logo
دانشگاه مارمارا استانبول ترکیه
لوگو دانشگاه مارمارا

دانشگاه مارمارا

(Marmara University)

location

شهر: استانبول

univercity

تعداد دانشکده: 21

univercity

نوع دانشگاه: دولتی

rank

رتبه داخلی: 7

checked

تایید: علوم, بهداشت

calender

سال تاسیس: 1883

language

زبان: ترکی, انگلیسی

apply

پذیرش: TR‌‌‌ YÖS, YÖS

آنچه در این مقاله خواهید خواند

در پردیس دانشگاه مارمارا (Marmara) که به آن دانشگاه مرمره هم میگویند؛ زندگی به شکلی پویا و پر از فرصت‌های گوناگون جریان دارد. این دانشگاه با داشتن باشگاه‌ها و تشکل‌های دانشجویی متنوع خود، دانشجویان را حول محور علایقشان جمع می‌کند؛ علایقی مانند ورزش، موسیقی و هنر و فرهنگ. دانشگاه مارمارا یکی از قدیمی‌ترین دانشگاه‌های ترکیه است که فعالیت خود را از قرن نوزدهم میلادی شروع کرد و در حال حاضر تبدیل به یکی از دانشگاه‌های بزرگ این کشور شده است. در این مقاله به سراغ دانشگاه دولتی مارمارا رفتیم و قصد داریم شما را با تمامی شرایط این دانشگاه مطلع کنیم.

تاریخچه و معرفی دانشگاه مارمارا ترکیه

دانشگاه مارمارا تحت عنوان دبیرستان دخترانه وابسته به صنعت بازرگانی، کشاورزی، جنگلداری و معدن در سال ۱۸۸۳ آغاز به کار کرد. این دبیرستان در سال 1959 به آکادمی اقتصاد و علوم بازرگانی استانبول تبدیل و در سال 1982 با نام دانشگاه مرمره بازگشایی شد.

دانشگاه مارمارا ابتدا خدمات آموزشی خود را با ۹ دانشکده، ۱ مدرسه عالی و ۱ مؤسسه تحصیلات تکمیلی آغاز کرد و امروزه تعداد دانشکده‌ها به ۲۱، تعداد مدرسه‌ها به ۹ و تعداد مؤسسه‌های تحصیلات تکمیلی به ۱۱ عدد افزایش یافته است. دانشگاه مارمارا یکی از مؤسسات آموزش عالی مهم برای تحصیل در ترکیه است که با حدود 3300 هیئت علمی و بیش از 80 هزار دانشجو سعی در ارتقا دانش علمی کشور ترکیه دارد. رویکرد آموزشی این دانشگاه، معطوف به حل مشکلات اقتصادی، سیاسی، فرهنگی ترکیه است.

ویدئوی آشنایی با محیط دانشگاه مرمره

در ویدئویی که در این بخش برای شما تدارک دیدیم، می‌توانید به صورت اجمالی با مزایا و شرایط تحصیل در دانشگاه مارمارا استانبول آشنا شوید و همچنین محیط و دانشجویان این دانشگاه را مشاهده کنید:


آیا دانشگاه مارمارا استانبول مورد تایید ایران است؟

فارغ‌التحصیلان دانشگاه دولتی مارمارا می‌توانند به راحتی در ایران مشغول به کار شوند، زیرا این دانشگاه مورد تأیید وزارت علوم و بهداشت ایران قرار گرفته است. همچنین این دانشگاه فرصت تحصیل در دانشگاه‌های اروپایی و سایر دانشگاه‌های ترکیه را در اختیار دانشجویان خود، تحت برنامه‌های تبادل دانشجویی اراسموس، فارابی و مولانا قرار می‌‌دهد.

آدرس دانشگاه مارمارا کجاست؟


آدرس دقیق دانشگاه: استانبول، کادیکوی 34722، پردیس Göztepe دانشگاه

8 پردیس مختلف دانشگاه مارمارا ترکیه در مکان‌های مختلف شهر زیبای استانبول قرار دارند. محل قرارگیری پردیس مرکزی (گوز تپه) این دانشگاه در منطقه فاتیح شهر استانبول است و تعدادی از پردیس‌های آن در منطقه آسیایی و تعدادی نیز در منطقه اروپایی این شهر قرار دارند. دسترسی به دانشگاه توسط وسایل حمل‌ونقل عمومی (اتوبوس، مینی‌بوس و قطار شهری) به راحتی قابل انجام است. این دانشگاه در فاصله چند قدمی خط راه‌آهن قرار دارد.

