logo
تحصیل برنامه نویسی در ترکیه

برنامه نویسی در ترکیه

آنچه در این مقاله خواهید خواند

تحصیل برنامه نویسی در ترکیه دقیقا زمانی نزد مخاطبان اهمیت پیدا می کند که تخصص برنامه نویسی به یکی از پردرآمدترین مشاغل در کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه تبدیل شده است. از زمانی که مشاغل مختلف به سمت پیاده سازی در بستر اینترنت رفته اند؛ جایگاه و ارزش برنامه نویسان تحت وب و تحت اپلیکیشن بیشتر شده است. اگر شما نیز به دنبال شرکت در دوره ­های آموزشی برنامه نویسی در ترکیه هستید یا نه خودتان مهندس برنامه نویس هستید و می خواهید به کشور ترکیه مهاجرت کنید، باید با نکاتی ضروری در این زمینه آشنایی داشته باشید. فرصت­های شغلی برنامه نویسی در ترکیه، راه­ های کسب درآمد از برنامه نویسی در این کشور، تحصیل در رشته برنامه نویسی ترکیه به همراه ثبت شرکت کدنویسی از مسائلی هستند که ما به طور کامل در این مقاله بررسی کرده­ایم. با ما در آرتان بورس تاپ تا پایان این مقاله همراه باشید.

رشته برنامه نویسی در ترکیه

درست است که همه ما بخش مهمی از کار برنامه نویسان (Programmer) یا کدر (Coder) ها را به طراحی سایت و اپلیکیشن نسبت می دهیم؛ اما این تنها بخش کوچکی از علم برنامه نویسی را شامل می شود. از زبان های مختلف برنامه نویسی برای تمام کارها و اکت­هایی که بر روی کامپیوتر می بینید، استفاده می­شود. تمام برنامه­ ها، بازی­ها، نرم افزارها، وبسایت­ها، اپ ها و … که با وسایل دیجیتال به آنها دسترسی دارید، نتیجه یک فرایند پیچیده و در عین حال شیرین برنامه نویسی و کدنویسی هستند. در رشته برنامه نویسی در ترکیه شما با زبان­های برتر دنیا در زمینه کدنویسی از جمله جاوا اسکریپت، PHP، سی شارپ، پایتون؛ سوئیفت، C++ و … آشنا خواهید شد. هر کدام از این زبان‌های برنامه نویسی در زمینه‌ی خاصی به کار برده می شود. اینجا یک سوال مطرح می شود، بهترین زبان برنامه نویسی برای مهاجرت به ترکیه کدام است؟

براساس آمار گرفته شده از میزان محبوبیت زبان‌ های مختلف کدنویسی، به ترتیب سه زبان PHP، Microsoft ASP.NET و Java محبوب ترین زبان های کدنویسی در ترکیه هستند. البته که با دیگر زبان های برنامه نویسی در ترکیه هم می توان پروژه گرفت و مشغول به کار شد. همین الان تعدادی از معتبرترین شرکت های برنامه نویسی خاورمیانه در ترکیه قرار دارند. در کنار صنعت توریست؛ تولید داخلی و بانکداری، صنعت فناوری اطلاعات نیز بخش مهم از اقتصاد ترکیه را شامل شده است.

بهترین دانشگاه های برنامه نویسی در ترکیه

برای اینکه بتوانید به تحصیل رشته برنامه­ نویسی در ترکیه مشغول شوید، نیاز خواهید داشت که در رشته های مرتبط دانشگاهی از جمله کامپیوتر اپلای بگیرید. برنامه نویس در واقع فردی است که در یکی از رشته­ های مرتبط با این حرفه از جمله علوم کامپیوتر، فناوری اطلاعات، مهندسی نرم افزار و … تحصیل کرده است و به تسلط کافی بر روی واحدهای تئوری و عملی کدنویسی رسیده است. هرچند شما با گذراندن دوره­ های آموزشی برنامه نویسی نیز می­توانید یادگیری را آغاز کنید. بعلاوه در تعدادی از بهترین دانشگاه ­های ترکیه امکان تحصیل مهندسی کامپیوتر و علوم کامپیوتر برای شما فراهم شده است. اگر به زبان ترکی مسلط نیستید، بد نیست بدانید که برخی از دانشگاه ها امکان تحصیل در ترکیه به زبان انگلیسی را هم فراهم کرده اند.

