمی که در مورد این رشته وجود دارد این است که از حالت خشکی و خامی دوران کارشناسی حقوق در می آیید.

بیانیه های جدیدی که از طرف سازمان های جهانی مانند یونسکو، یونیسف، سازمان انرژی هسته ای و … ارائه می شود و اخباری که لحظه ای منتشر می شوند، حوزه ی کاری یک حقوقدان بین الملل را تحت تاثیر قرار می دهد. قطعا برای تمام افرادی که می خواهند در رشته حقوق بین الملل در ترکیه تحصیل کنند، الزام است که یک یا چند زبان خارجی را بلد باشند. آینده ی شغلی این رشته تحصیلی به این صورت است که می توانید در وزارت امور خارجه، دفاتر بین المللی، وزارت خانه ها و اداره های مرتبط مشغول به کار شوید. دیگر اینکه، این حقوقدان های بین الملل هستند که می توانند دنیا را به جای امن و بهتری برای زندگی کردن تبدیل کنند.

رشته حقوق در دانشگاه های ترکیه

تعدادی از بهترین دانشگاههای ترکیه، رشته حقوق را برای دانشجویان بین المللی ارائه داده اند. در ادامه به معرفی و شرایط تحصیل حقوق در ترکیه در این دانشگاهها خواهیم پرداخت:

  • دانشگاه کوچ ترکیه: متقاضیان این دانشگاه بسیار زیاد است، چون در رتبه اول برای تحصیل حقوق قرار دارد. زبان تدریس دانشگاه کوچ ترکیه، ترکی و انگلیسی است. در سه مقطع کارشناسی، ارشد و دکترا دانشجو می پذیرد. نمره آزمون زبان ترکی در آزمون آلس 70 و نمره زبان آیلتس 6.5 و تافل 80 است. شهریه دانشجویان، میانگین 76500 لیر در سال است. برای پذیرش در این دانشگاه باید در آزمون SAT، حداقل نمره 1410 را کسب کرده باشید. در آزمون IB نیز حداقل نمره 40 مورد نیاز است. برای رشته حقوق، نیازی به مدرک آزمون ACT نیست. سه ترم تحصیلی پاییز، بهار و تابستان در دانشگاه ارائه می شود.
  • دانشگاه آنکارا: بعد از دانشگاه کوچ، در رتبه ی دوم قرار دارد. زبان تدریس در این دانشگاه نیز، ترکی و استانبولی است. باید در زبان ترکی حداقل نمره 55 در آزمون ALES، و حداقل نمره 53 در آزمون تافل و حداقل 5.5 را در آزمون آیلتس کسب کرده باشید. آزمون های پذیرش این دانشگاه دو آزمون سات و آی بی است که باید به ترتیب حداقل نمره های 1100 و 30 را در آنها گرفته باشید.
  • دانشگاه قاضی: از دیگر دانشگاههای پرطرفدار برای رشته حقوق در ترکیه است. زبان تدریس دانشگاه ترکی و نمره آزمون ALES آن 55 برای مقطع کارشناسی و ارشد و 60 برای مقطع دکترا است. واحدهای درسی در دو ترم پاییز و بهار، ارائه می شوند. شرایط پذیرش این دانشگاه حداقل 1200 برای آزمون سات، 28 برای آزمون آی بی، 20 برای آزمون ACT است. معدل دانشجویان ایرانی برای پذیرش 17 است.
  • دانشگاه بیلکنت: در رتبه پنجم دانشگاه‌های خوب برای تحصیل حقوق در ترکیه قرار دارد. زبان تحصیل در این دانشگاه ترکی، حداقل نمره 55 آزمون ALES و انگلیسی با حداقل نمره 6.5 آیلتس است. میانگین شهریه سالانه 14500 دلار در سال است. در دو ترم پاییز و بهتر واحدها ارائه می شوند. حداقل نمره قبولی آزمون SAT برای این دانشگاه 900 و برای آزمون IB 28 است.
  • دانشگاه حاجت تپه: از جمله پرتقاضاترین دانشگاهها برای تحصیل حقوق در ترکیه است. زبان تحصیل آن ترکی با حداقل نمره 55 در آزمون ALES و انگلیسی، حداقل نمره 5 در آیلتس و 68 در تافل است. میانگین شهریه برای دانشجویان 1200 دلار در سال است. شرایط پذیرش این دانشگاه، حداقل نمره 1200 در آزمون سات، 33 در آزمون IB، 25 در آزمون ACT است. در دانشگاه حاجت تپه برای دانشجویان ایرانی، شرط معدل 18 وجود دارد.