رتبه و رنکینگ دانشگاه مارمارا استانبول

دانشگاه مارمارا یکی از 10 دانشگاه برتر کشور ترکیه است که هر سال متقاضیان تحصیل در ترکیه برای اخذ پذیرش در این دانشگاه اقدام می‌کنند. در این بخش قصد داریم رتبه داخلی و بین‌لماا الشیبنیتشس‌المللی دانشگاه مارمارا را به اطلاع شما برسانیم:

رنکینگ دانشگاه مرمره استانبول
مقیاس رتبه بندی رتبه منبع
داخلی 7 4icu
بین‌المللی 1201 Times Higher Education

شرایط پذیرش دانشگاه مارمارا ترکیه

دانشگاه مارمارا تمامی مقاطع تحصیلی از کاردانی گرفته تا دکتری را به متقاضیان خود ارائه می‌دهد. این دانشگاه برای اخذ پذیرش شرط شرکت در آزمون ورودی (آزمون ست و یا یوس) را دارد. شرایط پذیرش در مقاطع کاردانی و کارشناسی دانشگاه مرمره به شرح زیر است:

  • داشتن مدرک دیپلم با حداقل معدل 18 برای رشته‌های پزشکی و پیراپزشکی و 15 برای سایر رشته‌ها
  • مدرک مهارت زبان ترکی
  • مدرک آزمون یوس ترکیه و یا آزمون‌های معادل بین‌المللی

مدارک ثبت نام دانشگاه مارمارا

محل ثبت نام دانشگاه مارمارا

برای تکمیل ثبت نام دانشگاه مارمارا در ترکیه باید مدارکی که دانشگاه تعیین کرده است را به مؤسسه ارائه دهید. این مدارک به شرح زیر هستند:

  • اصل مدرک دیپلم و ترجمه رسمی آن که به تأیید دفتر اسناد رسمی یا نمایندگان خارجی ترکیه در کشور مبدأ رسیده باشد.
  • اصل مدرک دیپلم معادل
  • اصل ریزنمرات و ترجمه رسمی آن‌
  • پاسپورت
  • عکس
  • ارائه مدرک زبان ترکی در صورت وجود
  • ارائه مدرک زبان انگلیسی در صورت وجود
  • رسید بانکی
  • مجوز اقامت

زمان ثبت نام دانشگاه مرمره

عموماً برای ثبت نام در دوره‌های مختلف برای هر دانشگاه زمان‌های مشخصی اعلام می‌شود. شما برای درخواست پذیرش در مقاطع مختلف تحصیلی، شرکت در برنامه‌های اراسموس، شرکت در برنامه‌های کار دانشجویی و … باید ثبت نام و ارسال مدارک را در روزهای مشخص شده انجام دهید. عموماً این زمان در ماه‌های شهریور و مرداد است. البته هر کدام از این موارد در تقویم مارمارا استانبول مشخص شده است.

آزمون های لازم برای پذیرش دانشگاه مارمارا

همان‌طور که در جریان هستید، آزمون ورودی یکی از شروط اصلی دانشگاه مارمارا است. متقاضیان باید از آزمون‌های مورد تأیید حداقل نمره درخواستی را کسب کنند. این حداقل امتیازات به شرح زیر است:

آزمون های لازم برای پذیرش دانشگاه
نام آزمون حداقل نمره
آزمون یوس متمرکز حداقل نمره 200
SAT نمره معادل YOS
ACT نمره معادل YOS
AP نمره معادل YOS

آزمون یوس دانشگاه مرمره

همان‌طور که گفته شد، آزمون ورودی کشور ترکیه برای قبولی در دانشگاه مرمره استانبول، آزمون یوس است. این آزمون شامل سه بخش اصلی می‌شود و در واقع توانایی و استعداد داوطلبان در سه بخش هوش، ریاضی و هندسه مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. عموماً تعداد سؤالات 80 عدد است. شما به راحتی می‌توانید در مدت کوتاه از طریق ثبت نام در کلاس‌های آمادگی آزمون یوس آموزش لازم و در نهایت مدرک قبولی در این آزمون را کسب کنید.

