logo
تحصیل رشته مهندسی ماشین آلات کشاورزی در ترکیه

مهندسی ماشین آلات کشاورزی در ترکیه

آنچه در این مقاله خواهید خواند

مهندسی ماشین آلات کشاورزی در ترکیه شاخه‌ای از مهندسی کشاورزی است که به طراحی، توسعه، تولید و بهینه‌سازی ماشین‌آلات و تجهیزات فنی مورد استفاده در بخش کشاورزی می‌پردازد. هدف اصلی این رشته افزایش بهره‌وری، کاهش هزینه‌ها و بهبود عملکرد کشاورزی از طریق بهره‌گیری از تکنولوژی‌های پیشرفته است. مهندسان ماشین آلات کشاورزی در طراحی و توسعه تجهیزات متنوعی مانند تراکتورها، کمباین‌ها، دستگاه‌های برداشت و کاشت، تجهیزات آبیاری و دستگاه‌های پردازش محصولات کشاورزی فعالیت می‌کنند. آن‌ها باید با نیازهای کشاورزان آشنا باشند و تجهیزاتی را طراحی کنند که بتوانند به بهترین شکل ممکن در فرایندهای مختلف کشاورزی بهره‌برداری شوند.

دانش‌آموختگان مهندسی ماشین آلات کشاورزی در ترکیه به مسائلی نظیر بهینه‌سازی مصرف سوخت و انرژی، کاهش آلودگی محیطی، بهبود دقت و کارایی تجهیزات، ایمنی کاربران و مدیریت دقیق منابع می‌پردازند. در این مقاله درباره پذیرش و شرایط تحصیل این رشته در ترکیه اطلاعات لازم و مهم را خواهیم گفت که پیشنهاد می‌کنیم تا پایان همراه ما باشید.

تفاوت مهندسی ماشین آلات کشاورزی در ترکیه و رشته مهندسی کشاورزی

مهندسی ماشین آلات کشاورزی در ترکیه بیشتر به طراحی، توسعه و بهینه‌سازی ماشین‌آلات و وسایل تکنولوژیکی برای کشاورزی می‌پردازد. این شامل تجهیزات مانند تراکتورها، کمباین‌ها، ابزارهای کشاورزی و دستگاه‌های برداشت و کاشت می‌شود. در مقابل، مهندسی کشاورزی در ترکیه بیشتر به بهبود فرایندهای کشاورزی، بهره‌وری خاک، مدیریت منابع آب، مطالعات زراعی و پرورشی، طراحی سیستم‌های آبیاری و دیگر جنبه‌های کشاورزی مرتبط با محصولات و منابع طبیعی می‌پردازد. به طور خلاصه، مهندسی ماشین آلات کشاورزی در حوزه تکنولوژی و ماشین‌آلات برای کشاورزی فعالیت می‌کند، در حالی که مهندسی کشاورزی بیشتر با بهبود و بهینه‌سازی عملیات کشاورزی و مدیریت منابع طبیعی مرتبط است

مزایای تحصیل مهندسی ماشین آلات کشاورزی در ترکیه

تحصیل مهندسی ماشین آلات کشاورزی در ترکیه

در حال حاضر با پیشرفت تکنولوژی و اهمیت کشاورزی، تحصیل مهندسی ماشین آلات کشاورزی در ترکیه مزایای بسیاری دارد که برای بسیاری از متقاضیان می‌تواند جذابیت زیادی داشته باشد. در ادامه به این مزایا اشاره کرده‌ایم:

  • پذیرش بدون آزمون و تحصیل در سطح بین‌المللی
  • بورسیه‌های مختلف تحصیلی
  • کیفیت عالی آموزش
  • استخدام فارغ‌التحصیلان با حقوق بالا در مؤسسات خصوصی
  • آینده روشن شغلی
  • کار با تجهیزات پیشرفته
  • کمک به توسعه پایدار

شرایط پذیرش رشته مهندسی ماشین آلات کشاورزی در ترکیه

شرایط پذیرش در رشته مهندسی ماشین‌آلات کشاورزی در دانشگاه‌های ترکیه ممکن است با توجه به نوع به دانشگاه و سطح تحصیلات متفاوت باشند. افرادی که به تحصیل مهندسی ماشین آلات کشاورزی در ترکیه علاقه دارند باید مدرک دیپلم ارائه دهند. دانشجویان بر اساس زبان تدریس، باید به زبان ترکی و یا انگلیسی مسلط باشند. این رشته در ترکیه در دانشگاه‌های آکدنیز، آنکارا، آتاتورک، چاناکاله، چوکورووا، دجله، اژه، علمی کاربردی اسپارتا، اوندوکوز ماییس و سلجوق به زبان ترکی و در دانشگاه یاشار به زبان انگلیسی تدریس می‌شود.