شهریه سال 2023-2022 برخی از بهترین دانشگاه ­های خصوصی ترکیه برای تحصیل مهندسی کامپیوتر:

دانشگاه زبان تحصیل شهریه اصلی شهریه با بورس آرتان
دانشگاه اوستیم آنکار انگلیسی 15000 دلار 2000 دلار
دانشگاه یدی تپه انگلیسی 8500 دلار
دانشگاه فنرباغچه انگلیسی 4000 دلار 3000 دلار
دانشگاه مدیپل آنکارا ترکی 3125 دلار 2250 دلار
دانشگاه مال تپه ترکی 5000 دلار 3550 دلار
دانشگاه آنکارا بیلیم انگلیسی 7500 دلار 6000 دلار
دانشگاه مال تپه انگلیسی 5000 دلار
دانشگاه کوچ انگلیسی 19500 دلار
دانشگاه اطلس ترکی 7500 دلار 2700 دلار
دانشگاه هالیچ انگلیسی 3500 دلار
دانشگاه نیشانتاشی انگلیسی 7481 دلار 2950 دلار
دانشگاه باهچه شهیر انگلیسی 7900 دلار
دانشگاه صباح الدین استانبول 70% ترکی و 30% انگلیسی 45000 لیر 33750 لیر
دانشگاه آلتین باش انگلیسی 8500 دلار 4000 دلار
دانشگاه تد آنکارا انگلیسی 9000 دلار
دانشگاه بیرونی انگلیسی 7000 دلار 4500 دلار
دانشگاه بیرونی ترکی 4000 دلار 2655 دلار
دانشگاه آرل انگلیسی 4500 دلار 2950 دلار
دانشگاه آرل ترکی 3500 دلار 2300 دلار
دانشگاه ازمیر اکونومی انگلیسی 8000 دلار
دانشگاه اوکان انگلیسی 6500 دلار 4800 دلار
دانشگاه استانبول مدیپل انگلیسی 6250 دلار 4500 دلار
دانشگاه آتیلیم آنکارا انگلیسی 9800 دلار
دانشگاه ایشیک انگلیسی 8000 دلار 4000 دلار
دانشگاه اسکودار انگلیسی 3900 دلار 3000 دلار

برخی از بهترین دانشگاه های ترکیه برای تحصیل علوم کامپیوتر:

  • دانشگاه فنی ییلدیز
  • دانشگاه بیرونی
  • دانشگاه بغازیچی
  • دانشگاه کوچ
  • دانشگاه اطلس
  • دانشگاه فنی خاورمیانه

کار برنامه نویسی در ترکیه

بازار کار برنامه نویسی در ترکیه

بازار کار برنامه نویسان در ترکیه شامل کار کردن در شرکت های بزرگ دولتی و خصوصی، شرکت های کوچک دیجیتال مارکتینگ و کار به صورت فریلنسری می باشد. مزیت کار برنامه نویسی در ترکیه این است که شما در شهرهای مختلف می توانید مشغول به کار شوید؛ اما کسب و کار در ترکیه به ویژه در شهرهای بزرگ از جمله استانبول، آنکارا و ازمیر بهتر از دیگر شهرها است. فارغ التحصیلان رشته کامپیوتر با تسلط بر کد نویسی می توانند در زمینه ایجاد بستر اینترنتی برای کارفرماهای مختلف فعالیت داشته باشند. همانند داخل کشور خودمان، در سالهای اخیر، شاهد رونق بازار کار و حقوق برنامه نویسی در ترکیه بوده ایم و این خود نشان از روندی روبه بهبود و ترقی برای این حرفه دارد. از جمله مشاغل موجود برای برنامه نویسان در ترکیه:

  • توسعه دهنده بازی های کامپیوتری، اندروید و iOS
  • برنامه نویسی تحت وب
  • تحلیل گر برنامه
  • توسعه دهنده نرم افزار (Software Developer)
  • مهندس نرم افزار (Software Engineer)

از جمله کارهایی که یک برنامه نویس می تواند انجام دهد به تحلیل مشکلات و ارورهای پیدا شده در برنامه ها، پیشنهاد بهبود نرم افزاری برای ارتقای تجربه کاربری، ایجاد بستر توسعه برای کارایی بیشتر، همکاری با دولوپرها، ثبت نتایج آزمون و آزمایش تیم توسعه، طراحی سایت و اپلیکیشن، طراحی اختصاصی نرم افزار و … اشاره کرد.