شهریه دانشگاه مارمارا استانبول در سال 2024

شهریه دانشگاه مارمارا را برای اطلاع شما در این بخش و بر اساس اطلاعات سایت رسمی دانشگاه آورده‌ایم. در جدول زیر می‌توانید به بررسی شهریه‌های این دانشگاه بپردازید:

شهریه دانشگاه مارمارا ترکیه سال 2024
رشته زبان شهریه (لیر)
پزشکی انگلیسی 38,000
پرستاری ترکی 11,600
مامایی ترکی 11,600
مهندسی کامپیوتر انگلیسی 7,500
مهندسی الکترونیک انگلیسی 7,500
مهندسی صنایع انگلیسی 7,500
مهندسی شیمی انگلیسی 7,500
داروسازی ترکی 34,000
فیزیک ترکی 6,200
معماری داخلی ترکی 9,300

بورسیه دانشگاه مارمارا

دانشگاه مارمارا به عنوان یکی از بزرگ‌ترین و معتبرترین دانشگاه های ترکیه، بورسیه‌های مختلفی را به دانشجویان خود عرضه می‌کند. بورسیه‌های تحصیلی این دانشگاه به عنوان پرداخت حقوق ماهانه، خدمات رایگان غذایی و خدماتی، بیمه درمانی و … در اختیار دانشجویان قرار می‌گیرد و می‌تواند تمام هزینه‌های تحصیل دانشجو یا بخشی از آن را پوشش بدهد. علاوه بر آن مؤسسه آموزش عالی مارمارا بورسیه‌های متعددی را در قالب برنامه‌های تبادل دانشجویی متعدد نظیر اراسموس، مولانا، فارابی و … به دانشجویان ارائه می‌دهد. مطابق با این نوع بورسیه‌های تحصیلی، دانشجویان این دانشگاه می‌توانند تحصیلات دانشگاهی خود را در معتبرترین دانشگاه‌های اروپایی و آمریکایی ادامه دهند. از جمله دیگر بورسیه‌های این دانشگاه می‌توان به بورسیه موفقیت و تخفیف خواهر برادری اشاره کرد.

تحصیلات تکمیلی در دانشگاه مرمره

دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه مارمارا

دانشگاه مرمره استانبول مانند اکثر دانشگاه‌های ترکیه تحصیلات عالی را در مقاطع تحصیلات تکمیلی ارائه می‌دهد. متقاضیان این مقاطع نیز باید در آزمون ورودی شرکت کنند و نمره قبولی خود را به دانشگاه ارائه دهند.

کارشناسی ارشد دانشگاه مارمارا:

  • مدرک لیسانس
  • شرکت در آزمون ورودی ALES و کسب نمره بین 55 تا 75
  • برای رشته‌هایی که آزمون عملی دارند، نیازی به شرکت در آزمون ALES نیست
  • ارائه مدرک مهارت زبان با توجه به زبان تدریس

دکتری دانشگاه مارمارا:

  • مدرک فوق لیسانس
  • شرکت در آزمون ورودی ALES و کسب نمره بین 55 تا 75
  • برای شرکت در دوره دکتری مستقیم امتیاز آزمون باید حداقل 80 و معدل دانشجو 3 از 4 (16 از 20) باشد.
  • برای رشته‌هایی که آزمون عملی دارند، نیازی به شرکت در آزمون ALES نیست
  • ارائه مدرک مهارت زبان خارجی
نکات بیشتر

در دانشگاه مارمارا امکان پذیرش بدون کنکور وجود ندارد و تنها روش برای اخذ پذیرش شرکت در آزمون ورودی است.

دانشکده های دانشگاه مرمره

تعداد 21 دانشکده مجهز و بزرگ در دانشگاه مارمارا ترکیه قرار دارند. در هر کدام از این دانشکده‌ها رشته‌های تحصیلی خاصی ارائه می‌شود. این دانشکده‌ها به شرح زیر است:

  1. دانشکده آموزش آتاتورک
  2. دانشکده فنی
  3. دانشکده حقوق
  4. دانشکده ارتباطات
  5. دانشکده معماری و طراحی
  6. دانشکده علوم سیاسی
  7. دانشکده تکنولوژی
  8. دانشکده دندانپزشکی
  9. دانشکده علوم مالی
  10. دانشکده اقتصاد
  11. دانشکده علوم انسانی و اجتماعی
  12. دانشکده مهندسی
  13. دانشکده علوم ورزشی
  14. دانشکده پزشکی
  15. دانشکده داروسازی
  16. دانشکده هنرهای زیبا
  17. دانشکده الهیات
  18. دانشکده مدیریت
  19. دانشکده علوم بهداشت
  20. دانشکده آموزش فنی
  21. دانشکده علمی کاربردی

دانشگاه مارمارا چه رشته هایی دارد؟

دانشگاه مارمارا در ترکیه با داشتن 21 دانشکده، تمامی رشته‌های پرطرفدار و کاربردی را دارد. این دانشگاه خدمات آموزشی خود را در تمام این رشته‌ها با نهایت توان انجام می‌دهد. دانشگاه مرمره یکی از بهترین برنامه‌های پزشکی را دارد و سالانه بسیاری از متقاضیان تحصیل پزشکی در ترکیه، از این دانشگاه پذیرش می‌گیرند. علاوه بر این از برترین رشته‌ها دانشگاه مارمارا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

