logo
آزمون تومر ترکیه

آزمون تومر

آنچه در این مقاله خواهید خواند

آزمون تومر یا TÖMER ، یک آزمون معتبر برای دریافت مدرک زبان ترکی استانبولی است. این آزمون توسط اکثر دانشگاه‌ها برگزار می‌شود که مطرح‌ترین آن‌ها آزمون تومر دانشگاه آنکارا و استانبول هستند. مدرک تومر برای تحصیل در دانشگاه‌های ترکیه به زبان ترکی و دریافت بورسیه تحصیلی ترکیه ضروری است. این آزمون دقیقاً هم سطح آزمون‌های تافل و آیلتس برای زبان ترکی می‌باشد. آزمون تومر در ایران در شهرهای تبریز و تهران برگزار می‌شود. مدرک تومر نشان دهنده این است که از دانش کافی برای تحصیل به زبان ترکی برخوردار هستید.

آزمون تومر چیست؟

آزمون تومر یا Tomer مخفف کلمات Türkçe Öğretim Merkezi، به معنی مرکز آموزش زبان ترکی می‌باشد. این آزمون از اهمیت بالایی برای ورود به اکثریت دانشگاه‌های ترکیه برخوردار است. به ویژه دانشگاه‌هایی که در آن‌ها به زبان ترکی تدریس می‌شود. این آزمون دانش کلی داوطلب را در همه بخش‌های مختلف زبان ترکی استانبولی مورد سنجش قرار می‌دهد. آزمون tomer از بخش‌های زیر تشکیل شده است:

  • Writing (نوشتاری)
  • Listening (شنیداری)
  • Structure (ساختار)
  • Reading (خواندن)
  • Spoken Production (تولید گفتاری)
  • Spoken Production (تعامل گفتاری)

آزمون تومر به دو صورت آزمون گواهی تومر (Sertifika) و آزمون دیپلم زبان ترکی (Diploma) است که با فراگیری تئوری و عملی زبان ترکی و کسب مهارت می‌توانید در این آزمون‌ها موفق شوید. اگر اطلاعات شما در سطوحA1 ، A2، B1 و B2 باشد، گواهینامه به شما اعطا می‌گردد. در زمانی که در سطح C1 موفق باشید، به شما دیپلم داده می‌شود. گواهینامه و مدرک دیپلم TÖMER تا 2 سال پس از تاریخ دریافت معتبر است..

همانطور که اشاره کردیم برای افرادی که قصد ادامه تحصیل، دریافت تابعیت و اخذ شهروندی در ترکیه را دارند؛ داشتن گواهی تومر مزیت به شمار می‌رود. نمره دریافتی از این آزمون می‌تواند با توجه به هدفی که در پیش دارند متفاوت باشد. آزمون تومر در 3 سطح مبتدی، متوسط و پیشرفته است.

مزایای آزمون تومر

اشخاصی که قصد زندگی، تحصیل و کار در ترکیه را دارند مطمئنا به مدرک Tomer نیاز خواهند داشت. علاوه بر این، اگر مدرک تومر با نمره بالا داشته باشید در بسیاری از مراکز ایران مانند موسسه اعزام دانشجو به ترکیه، موسسات آموزش زبان ترکی، سفارت و کنسولگری‌های ترکیه و … می‌توانید مشغول به کار شوید.

کسانی که برای ادامه تحصیل در دانشگاه‌های ترکیه اقدام می‌کنند، اگر مدرک تومر نداشته باشند، باید دوره‌های 6 ماهه تا 1 ساله را برای آموزش زبان ترکی بگذرانند. همچنین اگر هنگام ثبت نام بورسیه تحصیلی ترکیه، مدرک تومر با نمره خوب در رزومه خود قرار دهید تاثیر بسزایی در قبولی شما خواهد داشت.

آزمون تومر ترکیه

ثبت نام آزمون تومر

اولین اصل مهم برای شرکت در آزمون تومر، ثبت نام در کلاس‌های tömer است. در ادامه توضیحات کاملی در مورد کلاس‌های آمادگی آزمون تومر ارائه خواهیم داد. بعد از ثبت نام در کلاس‌ها، لازم است یک منبع مناسب خریداری کنید. توصیه می‌کنیم اگر قصد شرکت در آزمون تومر دانشگاه آنکارا را دارید کتاب‌های Hitit و اگر قصد شرکت در آزمون دانشگاه استانبول را دارید، کتاب‌های تومر Istanbul را تهیه نمائید. پس از گذراندن دوره‌های آمادگی می‌توانید ثبت نام آزمون را انجام دهید. هزینه ثبت نام تومر به صورت زیر است:

  • ثبت نام آزمون دیپلم تومر: 200 دلار
  • ثبت نام آزمون گواهی تومر: 120 دلار

مدارک مورد نیاز برای ثبت نام آزمون تومر نیز به شرح زیر هستند:

  • دو قطعه عکس پرسنلی
  • کپی پاسپورت
  • در صورت عدم وجود پاسپورت، ترجمه شناسنامه به زبان ترکی

خبر خوب: شما می‌توانید کلیه مراحل مربوط به ثبت نام آزمون تومر را به کارشناسان موسسه آرتان بورس تاپ بسپارید. متخصصان ما تمامی هماهنگی‌ها و اقدامات لازم را انجام خواهند داد.

مراکز آزمون تومر در ایران

مکان خاصی به عنوان مرکز اصلی آزمون تومر در ایران وجود ندارد و فقط دو دانشگاه آنکارا در تهران و دانشگاه قاضی ترکیه اقدام به برگزاری آزمون Tomer می‌کنند. برای شرکت در آزمون دیگر دانشگاه‌ها مانند استانبول باید به محل دانشگاه در ترکیه مراجعه نمایید. آزمون تومر دانشگاه آنکارا در اکثر موارد در دانشگاه تهران و توسط یکی از موسسات آموزش زبان صورت می‌گیرد.

آزمون تومر در استانبول

به جز دانشگاه آنکارا که چند حوزه ی امتحانی در ترکیه برای برگزاری آزمون تومر دارد، دانشگاه استانبول و قاضی در محل دانشگاه خود اقدام به برگزاری آزمون می‌کنند. برای شرکت در آزمون tomer دانشگاه استانبول حتما باید در استانبول حضور داشته باشید. در سال‌های گذشته مدرک تومر دانشگاه استانبول از ارزش بسیار زیادی برخوردار شده و تقریبا تمامی دانشگاه‌ها و ارگان‌های دولتی ترکیه مدرک تومر استانبول را قبول می‌کنند.

نمونه سوالات آزمون تومر ترکیه

اگر مهارت پایه زبان ترکی شما به حد کافی رسیده است و می‌خواهید قبولی خود در آزمون زبان ترکی تومر را تضمین کنید باید از همین حالا به فکر جمع‌بندی و مرور آموخته‌های خود باشید. از اصلی‌ترین مراحل آمادگی برای آزمون، حل چندباره نمونه سوالات و مرور آن‌ها است. به همین منظور ما آخرین و جدیدترین نمونه سوالات آزمون تومر را از مراجع رسمی دانشگاه‌های ترکیه برای شما تهیه کرده‌ایم که در سایر منابع فارسی موجود نیست. برای دریافت این نمونه سوالات کافی است بر روی لینک زیر کلیک کنید.

نکات بیشتر

فایل دانلودی نمونه سوالات آزمون تومر

دانلود فایل

 

زمان برگزاری آزمون تومر

آزمون تومر مانند دیگر آزمون‌ها زمان مشخصی برای برگزاری ندارد. شما می‌توانید در روزهای عادی از ساعت 9 صبح تا 12:30 ظهر با مراجعه به دانشگاه آنکارا اقدام به ثبت نام آزمون TOMER کنید. دو هفته بعد از آزمون اگر نمره قابل قبولی را دریافت نکرده باشید، می‌توانید دوباره با مراجعه به دانشگاه آنکارا در آزمون بعدی شرکت نمایید. می‌توان گفت در ایران هیچ زمان مشخصی برای برگزاری آزمون وجود ندارد و ممکن است آزمون در هر زمان از سال توسط موسسات طرف قرارداد با دانشگاه آنکارا برگزار شود.

زمان آزمون تومر

سطح سوالات آزمون تومر

نیمی از سوالات آزمون تومر ساده هستند و شما با مطالعه درس‌های 1 تا 6 کتاب Hitit می‌توانید به آن‌ها پاسخ دهید. اما نصف دیگر سوالات توانایی شما را در تسلط به آزمون مشخص می‌کنند. سطح‌های آزمون تومر به صورت زیر هستند:

  • سطح A1: این اولین سطح آمادگی تومر است. معلومات لازم برای سطح A1 معادل بخش‌های 1 تا 6 کتاب Hitit 1 است. در این سطح شخص با پایه‌ای‌ترین و ساده‌ترین لغات و جملات زبان ترکی آشنا می‌شود. در این سطح خواهد توانست به سؤالات ساده آزمون پاسخ درست بدهد.
  • سطح A2: این سطح نیز مبتدی است و دانسته‌های مورد نیاز را از بخش‌های 7 تا 12 کتاب Hitit 1  می‌تواند کسب کند. در این سطح فرد توانایی برقراری ارتباط با دوستانش را با استفاده از ساده‌ترین ترکیبات زبان ترکی دارد و همچنین می‌تواند کمی از مکالمه‌های فیلم‌های ترکیه‌ای را متوجه شود. اگر در آزمون نمره‌ای بین 50 تا 59 کسب کند، در این سطح قرار خواهد گرفت.
  • سطح B1: در سطح B1 تسلط شخص به زبان ترکی در حد متوسط است. در این مرحله می‌تواند جملات را به خوبی درک کرده و کتاب‌های حوزه مورد علاقه خود را مطالعه کند. این سطح در کتاب Hitit 2 برابر با فصل‌های 1 تا 6 است. نمره بین 60 تا 65 معیار مهارت در این سطح به شمار می‌رود.
  • سطح B2 :B2 سطح خوب زبان ترکی است. در این سطح فرد می‌تواند جملات پیچیده زبان ترکی محاوره‌ای را متوجه شود. این سطح در فصل‌های 7 تا 12 کتاب Hitit 2 آموزش داده می‌شود. برای این سطح، در آزمون تومر باید نمره بین 66 تا 70 را کسب کند.
  • سطحC1: سطح آخر و عالی آزمون تومر C1 است. در این سطح مهارت فرد به درجه عالی می‌رسد و به راحتی می‌تواند بنویسد و همچنین به راحتی با اشخاص دیگر ارتباط برقرار کرده و صحبت کند. اطلاعات این سطح نیز شامل فصل‌های 1 تا 6 کتاب Hitit 3 می‌شود. نمره لازم برای قبولی در این سطح بین 71 تا 100 است.

نمره قبولی آزمون تومر

حداقل نمره قبولی تومر، بسته به نهادی که قصد دارید مدرک آزمون را ارئه دهید متفاوت است. حداقل نمره قبولی آزمون Tomer در اکثر دانشگاه‌های خصوصی، سطح B2 و در دانشگاه‌های دولتی، C1 است.

نکته مهم: می‌توان گفت سخت‌گیرترین نهادهای ترکیه برای پذیرش مدرک آزمون تومر، نمره قبولی آزمون را سطح C1 در نظر می‌گیرند.

کلاس‌ های آمادگی آزمون تومر

یکی از نکات مهم برای قبولی آزمون، شرکت در کلاس‌های آمادگی آزمون تومر است. کلاس های تومر در شهرهای بزرگ ایران و اغلب شهرهای آذربایجان شرقی و غربی برگزار می‌شود. این کلاس‌ها به صورت حضوری و آنلاین هستند. ناگفته نماند که تمام مباحث در کلاس ‌های آنلاین هم تدریس می‌شوند و شما می‌توانید با در نظر گرفتن شرایط و زمان کلاس، هر سوالی که دارید از استاد خود بپرسید. شرکت در هر کدام از کلاس‌ها مزایا و معایبی دارد که در ادامه شرح خواهیم داد.

کلاس آمادگی آزمون تومر

مزایای کلاس‌ های تومر به صورت حضوری

  • یادگیری بالاتر
  • توانایی بهتر در سوال پرسیدن از استاد
  • استفاده از سوالات دیگر افراد
  • تمرکز و توجه بیشتر در سر کلاس

مزایای کلاس‌ های آمادگی آزمون تومر به صورت آنلاین

  • دسترسی راحت تر به کلاس
  • صرفه جویی در زمان
  • صرفه جویی در هزینه

نکته مهم: دپارتمان آرتان بورس تاپ با جذب بهترین استادان زبان ترکی در کشور، قصد دارد در سال جاری کلاس‌های آنلاین تومر را برگزار کند. برای اطلاع از شرایط و هزینه‌ها و دریافت بهترین منابع آزمون تومر در واتس آپ با مشاوران ما در تماس باشید.

سوالات خود را از ما بپرسید

هزینه کلاس های آزمون Tomer

هزینه فراگیری زبان ترکی به عوامل بسیاری بستگی داشته و متغیر است. در ادامه میزان متوسط هزینه که برای امسال برآورد شده، همچنین عوامل مؤثر بر آن را شرح خواهیم داد. شهریه یادگیری زبان ترکی در سطح مبتدی، داخل ایران به ازای هر جلسه خصوصی 1 تا 2.5 ساعتی، 500 هزار تومان است. در نتیجه هزینه هر ترم که شامل 8 جلسه 1.5 ساعته است، 6 میلیون تومان می‌شود. با تغییر تعداد افراد حاضر در کلاس، تعداد جلسات و ساعات این مبلغ متفاوت خواهد شد.