دانشجو باید قبل از ثبت نام، مهارت زبان ترکی خود را احراز کند. برای این منظور باید گواهی قبولی زبان با حداقل سطح B2 را که اخیرا از سازمان YÖK ترکیه دریافت شده، ارائه دهد. در صورتی که میزان تسلط زبان ترکی متقاضی در سطح B2 نباشد، برای 1 سال به او فرصت داده می‌شود تا با شرکت در “برنامه آمادگی ترکیTOMER ” مهارتش را افزایش دهد. همچنین یک مدرک مهارت زبان انگلیسی که مورد تأیید دانشگاه است، ارائه دهد. در صورت نداشتن مدرک زبان انگلیسی باید 1 سال آموزش مقدماتی را بگذراند.

نکات بیشتر
بیشتر بدانید:

ثبت نام در رشته مهندسی ماشین‌آلات کشاورزی دانشگاه‌های ترکیه محدودیت سنی ندارد و هر شخصی با داشتن مدرک دیپلم دبیرستان اجازه ثبت نام در این رشته را دارد.

مدارک لازم برای ثبت نام در رشته مهندسی ماشین آلات کشاورزی

اگر داوطلب ثبت نام مهندسی ماشین آلات کشاورزی در ترکیه هستید، ضروری است که مدارک لیست زیر را در هنگام ثبت نام به دانشگاه مورد نظرتان ارائه دهید:

  • اصل دیپلم دبیرستان و ترجمه رسمی آن به انگلیسی یا ترکی
  • اصل ریزنمرات دبیرستان و ترجمه رسمی آن
  • مدرک قبولی در آزمون یوس یا یوس متمرکز یا یکی از آزمون‌های بین المللی
  • فتوکپی پاسپورت
  • کارت آبی
  • اجازه اقامت

آزمون های لازم جهت پذیرش در رشته مهندسی ماشین آلات کشاورزی

آزمون های رشته مهندسی ماشین آلات کشاورزی

آزمون‌های لازم برای پذیرش در رشته مهندسی ماشین‌آلات کشاورزی در دانشگاه‌های ترکیه ممکن است بر اساس اعلام دانشگاه‌ها متفاوت باشند. در زیر لیست آزمون‌ها را مشاهده می‌کنید:

  • آزمون‌ها و دیپلم‌های بین‌المللی
  • YKS
  • TR-YÖS
  • YÖS
  • SAT
  • ACT
  • GCE
  • IB
  • Matura
  • Abitur

مهندسی ماشین آلات کشاورزی در ترکیه تنها در دانشگاه یاشار به زبان انگلیسی تدریس می‌شود و هر دانشجو برای قبولی از مقطع کارشناسی ارشد باید به مدت 1 سال دوره کارآموزی در رشته خود را بگذراند.

پذیرش بدون کنکور رشته مهندسی ماشین آلات کشاورزی

در مجموع 10 دانشگاه دولتی پذیرش رشته مهندسی ماشین آلات کشاورزی در ترکیه را دارند. در این دانشگاه‌ها امکان پذیرش بدون کنکور وجود ندارد. ولی در دانشگاه یاشار که یک دانشگاه خصوصی است در صورت وجود ظرفیت، پذیرش بدون کنکور انجام می‌شود.

شرایط اخذ بورسیه رشته مهندسی ماشین آلات کشاورزی در ترکیه

بورسیه‌های مهندسی ماشین آلات کشاورزی در ترکیه می‌توانند از طرف دولت ترکیه، دانشگاه‌ها، سازمان‌ها، بنیادها و حتی از منابع خصوصی ارائه شوند. این بورسیه‌ها به دانشجویان داخلی و خارجی کمک مالی می‌کنند تا تحصیلات خود را در این رشته ادامه دهند.