داروسازی
بین‌المللی 554
آسیا 126
داخلی 6
مهندسی
بین‌المللی 1133
آسیا 395
داخلی 21
روان‌شناسی
بین‌المللی 692
آسیا 136
داخلی 7

پرطرفدارترین رشته‌های دانشگاه مارمارا:

  • مهندسی کامپیوتر
  • زیست شناسی
  • دندانپزشکی (انگلیسی)
  • مامایی
  • مهندسی الکترونیک
  • مهندسی صنایع
  • طراحی صنعتی
  • کارگردانی فیلم
  • فیزیوتراپی و توان‌بخشی
  • پزشکی

دندانپزشکی دانشگاه مارمارا

دانشکده دندانپزشکی دانشگاه مارمارا در سال 1962 فعالیت خود را آغاز کرد. زیرساخت‌های اطراف دانشکده در پردیس جدید، با مجهزترین سالن‌های سخنرانی، سالن‌های سمینار، آزمایشگاه تحقیقاتی، اتاق عمل بیهوشی عمومی و آزمایشگاه‌های شبیه‌سازی به دانشجویان این امکان را می‌دهد که دوره تحصیلی خود را از تئوری تا کارآموزی به بهترین نحو بگذرانند. این دانشگاه دارای 300 یونیت دندانپزشکی مجهز به دستگاه‌ها و موادی با تکنولوژی پیشرفته و یک واحد رادیولوژی است که در کنار آموزش حرفه‌ای با هدف ارائه بالاترین سطح خدمات بالینی به بیماران توسط دانشجویان و اساتید ایجاد شده است.

این دانشکده بر اساس نتایج آزمون مؤسسات آموزش عالی (YKS) در صدر لیست دانشکده‌های دندانپزشکی قرار دارد که آن را به گزینه‌ای ایده‌آل برای تحصیل دندانپزشکی در ترکیه تبدیل کرده است. علاوه بر این، دانشکده دندانپزشکی مارمارا با توجه به میانگین خالص نتایج آزمون تخصصی دندانپزشکی (DUS) جزء موفق‌ترین‌ها به حساب می‌آید. علاوه بر دوره کارشناسی، تحصیلات تکمیلی و برنامه‌های تخصصی در شاخه‌های مختلف در دانشکده دندانپزشکی دانشگاه مرمره استانبول، خدمات بهداشت دهان و دندان نیز انجام می‌شود.

امکانات دانشگاه مارمارا استانبول

امکانات دانشگاه مرمره

دانشگاه مارمارا امکانات متنوع و متعددی را به دانشجویان و کادر علمی خود ارائه می‌دهد تا آن‌ها بتوانند بدون کمترین دغدغه‌ای، روی دروس و زندگی دانشجویی خود متمرکز شوند. از جمله امکانات رفاهی، تفریحی و آموزشی این دانشگاه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

امکانات رفاهی دانشگاه مرمره:

  • مرکز سلامت
  • اینترنت رایگان
  • امکانات حمل‌و‌نقل به صورت رایگان
  • خدمات پزشکی و دندانپزشکی رایگان
  • سالن‌های غذاخوری
  • کارت پردیس

امکانات آموزشی دانشگاه مرمره:

  • کتابخانه‌های تخصصی و فوق تخصصی
  • آزمایشگاه‌های مجهز
  • بیمارستان دانشگاهی
  • کارگاه‌ها
  • واحدهای تحقیقاتی

امکانات تفریحی دانشگاه مرمره:

  • سینما
  • رستوران‌ها
  • سالن‌های ورزشی متعدد و بزرگ
  • آمفی تئاتر
  • جشنواره

خوابگاه دانشگاه مارمارا ترکیه

امکانات خوابگاه دانشگاه مارمارا

به منظور رفع نیاز اسکان دانشجویان، دانشگاه مرمره دو خوابگاه اوزمن آکتار Ozmen Aktar و خوابگاه حاندان ارتوغرول Handan Ertugrul را در پردیس گوز تپه در نظر گرفته است. خوابگاه اوزمن آکتار 342 نفر ظرفیت دارد و در خوابگاه حاندان ارتوغرول نیز امکان اقامت 72 دانشجو فراهم شده است. تمامی اتاق‌های خوابگاه نیز به امکانات رفاهی نظیر حمام، اتاق مطالعه، اسنک بار، اتاق استراحت تلویزیون، لباسشویی، مرکز رایانه متصل به اینترنت رایگان، آرایشگاه، اتاق مهمان و 3 خدمتکار مجهز شده‌اند.

