logo
دانشگاه های ترکیه مورد تایید وزارت بهداشت

دانشگاه های مورد تایید وزارت بهداشت ترکیه

آنچه در این مقاله خواهید خواند

تحصیل در دانشگاه های مورد تایید وزارت بهداشت ترکیه، از بسیاری جهات، می‌تواند آینده شغلی و شأن اجتماعی بسیار خوبی را برای شما فراهم کند. در این مقاله، برای شما اطلاعات شفافی در مورد سطح علمی، رشته‌های پرطرفدار و شهریه این رشته‌ها در دانشگاه های مورد تایید ارائه کرده و همچنین امتیازات و مزایای مختلف تحصیل در این دانشگاه‌ها را مورد بررسی دقیق‌تر قرار خواهیم داد و در پایان هم پاره‌ای از سؤالات مهم و متداول کاربران عزیزمان را با شما به اشتراک خواهیم گذاشت.

لیست دانشگاه های مورد تایید وزارت بهداشت ترکیه 2023

مرکز خدمات آموزشی وزارت بهداشت ایران هرساله پس از بررسی کارشناسی از جنبه‌های عمومی و تخصصی، لیستی از دانشگاه های مورد تایید این وزارتخانه را در دو بخش دولتی و خصوصی و برای همه کشورها جهت آگاهی علاقه‌مندان تحصیل در دانشگاه های کشورهای خارجی منتشر می‌کند که به طور مشخص در این مقاله به سراغ لیست دانشگاه های ترکیه رفته‌ایم.

دانشگاه های زیر بر اساس رأی صادره در جلسه شورای‌عالی ارزشیابی مدارک دانش‌آموختگان خارج از کشور پس از انجام کار کارشناسی و با توجه ‌به سه نظام رتبه‌بندی بین‌المللی مؤسسات Times,Qs و مؤسسه Shanghai معتبر شناخته شده‌اند. در ادامه لیست دانشگاه های مورد تایید وزارت بهداشت ترکیه که در سال 1402 اعلام شده و به‌روزترین فهرست است، در جدول زیر آورده‌ایم.

دانشگاه‌های مورد تأیید وزارت بهداشت ایران
شهر رتبه در ترکیه نوع دانشگاه نام دانشگاه به انگلیسی نام دانشگاه ردیف
آنکارا 5 دولتی Hacettept university دانشگاه حاجت تپه 1
استانبول 6 خصوصی Istanbul Aydın University دانشگاه آیدین 2
استانبول 8 خصوصی Koc university دانشگاه کوچ 3
آنکارا 10 دولتی Ankara university دانشگاه آنکارا 4
استانبول 12 دولتی İstanbul university دانشگاه استانبول 5
استانبول 14 خصوصی Bahcesehir university دانشگاه باهچه شهیر 6
استانبول 17 دولتی Marmara university دانشگاه مارمارا 7
بورنوا 20 دولتی Ege university دانشگاه اژه- اگه 8
ازمیر 24 دولتی Dokuz eylul university دانشگاه دوکوز ایلول 9
آنکارا 25 دولتی Gazi university دانشگاه قاضی آنکارا 10
آنکارا 26 دولتی Atatürk University دانشگاه آتاتورک 11
استانبول 50 خصوصی Yeditepe University دانشگاه یدی تپه 12
سامسون 51 دولتی Ondokuz Mayıs University دانشگاه اوندوکوز مایس 13
استانبول 52 خصوصی Istanbul Medipol University  دانشگاه مدیپول استانبول 14
ازمیر 56 دولتی İzmir Kâtip Çelebi University دانشگاه کاتب چلبی 15
آنکارا 59 خصوصی Başkent University دانشگاه باشکنت 16
استانبول 61 خصوصی Acıbadem University دانشگاه آجی بادم 17

دانشگاه های خصوصی مورد تایید وزارت بهداشت ترکیه

دانشگاه های مورد تایید وزارت بهداشت ترکیه در دو دسته خصوصی و دولتی جای می‌گیرند. به‌طورکلی 17 دانشگاه ترکیه مورد تایید وزارت بهداشت هستند که از این تعداد 7 عدد آن خصوصی است. لازم به ذکر است که خصوصی بودن دانشگاه‌ها دلیلی بر پایین‌تر بودن کیفیت این مؤسسات آموزش عالی نیست. این 7 دانشگاه به شرح زیر هستند:

دانشگاه های خصوصی مورد تایید وزارت بهداشت ایران
شهر رتبه در ترکیه نوع دانشگاه نام دانشگاه به انگلیسی نام دانشگاه ردیف
استانبول 6 خصوصی Istanbul Aydın University دانشگاه آیدین 1
استانبول 8 خصوصی Koc university دانشگاه کوچ 2
استانبول 14 خصوصی Bahcesehir university دانشگاه باهچه شهیر 3
استانبول 50 خصوصی Yeditepe University دانشگاه یدی تپه 4
استانبول 52 خصوصی Istanbul Medipol University  دانشگاه مدیپول استانبول 5
آنکارا 59 خصوصی Başkent University دانشگاه باشکنت 6
استانبول 61 خصوصی Acıbadem University دانشگاه آجی بادم 7