از طرفی دیگر، با پیشرفته شدن کلاس و افزایش امکانات آموزشی مانند آزمون‌های آزمایشی، ساعات مطالعه آزاد، جلسات مکالمه و…، هزینه کلاس افزایش یافته و برای هر ترم تا 9 میلیون تومان هم می‌رسد. اگر تصمیم دارید، در ترکیه و مؤسسه تومر، زبان ترکی را فرا بگیرید، این امکان برای شما وجود دارد که در کلاس‌های این مؤسسه، در شهر آنکارا یا استانبول شرکت کنید. این کلاس‌ها کاملاً به زبان ترکی و ظرفیت آن‌ها 10 تا 40 نفره است، که به ازای یک ترم در سطح مبتدی باید حدوداً 400 دلار بپردازید.

این نکته را بدانید که برای شرکت در کلاس‌های آموزشی آنکارا ابتدا باید در آزمون تعیین سطح آن شرکت کنید و نتیجه این آزمون به مدت 4 ماه معتبر است. مدرس در هفته اول دوره آموزشی، در صورت کسب موافقت مدیر مربوطه، اجازه تغییر سطح دانشجو را دارد.

جمع بندی

برای موفقیت در آزمون تومر، باید مهارت‌های زبان ترکی خود را در چهار بخش شنیداری، گفتاری، خواندن و نوشتن به خوبی تقویت کنید. برای این کار، می‌توانید از منابع مختلفی مانند کتاب‌های آموزشی، دوره‌های آنلاین و حضوری، و تمرین مکالمه با اساتید و افراد بومی زبان ترکی استفاده کنید. در این مقاله، به همه چیز در مورد آزمون تومر پرداختیم و درباره نکات مهمی از جمله شرایط ثبت نام، سطح سوالات، کلاس‌های آمادگی و… گفتیم. امید است که این مقاله برای شما، که قصد شرکت در آزمون تومر را دارید، مفید باشد. هر نظر یا سؤالی درباره این مطلب دارید، آن در پایین همین صفحه و در قسمت دیدگاه بنویسید. مشاوران ما در آرتان بورس تاپ آن را پاسخ داده و شما را راهنمایی خواهند کرد.

نویسنده آرتان بورس تاپ

سوالات متداول آزمون تومر

آزمون تومر به دو صورت حضوری و آنلاین برگزار می‌شود.
داوطلبان می‌توانند با مراجعه به شعب دانشگاه آنکارا به صورت حضوری و یا از طریق سایت به صورت مجازی ثبت نام کنند.
ارائه مدرک آزمون تومر برای ثبت نام در دانشگاه‌هایی که زبان آموزشی آن‌ها ترکی است و برای دریافت اجازه کار و اقامت، ضروری است.
آزمون تومر در شعب رسمی دانشگاه آنکارا برگزار می‌شود.
این آزمون به صورت همه روزه در شعب دانشگاه آنکارا برگزار می‌شود.
در بخش هزینه آزمون به صورت مفصل می‌توانید در این باره مطالعه کنید.
شما می‌توانید با مطالعه منابعی که معرفی کردیم و گرفتن مشاوره از متخصصان آرتان بورس تاپ امتحان موفقی را پشت سر بگذارید.
در خصوص نمره قبولی آزمون تومر به صورت کامل توضیحاتی داده‌ایم که با مراجعه به بخش مربوطه می‌توانید از آن‌ها مطلع شوید.
دیپلم تومر به صورت مادام‌العمر و گواهی‌نامه تومر 2 سال معتبر است.
Telegram WhatsApp Twitter

30 دیدگاه

به گفتگوی ما بپیوندید و دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.

  • سلام وقت بخیر آزمون تومر برای بورسیه رایگان تحصیلی برای رشته های پرستاری یا دندون پزشکی کافیه ؟

    • سلام و عرض ادب
      وقت بخیر
      اگر منظورتان بورسلاری هست،بله مدرک زبان تومر جزیی از رزومتون محسوب میشود اما کافی نیست
      هر چی شما رزومه قوی تری ارائه بدین شانس بیشتری برای دریافت بوررسیه دارین

    • سلام و عرض ادب وقتتون بخیر
      مدرک زبان تومر صرفا مدرکی برای ارایه سطح زبانتون میباشد .
      برای تحصیل رایگان بایدمدارکتون رو در سایت ترکیه بورسلاری اپلود کنید اگر اسمتون در بیاد بخشی از هزینه های شما به عهده دولت میباشد.