حقوق برنامه نویس در ترکیه

شما بعنوان یک برنامه نویسی یا دولوپر اگر به کار و حرفه خود علاقه داشته باشید و مهارت لازم در این زمینه ران نیز کسب کرده باشید، هیچ نگرانی بابت درآمد نخواهید داشت. میانگین درآمد برنامه نویسی در ترکیه 7750 لیر در ماه است. همین درآمد در کمترین مقدار به 4560 لیر و در بیشترین حالت 15300 لیر در ماه ثبت شده است. این آماری است که براساس نظرسنجی و بررسی افراد مشغول به حرفه صورت گرفته است. البته که گاها می توانید بیشتر از اینها نیز درآمد داشته باشید. از یک جایی به بعد، پشتکار، تخصص و هوشمندانه کار کردن شما است که درآمد بیشتر و بیشتر را به دنبال خواهد داشت. البته عوامل زیادی بر روی میزان حقوق برنامه نویسی در ترکیه تاثیرگذار هستند. تاثیر سابقه کار بر روی درآمد برنامه نویسی در کشور ترکیه:

  • سابقه زیر دو سال: 4560 لیر در ماه
  • سابقه کار 2-5 سال: 34 درصد افزایش درآمد، 5400 لیر در ماه
  • سابقه کار 5-10 سال: 48 درصد افزایش درآمد، 7980 لیر در ماه
  • سابقه کار 10-15 سال: 22 درصد افزایش درآمد، 9730 لیر در ماه
  • سابقه کار 15-20 سال: 9 درصد افزایش درآمد، 10600 لیر در ماه
  • سابقه کار بیشتر از 20 سال: 8 درصد افزایش درآمد، 12500 لیر در ماه

تاثیر جنسیت بر روی میزان درآمد برنامه نویسی در ترکیه

حدود 70 درصد از افراد شاغل به حرفه برنامه نویسی در این کشور را مردها به خود اختصاص داده اند. از آنجایی که برنامه نویسی شغلی واقعا دشوار و مستلزم داشتن یک روحیه سخت کاری است، عموما مردها بیشتر از زن ها به آن جذب می شوند؛ اما در این میان خانم هایی که مشغول به برنامه نویسی هستند نیز درآمد خوبی را کسب می کنند. به طور متوسط مردها 18 درصد بیشتر از زن ها در این حرفه درآمد دارند.

میزان درآمد برنامه نویسی در ترکیه

تاثیر تحصیلات دانشگاهی بر روی درآمد برنامه نویسی

از طرفی هرچه میزان تحصیلات شما بالاتر باشد، انتظار درامد بیشتری را نیز داشته باشید. آمار از این حاکی است که درآمد یک برنامه نویس دیپلم در ترکیه حدود 4600 لیر در ماه است. برای دوره های لیسانس و فوق لیسانس این میزان درآمد به 7250 و 12100 لیر درماه افزایش پیدا می کند. اگر هم تا دوره دکتری ادامه تحصیل دهید، افزایش درآمد 20 درصدی را می‌ توانید در نظر داشته باشید.

ثبت شرکت برنامه نویس در ترکیه

برای اخذ ویزای کاری برنامه نویسی در ترکیه به دو صورت می توانید اقدام کنید. اول اینکه از کارفرمای ترک، دعوت نامه کاری (JOB OFFER) دریافت کنید. سپس دعوت نامه معتبر را به همراه مدارک لازم برای گرفتن ویزای کاری به سفارت ارائه دهید. روش دیگر این است که خودتان ثبت شرکت برنامه نویسی در ترکیه انجام دهید. پروسه ثبت شرکت در ترکیه، به عنوان یک سرمایه‌ گذاری از سوی نیروی خارجی محسوب می شود و به دنبال آن به شما ویزای کاری و اقامت موقت ترکیه داده می شود. برای پیدا کردن کار برنامه نویسی در ترکیه نیز می توانید از پلتفرم ­ها و سایت­های کاریابی در ترکیه بهره ببرید. از جمله معتبرترین­ های این موسسات کاریابی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • Nunu
  • HRM Danışmanlık
  • Arbeitsvermittlung
  • Michael Page International Turkey
  • Manpower Genel Müdürlük
  • Mento
  • onster.com.tr

دپارتمان آرتان بورس تاپ تمامی امور مربوط به ترکیه را انجام می دهد. برای یافتن کار برنامه نویسی در شرکت های معتبر کشور ترکیه می توانید با کارشناسان ما در تماس باشید.

سوالات خود را از ما بپرسید

نویسنده آرتان بورس تاپ

Telegram WhatsApp Twitter
دیدگاهتان را بنویسید

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
ارسال به ایمیل
https://artanburstap.com/?p=7136