دانشگاه کوچ ترکیه

دانشگاه کوچ مورد تایید ایران

دانشگاه کوچ که یکی از بهترین دانشگاه های خصوصی ترکیه است، هم اکنون عضو معاهده بولونیا و اراسموس می‌باشد و دانشجویانش پس از اتمام تحصیل خود به راحتی می‌تواند در تمامی دانشگاه های اروپایی و آمریکایی ادامه تحصیل دهد. این مؤسسه آموزش عالی به دانشجویان برتر و مستعد، کمک هزینه‌ها و بورس‌های مختلف از 25 تا 100 درصد اعطا می‌کند .دانشکده پزشکی دانشگاه کوچ با کادر آموزشی منتخب خود، موفق‌ترین دانشجویان ترکیه را با اعضای هیئت علمی که در سطح بین‌المللی مطرح هستند را گرد هم آورده و برنامه‌های خود را به گونه‌ای طراحی کرده است که زمینه را برای تحقیقات علمی مهم و چاره‌اندیشی برای دغدغه‌های روز دنیا را فراهم کند. دانشجویان ممتاز این دانشگاه پس از اتمام تحصیل توسط شرکت هلدینگ کوچ جذب می‌شوند. دانشگاه کوچ نه تنها در این لیست یکی از دانشگاه های مطرح است، بلکه در بین دانشگاه های مورد تایید وزارت علوم نیز جای گرفته است و دانشجویان این دانشگاه به راحتی می‌توانند در ایران مشغول به کار شوند.

برترین رشته ‌های دانشگاه کوچ:

  • پزشکی
  • مهندسی
  • فیزیک
  • شیمی

دانشگاه باشکنت ترکیه

دانشگاه باشکنت مورد تایید ایران

دانشگاه باشکنت در سال 1994 به منظور ارائه آموزش مدرن در آنکارا تأسیس شد و هم اکنون 14,800 دانشجو را آموزش می‌دهد. باشکنت اولین دانشگاه خصوصی است که دانشکده پزشکی خود را تأسیس کرده و توسط هیئت ملی اعتباربخشی آموزش پزشکی (UTEAK) به رسمیت شناخته شده است. همچنین اولین دانشگاه خصوصی ترکیه که جوایز بین‌المللی چون طلا، پلاتین و الماس را در زمینه کیفیت آموزشی کسب کرده، محسوب می‌شود. از نظر تعداد انتشارات علمی منتشر شده توسط دانشگاه های خصوصی به ازای هر عضو هیئت علمی و دانشجوی کارشناسی و کارشناسی ارشد نیز رتبه اول را دارد. همچنین دانشگاه باشکنت به گفته شورای تحقیقات علمی و فناوری ترکیه (TÜBİTAK)، از نظر عملکرد انتشارات علمی در ۲۳ سال گذشته بهترین دانشگاه خصوصی به حساب می‌آید.

بهترین رشته ‌های دانشگاه باشکنت:

  • پزشکی
  • دندانپزشکی
  • پرستاری
  • زیست‌شناسی

دانشگاه یدی تپه ترکیه

دانشگاه یدی تپه مورد تایید ایران

دانشگاه یدی تپه با بیش از 700 دانشگاه معتبر از جمله کانادا، آمریکا و روسیه همکاری دارد و عضو برنامه‌های تبادل دانشجویی اراسموس پلاس، مولانا و فارابی است. همچنین 3 تن از اساتید این دانشگاه جزء 100 دانشمند برتر ترکیه هستند. دانشکده پزشکی دانشگاه یدی تپه یکی از برترین دانشکده‌هایی است که در دانشگاه های مورد تایید وزارت بهداشت ترکیه وجود دارد. دانشجویان این دانشکده در طول تحصیل به تعدادی از مجهزترین بیمارستان‌ها و آزمایشگاه‌های ترکیه دسترسی دارند. همچنین از جمله اعتبارنامه‌ها و موفقیت‌های جهانی دانشکده پزشکی این دانشگاه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کسب اعتبارنامه برنامه‌های آموزش پزشکی
  • راه‌اندازی بیمارستان با سیستم و استانداردهای کامل
  • کسب اعتبار از “JCI” که مهم‌ترین ارگان تعیین‌کننده استانداردهای بهداشتی در سطح جهان است.

بهترین رشته ‌های دانشگاه یدی تپه:

  • پزشکی
  • چشم‌پزشکی
  • فیزیوتراپی

دانشگاه آیدین ترکیه

دانشگاه آیدین مورد تایید ایران

این دانشگاه تازه تأسیس با توجه به گسترش روابط بین‌المللی خود و پیشرفت‌های متعدد در زمینه‌های علمی، محبوبیت بسیاری در بین دانشجویان بین‌المللی به دست آورده تا جایی که سالانه بیش از ۳۵۰۰ دانشجوی بین‌المللی را از ۱۰۱ کشور جهان به سمت خود جذب می‌کند. دانشگاه آیدین در دانشکده پزشکی خود بیش از 25 مرکز تحقیقاتی تأسیس کرده است تا دانشجویان در طول تحصیل به صورت کاملاً عملی آموزش ببینند. اولویت اول این دانشکده تربیت پزشکان ماهر و حرفه‌ای است که با آموزش بالینی و پیش بالینی دانشجویان در بیمارستان‌های آموزشی – تحقیقی برجسته ترکیه، در این راستا قدم برمی‌دارد. همچنین این دانشگاه توافق‌نامه‌های همکاری دوجانبه با 450 دانشگاه جهان را دارد. دانشگاه آیدین به لطف سیستم انتقال اعتبار اروپا (ECTS) ضمیمه دیپلم و مدرک کارشناسی معتبر جهانی را به دانشجویان خود می‌دهد. برای مطالعه بیشتر درباره دانشگاه آیدین که جزء 100 دانشگاه برتر ترکیه است، به مقاله مربوطه در سایت آرتان بورس تاپ مراجعه فرمایید تا با دیگر امکانات این دانشگاه آشنا شوید.