  • سلام وقت بخیر برای قبولی در دانشگاه دندانپزشکی دوکوز ایلول ازمیر حداقل باید چه نمره از تومر را دریافت کرد و حدودا چقدر زمان بر هست؟

    • سلام دوست عزیز وقت بخیر
      سطح زبان ترکی شما باید در حد c1باشد
      و برای رسیدن به سطح c1 تقریبا یک سال باید زبان ترکی اموزش ببینید.

        • سلام و عرض ادب وقتتون بخیر
          مدرک زبان تومر صرفا مدرکی برای ارایه سطح زبانتون میباشد .
          برای تحصیل رایگان بایدمدارکتون رو در سایت ترکیه بورسلاری اپلود کنید اگر اسمتون در بیاد بخشی از هزینه های شما به عهده دولت میباشد.

  • سلام
    من دندون پزشک هستم
    و شوهرم پزشک
    می‌خواستیم بدونیم برای زندگی و کار در ترکیه زبان انگلیسی کافی نیست ؟

    • سلام دوست عزیز وقت بخیر
      برای کار و زندگی در ترکیه حتما باید زبان ترکی بلد باشین و بلد بودن زبان انگلیسی صرفا برای شما رزومه محسوب میشود.

    • سلام دوست عزیز
      آزمون تومر مربوط به زبان تحصیلی شماست،
      اما برای دانشگاه دولتی آزمون ورودی یوس و ست باید بدین و شرایط سن و معدلتون هم باید بررسی شود.

    • سلام وقتتون بخیر
      آزمون تومر در ایران حضوری برگذار نمیشود اما بصورت آنلاین برگذار میشود .
      زمانش هم بستگی به تاریخی داره که شما بخواین اقدام کنید .

    • سلام دوست عزیز
      ممنون از سوال بسیار خوبتون، توضیح بدم خدمت شما که ارائه مدرک زبان تومر الزامی نیست
      اما شما برای ورود به کورس اصلی رشته مورد نظرتون باید آزمون تعیین سطح بدین که مشخص شود در چه سطحی از زبان هستید و اگر،نمره ای که دانشگاه مد نظرش هست رو دریافت
      کنید نیازی به گذارندن دوره های حاضرلیک و زبان ندارید و وارد کورس اصلی می شوید .

      • ببخشید من هم اذری زبان هستم
        و اینکه میخوام در دانشگاه عدنان مندرس درس بخونم
        تعیین سطح هم مثل خود ازمون تومر سخته ؟ اون هم امتحان مصاحبه و رایتینگ داره؟

        • سلام وقت شما بخیر
          با توجه به اینکه دانشگاه عدنان مندرس یک دانشگاه دولتی و معتبره نیاز به ازمون ورودی و مدرک تومر و قبولی در یوس با نمره بالا دارد.
          سطح آزمون اینکه سخت یا آسان باشد یک موضوع نسبی هست و با توجه به دانشگاه ها در مقایسه با هم متفاوت هست و موضوعیت کلی ای ندارد .
          اما به صورت معمول آزمون تعیین سطح در تمامی دانشگاه ها ریدینگ و رایتینگ و اسپیکینگ می باشد .

    • سلام وقت شما بخیر
      بله مشکلی برای آزمون دادن ندارید،فقط اگر این آزمون رو برای پذیرش دانشگاه میخواین بهتره که آزمون تومر رو در مجموعه یا دانشگاهی انجام بدین که مورد قبول و تایید دانشگاه مقصدتون
      باشد.
      در خصوص زمان آزمون هم کاملا زمان های متفاوتی دارند و زمان خاصی تعریف نشده است .

  • دوره های غیر حضوری هم برای آمادگی آزمون تومر دارین من شهرستانم نمیتونم کلاس برم ؟

    • سلام و عرض ادب
      در حال حاضر اگر منظورتان ازامادگی برای ازمون های تومر یا همان دوره های زبان و حاضر لیک هست ،این دوره ها در دانشگاه ها انجام میشود
      و انلاین ارائه نمیشود .
      .اما اگر منظورتان کلاس های زبان برای افزایش سطح زبان ترکی مد نظرتونه بله مجموعه ما بصورت آنلاین برگذار میکند
      شما میتوانید با توجه به رشته انتخابی و پذیرش گرفتن از دانشگاه مورد نظر دوره های حاضر لیک رو قبل از ورود به کورس اصلی در دانشگاه بگذرونید(به دلیل اینکه ارائه مدرک زبان الزامی نیست)و بعدش ازمون تومر بدین و وارد کورس اصلی رشتتتون شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
ارسال به ایمیل
https://artanburstap.com/?p=5008