logo
تحصیل رشته حسابداری در ترکیه

حسابداری در ترکیه

آنچه در این مقاله خواهید خواند

می خواهید در رشته حسابداری در ترکیه تحصیل کنید؟ این فوق العاده است. بهترین دانشگاه های این کشور از جمله دانشگاه کوچ و دانشگاه بیلکنت، رشته حسابداری را در مقاطع مختلف ارائه می دهند. این یعنی شما می توانید رشته حسابداری مالی، حسابداری مدیریتی، حسابرسی مستقل و دیگر گرایش های این رشته را در یکی از بهترین دانشگاههای ترکیه بدست بیاورید. البته در سالهای اخیر، شاهد هجوم دانشجویان ایرانی به سمت رشته حسابداری در ترکیه بوده ایم. جای تعجب هم ندارد، چرا که حسابداری رشته جذابی است که همواره بازار کار به افراد کارشناس و متخصص در زمینه امور حسابداری و حسابرسی شرکت ها و موسسه های مختلف، نیاز دارد.  کار شما آسان است، یعنی ما در آرتان بورس تاپ، کار شما برای پذیرش دانشگاه های برتر ترکیه را آسان کرده ایم. با ما همراه باشید تا هرآنچه در مورد شرایط پذیرش در رشته حسابداری ترکیه نیاز است بدانید را به شما بگوییم.

تحصیل حسابداری در ترکیه

شاید برایتان جالب باشد که رشته حسابداری و اداره امور مالی در لیست پردرآمدترین مشاغل ترکیه قرار دارد. پس شما با تحصیل در مقاطع مختلف دانشگاهی حسابداری در ترکیه ، آینده ی کاری بی نظیری را نیز برای خود رقم خواهید زد. در طول دوره تحصیل، شاهد برنامه های علمی زیادی برای دانشجویان رشته حسابداری در ترکیه هستیم. بسیاری از دروس، عملی است. دانشجویان در پایان تحصیل می توانند مدرک خود را برای شروع کار در شرکت های مختلف دولتی و خصوصی ارائه دهند. برنامه ها و نرم افزارهای مورد نیاز این رشته از جمله ETA و LUCA به دانشجویان آموزش داده می شود. در کنار اینها دروس کامپیوتری و نرم افزارهای کاربردی مانند اکسل را به طور پیشرفته آموزش خواهند دید. کیفیت بالای ارائه ی این رشته در دانشگاه های مختلف و رقابتی که میان دانشگاه های مختلف ترکیه وجود دارد، سبب بالا رفتن محبوبیت و اعتبار آن شده است.

دوره کارآموزی اجباری، دانشجویان را برای قرار گرفتن در مناصب شغلی آماده می کند. دانشجویان خود انتخاب می کنند که در کجا و کدام شرکت، دوره کارآموزی خود را بگذرانند. نکته مثبت دیگری که در مورد تحصیل حسابداری در ترکیه می توان به آن اشاره کرد، گروه آموزشی تخصصی و اساتید و پروفسورهای قَدَر این حوزه هستند که دانشجویان به راحتی به آن‌ها دسترسی خواهند داشت.

هزینه تحصیل حسابداری در ترکیه

شهریه حسابداری در ترکیه

خبر خوب اینکه در میان رشته های مختلف دانشگاهی، رشته حسابداری در ترکیه، رینج بسیار مناسبی از شهریه ها را به خود اختصاص داده است. شما با گرفتن پذیرش یکی از دانشگاههای دولتی ترکیه و تنها با پرداخت شهریه حدودی 800 تا 8700 لیر در سال می توانید تحصیل خود را شروع کنید. این شهریه برای دانشگاه‌های خصوصی ترکیه مقداری بالاتر و حدود 3000 لیر تا 19500 لیر است. همان‌طور که می‌بینید، با درنظر داشتن تحصیل در یک کشور اروپایی و برخورداری از کیفیت آموزشی بالا، شهریه ها بسیار مناسب و قابل پرداخت می باشند.

  • شهریه تحصیل در دانشگاه حاجت تپه: حدود 6693 لیر
  • دانشگاه خصوصی بیلگی استانبول: 65925 لیر
  • دانشگاه دولتی دوملوپینار: 852 لیر
  • دانشگاه دولتی 9 ایلول: 4400 لیر
  • دانشگاه مرسین: 3500 لیر
  • دانشگاه دولتی عثمان قاضی: 7500 لیر
  • دانشگاه دولتی اوشاک: 850 لیر
  • دانشگاه دولتی یلدیریم بیازیت: 7000 لیر (انگلیسی)
  • برای زندگی در ترکیه نیز حدود 1500 تا 2000 لیر در ماه نیاز خواهید داشت.