دانشجویان مهندسی ماشین آلات کشاورزی در ترکیه

بورسیه‌های مختلف ممکن است شرایط، میزان پوشش هزینه‌ها، مدت زمان و سایر موارد را متفاوت تعیین کنند. در ادامه، برخی از مهم‌ترین بورسیه‌های مرتبط با رشته مهندسی ماشین آلات کشاورزی در ترکیه ذکر شده است:

  1. بورس تحصیلی ترکیه: این بورس یک برنامه تخفیف تحصیلی با بودجه عمومی است که توسط جمهوری ترکیه برای دانشجویان بین‌المللی اجرا می‌شود. هدف اولیه بورسیه‌های ترکیه ارائه فرصت‌های برابر برای دانشجویان موفق در سراسر جهان و اطمینان از دریافت بورسیه تحصیلی مطابق با استانداردهای بین‌المللی است. علاوه بر این، هدف آن توسعه همکاری‌های متقابل بین ترکیه و سایر کشورها و کمک به توسعه منطقه‌ای و جهانی در بسیاری از زمینه‌ها از دانشگاه تا هنر، از اقتصاد تا ادبیات، از فناوری تا معماری است.
  2. بورس موفقیت تحصیلی: این بورس برای دانشجویانی که بر اساس معدل در پنج رتبه اول رشته خود قرار دارند، است و برای دانشجویان مقطع کارشناسی که معدل آنها 17 از 20 (3.50 از 4) یا بالاتر است و کسانی که در آزمون‌های سراسری کشورشان رتبه گرفتند و دانشجویانی که پروژه‌های تحقیقات علمی TUBITAK یا سایر پروژه‌های تحقیقاتی که توسط ریاست جمهوری مناسب تشخیص داده می‌شوند را انجام می‌دهند و دانشجویانی که در مجلات تأیید در پایگاه‌های شاخص استنادی علوم (SCI)، نمایه استنادی علوم (SCI-EXP)، فهرست استنادی علوم اجتماعی (SSCI)، فهرست استنادی هنر و علوم انسانی (AHCI) مقاله چاپ کنند.
  3. بورس تخفیف خواهر و برادر: این تخفیف شامل 10 درصد شهریه است که به هر خواهر و برادر شاغل به تحصیل در یک دانشگاه برای سال تحصیلی مربوطه پرداخت می‌شود.
  4. بورس دانشجوی پاره‌وقت: تعداد معینی از دانشجویان مقطع کارشناسی می‌توانند در هر ترم تحصیلی به صورت پاره‌وقت در آزمایشگاه‌های کامپیوتر، کتابخانه، آزمایشگاه ابزار و تجهیزات کار کنند. به دانشجویان در ازای تحصیلاتشان، هزینه‌ای ماهانه توسط دانشگاه مربوطه پرداخت می‌شود.
  5. بورس پروژه: دانشجویان می‌توانند به عنوان دارندگان بورسیه تحصیلی در مقطع لیسانس در پروژه‌ای که توسط هیئت علمی این رشته انجام می‌شود شرکت کنند. در طول دوره پروژه، کمک هزینه تحصیلی ماهانه توسط مؤسسه حامی پروژه پرداخت می‌شود.
نکات بیشتر
خوب است بدانید:

شرط معدل با توجه به شرایط پذیرش برای هر دانشگاهی متغیر است اما در حالت کلی برای درخواست پذیرش از دانشگاه‌های ترکیه باید حداقل نمره 12 از 20 را در مدرک دیپلم خود داشته باشید.

شهریه رشته مهندسی ماشین آلات کشاورزی در ترکیه در دانشگاه های برتر

شهریه مهندسی ماشین آلات کشاورزی در ترکیه به دانشگاه بستگی دارد، ما با هدف اطلاع شما شهریه 10 دانشگاه برتر را در این جدول گذاشته‌ایم:

شهریه در دانشگاه های برتر
نام دانشگاه میانگین شهریه (لیر)
دانشگاه آکدنیز 37,700
دانشگاه آنکارا 48,900
دانشگاه آتاتورک 12,000
دانشگاه چاناکاله اونسکیز مارت 16,286
دانشگاه چوکورووا 16,300
دانشگاه دجله 10,000
دانشگاه اژه 10,000
دانشگاه علمی کاربردی اسپارتا 15,000
دانشگاه اوندوکوز ماییس 18,000
دانشگاه یاشار 210,000