برترین رشته‌ های دانشگاه آیدین:

  • پزشکی
  • دندانپزشکی
  • فیزیک
  • شیمی

دانشگاه مدیپول استانبول ترکیه

دانشگاه مدیپول استانبول مورد تایید ایران

دانشگاه مدیپول استانبول، دانشگاهی خصوصی است که همپای دانشگاه های دولتی در حال پیشرفت و پژوهش است. این دانشگاه زیر نظر سازمان وقفی آموزش، بهداشت و تحقیقات ترکیه راه‌اندازی شد. دانشگاه مدیپول در حوزه سلامت تبدیل به برندی معتبر شده است که امکانات زیادی مانند بزرگ‌ترین آزمایشگاه شبیه‌سازی ترکیه، داشتن شانس اخذ مدرک بین‌المللی، نرخ بورس تحصیلی بالا و مرکز تحقیقات کاربردی و بهداشتی با جدیدترین تجهیزات را به دانشجویان خود ارائه می‌دهد. بر اساس گزارش‌های مؤسسه رتبه‌بندی “URAP” در سال ۲۰۲۱ ، دانشگاه مدیپول در بین دانشگاه های خصوصی ترکیه رتبه دوازدهم را کسب کرده است. علاوه بر این، این دانشگاه که موفق به ورود به رتبه‌بندی سایت معتبر اعتبارسنجی “Scimago 2020” شد و در بین ۲۰ دانشگاه موفق ترکیه قرار گرفت. دانشگاه مدیپول با بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاری خصوصی سلامت ترکیه، مجتمع بیمارستانی مگا مدیپل را تأسیس کرد و همچنین در مراکز مشاوره‌ای، متخصصان دانشجویان را راهنمایی می‌کنند و برای حمایت روانی و اجتماعی دانشجویان، مشاوره‌های فردی و روان‌شناختی به آنها ارائه می‌شود.

برترین رشته ‌های دانشگاه مدیپول استانبول:

  • پزشکی
  • دندانپزشکی
  • شنوایی‌سنجی
  • زیست‌شناسی

دانشگاه آجی بادام ترکیه

دانشگاه آجی بادام مورد تایید ایران

دانشگاه آجی بادام یکی از دانشگاه های معروف و برتر ترکیه است که رشته‌های متنوع و پرطرفداری همچون پزشکی، دندانپزشکی و رشته‌های فنی را ارائه می‌دهد. از طرفی این دانشگاه از نظر امکانات رفاهی و خدمات آموزشی و علمی در بالاترین سطح قرار دارد. در دانشگاه آجی بادام ترکیه یکی از بهترین و پیشرفته‌ترین مراکز پزشکی جهان قرار دارد. این مرکز در حوزه شبیه‌سازی بالینی، آموزش دادن جراحی، رباتیک، آندوسکوپی فعال است. زیرساخت‌ها و دپارتمان‌های این مرکز پزشکی در جهان مشهور است و کاملاً مطابق با استانداردهای علمی جهانی است. دانشگاه آجی بادام ترکیه، گواهی‌نامه CAE دارد که تنها دو دانشگاه این مدرک را در زمینه پزشکی توانسته‌اند کسب کنند. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این دانشگاه که یکی از محبوب‌ترین مقصدهای دانشگاهی دانشجویان بین‌المللی است، به صفحه دانشگاه آجی بادام مراجعه فرمایید.

برترین رشته‌ های دانشگاه آجی بادام:

  • پزشکی
  • رادیولوژی
  • زیست‌شناسی

دانشگاه باهچه شهیر ترکیه

دانشگاه باهچه شهیر مورد تایید ایران

دانشگاه باهچه شهیر به دلیل جذابیت جهانی خود هر ساله میزبان هزاران دانشجو می‌شود. در حال حاضر از بین 32,265 دانشجویش 6,345 نفرشان بین‌المللی هستند که به زبان انگلیسی تحصیل می‌کنند. دانشکده دندانپزشکی دانشگاه باهچه شهیر به‌سلامت و بهداشت دهان به‌عنوان بخش جدایی‌ناپذیر از سلامت عمومی نگاه می‌کند، این رویکرد با اضافه‌کردن مبحث کاربردی و پیشرفته “دندانپزشکی دیجیتال – زیبایی – ایمپلنت ” در مواد درسی این رشته مشهود است. این مبحث در نتیجه پیشرفت‌های تکنولوژی نوین توسعه‌یافته است و در بین برنامه‌های دندانپزشکی سایر دانشگاه‌ها تفاوت چشمگیری ایجاد نموده است.