خوابگاه دانشجویی مهمت گنج کولیه نیز یکی دیگر از مجموعه‌های اقامتی این دانشگاه است که در مجموع 1260 دانشجو را در خود جای می‌دهد. این خوابگاه‌ها با در نظر گرفتن تمام نیازهای دانشجویان طراحی شده‌اند. همچنین علاوه بر این خوابگاه‌ها دانشگاه مارمارا در ترکیه مهمان‌خانه‎ای در پردیس گوز تپه تأسیس کرده است که سال‌هاست به اعضای دانشگاه خدماتی ارائه می‌دهد.

جمع بندی

در مقاله‌ای که خواندید، مارمارا استانبول را به تفصیل برای شما شرح دادیم. این دانشگاه یکی از بهترین دانشگاه‌های ترکیه است که در بین 10 دانشگاه برتر این کشور با رتبه 7 قرار دارد. در این مقاله به بررسی شرایط پذیرش و مزایای این دانشگاه پرداختیم و امکانات اسکانی، رفاهی، آموزشی و تفریحی آن را ذکر کردیم. اگر قصد تحصیل در ترکیه را دارید، پیشنهاد می‌کنیم دانشگاه مارمارا را در انتخاب‌های اصلی خود قرار دهید.

پینار میرزایی
پینار میرزایی

پاسخ سوالات متقاضیان در مورد دانشگاه مارمارا

آخرین مبلغ شهریه رشته‌های پرطرفدار را که دانشگاه مارمارا اعلام کرده است در جدولی در بخش مربوطه آورده‌ایم و با مراجعه به آن می‌توانید از این مبالغ اطلاع پیدا کنید.
بله. مدرک دانشگاه مارمارا مورد تأیید وزارتخانه‌های بهداشت و علوم ایران است. همچنین این دانشگاه در برنامه تبادل دانشجویی اراسموس پلاس، مولانا، فارابی و شرکت دارد.
برای پذیرش در دانشگاه مارمارا باید در آزمون ورودی شرکت کنید.
خیر. تنها با دادن آزمون می‌توانید از این دانشگاه پذیرش بگیرید.
بله. دانشگاه مارمارا بورسیه‌هایی مانند بورسیه موفقیت تحصیلی و بورسیه خواهر برادری را به دانشجویان خود ارائه می‌دهد.
بله. خوابگاه‌های دانشگاه مارمارا در پردیس گوز تپه واقع شده‌اند.
Telegram WhatsApp Twitter

5 دیدگاه

به گفتگوی ما بپیوندید و دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.

  • سلام ایا ثبت نام و امتحان یوس
    دانشگاه مارمارا در تبریز انجام میشود؟
    اگر جواب مثبت است
    نام و شماره تلفن موسسه برگزار کننده در تبریز را سریعا برام ارسال کنید
    متشکرم
    علی فغفوری

    • سلام دوست عزیز وقت بخیر
      جهت مشاوره و راهنمایی بیشتر با مشاوران مجموعه ما تماس بگیرید.
      021-91303800

    • سلام دوست عزیز وقت بخیر
      کدوم دانشگاه؟
      جهت مشاوره و راهنمایی بیشتر با مشاوران مجموعه ما تماس بگیرید.
      021-91303800

دیدگاهتان را بنویسید

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
ارسال به ایمیل
https://artanburstap.com/?p=6469
1
گام اول
اطلاعاتت رو چک کن
2
گام دوم
مدارکت رو بارگذاری کن
3
گام سوم
تا اینجا بیای تمومه
نام و نام خانوادگی *
شماره تماس *
آدرس ایمیل
دانشگاه مد نظر خود را نام ببرید
رشته مد نظر خود را نام ببرید
زبان آموزشی
مقطع تحصیلی
1
گام اول
اطلاعاتت رو چک کن
2
گام دوم
مدارکت رو بارگذاری کن
3
گام سوم
تا اینجا بیای تمومه
تصویر گذرنامه
حداکثر اندازه فایل: 2 مگابایت
تصویر دیپلم
حداکثر اندازه فایل: 2 مگابایت
پیش دانشگاهی
حداکثر اندازه فایل: 2 مگابایت
ریز نمرات 3 ساله
حداکثر اندازه فایل: 2 مگابایت
1
گام اول
اطلاعاتت رو چک کن
2
گام دوم
مدارکت رو بارگذاری کن
3
گام سوم
تا اینجا بیای تمومه
درخواست شما ثبت می‌شود. در صورتی که نیاز به ویرایش ندارید تایید نهایی کنید “منتظر خبر های خوب از طرف آرتان باش”