کار حقوق در ترکیه

بازار کار رشته حقوق در ترکیه

فارغ التحصیلان رشته حقوق در ترکیه وارد بازار کار بسیار خوبی می شوند. در داخل کشور خودمان نیز وکیل ها جزو پردرآمدترین شغل ها هستند. این مقدار درآمد در ترکیه، بسیار بالاتر از نرخ متوسط درآمد ملی است. به طور میانگین درآمد فارغ التحصیلان حقوق در ترکیه به 2373 دلار می رسد. در ترکیه بسته به اینکه در کدام شهر مشغول به وکالت هستید و یا جنسیت شما چیست و چند سال سابقه کار دارید، رنج درآمد متفاوت است. مردها تقریبا 2000 لیر بیشتر از زنان حقوق می گیرند و در شهرهای آنکارا و استانبول که بزرگترین شهرهای ترکیه هستند، بازار کار بهتری برای وکلا وجود دارد.

درآمد وکیل در ترکیه

درآمد متوسط فارغ التحصیلان این رشته در ترکیه 16000 لیر ترکیه است. یعنی به طور متوسط 192000 لیر در سال. حداقل درآمد وکیل در ترکیه ماهی 7300 لیر و حداکثر درآمد آنان 25400 لیر است. البته همانطور که گفته شد، میزان سابقه، جنسیت و شهر محل کار در میزان این درآمد تاثیرگذار است. اما نکته ی امیدوارکننده این است که برای همه درآمد و کار مناسب وجود دارد.

نویسنده آرتان بورس تاپ

سوالات متداول رشته حقوق در ترکیه

دانشگاه های استانبول، آنکارا، مارمارا، دوکوز ایلول، قاضی، گالاتاسارای، حاجت تپه، باهچه شهیر، آنادولو و استانبول بیلگی به ترتیب بهترین دانشگاه های ترکیه برای رشته حقوق هستند.
رشته حقوق در ترکیه مانند رشته های داروسازی و دندانپزشکی جزء رشته های ممنوعه می باشد و دانشجو اگر شهروند ترکیه نباشد نمی تواند در ترکیه کار کند. برای شهروندی راه های مختلفی وجود دارد که راحت ترین آن ها ترک نکردن خاک ترکیه به مدت 5 سال می باشد.
درآمد متوسط فارغ التحصیلان این رشته در ترکیه 16000 لیر ترکیه است. یعنی به طور متوسط 192000 لیر در سال.
Telegram WhatsApp Twitter

20 دیدگاه

به گفتگوی ما بپیوندید و دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.

  • سلام از طریق رشته تجربی میتونم حقوق بخونم و باید چند سال درس بخونم که آخرش دادستان بشم و شرط معدل هم بالای ۱۶ میشه و بدون آزمون امکانش هست هزینه دانشگاه یدی تپه حقوق چندعه

    • سلام دوست عزیز وقت بخیر
      جهت مشاوره و راهنمایی بیشتر با مشاوران مجموعه ما تماس بگیرید.
      021-91303800

  • سلام وقت بخیر
    با لیسانس حقوق میشه برای تحصیل کارشناسی ارشد حقوق در ترکیه اقدام کرد یا باید از اول لیسانس رو در ترکیه بخونن؟!و اینکه بعد از گرفتن ارشدشون در ترکیه میتونن در ترکیه در کاری مربوط به رشته حقوق کار کنند یا خیر؟!