برترین رشته ‌های دانشگاه باهچه شهیر:

  • پزشکی
  • مهندسی
  • فیزیک

دانشگاه های دولتی مورد تایید وزارت بهداشت ترکیه

در ادامه به معرفی 10 دانشگاه مورد تایید وزارت بهداشت ترکیه در بخش دولتی می‌پردازیم. در جدول زیر می‌توانید لیست این دانشگاه‌ها را به همراه رتبه آن‌ها در ترکیه را ببینید:

لیست دانشگاه های دولتی مورد تایید ترکیه وزارت بهداشت ایران
شهر رتبه در ترکیه نوع دانشگاه نام دانشگاه به انگلیسی نام دانشگاه ردیف
آنکارا 5 دولتی Hacettept university دانشگاه حاجت تپه 1
آنکارا 10 دولتی Ankara university دانشگاه آنکارا 2
استانبول 12 دولتی İstanbul university دانشگاه استانبول 3
استانبول 17 دولتی Marmara university دانشگاه مارمارا 4
بورنوا 20 دولتی Ege university دانشگاه اژه- اگه 5
ازمیر 24 دولتی Dokuz eylul university دانشگاه دوکوز ایلول 6
آنکارا 25 دولتی Gazi university دانشگاه قاضی آنکارا 7
آنکارا 26 دولتی Atatürk University دانشگاه آتاتورک 8
سامسون 51 دولتی Ondokuz Mayıs University دانشگاه اوندوکوز مایس 9
ازمیر 56 دولتی İzmir Kâtip Çelebi University دانشگاه کاتب چلبی 10

دانشگاه استانبول ترکیه

دانشگاه استانبول مورد تایید ایران

دانشگاه استانبول که برترین مرکز آموزش عالی محسوب می‌شود، دومین دانشگاه برتر در علوم پزشکی نیز به شمار می‌رود که با ارائه خدمات آموزشی پیشرفته هر روزه در حال ارتقا کیفیت و استانداردهای علوم پزشکی است. امروزه مرکز کاربردی و تحقیقاتی دانشکده پزشکی استانبول به عنوان اولین بیمارستان دانشکده پزشکی و بیمارستان دانشگاهی کشور ترکیه شناخته می‌شود. برای مطالعه بیشتر درباره این دانشگاه که علاوه بر رشته‌های پزشکی و پیراپزشکی سایر رشته‌های پرطرفدار را نیز ارائه می‌دهد، به مقاله دانشگاه استانبول در سایت آرتان بورس تاپ مراجعه فرمایید.

برترین رشته ‌های دانشگاه استانبول:

پزشکی
زیست‌شناسی
شیمی
مهندسی

دانشگاه حاجت تپه ترکیه

دانشگاه حاجت تپه مورد تایید ایران

دانشگاه پژوهش محور حاجت تپه فعالیت آموزشی خود را با دانشکده‌های علوم بهداشت، علوم پایه، علوم اجتماعی و پزشکی آغاز کرد. این دانشگاه که با کادر علمی قوی، دستاوردهای علمی و عملکرد تحقیقاتی خود به شهرت بین‌المللی دست یافته است، در بین 500 دانشگاه برتر جهان قرار دارد. دانشگاه حاجت تپه با 29 کشور و 26 مؤسسه از جمله هاروارد، کرنل، کمبریج و مرکز پزشکی اندرسون همکاری دارد.

برترین رشته ‌های دانشگاه حاجت تپه:

  • پزشکی
  • دندانپزشکی
  • رادیولوژی
  • دامپزشکی

دانشگاه قاضی ترکیه

دانشگاه قاضی مورد تایید ایران

دانشگاه قاضی که جزء دانشگاه های مورد تایید وزارت بهداشت در ترکیه است با 8,180 مقاله منتشر شده و 129،971 استناد دریافتی در رتبه 5 پزشکی در ترکیه و 494 در جهان است. این دانشگاه بیشترین تعداد دانشکده و دانشجو در ترکیه را دارد. از جمله دانشکده‌های دانشگاه قاضی دانشکده پزشکی مستقر در مرکز شهر آنکارا است. بیمارستان این دانشگاه تمامی جراحان و متخصصان را برای همه گروه‌های سنی از کودکان گرفته تا بزرگسالان را گرد هم آورده است. بیمارستان قاضی 1150 تخت و 857 کادر دانشگاهی دارد.

برترین رشته‌ های دانشگاه قاضی:

  • پزشکی
  • مهندسی
  • شیمی
  • فیزیک

دانشگاه آنکارا ترکیه

دانشگاه آنکارا مورد تایید ایران

دانشگاه آنکارا ترکیه اولین دانشگاه تأسیس شده در دوره جمهوریت است که با گرد هم آوردن دانشکده‌ها و گروه‌های مختلف در سال 1946 تأسیس شد. اکنون چه از نظر تعداد دانشجو، اعضا و پرسنل آموزشی و چه از نظر سطح و اصول آموزشی جزء پیشروترین دانشگاه های ترکیه می‌باشد. رشته‌های متنوع و بسیار پرطرفداری در دانشگاه آنکارا ترکیه ارائه می‌شود. از جمله آنها می‌توان به علوم اجتماعی، حقوق، پزشکی، علوم کاربردی و… اشاره کرد. دانشگاه آنکارا در فهرست دانشگاه های مورد تایید بهداشت ترکیه قرار دارد و در چارچوب برنامه‌های بین‌المللی تبادل دانشجویی اراسموس و مولانا با سایر دانشگاه های معتبر دنیا قرارداد همکاری دارد. از آنجایی که امکانات پیشرفته یکی از ویژگی‌های دانشگاه های شهر آنکارا است، پیشنهاد می‌کنیم تا در مقاله دانشگاه آنکارا مزیت‌های این مؤسسه آموزش عالی را مطالعه کنید و در انتخاب این دانشگاه به‌عنوان مقصد تحصیلی مطمئن شوید.