دانشگاه حسابداری در ترکیه

رشته حسابداری در ترکیه، در تعدادی از دانشگاههای دولتی و خصوصی ارائه می شود. شما به دنبال پذیرش کدام دانشگاه هستید؟ تعدادی از بهترین دانشگاههای ترکیه در شهرهای مختلف آن از جمله آنکارا، استانبول، ازمیر، ارزروم، بدروم و … قرار دارد. در اینجا تعدادی از این دانشگاه‌ها را برای شما لیست کرده ایم.

دانشگاه یدی تپه

یکی از بهترین دانشگاه های خصوصی در شهر زیبای استانبول است. رشته حسابداری در این دانشگاه به زبان انگلیسی ارائه می شود. شما شانس بورسیه شدن از 25 تا 100 درصد را در این دانشگاه دارید. برای پذیرش بدون آزمون همراه با 50% بورس تحصیلی می توانید با کارشناسان ما تماس بگیرید. یکی از پرطرفدارین رشته های ارائه شده در دانشگاه یدی تپه، رشته حسابداری است.

دانشگاه اقتصاد ازمیر

یکی از بهترین دانشگاههای ترکیه است. به طور تخصصی، رشته های مرتبط با حوزه اقتصاد در این دانشگاه ارائه می شود. دانشگاهی که در سال 2001 در شهر ازمیر که سومین شهر بزرگ ترکیه است، افتتاح شد. شما برای تحصیل در مقطع لیسانس، فوق لیسانس و دکتری می توانید به دانشگاه اقتصاد ازمیر بروید.

دانشگاه حاجت تپه

هر ساله تعداد زیادی دانشجوی بین المللی برای تحصیل در رشته های مختلف راهی دانشگاه دولتی حاجت تپه می شوند. اینجا یک دانشگاه دولتی است که مورد تائید وزارت علوم و وزارت بهداشت ایران نیز هست. این خود نکته ی مثبت برای کسانی است که می خواهند در پایان تحصیل به کشور بازگردند. برای پذیرش این دانشگاه باید دو آزمون GRE و ALES را با موفقیت سپری کنید.

دانشگاه کادیرحاص ترکیه

رشته حسابداری دانشگاه کادیرحاص شهرت زیادی در میان متقاضیان این رشته دارد. زبان ارائه ی دروس انگلیسی است. برای همین شما نیاز به مدرک آزمون سات برای پذیرش دارید. هدف دانشگاه کادیر، ارائه خدمات آموزشی به دانشجویان مختلف داخلی و خارجی و ایجاد یک قطب علمی برای تربیت کردن نیروی متخصص است.

دانشگاه بیلگی استانبول

اینجا یک دانشگاه خصوصی است اما در میان دانشگاه های برتر جهان قرار دارد. شما می توانید بدون شرکت در آزمون از دانشگاه کادیر حاص همراه با بورس تحصیلی پذیرش بگیرید. بعلاوه داشتن مدرک زبان انگلیسی و کسب حداقل نمره 75 در تافل مورد نیاز است. اگر این ها را هم نداشته باشید، از شما آزمون تعیین سطح خواهند گرفت.

بورسیه رشته حسابداری در ترکیه

دانشگاه های حسابداری کشور ترکیه انواع مختلفی از بورسیه های تحصیلی 50 درصد و 100 درصد را در اختیار دانشجویان خود قرار می دهند. همچنین بورسیه حسابداری متعددی را به دارندگان مدرک IB، افراد معلول و ورزشکاران اعطا می کنند. علاوه بر این دانشجویانی که موفق به دریافت بورسیه رشته حسابداری شده اند می توانند با کسب نمرات بالا در زمان تحصیل، میزان بورسیه دریافتی خود از دانشگاه را افزایش دهند. اکثر بورسیه های اعطا شده از طرف دانشگاه های کشور ترکیه که هزینه های تحصیلی دانشجویان را پوشش می دهند، بدون وقفه و بدون نیاز به بازپرداخت به داوطلبان ارائه می شوند. جهت کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با بورسیه رشته حسابداری به مشاوران و متخصصان دپارتمان آرتان بورس تاپ تماس بگیرید.