هزینه های تحصیل مهندسی ماشین آلات کشاورزی در ترکیه

هزینه تحصیل مهندسی ماشین آلات کشاورزی در ترکیه به عوامل زیادی وابسته است. ما تعدادی از پارامترهای اصلی خرج و مخارج را در زیر نوشته‌ایم تا شما با توجه به سبک زندگی خود، قیمت‌ها را به آسانی بررسی کنید:

  • شهریه تحصیل در دانشگاه
  • محل تحصیل
  • لوازم تحصیل
  • جزوه‌ها و کتاب‌ها
  • خورد و خوراک
  • خوابگاه
  • حمل‌ونقل
نکات بیشتر
راستی:

مهندسی ماشین آلات کشاورزی یک رشته ۴ساله برای مقطع کارشناسی است و امکان ادامه تحصیل تا مقطع دکترا برای این رشته وجود دارد.

بهترین دانشگاه های رشته مهندسی ماشین آلات کشاورزی در ترکیه

در ترکیه دانشگاه‌هایی برای پذیرش رشته مهندسی ماشین‌آلات کشاورزی وجود دارند. 10 دانشگاه برتر آن‌ها را در جدول زیر و در ادامه معرفی برخی از آن‌ها را مشاهده می‌کنید:

نام دانشگاه شهر رتبه نوع دانشگاه مورد تایید
دانشگاه اژه ازمیر 1 دولتی وزارت علوم و بهداشت
دانشگاه آنکارا آنکارا 2 دولتی وزارت علوم و بهداشت
دانشگاه یاشار ازمیر 3 خصوصی نیست
دانشگاه آکدنیز آنتالیا 4 دولتی نیست
دانشگاه چاناکاله اونسکیز مارت چاناکاله 5 دولتی نیست
دانشگاه اوندوکوز ماییس سامسون 6 دولتی وزارت علوم و بهداشت
دانشگاه چوکورووا آدانا 7 دولتی وزارت علوم
دانشگاه سلجوق قونیه 8 دولتی وزارت علوم
دانشگاه علمی کاربردی اسپارتا اسپارتا 9 دولتی نیست
دانشگاه دیجله دیاربکر 10 دولتی نیست

بهترین دپارتمان مهندسی ماشین آلات و فناوری های کشاورزی در دانشگاه اژه

گروه ابزار و ماشین‌آلات کشاورزی در دانشگاه اژه در سال 1958 توسط پروفسور امین موتاف در ساختمان کنسرواتور امروز اتحادیه اروپا تاسیس شد. نام این رشته در سال 1991 به “ماشین‌آلات کشاورزی” تغییر کرد. گروه مهندسی ماشین‌آلات و فناوری‌های کشاورزی در دانشگاه اژه فعالیت‌هایی از جمله انجام مطالعات آموزشی، انجام تحقیقات در زمینه استفاده و ساخت ماشین آلات کشاورزی، انجام آزمایشات برای تعیین انطباق ماشین‌آلات کشاورزی با استانداردهای ملی و بین المللی، ساخت تجهیزات جدید کشاورزی و شرکت در کنگره‌ها و سمینارهای حرفه‌ای در سطح ملی و بین‌المللی را انجام می‌دهد.

اهداف و مقاصد این دانشگاه تربیت مهندسانی است که مجهز به دانش روز و کافی از فناوری‌های کشاورزی باشند تا بتوانند پرسش کنند، تحلیلی بیندیشند و راه‌حلی برای مشکلات بدهند تا به صنعت ساخت ماشین آلات کشاورزی کمک شود.

دپارتمان مهندسی ماشین آلات و فناوری های کشاورزی در دانشگاه آنکارا

تحصیل مهندسی ماشین آلات کشاورزی در دانشگاه آنکارا

در دپارتمان مهندسی ماشین‌آلات و فناوری‌های کشاورزی در دانشگاه آنکارا علاوه بر دروس مهندسی پایه، به دانشجویان سال اول و دوم در مزرعه تحقیقاتی و کاربردی دانشکده تمرینات حرفه‌ای داده می‌شود. در سال‌های سوم و چهارم بیشتر دروس ماشین‌آلات کشاورزی تدریس می‌شود. دانشجویان در پایان سال سوم در ماه‌های تابستان در مؤسسات و سازمان‌های مختلف مرتبط با رشته ماشین‌آلات کشاورزی دوره‌های کارآموزی را انجام می‌دهند.