برترین رشته‌ های دانشگاه آنکارا:

  • پزشکی
  • داروسازی
  • پرستاری
  • فیزیک

دانشگاه اژه ترکیه

دانشگاه اژه مورد تایید ایران

دانشگاه اژه یکی از برترین دانشگاه های دولتی ترکیه است و مقصد بسیاری از دانشجویان ترک و خارجی است. دانشگاه اژه در سال ۱۹۵۵ درحالی‌که تنها شامل دو دانشکده پزشکی و کشاورزی بود، آغاز به کارکرد. این دانشگاه دولتی که چهارمین دانشگاه قدیمی در ترکیه به‌حساب می‌آید در برنوای ازمیر است دانشگاه اژه که در رتبه 8ام دانشگاه های ترکیه بر اساس رنکینگ مؤسسه”URAP” قرار دارد، یکی از دو دانشگاه ترکیه است که موفق به کسب مجوز کمسیون اروپا شد. با این مجوز مدارک دانشگاه اژه با دانشگاه های اتحادیه اروپا برابر است. دانشگاه اژه دارای ۳۹ مرکز کاربردی و تحقیقاتی، ۸۶ آزمایشگاه کامپیوتری عمومی، ۵۴۸ آزمایشگاه علمی تحقیقاتی و ۱۶۷ آزمایشگاه دانشجویی برای استفاده مشترک همه دانشجویان و کارکنان دانشگاهی است.

برترین رشته‌ های دانشگاه اژه:

  • پزشکی
  • دندانپزشکی
  • شیمی
  • زیست‌شناسی

دانشگاه آتاتورک ترکیه

دانشگاه آتاتورک مورد تایید ایران

دانشگاه آتاتورک یک مؤسسة آموزش عالی است که در محدوده شهر ارزروم ترکیه قرار دارد. بیش از نیم قرن پیش در 17 نوامبر 1958 آغاز به کار کرد که از این جهت هفتمین دانشگاه قدیمی ترکیه به حساب می‌آید. این دانشگاه رتبه نهم را در رنکینگ موفق‌ترین دانشگاه‌ها بر اساس داده‌های آزمایشگاه تحقیقاتی URAP در مؤسسه انفورماتیک METU دارد. از لحاظ کیفیت علمی و آموزشی، دانشگاه آتاتورک، یکی از بهترین دانشگاه های ترکیه به شمار می‌آید و مدرک تحصیلی اعطا شده به دانشجویان توسط این دانشگاه دارای اعتبار بسیار بالایی است. دانشگاه آتاتورک در میان دانشگاه های مورد تایید وزارت بهداشت در ترکیه قرار گرفته و در برنامه‌های بین‌المللی تبادل دانشجویی اراسموس پلاس، فارابی و مولانا مشارکت فعال دارد.

برترین رشته‌ های دانشگاه آتاتورک:

  • پزشکی
  • پرستاری
  • شیمی
  • زیست‌شناسی

دانشگاه دوکوز ایلول ترکیه

دانشگاه دوکوز ایلول مورد تایید ایران

دانشگاه دوکوز ایلول با هدف کمک به توسعه اجتماعی از طریق تربیت نیروی فکری در طیف گسترده‌ای از رشته‌های بهداشت تا اقتصاد و از هنر تا مهندسی برنامه آموزشی ارائه می‌دهد. دانشگاه دوکوز ایلول یکی از دانشگاه های خوب در رشته پزشکی است که برنامه دکتری یکپارچه آن که در سال تحصیلی 2023 – 2022 راه‌اندازی شد، یکی از فرصت‌های عالی برای ادامه تحصیل است. این برنامه به دانشجویان پزشکی فرصت شرکت در تحقیقات علمی و کسب مهارت‌های تحقیقاتی را از ابتدای کار خود می‌دهد. در برنامه دکتری یکپارچه دانشگاه دوکوز ایلول با مؤسسه علوم بهداشتی (SBE)، مؤسسه بیوژنوم و سلول‌های بنیادی ازمیر (IBG)، همکاری دارد که نشان دهنده ارتباطات بین‌المللی بسیار خوب این دانشگاه با سایر مراکز علمی تراز اول است.

برترین رشته ‌های دانشگاه دوکوز ایلول:

  • پزشکی
  • مهندسی
  • شیمی
  • فیزیک
  • زیست‌شناسی

دانشگاه مارمارا ترکیه

دانشگاه مارمارا مورد تایید ایران

دانشگاه مارمارا یکی از دانشگاه های دولتی ترکیه است که در منطقه فاتیح استانبول قرار دارد و نه‌تنها یکی از دانشگاه های برتر ترکیه به شمار می‌آید بلکه جزء دانشگاه های مورد تایید وزارت بهداشت ایران در ترکیه است. این دانشگاه در 76 رشته رتبه اول را به خود اختصاص داده و در 60 رشته دیگر در میان 3 دانشگاه برتر است. رشته‌های دانشکده‌های مهندسی، پزشکی و دندان‌پزشکی به زبان ترکی و انگلیسی و رشته‌های دانشکده اقتصاد و علوم اداری به چهار زبان ترکی، انگلیسی، فرانسوی و آلمانی تدریس می‌شود.