مقاطع و گرایش های حسابداری در ترکیه

مقاطع رشته حسابداری در ترکیه

مقاطع مختلف کارشناسی و تحصیلات تکمیلی برای رشته حسابداری در ترکیه ارائه می شود. شما برای گرفتن پذیرش در هر مقطع باید مدارک تحصیلی تمام مقاطع تحصیلی پیشین خود را به دانشگاه ارائه دهید. در این میان دوره های کارشناسی ارشد (دو ساله) و دکتری (4 ساله) از محبوبیت بیشتری نزد دانشجویان بین المللی برخوردار هستند. حسابداری رشته ی مهمی است، چرا که به طور مستقیم به حوزه تجارت، امور مالی و معامله های خرد و کلان مرتبط خواهد شد. یک حسابدار موفق و خبره باید به تمامی حوزه های مختلف معاملات مالی، عملکرد مالی شرکت، سیستم های حسابداری، جریان وجوه نقدی و غیرنقدی و … تسلط داشته باشد. برای همین واحدهای ارائه شده در رشته حسابداری با تکیه بر این اصول تخصصی برنامه ریزی شده اند.

از آنجایی که حسابدار، نقش بسیار مهمی در پیشبرد اهداف مالی و سیاست گذاری های یک شرکت دارد، مدیران همواره به دنبال استخدام کاربلدترین و باهوش ترین حسابداران و مدیران مالی هستند. این رشته یکی از شغل های پردرآمد در ترکیه به حساب می آید. شما نیز در دانشگاههای ترکیه برای گرفتن این فرصت های شغلی آموزش خواهید دید. اگر شما مدرک کارشناسی حسابداری را دارید، می توانید در رشته های مرتبط دیگر همچون مدیریت، اقتصاد و … نیز به ادامه تحصیل بپردازید.

گرایش های حسابداری:

  • حسابداری مالی
  • حسابداری مدیریتی
  • حسابداری هزینه

رشته های مرتبط با حسابداری:

  • اقتصاد
  • امور مالی
  • مدیریت مالی

ارشد حسابداری در ترکیه

شما اصول حسابداری و دروس مرتبط پایه و عملی را در دوره لیسانس پاس کرده اید. حال در دوره کارشناسی ارشد، بر روی تفکر انتقادی و حوزه تخصصی مورد علاقه خود مانور خواهید داد. دوره کارشناسی ارشد حسابداری در ترکیه در اکثر دانشگاه‌ها، دو ساله است و 32 واحد درسی در آن ارائه می شود. شما در این دوره با سخنرانی ها، ارائه سمینارها، مطالعات نظری و پژوهش درگیر خواهید شد. از جمله مباحثی که در دوره فوق لیسانس حسابداری ارائه می شود می توان به بودجه بندی، گزارش گیری مالی، اقتصاد تجاری، تجزیه و تحلیل هزینه، مدیریت تجارت و اصول کامل حسابداری اشاره کرد. شما می توانید دوره ارشد را بدون پایان نامه یا با پایان نامه انتخاب نمایید. برای هر دو مدرک معتبر از دانشگاه دریافت خواهید کرد. اگر بدون پایان نامه مدرک بگیرید نمی توانید برای دوره دکتری اقدام نمایید.

دکتری حسابداری در ترکیه

دوره دکتری، یک فاز کاملاً تخصصی و پیشرفته از اصول حسابداری است. کسانی که کارشناسی و کارشناسی ارشد خود را در رشته حسابداری گذرانده اند به همراه رشته های مرتبط دیگر می توانند برای پذیرش دکتری حسابداری در ترکیه اقدام کنند. این یک دوره 4 تا 7 ساله است که شامل مباحث مهمی از جمله حسابداری کسب و کار، تحقیقات و پژوهش در حسابداری، حسابداری پیشرفته تجاری و اقتصاد است. در این دوره به طور متمرکز بر روی کارکردهای عملیات مالی، نقش پژوهش و تحقیقات ساختار یافته در حسابداری، پروژه های تحقیقاتی منظم، ساختارهای سرمایه گذاری و سؤالات مالیاتی متمرکز خواهید شد.