در آخرین ماه از سال چهارم، دانشجویان به مدت حدود 1 هفته به یک سفر فنی می‌روند در آنجا فرصت دارند تا دانش و تجربه خود را در زمینه حرفه‌ای افزایش دهند. فارغ‌التحصیلان مهندسی ماشین آلات کشاورزی در ترکیه مجاز به طراحی ابزار و ماشین‌آلات کشاورزی هستند. بازرسی، آزمایش یا تجزیه و تحلیل در مورد ساخت، بازاریابی، واردات و صادرات ابزار و ماشین‌آلات کشاورزی؛ با مشارکت مهندسانی که در رشته ماشین‌آلات کشاورزی تحصیل کرده‌اند انجام می‌شود. برای دریافت اطلاعات درباره دانشگاه آنکارا و شرایط پذیرش و تحصیل مقاله دانشگاه آنکارا را مطالعه کنید.

دپارتمان مهندسی ماشین آلات و فناوری های کشاورزی در دانشگاه یاشار

مهندسی ماشین آلات کشاورزی در ترکیه ترکیبی از علوم پایه، کاربردی و اجتماعی در چارچوب علوم کشاورزی تشکیل شده است. دانشگاه یاشار بسیاری از موضوعات بین رشته‌ای در سیستم‌های زیستی، فیزیکی و اجتماعی را آموزش می‌دهد. برنامه درسی شامل محتوایی برای کاربرد فناوری‌های پیچیده و کشاورزی دقیق در زمینه‌های کاشت و رشد محصولات کشاورزی است.

هدف این دپارتمان آموزش دانشجویانی است که در کار عوامل محیطی و اجتماعی و همچنین پایداری اقتصادی محصولات را در نظر بگیرند. تمرکز گروه مهندسی ماشین آلات کشاورزی بر طراحی تراکتور و سایر ماشین‌آلات مورد استفاده در کشاورزی، مکانیزاسیون گلخانه‌ای، اطلاعات و فناوری‌های کشاورزی دقیق است.

شرایط پذیرش کارشناسی ارشد رشته مهندسی ماشین آلات کشاورزی در ترکیه

برای پذیرش و ادامه تحصیل در کشور ترکیه در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری مهندسی ماشین آلات کشاورزی باید مدارک زیر به دانشگاه مورد نظر ارائه گردد:

کارشناسی ارشد مهندسی ماشین آلات کشاورزی در ترکیه:

  • مدرک کارشناسی یا گواهی موقت فارغ‌التحصیلی که توسط YÖK تأیید شده است.
  • معدل حداقل 15 در مدرک کارشناسی
  • اصل ریزنمرات مقطع کارشناسی
  • گواهی مهارت زبان انگلیسی
  • تسلط به زبان ترکی با حداقل سطح C1
  • دو عدد عکس 3 در 4

دکتری رشته مهندسی ماشین آلات کشاورزی در ترکیه:

  • اصل گواهی کارشناسی ارشد یا مدرک موقت فارغ‌التحصیلی که توسط YÖK تأیید گردیده است.
  • لیست ریزنمرات دوره کارشناسی ارشد
  • مدرک مهارت زبان انگلیسی
  • مدرک مهارت زبان ترکی با حداقل سطح C1
نکات بیشتر
ضروری است که بدانید:

برای مدرک زبان انگلیسی باید در یکی از آزمون‌های YDS یا YÖKDİL حداقل نمره 60 یا در آزمون GRE نمره‌ای بالاتر از 149 یا در آزمون GMAT نمره‌ای بالاتر از450 را بگیرید.

اعتبار مدرک مهندسی ماشین آلات کشاورزی در ترکیه

با توجه به این‌که بسیاری از متقاضیان تحصیل، ترکیه را درگاهی برای رسیدن به کشورهای اروپایی می‌دانند، ضروری است بدانید که اغلب دانشگاه‌های ترکیه عضو برنامه تبادل دانشجویی اراسموس پلاس و مولانا هستند؛ بنابراین فارغ‌التحصیلان این دانشگاه‌ها می‌توانند به آسانی برای جستجوی کار و دریافت اقامت در کشورهای اروپایی اقدام کنند.

فارغ‌التحصیلانی که قصد بازگشت به ایران را دارند، باید بدانند مدارکی که از دانشگاه‌های ترکیه مورد تأیید وزارتخانه‌های علوم و بهداشت ایران است از جنبه اعتبار در سطح ممتازی قرار دارند.