    • سلام. شما میتونید مستقیما ارشد بخونین و پیشنهاد ما حقوق بین الملل است. همچنین برای کار شما باید پاسپورت ترکیه رو داشته باشید

  • سلام من لیسانس حقوقم رو از دانشگاه آزاد (ایران)گرفتم رشته پیشنهادی و پرکاربرد تو مقطع ارشد که بخوام بعدش تو ترکیه کار کنم چه رشته ای هشت؟

    • سلام دوست عزیز با توجه به تخصصی بودن سوالتون برای مشاوره کامل با مشاوران ما در ارتباط باشید

  • با درود
    رشته حقوق بین الملل در ترکیه زیر شاخه حقوق عمومی تدریس می‌شود و رشته روابط بین الملل زیر شاخه حقوق نیست. رشته های زیر شاخه حقوق هم چه عمومی و چه خصوصی شناور نیستند و دانشجو باید مدارک لیسانس و فوق لیسانس در یکی از زیرشاخه های حقوق باشه حتی علوم سیاسی و روابط بین الملل پذیرفته نیست.
    کلا ترکیه در زیرشاخه رشته حقوق، دو رشته حقوق خصوصی و حقوق عمومی داره
    لطفا مطالب رو اصلا کنید تا دوستان به شکل برنخورد
    با سپاس

    • سلام وقت بخیر
      بله این زیر شاخه ها رو داره
      ولی برای دریافت اطلاعات بیشتر با مشاورین ما تماس حاصل فرمایید

  • سلام میخواستم بدونم ایا از طریق رشته ی حقوق جزا و جرم شناسی این امکان وجود داره که بشه هنگام تحصیل در دانشگاه ترکیه برای بورسیه دانشگاه های امریکایی یا اروپایی اقدام کرد یا خیر

    • سلام
      با تحصیل در دانشگاه های مورد تایید گلوبال در ترکیه می توانید به دانشگاه های امریکا و اروپا منتقل شوید و با شرط معدل بالا می تونید بورسیه هم بگیرید

  • سلام و عرض ادب. عذر میخوام برای رشته ی حقوق مقطع کارشناسی میشه آزمون یوس شرکت کرد؟
    ۵ سال ساکن ترکیه بودن با دوران دانشجویی میسر میشه؟ یا اقامت دانشجویی مد نظر نیست برای ۵ سالی که فرمودید.

    • سلام خانم محمدی روز بخیر. بله آزمون یوس آزمون ورودی مقطع کارشناسی هست. ولی می توانیم پذیرش بدون آزمون نیز برایتان بگیریم. در صورتیکه در طول 4 سال تحصیل حدالکثر 3 مرتبه و هر مرتبه به مدت حداکثر 30 روز از ترکیه خارج شده باشید می توانید بعد از اتمام تحصیل درخواست شهروندی دهید، پروسه ی پاسخ دهی به پرونده شما حدود 1 سال خواهد بود.

  • درود من کارشناسی ارشد حقوق از دانشگاه علوم تحقیقات دارم چطور می تونم اونجا ادامه بدم ایا مدزک ایران قبول دارن می تونیت راهنمایی بفرمایید?

    • سلام خانم پارسای عزیز وقت بخیر. چنانچه در رشته ی خودتان قصد ادامه تحصیل را داشته باشید امکان پذیر است. لطفا جهت دریافت مشاوره رایگان با کارشناسان ما در تماس باشید.

  • سلام من ۲۳ خرداد توسط یک شرکت برای تحصیل در رشته حقوق میرم به استانبول. از اون ها هم سوال کردم گفتند که درصورت اقامت در ترکیه میتونم در رشته حقوق کار کنم مشکلی نداره.

  • سلام بنده ۲۸ سالم و کارشناسی ارشد حقوق دارم از دانشگاه ازاد ایا امکان کار در ترکیه وجود دارد و امکان بورسیه شدن در دانشگاه های در مقطع دکترااین کشور ایا مدرک زبان میتوان در طول گذراندن تحصیل گرفت ؟

    • برای این که بورسیه 100 درصدی دانشگاه های ترکیه را بخه دست آورید واقعا باید از سطح علمی بالایی برخوردار باشید. رزومه خوب، معدل بالا، ترجمه کتاب، تالیف کتاب، مقاله، کسب مقام، تقدیر نامه و …… میتواند برای بورسیه شدن شما کمک کند .

    • سلام دوست عزیز سوال شما خیلی تخصصی هست اما میانگین حقوق وکلا در ترکیه حدود 14000 لیر در ماه می باشد . حداکثر درآمد نیز به 20000 لیر خواهد رسید .

دیدگاهتان را بنویسید

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
ارسال به ایمیل
https://artanburstap.com/?p=5892