شما بعنوان یک پژوهشگر حسابداری، با اصول پیشرفته اقتصاد و آمار مالی سروکار خواهید داشت. برآورد هزینه های مالیاتی، بازاریابی تخصصی، استراتژی های قیمت گذاری، روش تحقیق در حسابداری، تحقیقات تجربی و کاربردی در امورمالی و … از جمله برنامه هایی است که در دکتری به شما ارائه می شود. در پایان نیز از تز دکتری خود دفاع خواهید کرد و بعنوان یک متخصص حسابداری وارد جامعه حرفه ای خواهد شد.

سوالات خود را از ما بپرسیداصول حسابداری در ترکیه

روند و اصول حسابداری در ترکیه از جمع آوری اطلاعات در رابطه با امور مالی یک شرکت یا سازمان شروع می شود. این اطلاعات بعد از طبقه بندی و تجزیه و تحلیل و مشخص شدن وضعیت مالی شرکت یا سازمان، به استفاده کننده گان درون سازمانی و برون سازمانی نمایش و گزارش داده می شوند. از جمله افراد، سازمان و شرکت های استفاده کننده از اطلاعات حسابداری در ترکیه می توان به تحلیلگران مالی، سهامداران، بانک های وام دهنده، اقتصاددانان، سازمان های دولتی نظیر سازمان امور مالیات و … اشاره کرد. در کشور ترکیه، حسابداران با توجه به قوانین حسابداری در ترکیه به دو بخش تقسیم می شوند:

  1. بخش اول شامل افرادی می شود که در زمینه حسابداری مدیریت، تخصص دارند. این بخش از حسابداران به صورت معمول گزارشات لازم را فقط به افراد داخل یک شرکت یا سازمان ارائه می دهند. گزارشات آن ها نیز به عنوان گزارشات مدیریتی شناخته می شود و حسابداران برای ارائه دادن آن از قالب خاصی استفاده نمی کنند. این گزارشات به مدیران داخل یک شرکت یا سازمان ارائه می شود تا بتوانند به درستی و در زمان مناسب تصمیمات لازم را برای جهت دهی به سرمایه مالی شرکت بگیرند.
  2. بخش دوم شامل حسابدارانی است که در زمینه حسابداری مالی تخصص دارند. این بخش از حسابداران گزارشات لازم را به افراد خارج از یک شرکت یا سازمان ارائه می دهند. گزارشات آن ها نیز به عنوان گزارشات مالی شناخته می شود و از یک قالب استاندارد برخوردار است. این گزارشات به سرمایه گذاران و اعتبار دهندگان یک شرکت که قصد باخبر شدن از وضعیت شرکت را دارند، ارائه می شود.

لازم به ذکر است که فارغ التحصیلان حسابداری دانشگاه های ترکیه از مهارت لازم در دو زمینه حسابداری مالی و مدیریتی برخوردار هستند و می توانند تمامی نیازهای استفاده کنندگان اطلاعات حسابداری را رفع کنند.

نرم افزارهای حسابداری در ترکیه

دروس حسابداری در دانشگاه های کشور ترکیه اکثرا به صورت عملی برگزار می شوند. لذا دانشجویان در هنگام تحصیل و آموزش دروسی نظیر کاربرد کامپیوتر در حسابداری و …. با نرم افزارهای حسابداری مورد استفاده در شرکت هایی نظیر LUCA و ETA کار می کنند. علاوه بر این با مبانی کامپیوتر و دیگر نرم افزارهای مورد نیاز حسابداران نظیر اکسل و ورد در حد پیشرفته آشنا می شوند. همچنین اکثر دانشگاه های کشور ترکیه دوره های کارآموزی اجباری متعددی برای دانشجویان حسابداری در نظر می گیرند. در این دوره ها دانشجویان به صورت حرفه ای کار با نرم افزارهای حسابداری را آموزش می بینند و برای ورود به بازار کار آماده می شوند.

بازار کار حسابداری در ترکیه

دانشجویان رشته حسابداری در ترکیه در پایان تحصیل خود می توانند، مدرک خود را به شرکت های معتبر دولتی و خصوصی کشورهای مختلف ارائه دهند. بسته به تخصص و میزان توانایی می توانید پروژه های کوچک و بزرگ را مدیریت کنید. بازار کار حسابداری در کشور نیز بسیار مناسب است. از آنجایی که شاهد روند صعودی ثبت شرکت در این کشور هستیم، همواره به نیروی فارق التحصیل مدیریت در ترکیه و مدیر امور مالی و حسابدار نیز نیاز خواهیم داشت. کسی که به عنوان حسابدار مالی در ترکیه مشغول به کار می شود، به طور میانگین 8060 لیر در ماه درآمد خواهد داشت. این رنج درآمد حداقل 3260 لیر در ماه و حداکثر 16200 لیر در ماه ثبت شده است.