موقعیت شغلی و بازار کار مهندسی ماشین آلات کشاورزی در ترکیه

بازار کار مهندسی ماشین آلات کشاورزی در ترکیه

فارغ‌التحصیلان ماشین ‌آلات کشاورزی در ترکیه می‌توانند در مؤسسات دولتی و سازمان‌های خصوصی، مزارع، کارخانه‌های تولید ماشین‌آلات کشاورزی به کار مشغول شوند و یا می‌توانند کسب و کار خود را راه‌اندازی کنند. برای بخش خصوصی در زمینه‌هایی مانند شرکت‌های تولیدی ماشین‌آلات کشاورزی، تعمیرات ماشین‌آلات کشاورزی، بنگاه‌های تعمیر و نگهداری و خدمات می‌توانند شاغل شوند. برخی از مؤسسات دولتی که می‌توانند در آن‌ها مشغول به کار شوند به شرح زیر است:

  • اداره کل شرکت‌های کشاورزی
  • وزارت‌خانه زراعت و جنگل‌داری

دانش‌آموختگان ماشین آلات کشاورزی در ترکیه می‌توانند با شرکت در آزمون KPSS در مؤسسات دولتی مشغول به کار شوند.

درآمد شغل مهندسی ماشین آلات کشاورزی در ترکیه

میزان درآمد شغل مهندسی ماشین آلات کشاورزی در ترکیه به معیارهای بسیاری مانند مدت سابقه کار و نوع محل کار بستگی دارد. حقوق مهندسی ماشین‌آلات کشاورزی طبق داده‌های سال 2023 به طور متوسط حدود 17000 لیر است. حداقل و حداکثر حقوق را نیز در جدول زیر آورده‌ایم:

درآمد شغل مهندسی ماشین آلات کشاورزی
حداقل حقوق 16,310 لیر
حداکثر حقوق 37,000 لیر

جمع بندی

مهندسی ماشین آلات کشاورزی در ترکیه با توجه به پیشرفت تکنولوژی در تمام زمینه‌ها بسیار مهم است. این رشته در دانشگاه‌های ترکیه در طی 4 سال در مقطع کارشناسی آموزش داده می‌شود و ادامه تحصیل آن تا مقطع دکتری امکان دارد. در این مقاله درباره رشته مهندسی ماشین‌آلات در ترکیه و اطلاعات و نکات مهم آن را برای پذیرش گفته‌ایم.

نویسنده آرتان بورس تاپ

پاسخ به سؤالات کاربران در این زمینه

شهریه رشته مهندسی ماشین‌آلات کشاورزی در ترکیه به دانشگاه بستگی دارد. به طور مثال شهریه دانشگاه اژه 10 هزار لیر و دانشگاه یاشار 210 هزار لیر است. برای دیدن شهریه‌های دیگر به جدول آن در مقاله مراجعه کنید.
برای پذیرش در رشته مهندسی ماشین‌آلات کشاورزی ضروری است که در آزمون یوس دانشگاه دلخواه یا یوس متمرکز شرکت کنید. برای دانستن حداقل نمرات آزمون‌ها به قسمت مربوطه مراجعه کنید.
بورسیه‌های مختلفی برای این رشته وجود دارد. مانند بورسیه تخفیف موفقیت و بورسیه تخفیف خواهر و برادر و… که آن‌ها را در بخش بورسیه‌ها توضیح دادیم.
بله با داشتن مدرک دیپلم می‌توان بدون کنکور برای رشته مهندسی ماشین‌آلات کشاورزی پذیرش گرفت.
خیر به شرط داشتن دیپلم در هر سنی می‌توانید درخواست دهید.
مدت زمان تحصیل مهندسی ماشین‌آلات کشاورزی در ترکیه 4 سال است و بعد از پایان دوره می‌توانید ادامه تحصیل دهید.
بله در دانشگاه‌های مختلف زبان تدریس این رشته به زبان انگلیسی تدریس می‌شود که برای اطلاعات بیش‌تر قسمت مربوطه را در مقاله بخوانید.
میزان حقوق به شغل انتخابی شما، مدت زمان کار، فعالیت در بخش دولتی یا خصوصی و… بستگی دارد. میزان درآمد این رشته را در قسمت مربوط به حقوق نوشته‌ایم.
Telegram WhatsApp Twitter
دیدگاهتان را بنویسید

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
ارسال به ایمیل
https://artanburstap.com/?p=27540