برترین رشته‌ های دانشگاه مارمارا:

  • پزشکی
  • مهندسی
  • شیمی
  • فیزیک
  • زیست‌شناسی

دانشگاه اوندوکوز مایس  ترکیه

دانشگاه اوندوکوز مایس مورد تایید ایران

دانشگاه اوندوکوز مایس که بین دانشگاه های ترکیه موفق به کسب رتبه 35 شده است، از سیستم آموزشی یادگیری مبتنی بر نیاز دانشجو پیروی می‌کند. از مزیت‌های این دانشگاه وجود یکی از معتبرترین بیمارستان‌های ترکیه است که بزرگ‌ترین و مجهزترین بیمارستان در منطقه دریای سیاه محسوب می‌شود. در بخش‌های اورژانس و مراقبت‌های ویژه سالانه 24,400 عمل در اتاق عمل‌های مجهز و مدرن انجام می‌شود. همچنین گفتنی است مدرن‌ترین واحد کاربردی انکولوژی – شیمی درمانی ترکیه در این بیمارستان قرار گرفته است.

برترین رشته‌ های دانشگاه اوندوکوز مایس

  • پزشکی
  • مهندسی
  • شیمی
  • فیزیک
  • زیست‌شناسی

دانشگاه کاتب چلبی ترکیه

دانشگاه کاتب چلبی مورد تایید ایران

دانشگاه کاتپ چلبی یکی از برترین دانشگاه های شهر ازمیر و ترکیه است که در سال ۲۰۱۱ تأسیس شده است و در همان سال دانشجویان را در گروه پرستاری دانشکده پزشکی و دانشکده علوم بهداشتی پذیرفت. این دانشگاه هر سال در کنفرانس‌ها و مقالات ژورنال‌های معتبر حضور دارد و فرصت‌های مطالعاتی زیادی در قالب برنامه‌های اراسموس، فارابی و مولانا برای دانشجویان خود ارائه می‌کند. در مقاله‌ای مجزا به شرح کامل مزایا و شرایط دانشگاه کاتب چلبی که جزء دانشگاه های ترکیه مورد تایید وزارت بهداشت است، پرداخته‌ایم. شما با مراجعه به آن می‌توانید از تمام اطلاعات لازم مطلع شوید.

برترین رشته‌ های دانشگاه کاتب چلبی:

  • پزشکی
  • مهندسی
  • شیمی
  • فیزیک
  • زیست‌شناسی

تایید دانشگاه های مورد تایید وزارت بهداشت ترکیه چگونه است؟

ارزیابی دانشگاه های کشورهای دیگری که در رشته‌های مرتبط با گروه پزشکی اقدام به آموزش و ارائه مدرک می‌کنند از جانب وزارت بهداشت ایران، با 3 معیار اصلی انجام می‌گیرد. معیار اول این ارزیابی میزان تطابق بین واحد‌های ارائه شده در آن دانشگاه با سیستم آموزشی ایران است و در دومین معیار طول مدت تحصیل بررسی می‌شود و معیار آخر بررسی رتبه‌بندی دانشگاه های کشورهای خارجی و ارزیابی اعتبار دانشگاه در جامعه جهانی است.

  1. در مورد اول، وزارت بهداشت، شاخص‌های کارشناسی متعددی را در کارگروه‌های کارشناسی خود بررسی کرده و دانشگاه های خارجی را که به لحاظ مطابقت محتوای آموزشی، هماهنگی بیشتری با معیارهای موردنظر داخلی نداشته باشند، حذف می‌کند.
  2. مرحله دوم به بررسی مدرک از نظر طول دوره تحصیلی در کشور مقصد مربوط می‌شود. در این بررسی برای کشورهایی که طول دوره تحصیلی در یکی از رشته‌های شاخه پزشکی کم‌تر از مدت مشابه آن در دانشگاه های ایران باشد، وزارت بهداشت با معیارهای سخت‌گیرانه‌تری مدارک آن‌ها را برای تایید نهایی بررسی می‌کند.
  3. در مرحله سوم، رتبه‌بندی دانشگاه خارجی با معیارهای سه مؤسسه رتبه‌بندی معتبر دانشگاهی بین‌المللی Shanghai، QS و Times مورد بررسی قرار می‌گیرد. اگر دانشگاه مورد ارزیابی حداقل در دو مؤسسه از این سه از رتبه ممتازی برخوردار باشد، در کنار شاخص‌ها و ملاحظات دیگر در مرحله ارزیابی قرار می‌گیرد.

همه ساله پس از ارزیابی این موارد، لیستی از دانشگاه هایی که مطابقت کامل با معیارهای فوق دارند از سوی وزارت علوم به تفکیک دانشگاه های کشورهای مختلف برای اطلاع دانشجویان اعلام می‌شود که البته از سال 1400 این لیست اعتبار ۲ساله دارد. این روند کلی ارزیابی دانشگاه هایی هستند که رشته‌های پزشکی و پیراپزشکی ارائه می‌دهند.