میزان ترفیع حقوق برای سابقه کار به شرح زیر است:

  • دو تا 5 سال: 32 درصد
  • 5 تا 10 سال: 36 درصد
  • 10 تا 15 سال: 21 درصد
  • 15 تا 20 سال: 14 درصد
  • بیشتر از 20 سال: 9 درصد

میزان افزایش حقوق بر اساس مدرک تحصیلی نیز به شرح زیر است:

  • دیپلم: 17 درصد
  • کارشناسی: 24 درصد
  • کارشناسی ارشد: 29 درصد
  • دکتری: 23 درصد

کار حسابداری در ترکیه

شغل حسابداری جزو مشاغل کاربردی و پر رونق در ترکیه، هم برای آقایان و هم برای خانم ها است. با این تفاوت که میانگین درآمد حسابداری برای مردها حدود 13 درصد بیشتر است. به این معنا که درآمد بیشتری خواهند داشت. درآمد یک مرد به طور متوسط در ترکیه 8450 و یک خانم 7460 لیر گزارش شده است. پیش بینی شده است که میانگین درآمد حسابداری در ترکیه در پنج سال آینده به میزان 34 درصد رشد داشته باشد. البته ذکر این نکته هم ضروری است که شما بسته به محل کار و میزان توانایی، سابقه کار و تحصیلات دانشگاهی، درآمدهای متفاوت خواهید داشت. بیشترین میزان درآمد در شهر استانبول و حدود 106106 لیر در سال است.

جمع بندی

شما همین الان می توانید برای گرفتن پذیرش حسابداری در ترکیه در دانشگاه های مختلف آن اقدام کنید. تعدادی از بهترین دانشگاه های این کشور از جمله دانشگاه یدی تپه، دانشگاه حاجت تپه، دانشگاه اقتصاد ازمیر و … ظرفیت پذیرش دانشجویان بین المللی خود را اعلام کرده اند. در کنار اینها شانس قبولی در بورسیه ترکیه و فرصت های مطالعاتی بی نظیری را نیز می توانید از آن خود کنید. حسابداری جزو مشاغل با امنیت بالا، بازار کار پررونق و درآمد بسیار خوب است. سؤالات خود را حتماً با کارشناسان ما در آرتان بورس تاپ در میان بگذارید.

نویسنده آرتان بورس تاپ

Telegram WhatsApp Twitter

2 دیدگاه

به گفتگوی ما بپیوندید و دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.

  • سلام خسته نباشید
    برای تحصیل در رشته ی حسابداری مقطع فوق دیپلم هم میشه بورسیه دانشگاه های ترکیه رو گرفت یا نه فقط مقاطع بالاتر رو میپذیرند؟

    • سلام دوست عزیز وقت بخیر؛
      اکثر بورسیه های ارائه شده برای مقاطع کارشناسی به بالا است.

دیدگاهتان را بنویسید

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
ارسال به ایمیل
https://artanburstap.com/?p=6839
1
گام اول
اطلاعاتت رو چک کن
2
گام دوم
مدارکت رو بارگذاری کن
3
گام سوم
تا اینجا بیای تمومه
نام و نام خانوادگی *
شماره تماس *
آدرس ایمیل
دانشگاه مد نظر خود را نام ببرید
رشته مد نظر خود را نام ببرید
زبان آموزشی
مقطع تحصیلی
1
گام اول
اطلاعاتت رو چک کن
2
گام دوم
مدارکت رو بارگذاری کن
3
گام سوم
تا اینجا بیای تمومه
تصویر گذرنامه
حداکثر اندازه فایل: 2 مگابایت
تصویر دیپلم
حداکثر اندازه فایل: 2 مگابایت
پیش دانشگاهی
حداکثر اندازه فایل: 2 مگابایت
ریز نمرات 3 ساله
حداکثر اندازه فایل: 2 مگابایت
1
گام اول
اطلاعاتت رو چک کن
2
گام دوم
مدارکت رو بارگذاری کن
3
گام سوم
تا اینجا بیای تمومه
درخواست شما ثبت می‌شود. در صورتی که نیاز به ویرایش ندارید تایید نهایی کنید “منتظر خبر های خوب از طرف آرتان باش”