نکات بیشتر
قابل توجه داوطلبان:

مرکز خدمات آموزشی وزارت بهداشت با انتشار این فهرست تأکید کرده است کالج‌های وابسته به دانشگاه اصلی ذکر شده در فهرست و شعب آن در سایر کشورها مورد تایید نبوده و مدارک صادره از آنها قابل ارزشیابی نخواهد بود.

ارزشیابی مدارک فارغ‌التحصیلان دانشگاه های مورد تایید وزارت بهداشت در ترکیه

فارغ‌التحصیلان دانشگاه های مورد تایید وزارت بهداشت ترکیه

از آنجایی که از سال تحصیلی 2018 – 2017 تحت هیچ شرایطی امکان ارزشیابی مدارک دانش آموختگان از مؤسسات خارج لیست دانشگاه های مورد تایید وزارت بهداشت ترکیه وجود ندارد، مهم است که به نکات زیر توجه داشته باشید:

  • ورودی‌های سال تحصیلی 2024 – 2023 به بعد موظف‌اند تمام طول تحصیل را در دانشگاه های مورد تایید بگذرانند و اگر حتی یک ترم در دانشگاهی که خارج از لیست است، تحصیل کنند، مدرکشان ارزیابی نمی‌شود.
  • سال ورود دانشجو ملاک ارزشیابی است و در صورت اتمام تحصیل بعد از خارج شدن دانشگاه از لیست دانشگاه های مورد تایید وزارت بهداشت، مدرک ارزیابی خواهد شد.

رتبه دانشگاه های مورد تایید وزارت بهداشت در ترکیه

اشاره کردیم که یکی از معیارهای مهم انتخاب دانشگاه های خارجی از سوی وزارت بهداشت، رتبه آن‌ها در لیست 3 مؤسسه معتبر اعتبارسنجی بین‌المللی است. در ادامه رتبه این دانشگاه‌ها در بین دانشگاه های داخلی و خارجی آورده می‌شود:

رتبه دانشگاه های مورد تایید وزارت بهداشت
ردیف نام دانشگاه رتبه داخلی رتبه جهانی
US News QS TIMES
1 دانشگاه حاجت تپه 5 770 601-800
2 دانشگاه آیدین 6 1201-1400 1501+
3 دانشگاه کوچ 8 431 351-400
4 دانشگاه آنکارا 10 901-950 1501+
5 دانشگاه استانبول 12 711-720 745
6 دانشگاه باهچه شهیر 14 801-1000
7 دانشگاه مارمارا 17 1201-1400 1501+
8 دانشگاه اژه- اگه 20 1001-1200 1201-1500
9 دانشگاه دوکوز ایلول 24 1201-1400 1201-1500
10 دانشگاه قاضی آنکارا 25 1001-1200 1201-1500
11 دانشگاه آتاتورک 26 1401+ 1201-1500
12 دانشگاه یدی تپه 50 1501+
13 دانشگاه اوندوکوز مایس 51 1501+
14  دانشگاه مدیپول استانبول 52 1501+
15 دانشگاه کاتب چلبی 56
16 دانشگاه باشکنت 59 1501+
17 دانشگاه آجی بادم 61 1501+

مدارک زبان مورد نیاز برای قبولی در دانشگاه های مورد تایید بهداشت

در دانشگاه هایی که زبان تحصیل آن‌ها ترکی است،متقاضی بایستی مدرک مهارت زبانی خود را حداقل در سطح B2 به دانشگاه ارائه نماید. برای رشته‌های انگلیسی ‌زبان، باید مدرک مهارت زبان انگلیسی معتبر به دانشگاه ارائه شود. در مورد دانشگاه هایی که چند زبانه هستند و زبان اصلی آن غیر از ترکی و انگلیسی است ارائه نتایج مهارت زبان اصلی (فرانسوی) نیز الزامی است.

شهریه دانشگاه های مورد تایید وزارت بهداشت در ترکیه

در این قسمت شهریه دانشگاه های مورد تایید وزارت بهداشت ترکیه را به تفکیک پنج رشته پرطرفدار به اطلاع شما می‌رسانیم:

شهریه دانشگاه های مورد تأیید وزارت بهداشت در ترکیه
دانشگاه پزشکی دندانپزشکی داروسازی پرستاری فیزیوتراپی
دانشگاه حاجت تپه 252.900 لیر 182.460 لیر 182.460 لیر 100.230 لیر 100.230 لیر
دانشگاه آیدین 22.000 دلار 20.000 دلار 8.000 دلار 5.000 دلار 5.000 دلار
دانشگاه کوچ 29.500 دلار 21.500 دلار
دانشگاه آنکارا 293.400 لیر 195.600 لیر 183.450 لیر 48.900 لیر
دانشگاه استانبول 150.000 لیر 100.000 لیر 75.000 لیر 60.000 لیر
دانشگاه باهچه شهیر 27.000 دلار 22.000 دلار 15.000 دلار 5.950 دلار 5.950 دلار
دانشگاه مارمارا 38.000 لیر 34.000 لیر 34.000 لیر 11.600 لیر 11.600 لیر
دانشگاه اژه 290.900 لیر 290.900 لیر 245.810 لیر 130.950 لیر 87.270 لیر
دانشگاه دوکوز ایلول 100.000 لیر 60.000 لیر 15.000 لیر 12.000 لیر
دانشگاه قاضی 165.624 لیر 59.748 لیر 59.748 لیر 16.410 لیر 16.410 لیر
دانشگاه آتاتورک 65.000 لیر 40.000 لیر 30.000 لیر 15.000 لیر 15.000 لیر
دانشگاه یدی تپه 30.000 دلار 30.000 دلار 20.000 دلار 20.000 دلار 20.000 دلار
دانشگاه 19 مایس 120.000 لیر 80.000 لیر 25.000 لیر 25.000 لیر
دانشگاه استانبول مدیپول 22.350 دلار 26.000 دلار 16.830 دلار 5.040 دلار 4.000 دلار
دانشگاه کاتب چلبی 150.000 لیر 179.000 لیر 100.500 لیر 40.092 لیر 40.092 لیر
دانشگاه باشکنت 18.500 دلار 18.500 دلار 14.500 دلار 10.500 دلار 10.500 دلار
دانشگاه آجی بادم 30.000 دلار 15.000 دلار 8.000 دلار 7.000 دلار

مزایای تحصیل در دانشگاه های ترکیه مورد تایید وزارت بهداشت

دانشجویانی که در دانشگاه های مورد تایید وزارت بهداشت در ترکیه مشغول به تحصیل هستند، پس از فارغ‌التحصیلی، امکان برابرسازی مدرک و نهایتاً دریافت مجوز فعالیت در ایران را خواهند داشت، اما در مورد دانشگاه های دیگر این امکان به این راحتی فراهم نیست و احتمال معادل‌سازی مدرک بسیار پایین است. در دانشگاه هایی که در لیست وزارت بهداشت هستند، تحت شرایط خاصی امکان انتقال دانشجو به دانشگاه های داخل کشور وجود دارد.

برای کسانی که علاقه‌مند به استخدام در مؤسسات معتبر دولتی و خصوصی داخل کشور هستند، با توجه به اینکه بسیاری از دانشگاه های پزشکی مورد تایید وزارت بهداشت ترکیه از اعتبار بالایی هم در کشور خودشان و هم در سطح بین‌المللی برخوردار هستند، بنابراین از احتمال جذب و استخدام بالاتری برخوردار خواهند بود. در صورت تحصیل در یکی از دانشگاه های مورد تایید وزارت بهداشت ترکیه، امکان برخورداری از کمک‌های دولتی این وزارتخانه بیشتر خواهد بود.

جمع بندی

در این مقاله به معرفی دانشگاه های ترکیه که در فهرست دانشگاه های مورد تایید وزارت بهداشت ترکیه قرار دارند، پرداختیم. سپس درباره مورد تایید بودن یک دانشگاه از طرف وزارت بهداشت و تأثیرات مثبت آن اطلاعات لازم را دادیم. همچنین لازم به ذکر است که مدارک برخی دانشگاه هایی که جزء لیست وزارت بهداشت نیستند، در اکثر کشورهای اروپایی و آمریکا از اعتبار بسیار بالایی برخوردار بوده و امکان اشتغال راحت‌تری را برایتان در خارج کشور فراهم می‌کند.

نویسنده آرتان بورس تاپ

سؤالات متداول

بر اساس آخرین لیست دانشگاه های مورد تایید این وزارتخانه که در صفحه رسمی خدمات آموزشی وزارت بهداشت قرار گرفته است، در حال حاضر تعداد 17 دانشگاه ترکیه، مورد تایید وزارت بهداشت ایران هستند. از این تعداد 10 دانشگاه دولتی و باقی خصوصی هستند.
در بخش مربوطه ما به شرح کامل شرایط ارزیابی مدرک فارغ‌التحصیلان پرداختیم. شما می‌توانید با مطالعه این بخش به جواب سوالات خود برسید.
همان گونه که توضیح دادیم، مدارک کسانی که از یکی از این دانشگاه‌ها فارغ‌التحصیل می‌شوند، به‌راحتی می‌توانند مجوز فعالیت حرفه‌ای خود را از وزارت بهداشت ایران دریافت کرده و شروع به کار کنند.
Telegram WhatsApp Twitter

14 دیدگاه

به گفتگوی ما بپیوندید و دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
ارسال به ایمیل
https://artanburstap.com/?p=6679
1
گام اول
اطلاعاتت رو چک کن
2
گام دوم
مدارکت رو بارگذاری کن
3
گام سوم
تا اینجا بیای تمومه
نام و نام خانوادگی *
شماره تماس *
آدرس ایمیل
دانشگاه مد نظر خود را نام ببرید
رشته مد نظر خود را نام ببرید
زبان آموزشی
مقطع تحصیلی
1
گام اول
اطلاعاتت رو چک کن
2
گام دوم
مدارکت رو بارگذاری کن
3
گام سوم
تا اینجا بیای تمومه
تصویر گذرنامه
حداکثر اندازه فایل: 2 مگابایت
تصویر دیپلم
حداکثر اندازه فایل: 2 مگابایت
پیش دانشگاهی
حداکثر اندازه فایل: 2 مگابایت
ریز نمرات 3 ساله
حداکثر اندازه فایل: 2 مگابایت
1
گام اول
اطلاعاتت رو چک کن
2
گام دوم
مدارکت رو بارگذاری کن
3
گام سوم
تا اینجا بیای تمومه
درخواست شما ثبت می‌شود. در صورتی که نیاز به ویرایش ندارید تایید نهایی کنید “منتظر خبر های خوب از طرف آرتان باش”